Aihe: Mielenosoitus !
1 2 3 4 5 6
lxi
30.09.2005 16:47:36
Muuten hyvä, mutta olisi hauska tietää mitä vastaan mieltä osoitetaan ja mitä sitten halutaan.

...

Eivätkö ne lue tuolla sivulla ihan suomeksi?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Feggy
30.09.2005 17:00:40 (muokattu 30.09.2005 17:05:20)

...

Eivätkö ne lue tuolla sivulla ihan suomeksi?

Jahas, nyt olivat. Aiemmin kun katsoin niin ei vielä ollut. Pannaanpa tänne, niin voitte ottaa kantaa:

EHDOTETUN TEKIJÄNOIKEUSLAIN ONGELMAT

Tekijänoikeuslain keskeisimmät ongelmakohdat ovat sen tuottajalähtöisyydessä, monimutkaisuudessa ja puutteellisessa valmistelussa. Laki laajentaa tuottajien oikeuksia huomattavasti ja teknisten suojakeinojen kohdalla arvaamattomasti. Kuluttajan asemaa ei ole mietitty riittävästi, vaikka se on tekijänoikeuden kohdalla poikkeuksellisen olennainen.

Laissa on ongelmia niin paljon, että niiden luetteleminen lyhyesti on hankalaa. Oleellisimmat ongelma laissa ovat sananvapauden vastainen kielto levittää tietoa kopiosuojauksien purkamisesta, kopiosuojauksien purkamisen ja siihen kykenevien ohjelmistojen levittämisen kielto ja ETA-alueen ulkopuolella julkaistujen tuotteiden myyntikielto Suomessa.

Lakia on hankalaa ymmärtää, jopa asiantuntijat ja lakia valmistelleet tahot ovat sekaisin ja erimielisiä siitä, kuinka lakia pitäisi tulkita. Laki haittaa erityisesti avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, kuten Linuxia. Lain valmisteluprosessi on nostattanut kansalaisten keskuudessa vastalausemyrskyn, joka ei kuitenkaan ole vaikuttanut mitenkään hallituksen toimintaan. Kun lakia on lisäksi lähes mahdoton valvoa, on lopputulos kestämätön.

VAATIMUKSEMME

Vaadimme eduskunnan hylkäävän nykyisen ehdotuksen uudeksi tekijänoikeuslaiksi ja aloittavan lain valmistelun puhtaalta pöydältä. Lain valmistelussa tulee kiinnittää huomiota myös kuluttajien oikeuksiin. Lainsäädäntö pitää valmistella ja käsitellä paremman hallintotavan mukaisesti ottaen myös perustuslain kansalaisille takaamat perusoikeudet kuten sananvapauden huomioon.

Sivistysvaliokunta sivuutti perustuslakivaliokunnan huomiot lain ongelmista. Vaadimme sivistysvaliokuntaa perustelemaan, minkä takia perustuslakivaliokunnan kantaa ei huomioitu laissa ollenkaan. Vaadimme myös päättäjiä selventämään, kuinka sananvapauden ja muiden perustuslaillisten oikeuksien on tarkoitus toteutua Suomessa, jos perustuslakivaliokunnan muutosvaatimuksia lakeihin pidetään vain ohjeellisina kansanedustajien voidessa sivuuttaa ne “hankalina” tarvittaessa.

Vaadimme kulttuuriministeri Tanja Karpelalta selvitystä siitä, minkä takia kuluttajien etujärjestöjen kuten Kuluttajaviraston ja lukuisien kansalaisjärjestöjen mielipiteitä ei eduskunnassa lakia valmisteltaessa kuultu riittävästi, eikä noteerattu lakialoitteessa. Vaadimme myös selvitystä, minkä takia opetusministeriö on valmistellut lain niin puutteellisesti, että se sisältää lukuisia ristiriitoja ja epäselvyyksiä.

Eritoten toivoisimme kansanedustajien perustelevan, minkä takia kansalaisten laajamittainen herääminen heikkolaatuisen ja vinoutuneen lakiesityksen läpimenoon tulkitaan kansanedustajien terrorisoimiseksi”.

Edustuksellisen ja keskustelevan demokratian hengessä vaadimmekin eri kansanedustajien sekä puolueiden viimeistään nyt perustelevan kantansa ja osoittavan ymmärtävänsä monimutkaiseen tekijänoikeuslakiin liittyvät aspektit. Mikäli he aikovat äänestää uuden lain puolesta, toivomme heidän julkisesti perustelevan kantansa ja vastaavan kysymyksiimme.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit. Mitähän tällä tarkoitetaan?

