![]() 30.11.2005 21:30:47 | |
---|---|
Aina samat naamat hakee pystejä. | |
![]() 30.11.2005 21:33:27 | |
Aina samat naamat hakee pystejä. Totta. Se on eräs apurahajärjestelmän omituisuuksista ja erityispiirteistä - apurahoja annetaan vain sellaisille henkilöille, jotka ovat pystyneet osoittamaan, että he osaavat käyttää apurahaa työnsä edistämiseen. Kun apurahoja alkaa saada, niitä saa helpommin jatkossa. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 30.11.2005 21:37:45 | |
Jaettu on, Turun Sanomat: Kulttuuri Teosto-palkinto kahdelle Veli-Matti Puumalan pianokonsertto Seeds of Time ja levy Kinaporin kalifaatti jakavat tämänvuotisen Teosto-palkinnon. Kinaporin kalifaatti -levyltä palkitaan Tuomari Nurmion sävellykset ja sanoitukset sekä Alamaailman vasarat -yhtyeen sovitukset. Raadin mukaan yhteistä teoksille on tinkimättömyys omassa musiikkilajissaan samalla kun ne ovat eloisasti ajassa mukana. Kolmatta kertaa jaettu palkinto on 40 000 euroa. ensi vuonna olisi vuorossa klasaripuolelta joku viulisti & rokuista a.w.yrjänä - sorvaanko jo valmiiksi perustelut "rohkeasta, omaperäisestä ja luovasta kielenkäytöstä, joka on laventanut rock-musiikin sekä sisällöllistä että muodollista ilmaisua" - minulla on nyt tuohon tekstiin tekijänoikeus ;-) - todettakoon vielä kaikille epäilijöille: minulla on Tuomarin melkein koko pitkäsoittotuotanto joko lp- tai cd-muodossa kaupasta uutena ostettuna eikä mitään Tuomaria vastaan. Soitetaan jamia! | |
![]() 30.11.2005 22:13:15 | |
Onnea vaan palkinnon saaneille. Ansaittuja ovat. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 01.12.2005 09:37:36 | |
Kivi; Ansiokasta kirjoittelua, kuten aina. Sen verran kuitenkin lisäisin väärinkäsitysten ehkäisemiseksi, että Teosto-palkintohan on nimensä mukaisesti palkinto, ei apuraha. Apurahan saamiseen vaaditaan yleensä aina jonkinlainen suunnitelma siitä mitä rahalla ollaan tekemässä. Teosto-palkinnon saajat voivat käyttää rahat aivan vapaasti mihin ikinä haluavat. Leikari; Ei huonoja arvauksia nuo. Muistuttaisin silti siitä, mitä tuolla aiemminkin totesin. Monista asioista, esimerkiksi Teosto-palkinnosta löytyy Teoston jäsenten keskuudessa todella erilaisia mielipiteitä. Joten en lähtisi lyömään vetoa siitä, ketkä mahdollissesti tulevina vuosina palkitaan, koska saattaa olla että koko palkinto-show on historiaa hyvinkin pian. (Tässä yhteydessä kannattaa varmaan taas muistuttaa, että Teoston jäsen ja asiakas ovat kaksi eri asiaa. Asiakkaaksi liitytään, jäsenyyttä anotaan.) Joka tapauksessa onnittelut palkituille ! | |
![]() 01.12.2005 10:13:27 | |
Kivi; Ansiokasta kirjoittelua, kuten aina. Sen verran kuitenkin lisäisin väärinkäsitysten ehkäisemiseksi, että Teosto-palkintohan on nimensä mukaisesti palkinto, ei apuraha. Apurahan saamiseen vaaditaan yleensä aina jonkinlainen suunnitelma siitä mitä rahalla ollaan tekemässä. Teosto-palkinnon saajat voivat käyttää rahat aivan vapaasti mihin ikinä haluavat. Leikari; Ei huonoja arvauksia nuo. Muistuttaisin silti siitä, mitä tuolla aiemminkin totesin. Monista asioista, esimerkiksi Teosto-palkinnosta löytyy Teoston jäsenten keskuudessa todella erilaisia mielipiteitä. Joten en lähtisi lyömään vetoa siitä, ketkä mahdollissesti tulevina vuosina palkitaan, koska saattaa olla että koko palkinto-show on historiaa hyvinkin pian. (Tässä yhteydessä kannattaa varmaan taas muistuttaa, että Teoston jäsen ja asiakas ovat kaksi eri asiaa. Asiakkaaksi liitytään, jäsenyyttä anotaan.) Joka tapauksessa onnittelut palkituille ! Onnittelut palkinnonsaajille! Sertzo-setä, Teoston jäsen | |
