![]() 06.10.2005 11:47:25 (muokattu 06.10.2005 11:49:00) | |
---|---|
Feggy: Mä en oikein usko lain muuttavan mitään tuossa suhteessa. Vai miten selität Stupido-setien kommentin? Olenko ymmärtänyt jotain väärin? "Levyjen tuominen jälleenmyyjältä edellyttää copyrightin omistajan lupaa ja tuollaisen luvan hankkii yleensä levyn jakelija. Hyvin harvoin levykauppias hankkii levyä suoraan valmistajalta. Tähänkin päivään mennessä jakelusopimuksissa on rajattu alueita, jolle ao. levyä ei saa myydä, koska ao. alueella tuotteella on jo edustaja. Eli esim. jenkeistä ostetun levyn tuominen Eurooppaan myyntiin ohi ao. tuotteen eurooppalaisen copyrightin haltijan on ollut kiellettyä vuodesta kivi ja kirves. Tätä kutsutaan harmaatuonniksi ja sitä harjottaneita levykauppoja on Suomessakin vuosien varrella saatettu edesvastuuseen." No hyvä, minäpä selitän. :-) Tällä hetkellä tilanne on kärjistettynä sellainen, että isot kaupat tekevät sopimuksen luvallisen jakelijan kanssa, sopivat hinnan ja myyvät sitä levyä sitten sillä. No, viereisen pikkukaupan pitää saada kilpailtua jollain, ja niinpä se kilpailee sillä ainoalla keinolla mikä sillä on - se tuottaa samaa levyä vaikkapa Uudesta-Seelannista halvemmalla päästäkseen pienemmällä bulkillaan samaan hintaan tai alemmas kuin isolla kauppiaalla. Tätä kutsutaan harmaatuonniksi, ja siihen syyllistyy arviolta joka ikinen pikkukauppa Suomessa - myös Stupido-Shop, mikä on faktaa. Kyseessä on niiden elinehto, ja vain törkeimmät tapaukset kuten edesmennyt Ladyland joka toi aivan kaikki levynsä Kanadasta, jäävät kiinni. No hyvä, nyt kun kaikkien on pakko kääntyä saman tukkurin puoleen ja ostaa hänen kauttaan, saadaan sellaisten nimikkeiden harmaatuonti pysäytetyksi, joilla on tukkuri ETA-alueella. Mutta entäs kaikki muut? Pikkumerkeillä ei ole erillisiä ETA-tukkureita eikä niiltä ehkä olekaan niin helppoa saati kannattavaa hakea paperilla lupakirjoja joko vaikean tavoitettavuuden vuoksi, tai alhaisten myyntimäärien. Mietipä itse, jos tietäisit että jollekin levylle olisi vain kaksi ostajaa, eikö olisi helpompi myydä näille ei-oota (tai suositella nettikauppaa) kuin nähdä vaivaa levyn tilaamiseksi jos se olisi nykyistä hankalampaa tai kalliimpaa ja kate olematon? Pienliikkeillä ei ole tälläkään hetkellä toiminnassa sellaista katetta, että ne voisivat kilpailla esim kustantajien suoran nettimyynnin kanssa. Pieninkin höyhen taittaa sen kamelin selän, jos firma on pelkän pientuonnin varassa. Ja useimmat ovat. Selvittikö? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.10.2005 11:50:10 | |
Selvittikö? Kiitos omasta puolestani -- minulle ainakin hahmottui hieman selvemmin, mistä tässä asiassa oli kyse. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | |
![]() 06.10.2005 11:53:35 | |
