Aihe: Keikkaliksoista ?
1 2 3 4
kay
02.10.2005 01:04:15
Sen enempää ottamatta kantaa pitäisikö vai ei niin tarinoita tosielämästä;

Tuttavani oli tehnyt kotirintamalla kaikennäköistä keikkaa pimeänä. Ei mitään jumalatonta määrää, mutta kuitenkin. Eräänä päivänä oli sitten verottaja lähestynyt tarkkojen päivämäärien kanssa että "näitä ei ole verovirastoon ilmoitettu, kuitenkin on tiedossa että..." eli ilmeisesti joku on ilmiantanut ja sitten virkailija käynyt seuraamassa.
Seuraamuksena hirveät saatavat verovirastolle ja loppuelämän kestävä veroviraston silmätikkuna olo.

Surkeaa.
Meisseli
02.10.2005 12:38:16

Hääkeikoissa aika yleistä.
Päivän biisi: Hollies: Bus stop www.must.fi
Sertzo S
02.10.2005 14:30:43
Hääkeikoissa aika yleistä.

Niin kuulema.
t-termiitti
02.10.2005 20:34:51

Saako kysyä tässä vaiheessa: soitatko itse keikkailevassa bändissä?

Saat toki kysyä - vastaus on "en" - mutta mitä se nyt tähän asiaan millään tapaa liittyy? -jos minä saan vuorostani kysyä?

Tarkoitatko, että en ole oikeutettu sanomaan mielipidettäni tai mielestäni järkevää ohjetta - käsittääkseni moni täällä vasta aloittamassa aikuisen itsenäistä _elämää_ - eikä vain soittamista/esiintymistä. Ei 16-vuotias välttämättä itse osaa arvioida mikä on viisasta ja mikä ei - silloin kannattaa tehdä niinkuin verottaja, poliisi, sosiaalityöntekijä, äiti tai isä sanoo eikä sen mukaan mitä "isot pojat" kirjoittelevat netin keskustelupalstoilla...

Kyllä tiedän että raha on rahaa, tiedän mistä sitä saa ja mitä sillä saa. Olen alalla, jonka luonteen ja toisaalta "henk.koht. tulojen järjestelyn" vuoksi tunnen sympatiaa (ammatti)taiteilijoita kohtaan. Olen tehnyt töitä, joissa olisi voinut helposti "tehdä kuititta", jne. Olen myös kuullut ja nähnyt kohtuullisen paljon - ainakin siihen nähden mitä keskim. 16-vuotias hevikitaristi. Puhuin yleisellä tasolla ja mielestäni asiallisesti ja järkevästi.

Jos olit eri mieltä, niin voit toki kirjoittaa - mielellään alle 16 sivuisen - opastuksen verojen maksuun 16-vuotiaalle hevikitaristille.

"...Mutta kun ne paperihommat on niin hankalia... ja eihän siitä enää mitään jää käteen jos maksan verot... ja minä kun olen vain köyhä muusikko... tai opiskelija/eläkeläinen/alaikäinen/freelancer/yksityisyrittäjä/ammatinharjoittaja/varusmies/työtön/hullu/muuten vaan niin köyhä..."
Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia)
VÄKIPÄÄ
03.10.2005 04:22:24
Saat toki kysyä - vastaus on "en" - mutta mitä se nyt tähän asiaan millään tapaa liittyy?...

...eläkeläinen/alaikäinen/freelancer/yksityisyrittäjä/ammatinharjoittaja/varusmies/työtön/hullu/muuten vaan niin köyhä..."

Veikkaisin (täysin mutu-pohjalta) että sinuakin alkaa jossain vaiheessa elämääsi ihmetyttämään verottajan ihmeellinen maailma siinä määrin ettei muutaman kympin puhallus ohi verokortin haittaa mitään.
Dimebag Darrell in memoriam. "I shake my fists at skies above Mad at God"
Vilhelmus
03.10.2005 11:33:54

Veikkaisin (täysin mutu-pohjalta) että sinuakin alkaa jossain vaiheessa elämääsi ihmetyttämään verottajan ihmeellinen maailma siinä määrin ettei muutaman kympin puhallus ohi verokortin haittaa mitään.