![]() 01.12.2005 11:11:43 | |
Thomy: Sen verran kuitenkin lisäisin väärinkäsitysten ehkäisemiseksi, että Teosto-palkintohan on nimensä mukaisesti palkinto, ei apuraha. Kyllä. Vastaavasti voisin täsmentää, että mun silmissäni Teosto-palkinto (ja muut vastaavat muilla luovan alan etujärjestöillä) rinnastuvat aivan suoraan 1-, 3- ja 5-vuotiseen työskentelyapurahaan, Kuvataiteen Näyttökorvaukseen ja erilaisiin erittelemätöntä työskentelyä varten myönnettyihin apurahoihin ja stipendeihin. Teosto-palkintohan on stipendi. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 01.12.2005 11:14:02 | |
Saisin ostaa, joo, mutta byrokratiaan kuluva aika on usein arvokkaampaa kuin saavutettu hyöty, joten en viitsi. Mun mielestäni tuo hyvitysmaksu on aika mitätön raha, olipa kyse cd-vartaasta tai kovalevytallentavasta digiboksista. Siis onko sulla Kivi mitään käsitystä siitä kuinka suuria summia Suomessa kerätään hyvitysmaksuna? Viime vuonna Teosto keräsi hyvitysmaksua yli 12 000 000 euroa, mikä vastaa yli kolmasosaa Teoston kotimaasta keräämistä esityskorvauksista ja 25% kaikista Teoston keräämistä maksuista. Tänä vuonna kun hyvitysmaksu on laajentunut myös kiinteämuistisiin tallentimiin maksu nousee varmasti yli 15 miljoonaan euroon, jolloin se vastaa jo puolia Teoston keräämistä tuloista. Jos tämä raha on sinusta yhdentekevää tai "pieni" niin eikös koko Teoston voisi lakkauttaa saman tien kokolailla turhana laitoksena? Lähinnä mä ihmettelen, miksi sä olet niin kärkkäästi apurahajärjestelmää vastaan? Mistä ihmeestä vedit tämän apurahajutun keskusteluun? Mitäs jos vastauksissasi yrittäisit pysyä edes aiheessa kun kerran faktatkaan ei tunnu olevan hallussa. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... | |
![]() 01.12.2005 12:03:51 (muokattu 01.12.2005 12:04:47) | |
Jos tämä raha on sinusta yhdentekevää tai "pieni" niin eikös koko Teoston voisi lakkauttaa saman tien kokolailla turhana laitoksena? Se, että pienistä summista kertyy suuri bulkki, ei tarkoita sitä, että niitä pieniä summia kannattaisi siltikään ryhtyä kiertämään. Jos multa kuluu yli tunti siihen, että saan jonkun kovalevytallentimen hinnasta 15 euroa pois, en koe sitä hyvin käytettynä aikana. Sitä paitsi, musta se raha on tarpeellista, hyvää ja hyödyllistä, ja ennen kaikkea ansaittua. Mä olen ihan sataprosenttisesti hyvitysmaksun puolesta. Mitäs jos vastauksissasi yrittäisit pysyä edes aiheessa kun kerran faktatkaan ei tunnu olevan hallussa. Voitko täsmentää, mikä fakta nyt on ollut väärin? Mä katson asiaa eri tavalla kuin sä - mä esimerkiksi maksan koko ajan 5-10% ylimääräistä veroa, enkä silti aina viitsi hakea sitä palautuksiin, vaan koen, että verojen maksaminen on yhteiskunnan tukemista. Mä en koe, että kaikkien Suomessa maksettujen verojen yhteenlaskettu määrä olisi mitenkään yhteydessä omaan veronmaksuuni muulta kuin mun oman veroprosenttini osalta. Musta jotenkin tuntuu, että sulla on pelissä joko kateutta tai halua tehdä kiusaa, sellaista "jos en minä niin ei muutkaan" -asennetta, mikä on musta täysin käsittämätöntä. Mitä ihmeen hyötyä voi olla siitä, että yritetään saada toisten osuutta vähemmäksi, jos puhaltamalla samaan hiileen voitaisiin saada yleistä tulotasoa paremmalle pohjalle? Anteeksi nyt vain, mutta tältä musta tuntuu. No, ainakaan mua ei tarvitse kadehtia. Mulla ei oo kuin velkaa, mutta en anna sen masentaa itseäni. Elämä on elettävä joka tapauksessa. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 01.12.2005 12:39:51 | |