No hyvä, minäpä selitän. :-) Tällä hetkellä tilanne on kärjistettynä sellainen, että isot kaupat tekevät sopimuksen luvallisen jakelijan kanssa, sopivat hinnan ja myyvät sitä levyä sitten sillä. No, viereisen pikkukaupan pitää saada kilpailtua jollain, ja niinpä se kilpailee sillä ainoalla keinolla mikä sillä on - se tuottaa samaa levyä vaikkapa Uudesta-Seelannista halvemmalla päästäkseen pienemmällä bulkillaan samaan hintaan tai alemmas kuin isolla kauppiaalla. Tätä kutsutaan harmaatuonniksi, ja siihen syyllistyy arviolta joka ikinen pikkukauppa Suomessa - myös Stupido-Shop, mikä on faktaa. Kyseessä on niiden elinehto, ja vain törkeimmät tapaukset kuten edesmennyt Ladyland joka toi aivan kaikki levynsä Kanadasta, jäävät kiinni. No hyvä, nyt kun kaikkien on pakko kääntyä saman tukkurin puoleen ja ostaa hänen kauttaan, saadaan sellaisten nimikkeiden harmaatuonti pysäytetyksi, joilla on tukkuri ETA-alueella. Mutta entäs kaikki muut? Pikkumerkeillä ei ole erillisiä ETA-tukkureita eikä niiltä ehkä olekaan niin helppoa saati kannattavaa hakea paperilla lupakirjoja joko vaikean tavoitettavuuden vuoksi, tai alhaisten myyntimäärien. Mietipä itse, jos tietäisit että jollekin levylle olisi vain kaksi ostajaa, eikö olisi helpompi myydä näille ei-oota (tai suositella nettikauppaa) kuin nähdä vaivaa levyn tilaamiseksi jos se olisi nykyistä hankalampaa tai kalliimpaa ja kate olematon? Pienliikkeillä ei ole tälläkään hetkellä toiminnassa sellaista katetta, että ne voisivat kilpailla esim kustantajien suoran nettimyynnin kanssa. Pieninkin höyhen taittaa sen kamelin selän, jos firma on pelkän pientuonnin varassa. Ja useimmat ovat. Selvittikö? Juu, mutta en silti oikein usko tuohon. Mun käsitykseni on se, että pikkukaupat ostavat pikkuisemmatkin levynsä samoilta jakelijoilta kuin isotkin (omakustanteita lukuunottmatta) ja omaa tuontia harjoitetaan vain silloin kuin jotain levyä ei saada tukkurilta (esim. Digelius kai tekee näin). En sitten tiedä, tuleeko tuossa tapauksessa tuonti EU:n sisältä vai ei. Veikkaan että tulee...mutta turha mun on tästä selittää kun en varmasti tiedä. Jotenkin vaan kuulostaa oudolta toi. Toisaalta taas, jos asia on noin, niin ehkäpä tukkureilla (esim. supersounds) on paremmat toimintaedellytykset, kun kaikki pikkukaupat eivät voi vetää välistä... No niin, tämä tästä, kun en tiedä niin en tiedä. Varmaankin tiedät paremmin. | |
![]() 06.10.2005 11:54:14 | |
Olen nimittäin ETA-alueen ulkopuolelta tulevan marginaalimateriaalin aktiivinen kuluttaja, ja mikäli pienliikkeet joiden palveluja olen käyttänyt todella lopettavat, olen vapautettu lojaliteetistani niitä kohtaan ja pääsen siirtämään ostokseni Internetiin Tämä on se lainkohta, jonka epäilen vaikuttavan eniten omaan elämääni. Aivan järjetön juttu, ohimennen. Assume the position! | |
![]() 06.10.2005 11:56:15 | |
Nahkis: Laki ei näillä näkymin tule vaikuttamaan kulutustottumuksiini mitenkään. En aio jatkossakaan ostaa yhtäkään kopiosuojattua levyä. Sama täällä. Mutta toki vahinkoja sattuu. Viimeeksi eilen havaitsin, että Queen & Paul Rogers live levy on suojattu. Eihän se(kään) toiminut soittimessani. Ei ollut mainintaa cdon.com:n sivuilla, joten takaisin lähtee ja suojaamattoman haluan tilalle. Harmi vaan, että levy tuli minulle jo yli viikko sitten, en vain ehtinyt sitä kuunnella aiemmin. Noissa suojauksissa on varmaan jotain eroja. Jotkut levyt eivät tunnistu ollenkaan soittimeen, jotkut pätkivät ja jotkut aloittavat biisit n. 30sek. kohdalta. Feggy kyseli noita levyjä, niin itselläni ei toimi mm. mikään Jethro Tull remaster levy. | |
![]() 06.10.2005 11:57:26 | |