Kummallista kun joku puhuu kerrankin moraalin ja laillisuuden puolesta, niin hän saa heti joko paskaa niskaan tai täyden ignoorauksen. Monista muista laittomuuksista sitten älähdetäänkin välittömästi..
kivi
03.10.2005 12:11:59
Kummallista kun joku puhuu kerrankin moraalin ja laillisuuden puolesta, niin hän saa heti joko paskaa niskaan tai täyden ignoorauksen. Monista muista laittomuuksista sitten älähdetäänkin välittömästi..

Komppaan.

Miksi elää kuin pellossa ja leikkiä kriminaalia, kun laillisuus ei todennäköisesti maksa mitään, jos viitsii vähän käyttää järkeä?

Sitäpaitsi omaa materiaalia soittavilla aloittelevilla bändeillä se Teoston maksama raha on todennäköisesti paljon isompaa kuin keikkaliksat - kannattaako jättää teosilmoitukset ja keikkaraportit tekemättä säästääkseen jonkun kympin, joka sekin meni laillisesti kuluihin?

Haloo?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
t-termiitti
03.10.2005 23:00:36 (muokattu 03.10.2005 23:36:07)

Veikkaisin (täysin mutu-pohjalta) että itse elät juuri tuota vaihetta elämässäsi.

Mitä hiton merkitystä mulle on sillä jos saan vain 7 euroa kympin sijasta. Se kolme euroahan menis heti kaljaan. Parempi antaa se 3 euroa verottajalla ja säästää omat sisäelimensä. Verottaja sitten kustantaa sillä 3 eurolla VÄKIPÄÄLLE 3,28 sekuntia dialyysihoitoa ja kaikki ovat iloisia - minäkin. Vaikka VÄKIPÄÄ olisi tarvinnut dialyysihoitoa 4 tuntia viikossa, kun maksa ja munuaiset poksahtivat kun verottajalta pimitetyt ropot pisti kaikki raakaan viinaan..
:)

Raha tulee aika kaukana minun arvomaailmassani, paljon aikaisemmin tulee esim. se, että jokainen lapsi tässä maassa saa ruokaa, käydä koulua, vaatteet, katon päänsä päälle, hoitoa mahdollisiin sairauksiinsa ilman kallista sairasvakuutusta, ilman että sattuu syntymään rikkaaseen perheeseen. Kylläpä moni täällläkin on ensimmäiset potkunsa täräyttänyt "firman" potkuhousuissa ja aika moni pihistänyt sossusta saamistaan roposistaan puuttuvat lantit ensimmäiseen kitaraansa - ja perkeleen hyvä niin.

Veikkaisin (täysin mutu-pohjalta) että sinuakin alkaa jossain vaiheessa elämääsi ihmetyttämään verottajan ihmeellinen maailma siinä määrin ettei muutaman ylimääräisenkään kympin kilauttaminen kassaan haittaa mitään. Voin toki olla väärässäkin.

Tietyssä vaiheessa elämää veriset pääkallot ja nopeat kitarat sekä kiiltävän lehtipaperin ohuet, kiimasta ulvovat naiset ja muutamat hikiset - mutta ikiomat - eurot ovat niitä parhaita asioita maailmassa. Eipä siinä mitään.

E: ja jos olisin aloitteleva hevikitaristi tai ylipäätään minkään sortin esiintyvä taiteilija, niin varmaan ottaisin onkeeni noista Kiven sanoista tuossa yllä - koska ihan mutu-pohjalta tuntuu että se puhuu asiaa - vaikken noita mystisiä termejä oikein ymmärräkään... :)
Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia)
Mesa/Boogie
04.10.2005 01:42:34
Kyllä siinä kuitenkin tulee aika voimaton olo kun kolmannes palkasta tipahtaa aina suoraan valtion kassaan. Ja sitten menee tietty vielä isolla kädellä samaan paikkaan kun polttoainetta verotetaan niin rankasti. Ei oo kohta enää varaa lähteä keikalle. Perkele.