Voitko täsmentää, mikä fakta nyt on ollut väärin? No ainakin tuo että palkinto = apuraha. Miksi katsot että sinulla on oikeus vetää yhtäläisyysviivoja eri asioiden välille jos sitä samaa oikeutta ei muilla ole? Musta jotenkin tuntuu, että sulla on pelissä joko kateutta tai halua tehdä kiusaa, sellaista "jos en minä niin ei muutkaan" -asennetta, mikä on musta täysin käsittämätöntä. No en minä ainakaan ole kateellinen kenellekään ja jos olisin, niin parempiakin kohteita varmaan olisi. Mikäs intressi itselläsi sitten on yrittää aina tukahduttaa kaikki Teosto ja yleensä nykyisiä musiikkibiksen toimintamalleja käsittelevä vapaa keskustelu? Tälläinen vaikutelma tulee väistämättä mieleen siitä, että aina kun joku vähän sattuu sanomaan jotain kriittistä näistä asioista niin sinä olet heti ensimmäisenä puolustamassa henkeen ja vereen nykyistä menoa julistamalla Teosto-evankeliumia ja tuomitsemassa "vääräuskoisia". ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... | |
![]() 01.12.2005 13:42:31 | |
Kyllä. Vastaavasti voisin täsmentää, että mun silmissäni Teosto-palkinto (ja muut vastaavat muilla luovan alan etujärjestöillä) rinnastuvat aivan suoraan 1-, 3- ja 5-vuotiseen työskentelyapurahaan, Kuvataiteen Näyttökorvaukseen ja erilaisiin erittelemätöntä työskentelyä varten myönnettyihin apurahoihin ja stipendeihin. Teosto-palkintohan on stipendi. Hmm, niinpä se taitaa olla. Mutta aivan viivasuoraan rinnastamiseen noihin työskentelyapurahoihin en lähtisi. Niissähän on yleensä kuitenkin sellainen käytäntö, että apurahakaudesta joutuu tekemään myöntäjätaholle selvityksen jälkeenpäin. Stpendeissä ja palkinnoissa näin ei kaiketi tarvitse tehdä. Itseltäni ei ainakaan tullut ylioppilaaksipääsyn jälkeen kukaan kyselemään, että mihin innokkaasta musiikin harrastamisesta saamani stipendirahat meni. Olisin kyllä voinut kertoa että sähköurkuihinhan ne... :-) | |
![]() 01.12.2005 13:50:19 | |
No ainakin tuo että palkinto = apuraha. Miksi katsot että sinulla on oikeus vetää yhtäläisyysviivoja eri asioiden välille jos sitä samaa oikeutta ei muilla ole? Anteeksi kuinka? Myönnän, että asia jäi ensimmäisessä viestissä hämäräksi, mutta rahan lähde on sama ja rahan funktio on sama, kuinka ne nyt olisivat niin eri asioita? Toinen asia on sitten se, kun aletaan vetää yhtäläisyysmerkkejä toisistaan riippumattomien asioiden välille. Mikäs intressi itselläsi sitten on yrittää aina tukahduttaa kaikki Teosto ja yleensä nykyisiä musiikkibiksen toimintamalleja käsittelevä vapaa keskustelu? Tälläinen vaikutelma tulee väistämättä mieleen siitä, että aina kun joku vähän sattuu sanomaan jotain kriittistä näistä asioista niin sinä olet heti ensimmäisenä puolustamassa henkeen ja vereen nykyistä menoa julistamalla Teosto-evankeliumia ja tuomitsemassa "vääräuskoisia". Mä olen niin tätä myöten täynnä tuota niin sanottua vapaata keskustelua, jossa toistetaan lobbaajien ja mediatalojen propagandistien ajatuksia kuin lampaat laumassa - nostetaan myrskyä milloin mistäkin asiasta eikä välitetä ottaa selvää. Mitä useammin siihen törmää, sen enemmän risoo, ja sitten kun viattomat ja hyvää tarkoittavat henkilöt tulevat kertomaan kuinka "Mp3-tiedostoiksi kopioiminen on kohta kiellettyä ihan totta" ja "kaikki kaupat menevät