Varmaankin tiedät paremmin. Tällä hetkellä pelkään, ettei kukaan tiedä. Kauppiaiden reaktiot ovat olleet varsin vaihtelevia. Saas nähdä millaiseksi todellisuus muodostuu. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.10.2005 11:59:27 | |
Sir Elwood: Feggy kyseli noita levyjä, niin itselläni ei toimi mm. mikään Jethro Tull remaster levy. Mikähän järki noista remasteroiduista Tulleista oli tehdä kopiosuojattuja, kun bändin koko tuotanto on kuitenkin jo aikaisemmin julkaistu cd-muodossa suojaamattomana ja varmaan ollut vaikka nyt netistä imutettavissa ties kuinka kauan? | |
![]() 06.10.2005 12:00:41 | |
Tällä hetkellä pelkään, ettei kukaan tiedä. Kauppiaiden reaktiot ovat olleet varsin vaihtelevia. Saas nähdä millaiseksi todellisuus muodostuu. Joku isompi lafkahan voisi alkaa tiskinaluskauppaan noiden hankalammin saatavien/vähämenekkisten levyjen kohdalla... Siis jos nuo pienet firmat muuttuu kannattamattomiksi ja siten katoavat. Eihän se harmaata tuontia tietenkään poista, mutta palvelisi kuluttajaa. Tuli vaan mieleen... Vähä niinku R-kioskilta ostettaisi r0pn0lehdet punasteleen tiskin takaa... :) | |
![]() 06.10.2005 12:07:13 | |
Joku isompi lafkahan voisi alkaa tiskinaluskauppaan noiden hankalammin saatavien/vähämenekkisten levyjen kohdalla... Siis jos nuo pienet firmat muuttuu kannattamattomiksi ja siten katoavat. Eihän se harmaata tuontia tietenkään poista, mutta palvelisi kuluttajaa. Tuli vaan mieleen... Vähä niinku R-kioskilta ostettaisi r0pn0lehdet punasteleen tiskin takaa... :) Ei toimi noin. Siis, ei se ongelma siinä oo, ettei täällä päässä olisi halua ostaa, vaan siinä että tuottajapäässä ei välttämättä ole kontaktia ETA-alueen tukkuriin. Mutta kun mä nyt tuota jyrkintä kauhukuvaani mietin, niin eiköhän melkein kaikella ostajia ylipäätään kiinnostavalla oo j o s s a i n päin Euroopan Talousaluetta joku ostaja - siihenhän voi pieni Suomi sitten sännätä samaan könttään jos löytää sen. Kysymys vain on, onko taloudellisesti kannattavaa edes etsiä? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.10.2005 12:12:36 | |
Ok. Mulla ei valitettavasti ole noista yhtään, joten en voi testata. Oliskohan muilla kokemuksia? Miulla se Maidenin Dance of Death ei toimi tietokoneessa kunnolla. Ei muistaakseni lue sitä toisessa asemassa ollenkaan. "Olen 16, minulla on farmariauto" Iron Maiden - Running free (käännös: YLE) | |
![]() 06.10.2005 12:20:06 | |
Ei toimi noin. Siis, ei se ongelma siinä oo, ettei täällä päässä olisi halua ostaa, vaan siinä että tuottajapäässä ei välttämättä ole kontaktia ETA-alueen tukkuriin. Mutta kun mä nyt tuota jyrkintä kauhukuvaani mietin, niin eiköhän melkein kaikella ostajia ylipäätään kiinnostavalla oo j o s s a i n päin Euroopan Talousaluetta joku ostaja - siihenhän voi pieni Suomi sitten sännätä samaan könttään jos löytää sen. Kysymys vain on, onko taloudellisesti kannattavaa edes etsiä? Faktahan on se, että jos oikein marginaalikamaa (tai ei sittenkään, esim. Robyn Hitchcockin uusimpia levyjä ei kaikkia tuo kukaan Suomeen) harrastaa, niin nettiä pitää käyttää joka tapauksessa. Noin muuten kyse on kai kysynnästä ja tarjonnasta. Jos menee vinkumaan levykauppaan, että haluan x:n, niin periaatteessa levykauppias