Ja sit joku helvetin viinavero lasketaan alas. Mun mielestä viinan verotusta vois taas kiristää ja laskea sen avulla bensan hintaa. Tupakan hinnan vois myös nostaa samalla tonne 8 euroon/aski.

Mä annan kirjanpitäjän täyttää mun veroilmoituksen, että saan nyhdettyä verottajalta pois viimeistä senttiä myöten kaiken mikä siltä on mahdollista nyhtää. Siitä ilosta mä maksan ihan mielelläni sille kirjanpitäjälle.

Raha ei tuo onnea, mutta se tuo kuitenkin ruokaa pöytään ja vaatteet päälle mulle ja MUN lapselle. Päivääkään en oo työttömyyskorvausta nostanu ja se liian pieni opintotukikin evättiin jo kaks vuotta sitten kun ei ollut varaa olla tekemättä töitä. Olis varmaan nekin työt pitänyt tehdä pimeesti.

Ja jos olisin julkiseen terveydenhuoltoon luottanut niin en varmaan enää soittais. Arvauskeskuksessa sanottiin, että ei sun kädessä mitään oo. Seuraavana päivänä sit yksityisellä todettiin että sormet on murtunu kolmesta kohdasta...

Ai niin. Eräs vanhan liiton äijä kertoi olleensa kerran pimeällä keikalla veroviraston pikkujouluissa...
t-termiitti
04.10.2005 11:39:52

Mennäänpä off-topikkiin

Kyllä siinä kuitenkin tulee aika voimaton olo kun kolmannes palkasta tipahtaa aina suoraan valtion kassaan. Ja sitten menee tietty vielä isolla kädellä samaan paikkaan kun polttoainetta verotetaan niin rankasti. Ei oo kohta enää varaa lähteä keikalle. Perkele.

Kyllä täällä vaan valtaosa pärjää niin, ettei nälkää tarvii kenenkään nähdä. Ja se on kysynnän ja tarjonnan laki, joka määrää kuka elää keikkailemalla ja kuka ei. Mietipä esim. jenkkilää - siellä se kysynnän ja tarjonnan laki (tai puhdas onni) määrää paljon pitemmälle mitä pystyt ammatiksesi tekemään. Joten eikös ole mukavaa, että joskus rahat ja aika riittää keikkailuunkin... :)

Ja sit joku helvetin viinavero lasketaan alas. Mun mielestä viinan verotusta vois taas kiristää ja laskea sen avulla bensan hintaa. Tupakan hinnan vois myös nostaa samalla tonne 8 euroon/aski.

Olen samaa mieltä tupakan ja viinan verotuksesta - 90 % lienee sopiva. Olen eri mieltä bensaverosta, bensan hinnan saisi nostaa tuonne 3-4 euroon litralta (joojoo - kyllä autoilen itsekin aika paljon - ja tuo tuntuis lompsassa ihan mukavasti). Alkais joukkoliikenne ja pyöräily kiinnostamaan ihmisiä tässä yksityisautoiluun hurahtaneessa maassa.

Mä annan kirjanpitäjän täyttää mun veroilmoituksen, että saan nyhdettyä verottajalta pois viimeistä senttiä myöten kaiken mikä siltä on mahdollista nyhtää. Siitä ilosta mä maksan ihan mielelläni sille kirjanpitäjälle.

No, voihan sen noinkin tehdä. Ei kai sitä kirjanpitäjilläkään liikaa töitä/rahaa ole.

Raha ei tuo onnea, mutta se tuo kuitenkin ruokaa pöytään ja vaatteet päälle mulle ja MUN lapselle. Päivääkään en oo työttömyyskorvausta nostanu ja se liian pieni opintotukikin evättiin jo kaks vuotta sitten kun ei ollut varaa olla tekemättä töitä. Olis varmaan nekin työt pitänyt tehdä pimeesti.