kohta nurin", niin pakko on sanoa, että ei se niin ole. Soitin tänään ÄKT:n Tommi Kyyrälle tarkistaakseni huhun, jonka mukaan ÄKT lähettäisi vuodenvaihteessa partioita ratsaamaan kauppoja, josko siellä on tuontiluvattomia ETAn ulkopuolisia äänitteitä. Kyyrä muistutti, etteivät hekään kannattaneet tuota EU:n direktiivissä erittäin tiukkaa kohtaa (eräs nimetön lähde kertoi mulle, että kuulemma mitään direktiivikohtaa ei ole lobbattu yhtä rajusti kuin tuota), että heillä ei ole mitään aikomusta ratsata kauppoja nyt tai tulevaisuudessa, ja että henkilökohtaisena näkemyksenään hän uskoi, että vaikka Neljä Suurta (EMI, Warner, Sony-BMG, Universal) nyt sanelevatkin tuontiehdot, niin vaikea on uskoa, ettei firmoille raha kelpaisi jos joku levyjä haluaa ostaa. Mutta tuosta Teosto-evankeliumin saarnaamisesta ja puolustamisesta - kuten varmaan on käynyt ilmi, mä olen ammattimainen luovan työn tekijä, ja saan kutakuinkin kaiken tuloni tekijänoikeustulona. En ole kai koko aikuisiälläni ollut "tavallisessa" 8-16 tai 9-17 kuukausipalkkaisessa työssä - säännöllisellä palkalla tosin useinkin, mutta työ on aina merkinnyt käsittämättömiä neljän vuorokauden valvomisia ja 20 tunnin työpäiviä, joita seuraa viikon vapaa - toistuvia urakoita, joissa juostaan kilpaa kellon kanssa koko ajan. (Sivumennen sanoen, eilinen työpäivä päättyi tänään 04.30, tämän päivän työ alkoi 07.50, nukun sitten illalla enemmän), mun identiteettini on sidoksissa työhöni, ja mun elämänasenteeni ja ammattini ovat erottamattomia. Tuolta pohjalta; mä olen oman ammattiliittoni perustajajäseniä, Kopioston asiakas kolmessa instanssissa, aktiivisesti eri alojeni puolesta taistelemassa jne - kuinka ihmeessä mä voisin olla olematta erään etujärjestöni, Teoston, puolella? Kuinka musta voisi olla tuntumatta, että nuo nyt jo tuttuakin tutummat hyökkäykset Teostoa vastaan, Digitodayn ja vastaavien lobbaus-bulvaanien (tai varsinaisten kriminaalipesien kuten Afterdawnin) sivuilta tutut kansankiihotukselliset totuudenvääristelyt joiden tarkoituksena on ainoastaan nostaa tekijät ja kuluttajat, molemmat kuvion sorretut osapuolet, toisiaan vastaan että joku muu pääsee lihomaan entisestäänkin, kuinka mä voisin olla ottamatta sitä henkilökohtaisena hyökkäyksenä suoraan mua ja mun toimeentuloani vastaan? Minimitoimeentuloa, jos saan korostaa. Tän paikan nimi on kuitenkin muusikoiden.net ja sen pitäisi antaa vihjettä siitä, kummalla puolella leipää voita täällä pidetään. siitä huolimatta, että täällä on paljon porukkaa, joka ei sitä voita (tai koko leipää) ole nähnytkään. Mutta on perustavammankin laatuinen ongelma, ja syy siihen, ettei sinua kohdella tasapuolisesti. Nimittäin... Ei tässä ole kyseessä se, että sinun mielipiteesi vastaan minun mielipiteeni. Jos niin luulet, erehdyt. Tässä on kyseessä se, että minä olen oikeassa, ja sinä väärässä. Sen takia sä saat kuraa niskaasi, ei mielipiteiden takia, vaan sen vuoksi, että puhut roskaa. Ihan niinku objektiivisesti tarkastellen. Korjatkaa, jos olen erehtynyt, tai on jäänyt jotain huomaamatta. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 01.12.2005 13:53:11 (muokattu 01.12.2005 13:55:59) | |