ottaa yhteyttä tukkuun, joka hoitaa levyn saataville (ellei kyse ole niin vinkuintiaanimusaa, että kysyntä on yhden henkilön kokoinen). Kyllä EU:n alueella aika monenlaista levyä pyörii, tosin japanilaisesta taidepopista en osaa sanoa. Mutta en siis usko, että laki muuttaa asiaa tässä suhteessa - eiköhän todella marginaalisen musiikin ystävän olen ennenkin pitänyt hankkia levynsä netistä (eihän siis levykauppias ole ennenkään pitänyt muutaman ihmisen suosikkikamaa varastossa). Täältähän voi tehdä pientä seurantaa marginaalimusiikin suhteen... http://www.supersounds.fi/ | |
![]() 06.10.2005 12:28:34 (muokattu 06.10.2005 12:32:02) | |
Olen nimittäin ETA-alueen ulkopuolelta tulevan marginaalimateriaalin aktiivinen kuluttaja, ja mikäli pienliikkeet joiden palveluja olen käyttänyt todella lopettavat, olen vapautettu lojaliteetistani niitä kohtaan ja pääsen siirtämään ostokseni Internetiin (mikä olisi sekä helpompaa että halvempaa, pakko myöntää). Tuo tulee vaikuttamaan myös mun tottumuksiin, jos laki tuolta osin otetaan käyttöön. Fakta on että Suomeen ei vaan tuoda edes majoreiden kaikkia julkaisuja ja jos tuodaan, niin huomattavan myöhässä. Yleensä olen tilannut importit yhdestä paikallisesta liikkeestä ja levyt tulevat nopeasti, joten olen ollut tyytyväinen. Kerran olen yrittänyt eräästä "suuresta" myymälästä tilata tukun kautta, ja siellä joku löysä "myyjä" ei tiennyt mitään, ei suostunut ottamaan selvää... ELI, jos laki tarkoittaa sitä että valikoima pienenee huomattavasti, niinkuin välttämättä käy, se on meikäläisellekin enenevässä määrin "Add to Cart"! Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 06.10.2005 12:32:52 | |
Täältähän voi tehdä pientä seurantaa marginaalimusiikin suhteen... http://www.supersounds.fi/ Kyllä, Juntusen Sami tekee kulttuurityötä - onhan tuo myös 'mun' jakeluyhtiöni :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.10.2005 12:34:04 | |
Kyllä, Juntusen Sami tekee kulttuurityötä - onhan tuo myös 'mun' jakeluyhtiöni :-) Ehkä pitäisikin kysyä asiasta häneltä eikä spekuloida täällä :) | |
![]() 06.10.2005 12:43:28 | |
Vaikuttaa. Ja luultavasti samalla logiikalla, jolla suuret levy-yhtiot toimivat tässä asiassa: muutamat töppää, kaikki kärsii. Levykauppassa käynnit ovat tosin vähentyneet jo vuoden ajan levy-yhtiöiden asenteen vuoksi. Enkä muuten aio puutua mitenkään (aiemmin yritin ainakin informoida mika on oikein, mika ei) ympärilläni tapahtuvaan imuttamiseen, piratismiin, kopiointiin. Enhän puutu myöskään toisten pyöräilykypärän käyttämättä jättämiseen, tupakointiin julkisissa tiloissa tai alle 18v alkoholikäyttöön. PS: Itse en kopio, imuta laittomista lähteistä enkä jaa piraattitavaraa. PPS: Omat lapset on poikkeus säännöstä. Born to lose, live to win | |
![]() 06.10.2005 12:51:02 | |
Ensin vastaus otsikon kysymykseen. Ei. Ja sitten siihen se pakollinen "paitsi". Tiistaisessa eduskunnan keskustelussa Osmo Soininvaara toi esiin Ranskan kannan, joka olikin varsin mielenkiintoinen. Täsmälleen samaa tekijänoikeusdirektiiviä implementoidessaan Ranska ei kielläkään kopiosuojausten kiertämistä, vaan Ranska kieltää kopiosuojaukset! Siis Ranska tulkitsee samaa direktiiviä "aavistuksen" verran erilailla. No mitä se tarkoittaa minulle? Ainakin toivon sen tarkoittavan sitä, että levyt, jotka Suomessa julkaistaan kopiosuojattuina, julkaistaan Ranskassa suojaamattomina, ja niinpä voinkin ne tilata ranskalaisesta nettikaupasta. Suomalainen levykauppias kiittää. j. | |