"Lain valmistelussa tulee kiinnittää huomiota myös kuluttajien oikeuksiin."

Tässä sanotaan, että laki on huono, mutta ei oikeastaan kerrota minkälainen sen pitäisi olla. Vedotaan vain sananvapauteen ja oikeuksiin. Mikäli jotain Afterdawn-sivua-lukee, niin tuo oikeus käsitetään suunnilleen siten kuin "vapaa waretus-oikeus meitille!"
jäykkis
30.09.2005 17:35:48
¨Mutta eikö kopio-oikeus ole eri asia kuin lataamisoikeus? Kopioinnin lähtökohtahan on siinä, että on jotain kopioitavaa. Ts. ostettu äänite, elokuva, mikä tahansa.

Tarkkaanottaen ei taida olla. Asia jonka mm. Teosto vajaa vuosi sitten omalta osaltaan totesi.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
jäykkis
30.09.2005 17:41:13
Tässä sanotaan, että laki on huono, mutta ei oikeastaan kerrota minkälainen sen pitäisi olla. Vedotaan vain sananvapauteen ja oikeuksiin. Mikäli jotain Afterdawn-sivua-lukee, niin tuo oikeus käsitetään suunnilleen siten kuin "vapaa waretus-oikeus meitille!"

Tarkoitatko että kritiikkiä havaitsemistaan puutteista ei saa esittää ilman että itsellä on tarjota jotain kongreettista tilalle?
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
barnabas
30.09.2005 17:46:17
Tokkopa tuo laki mitään vaikuttaa loppujenlopuksi ihmisten tottumuksiin.
THV-Klubi #46+2
Feggy
30.09.2005 18:00:45

Tarkoitatko että kritiikkiä havaitsemistaan puutteista ei saa esittää ilman että itsellä on tarjota jotain kongreettista tilalle?

En tietenkään. Voisi vain olla hyödyllistä, jos sanoisi aivan selvästi mitä halutaan eikä puhuta ympäripyöreyksiä.
jäykkis
30.09.2005 18:03:01
En tietenkään. Voisi vain olla hyödyllistä, jos sanoisi aivan selvästi mitä halutaan eikä puhuta ympäripyöreyksiä.

Totta!, mutta tässä tapauksessa kyllä aika hankalaa - jos siis haluaa välttää populistisen vaikutelman.
Feggy
30.09.2005 18:04:56

Totta!, mutta tässä tapauksessa kyllä aika hankalaa - jos siis haluaa välttää populistisen vaikutelman.

Tässä tapauksessa se nimenomaan olisi hyödyksi. Käsityksiä kuluttajan oikeuksista tuntuu olevan yhtä monta kuin ihmistäkin.
Neljä Ruuvia
30.09.2005 18:15:55

Laissa on ongelmia niin paljon, että niiden luetteleminen lyhyesti on hankalaa. Oleellisimmat ongelma laissa ovat sananvapauden vastainen kielto levittää tietoa kopiosuojauksien purkamisesta, kopiosuojauksien purkamisen ja siihen kykenevien ohjelmistojen levittämisen kielto ja ETA-alueen ulkopuolella julkaistujen tuotteiden myyntikielto Suomessa.

Kyllä mun on vaikea ymmärtää noita yllämainittuja ongelmiksi tekijän lähtökohdista.
Ja eiks tää tekijänoikeuslaki pitänyt olla?

Kyllä mä näkisin noiden parantavan tekijän turvaa paljonkin.
jäykkis
30.09.2005 18:18:29
Tässä tapauksessa se nimenomaan olisi hyödyksi. Käsityksiä kuluttajan oikeuksista tuntuu olevan yhtä monta kuin ihmistäkin.

Olet kyllä tapasi mukaan oikeassa.

Itseä tässä asiassa on kuitenkin alkanut häiritsemään disinformaation kohtuullisen kunnioitetettava määrä ja hetkittäin kaipaisi ihan oikeaa tietoakin.

Mutta molempi parempi ja mitä enemmän jengiä on paikalla, sen parempi. Itse en pääse, enkä tiedä vaivautuisikon vaikka pääsisikin (ikävä kyllä).
jäykkis
30.09.2005 18:21:16
Kyllä mä näkisin noiden parantavan tekijän turvaa paljonkin.