Mikäs intressi itselläsi sitten on yrittää aina tukahduttaa kaikki Teosto ja yleensä nykyisiä musiikkibiksen toimintamalleja käsittelevä vapaa keskustelu? Tälläinen vaikutelma tulee väistämättä mieleen siitä, että aina kun joku vähän sattuu sanomaan jotain kriittistä näistä asioista niin sinä olet heti ensimmäisenä puolustamassa henkeen ja vereen nykyistä menoa julistamalla Teosto-evankeliumia ja tuomitsemassa "vääräuskoisia". Mä en usko, että kukaan yrittää mitään keskustelua täällä tukahduttaa. Ihmisillä on näistä jutuista vaan eri määrät tietoa. Ja muutamat heittosi aiheesta osoittavat, että sinulla ei ole sitä kovin laajasti. Kokonaisvaltaisen näkemyksen muodostamiseen tarvitaan muutakin, kuin jotain nippelitietoutta hyvitysmaksujen summista vuositasolla. Enkä väitä, että itsellänikään näissä asioissa tietoa tarpeeksi olisi, mutta yritän mieluummin hankkia sitä lisää, kuin lähteä meuhkaamaan täysin kotikutoiselta pohjalta. edit: Kivi ehtikin tuossa muotoilla asian aika tyhjentävästi. | |
![]() 01.12.2005 14:21:03 | |
Näin sivusta seuraajan näkökannalta tämäkin tappelu alkoi, ainakin tämän keskustelun osalta tyhjästä. Mielestäni PeteH:n ensimmäisessä kirjoituksessa ei millään tavalla kritisoitu järjestelmää tahi palkintoa. Voi toki olla, että mä en osaa tulkita kaikkia hienoja vivahteita. Mutta Kinaporin Kalifaatti oli palkinnon ansainnut. Ja varmasti myös Seeds Of Time, tosin en ole siihen tutustunut. Pitäis varmaan. Ja tähän sivuraiteen keskusteluun mun mielipiteeni on, että Suomen kokoisilla markkinoilla taiteilijoita tukevia apuraha- ja palkitsemisjärjestelmiä tarvitaan. Siihen miten tuo tuki toteutetaan mulla ei ole juuri mielipidettä. Kunhan toteutetaan. Mää sano. | |
![]() 02.12.2005 11:10:41 | |
Ja tähän sivuraiteen keskusteluun mun mielipiteeni on, että Suomen kokoisilla markkinoilla taiteilijoita tukevia apuraha- ja palkitsemisjärjestelmiä tarvitaan. Siihen miten tuo tuki toteutetaan mulla ei ole juuri mielipidettä. Kunhan toteutetaan. onko sinusta oikein, että apuraha-/palkitsemisjärjestelmä toteutetaan kuten Teosto-palkinto so. otetaan muiden muusikintekijöiden osuudesta pois? + että jakajat vielä käyvät juhlimassa asiakkaidensa rahoilla?? ero esim. Finlandia-palkintoon (johon teostopalkitsijat haluavat rinnastaa) on, että F-palkintoraha otetaan kustantajilta - mikä häly nousisi, mikäli toiset kirjailijat joutuisivat luopumaan esim. kirjastokorvauksistaan "säätykelpoisiksi" rankattujen kollegoidensa puolesta. pikkuisen toivoisin älyllistä rehellisyyttä tämän Teosto-palkinnon suhteen - muutenkin tämmöiset palkinnot ovat, että pitää olla jotenkin "taiteellinen" tms. ja kansan suosimia, mutta rahaa tekeviä iskelmä/kuplettimaakareita on turha odottaa palkintolistoille - siksi heitin sen yrjänän tuolla aiemmin ironisena esimerkkinä mitä ennustan tulevaksi... mielestäni - Veikko Lavia mukaillen - "jokainen musiikintekijä on laulun arvoinen.." - turha niiden teoston virkamiesten on omaa häntäänsä nostaa toisten kustannuksella - nythän teostovirkamiehet laulavat, että " joikainen musiikintekijä non naurun arvoinen..." Soitetaan jamia! | |
![]() 02.12.2005 15:58:18 | |
onko sinusta oikein, että apuraha-/palkitsemisjärjestelmä toteutetaan kuten Teosto-palkinto so. otetaan muiden muusikintekijöiden osuudesta pois? Vaikkei kysymys mulle tullutkaan, on vastattava että minustakaan tämä ei ole oikein. Mutta onneksi sentään valtaosa apurahoista ja palkinnoista toteutetaan muilla keinoin; valtion, kuntien, yritysten ja yksityisten säätiöiden kautta. | |
![]() 02.12.2005 16:13:34 | |