![]() 06.10.2005 12:52:06 | |
Ehkä pitäisikin kysyä asiasta häneltä eikä spekuloida täällä :) Kysyin. Toistaiseksi kukaan ei tiedä miten lakia tullaan tulkitsemaan, luulisin. Sen sijaan mieleeni juolahti hämärä muistikuva - eivätkö eksklusiiviset jakelusopimukset EU:n alueella ole kiellettyjä - nehän rajoittavat kilpailua? Ja kilpailun rajoittaminen - se on EU:n lainsäädännössä synneistä pahimpia. Tältä pohjalta alkaa näyttää aika ...öh... vinkeältä tuo todellisuuskuva, miltä tässä ponnistetaan. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.10.2005 12:53:00 | |
Kuinka luulet uuden lain vaikuttavan kulutustottumuksiisi, edellyttäen, että uudet kopiosuojaukset mahdollistavat rajoitetun kopioinnin koneella kuin koneella? Vaikuttaa vähentävästi. Ainakin itselle kannettavasta MP3:sta tuntuu tulevan aina vain tärkeämpi tapa kuunnella musiikkia ja jotenkin ajattelen että kyllä mun hankkimat levyt pitää voida siirtää siihen ilman taikatemppuja ja ihan niin monta kertaa kun itse haluan. Tuommonen vajaa parikymppiä on kyllä ainakin meikäläiselle sen verran suuri raha, että en myöskään oikein voi lähteä siihen, että sitoudun kuuntelemaan levyä tietyssä paikassa ja -soittimella. Perusluonteeltani olen myös sen verran laiska, että vaikka jonkunlainen vaihtomahdollisuus olisikin, niin ei joku tietty levy ole niin tärkeä että ottaisin riskin ja sen toteutuessa alkaisin vaihtelemaan levyä tai tekemään jotain poppakonsteja saadakseni sen toimimaan. Toisekseen, jotenkin kyllä uskon myös että tämä kopiointi-asia on jollain tavalla ohimenevä juttu ja kyllä markkinat hoitaa sen mikä nyt muuten on ehkä jäänyt vähän puolitiehen. Sitä odotellessa kattellaan levyjen pakkauksia vähän tarkemmin. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - | |
![]() 06.10.2005 12:56:40 (muokattu 06.10.2005 12:58:10) | |
En osta (enää muutaman huonon sokko-ostoksen ja suosittelun perusteella oston jälkeen) sikaa säkissä, joten ainakin vanhan progen saralta voi hiukan vähetä ostelu. Toisaalta se on tällä hetkellä se mitä eniten nurkkiin hankin joten voi olla että muutaman tilauksen jälkeen olenkin sitten niin kauan levynostolakossa kunnes muutan pohjoisesta alemmas. (progarchivesin ym. saittien mp3set ovat tämänhetkisen tiedon mukaan luvatta laitettuja)
Long = progressive = good
| |
![]() 06.10.2005 13:04:40 | |
Kysyin. Toistaiseksi kukaan ei tiedä miten lakia tullaan tulkitsemaan, luulisin. Sen sijaan mieleeni juolahti hämärä muistikuva - eivätkö eksklusiiviset jakelusopimukset EU:n alueella ole kiellettyjä - nehän rajoittavat kilpailua? Ja kilpailun rajoittaminen - se on EU:n lainsäädännössä synneistä pahimpia. Tältä pohjalta alkaa näyttää aika ...öh... vinkeältä tuo todellisuuskuva, miltä tässä ponnistetaan. No jaa. Siis pikkukauppojahan ei mikään estä tilaamasta EU-alueen tukkureilta, eikö? Siis kilpailu on edelleen vapaata. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)