Jos vähääkään on halua elää normaalisti, niin lapset kyllä saa ruokaa ja vaatteita tässä maassa. Pitää vain hyväksyä realiteetit ja elää niiden mukaan. Olen huomannut pitkällisten pohdiskelujen jälkeen, ettei ruikuttamalla mitään saa. :) Jos päämäärä numero yksi on, että lapsilla on hyvä olla, niin sen toteuttaminen varmasti normaaliälyiseltä ihmiseltä onnistuu. Jos suuren tilin tekeminen on päämäärä, sekin onnistuu. Jos keikkailu on pääasia, niin sekin onnistuu. Se vaatikin sitten jo vähän "ekstraa" jos haluaa nuo kaikki eikä se ole kyllä siinä vaiheessa enää verotuksesta kiinni! ..vai onko?

Ja jos olisin julkiseen terveydenhuoltoon luottanut niin en varmaan enää soittais. Arvauskeskuksessa sanottiin, että ei sun kädessä mitään oo. Seuraavana päivänä sit yksityisellä todettiin että sormet on murtunu kolmesta kohdasta...

Niin kuin tässä näet, hyvinvointiyhteiskunta murenee hyvää vauhtia - tai se on jo murentunut - julkisella sektorilla ei ole tarpeeksi rahaa. Jos veroja lasketaan tai ihmiset kiertää niitä, joutuu jokainen maksamaan saman verran (luultavasti paljon enemmänkin, koska yksityiset laitokset pyrkivät voittoon, toisin kuin julkiset) yksityisen sektorin palveluista.

Ai niin. Eräs vanhan liiton äijä kertoi olleensa kerran pimeällä keikalla veroviraston pikkujouluissa...

Pitää täsmentää vielä, etten nyt ole mitään kommunismia tänne haluamassa. :) Se mitä suomessa/pohjoismaissa on ollut, on minun mielestäni hyvä systeemi, parempaakaan ei taida olla? Näin ajattelee varmasti enemmistö suomalaisista. Se nyt ei vain enää toteudu, voipi johtua siitä, että joka mediassa hoetaan "raha-raha-rahaa" ja ihmiset alkavat oikeasti uskomaan siihen. Ja sitten lopputuloksena on mahdottomuus: verot alas ja julkiset palvelut ylös!

Alkaa olemaan harvinaista sellainen ajattelu, että yhteiskunnan jäsenyys enää merkitsisi mitään. Taidan olla friikki, kun käyn äänestämässä ja maksan veroni ilolla. Tai ainakin yritän... :)
Mahti
15.04.2012 11:38:03
Kertokaahan, mikäs se nyt olisi fiksuin tapa hoitaa keikkaliksa-asiat, kun keikkoja olis parina viikonloppuna kuussa eikä ne liksat tähtitieteellisiä ole. Pari sataa kuussa per soittaja...

Joitain keikkoja ollaan tehty siten, että ollaan viety ravintolaan itse kirjoitettu kuitti, jossa ei ole ollut muuta merkintää kuin maksajan ja saajan nimi sekä hinta. Lisäks on viety itse kirjoitettu lasku. Fyrkat on saatu baarista joko suoraan käteen tai myöhemmin tilille lyhentämättömänä ja verottajan kanssa on sovittu, että liksat on näkyvillä veroilmoituksessa aikanaan kuitteineen. Itse suosisin tätä järjestelyä, mutta näin ei kai sitten kumminkaan saisi tehdä, vai? Noistahan ei mene työnantajamaksuja ollenkaan. Joskus on perästä kuulunutkin baareista, ettei taida meidän kuitit mennä verotuksessa läpi, kun ei ole y-tunnusta jne.

Joskus ollaan käytetty Suomen palkkiopalvelua. Se olis kai se virallisempi ja oikee tapa hoitaa nää asiat. Toiminimeä tai muuta yritystä en viittis näin vähäisillä keikoilla perustaa.

Olen vaan tällainen soittajanretku enkä oikeesti tajua näiden raha-asioiden pyörittämisestä mitään. Nyt olen vaan ajautunut siihen, että on pitänyt myydä itse oman bändin keikkoja...
Jokainen paistaa omat makkaransa
LaMotta
15.04.2012 11:46:26 (muokattu 15.04.2012 11:59:52)

Käytännössä ravintoloista ja pubeista ei saa keikkaliksoja muuten kuin laskuja vastaan. On oikeastaan vain kaksi tapaa saada rahat:

1) Ohjelmatoimisto laskuttaa keikkaliksan ja tilittää sen palkkana esiintyjälle.