Ai perustuslainvastainen sanavapauden ja tiedonsaannin rajoittaminen on kytköksissä tekijän turvaan. Ahaa, tätä en itse hoksannutkaan.
Thomy
30.09.2005 19:47:10
Ai perustuslainvastainen sanavapauden ja tiedonsaannin rajoittaminen on kytköksissä tekijän turvaan. Ahaa, tätä en itse hoksannutkaan.

Ööh, totanoin...en nyt ehkä enää jaksa kauheesti vaahdota tästä, mutta sen vielä sanon, että sananvapaus ja tiedonsaanti ovat suurenmoisia asioita. Mutta on myös olemassa tahoja (enkä tarkoita ketään teistä hyvät m-netin ihmiset) jotka mielellään käyttävät näitä hienoja asioita keppihevosina ajaessaan vähemmän hienojen asioiden etuja.
Kannattaa muistaa että tiedolla ei ole tekijänoikeussuojaa, mutta teokset ovat eri asia.
Thomy
30.09.2005 20:09:39
Jännää, että mielenosoituksen kaltaisen perusoikeuden käyttäminen mielletään melkein terrorismiksi, tai vähintään kettutyttöilyksi.

Eihän tästä ole missään vaiheessa ollut kysymys. Ihan oikeesti, jos teistä siltä tuntuu, niin menkää osoittamaan mieltänne. Mutta olkaa sitten todella varmoja asiastanne. Mun tämän ketjun avauspuheen pointti oli joka tapauksessa se, että mielestäni yhteiskunnassamme kenties on huomionarvoisempiakin epäkohtia, kuin nämä tekijänoikeuskysymykset, vaikkeivat ne niin "mediaseksikkäitä" olisikaan.

Ja tätä mieltä mä olen edelleenkin. Tää koko show on musta ainakin osittain oireilua jostakin ihan toisenlaisista ongelmista, kuin siitä mistä nyt varsinaisesti vaahdotaan.

Jos tää (huonosti valmisteltu jne.) lakiesitys nyt kaatuu, niin mä en luottaisi kovin vahvasti siihen, että seuraavalla kierroksella kuunnellaan tämänkään vertaa tekijöiden ääntä, vaikka meillä esim. Kiven kaltaisia briljantteja kykyjä olisikin käytössämme. Sen verran pessimisti mä valitettavasti olen.
sormunen
30.09.2005 20:42:32
Näytti olevan poliittisten nuorisojärjestöjen lisäksi järjestöihin luettu myös Nokia ja Apple. Lain taustaa taas valottivat Nokia ja Sanoma Oy. Sitä en tiedä, ketä Kasvi edustaa.

Näähän ne ovat just ne tahot, ketkä myös hyötyvät siitä, että tekijöitten, siis taiteilijoiden, oikeudet murretaan. Vuoteen 2010 mennessä maailmalla pitäisi myydä kolme miljardia multimediakännykkää ja oishan se nyt helvetinmoinen rahanmenetys osinkojen saajille, jos niistä vaikka vitonenkin kappaleelta siirtyisi musan, videoiden ja pelien tekijöille.

Kyllä siinä varmaan kuluttajanäkökulmaakin on sen verran, että kuluttaja ostaa sen laitteen helpommin, jos sinne imuroitavasta taiteellisesta sisällöstä ei tartte maksaa kenellekään resuperseelle mitään. Ja kun nykypäivänä on tämä kuningaskuluttajafasismi muotia, niin näinhän siinä käy, että nämäkin viranomaiset ovat kelkassa mukana.

Sinällään tämä uusi laki pitäisi saada takaisin muun muassa tuon poliittisen, kulttuuripoliittisen, kauppapoliittisen ja siten kaikkiaan myös ideologisen momentin takia, millä EU estäisi kulttuurituonnin kehitysmaista. Mutta se on jo vanha vääntö ja muun muassa Suomihan vastusti niitä pyrkimyksiä ETA-käsittelyssä taannoin.

Myöskin piratismin kielto on näköjään vesittymässä. Enpä ihmettele tuolla lobbauksella.
KeljuK
30.09.2005 21:13:53
.. oishan se nyt helvetinmoinen rahanmenetys osinkojen saajille, jos niistä vaikka vitonenkin kappaleelta siirtyisi musan, videoiden ja pelien tekijöille. taiteellisesta sisällöstä ei tartte maksaa kenellekään resuperseelle mitään.