ensi vuonna olisi vuorossa klasaripuolelta joku viulisti & rokuista a.w.yrjänä - Viilataanpas vaihteeksi pilkkua. Viulisti ei voi saada Teosto-palkintoa, koska palkinnon voi saada vain Teoston jäsen. Viulisti, joka vain esittää toisten teoksia ei luultavasti kuulu Teostoon, eikä hänellä varmaankaan ole mitään sellaista teosta, joka voitaisiin palkita. Jotkut säveltäjät kyllä saattavat olla myös viulisteja, mutta jos he saisivat tuon palkinnon, kutsuttaisiin heitä kuitenkin luultavasti säveltäjiksi, eikä viulisteiksi. Veli-Matti Puumalan Pianokonsertto on aivan mielettömän upea teos ja ansaitsi tulla palkituksi. Itse asiassa molemmat palkitut teokset ovat omasta mielestäni loistavia, joten onnea vaan kaikille asianomaisille! "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu "Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta | |
![]() 02.12.2005 17:10:59 | |
onko sinusta oikein, että apuraha-/palkitsemisjärjestelmä toteutetaan kuten Teosto-palkinto so. otetaan muiden muusikintekijöiden osuudesta pois? Mä en rehellisesti sanottuna tiedä. Vaikka puhutaan suomalaisen musiikintekijän kannalta melko kookkaasta summasta, ei se kuitenkaan käsitykseni mukaan edusta kovinkaan suurta osaa Teoston vuosittain asiakkailleen jakamasta rahamäärästä. Jotta siis pystyisin tuohon vastaamaan, pitäisi mun tietää tarkkaan minkäsuuruista osuutta se edustaa sekä mitä muita kiemuroita (esim. verovähennykset) asiaan lliittyy. Voidaan tietysti keskustella siitä onko Teostolla ylipäätään moraalista oikeutta käyttää tekijöille keräämiään rahoja muuhun kuin välttämättömään. + että jakajat vielä käyvät juhlimassa asiakkaidensa rahoilla?? Niin no, nämä ovat aina sellaisia nihkeähköjä juttuja. Mun mielestäni toisten rahoilla rällääminen ei ole koskaan reilua. Vaan tällaista toimintaa esiintyy yhteiskunnassa kaikkialla, niin yrityspuolella, julkisella sektorilla kuin erilaisissa yhdistyksissäkin. Periaatteessa kaikissa noista tapauksista maksaja on ainakin osittain joku muu kuin se joka juhlii. Enkä mä osaa sanoa onko se oikein, kohtuullista tai väärin. Se on maailman tapa. Toki ylilyöntejäkin sattuu, en tiedä oliko Teoston bailaamisessa sellasta meininkiä vai ei. Juttua voi jatkaa vaikka ensi tiistain kestien tiimoilta. Mää sano. | |
![]() 02.12.2005 19:20:34 | |
Mä en rehellisesti sanottuna tiedä. Vaikka puhutaan suomalaisen musiikintekijän kannalta melko kookkaasta summasta, ei se kuitenkaan käsitykseni mukaan edusta kovinkaan suurta osaa Teoston vuosittain asiakkailleen jakamasta rahamäärästä. Jotta siis pystyisin tuohon vastaamaan, pitäisi mun tietää tarkkaan minkäsuuruista osuutta se edustaa sekä mitä muita kiemuroita (esim. verovähennykset) asiaan lliittyy. Voidaan tietysti keskustella siitä onko Teostolla ylipäätään moraalista oikeutta käyttää tekijöille keräämiään rahoja muuhun kuin välttämättömään. Mun pitäis rehellisesti sanottuna tietää, koska minua perehtyneemmät ihmiset ovat asian minulle kertoneet... Muistaakseni nämä ns. "kansalliset varat" (joista rahoitetaan siis paljon kaikenlaista muutakin aatteelliseksi katsottavaa toimintaa, kuin Teosto-palkinto) haukkaavat n. 2,5 prosenttia jokaisen kotimaisen tekijän tilityksistä. Se kuinka merkityksekäs tuo prosentti on, riippuu tietysti tilityksen suuruudesta. Viidenkympin kokonaistilityksestä ei sillä rahalla osteta edes seutulippua, mutta useiden tuhansien suuruisia tilityksiä saavien tekijöiden kannalta asialla alkaa jo olla merkitystä. | |
![]() 02.12.2005 19:58:05 | |
Mutta koska jaetaan TESTO-palkinto? Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)