Myöskin piratismin kielto on näköjään vesittymässä. Enpä ihmettele tuolla lobbauksella.

Minun Mp3- soittimesta on maksettu vitosen sijasta 15€ teostolle. Samaten Digiboksista. Lomakuva cd-levyistä maksan teostolle, samaten kuin tyhjistä DVD-levyistä, riippumatta siitä mitä niihin tallennan. Luulisi tämän riittävän että saan siihen kopioida ostamiani levyjä omaan soittimeeni. Vai onko se liian vähän?

mm. tekijänoikeussuojatun musiikin jakaminen netissä on jo kielletty. Tähän ei ole tulossa muutosta, eikä siihen kukaan muutosta kaipaakkaan.

Miksi esm. Akateeminen kirjakauppa ei saisi hankkia minulle vain USA:ssa julkaistua kirjaa? Miksei lähilevykauppa saisi hankkia minulle aasialaista(ei EU:ssa julkaistua) musiikkia tai leffoja? Kenelle tästä on vahinkoa?

Mitä vielä tarvitaan? Kielletään Internet?
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
sormunen
01.10.2005 13:45:03

mm. tekijänoikeussuojatun musiikin jakaminen netissä on jo kielletty. Tähän ei ole tulossa muutosta, eikä siihen kukaan muutosta kaipaakkaan.

Hep! Jos se on kielletty, niin mä haluan siihen heti muutoksen!

Muilta osin kannattaa lukea, mitä esimerkiksi mä just sua ennen kirjoitin.
KeljuK
01.10.2005 16:06:22 (muokattu 01.10.2005 16:25:00)
Hep! Jos se on kielletty, niin mä haluan siihen heti muutoksen!

Muilta osin kannattaa lukea, mitä esimerkiksi mä just sua ennen kirjoitin.

Tarkoittaa tietysti ilman oikeudenomistajan lupaa. Turha saivarrella.

Sinun kirjoituksesta en löytänyt päätä enkä häntää. Varsinkin kun nykytilanteessa ostaessa mitä tahansa niin aina menee rahaa teostolle.

Tuskin olet nykyiseen lakiin tutustunut, tai tähän mahdolliseen muutokseenkaan oikeastaan mitenkään.Kunhan lämpimiksesi höpöttelet.

Tai voithan toki kommentoida että paljonko minun pitäisi vaikkapa digiboksista tai mp3- soittimesta teostolle maksaa? Jos nykysysteemin 15€ on liian vähän. Ja paljonko olisi kohtuullinen korvaus siitä että saan kopioida soittimeen jo ostamani levyt?

Mysökin piratismi on jo kielletty. Eli en todellakaan tajua että mitä oikein ruikutat "vesittämisestä"- ellet sitten todellakin tarkoita piratismilla omien levyjen kopiointia omaan käyttöön.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
askomiko
01.10.2005 21:06:49
Eihän tästä ole missään vaiheessa ollut kysymys. Ihan oikeesti, jos teistä siltä tuntuu, niin menkää osoittamaan mieltänne. Mutta olkaa sitten todella varmoja asiastanne. Mun tämän ketjun avauspuheen pointti oli joka tapauksessa se, että mielestäni yhteiskunnassamme kenties on huomionarvoisempiakin epäkohtia, kuin nämä tekijänoikeuskysymykset, vaikkeivat ne niin "mediaseksikkäitä" olisikaan.

Tässä olet tismalleen oikeassa. + ja kaikkea. Itse kuulun tähän kategoriaan:

http://koti.mbnet.fi/~fisq/Kuvat/hoho/protest.jpg

:)
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
Woc
03.10.2005 07:39:29

Kyllä mun on vaikea ymmärtää noita yllämainittuja ongelmiksi tekijän lähtökohdista.
Ja eiks tää tekijänoikeuslaki pitänyt olla?

Tekijänoikeuslaissa pitäisi katsoa pelkästään tekijän näkökulmaa? Tarvisiko tuota lakia sitten muiden kuin tekijöiden noudattaakkin?
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Thomy
03.10.2005 08:07:44
Tekijänoikeuslaissa pitäisi katsoa pelkästään tekijän näkökulmaa? Tarvisiko tuota lakia sitten muiden kuin tekijöiden noudattaakkin?

...nimittäin öh, voihan rähmä !! (toi Wocin kommentti oli niin hassunhauska, että siitä kilahti juuri kopiostokorvaus Speden perikunnalle)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)