2) Keikka laskutetaan palkkiona suoraan (omalle) y-tunnukselle.
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
kimurantti1
15.04.2012 11:52:51
LaMotta: Käytännössä ravintoloista ja pubeista ei saa keikkaliksoja muuten kuin laskuja vastaan. On oikeastaan vain kaksi tapaa saada rahat:

1) Ohjelmatoimisto laskuttaa keikkaliksan ja tilittää sen palkkana esiintyjälle.

2) Keikka laskutetaan suoraan (omalle) y-tunnukselle.

3) Palkkiopalvelu tms. laskuttaa raflaa, hoitaa verot ym. ja maksaa soittajille palkat verokortteja vastaan.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
LaMotta
15.04.2012 11:55:08 (muokattu 15.04.2012 11:59:43)

kimurantti1: 3) Palkkiopalvelu tms. laskuttaa raflaa, hoitaa verot ym. ja maksaa soittajille palkat verokortteja vastaan.

Tämä on jo mainittu kohta 1). Palkkatulo sisältää automaattisesti verot ym työnantajamaksut.
Mahti
15.04.2012 12:28:14
Oon ymmärtänyt, että y-tunnuksen vois hankkia perustamatta toiminimeä..? Oliskohan siinä paljon papereiden pyörittämistä ja "ylimäärästä" hommaa.
LaMotta
15.04.2012 12:30:51 (muokattu 15.04.2012 12:32:43)

Mahti: Oon ymmärtänyt, että y-tunnuksen vois hankkia perustamatta toiminimeä..? Oliskohan siinä paljon papereiden pyörittämistä ja "ylimäärästä" hommaa.

Toiminimi haetaan kaupparekisteristä. Y-tunnuksen voi saada ilman toiminimeä. Ammatinharjoittajan tai elinkeinoharjoittajan tulisi tietääkseni pitää vähintään ns yksinkertaista kirjanpitoa. Sitten joutuu kerran vuodessa täyttämään yritysveroilmoituksen. Alle 8500e liikevaihdolla ei tarvitse olla ALV-rekisterissä.
Mahti
15.04.2012 12:36:31
Oorait. Kiitosta vastauksista!
sickboy
16.04.2012 15:17:38 (muokattu 16.04.2012 15:20:14)

Tota mä en vaan mitenkään tajua, että y-tunnuksen voisi saada ilman toiminimen perustamista. Eikös se ole nimenomaan yritystunnus???? Voi toiminimi olla kai ilman kaupparekisteriin liittymistäkin.

Laittakaas joku oikeasti faktaa tiskiin siitä, että y-tunnuksen voi muka saada ilman jonkinmuotoisen yrityksen perustamista...lasketaan tässä toiminimi, eli yksityinen ammatinharjoittaja, yritykseksi.

http://www.ytj.fi/mika-on-y-tunnus

Tää tulee joka yrittäjyyskeskustelussa vastaan, enkä vaan tajua. Aika erkki saa olla, jos pistää yrityksen jotenkin tietämättään pystyyn.

EDIT: LaMaotta: Toiminimi = Yksityinen ammatinharjoittaja

http://www.ammatinharjoittaja.fi/ammatinharjoittajaksi/

Ehkä tää on sit joskus muinoin toiminut jollain muulla tavalla, mutta nyt näin.
Jokapaikanapina
16.04.2012 20:46:16 (muokattu 16.04.2012 20:50:03)
Kaveri perusti toiminimen laskuuttaakseen laillisesti keikkojaan ja levyjensä kauppaamista varten. Me ollaan pyöritelty ideaa, että hän laskuttaisi myös meidän keikkamme. Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta, onko tuollaisen toteuttaminen työlästä paperisotaa? Toimisi ilmeisesti niin, että me olisimme ikään kuin hänen palkkalistoillaan?

EDIT: En myöskään oikein saanut selville paljonko tuo Suomen Palkkiopalvelu vetäisi välistä. Meidän bändi/meikä trubaduurina on saanu muutamilta keikoilta 50 euroa korvaukseksi, joten toistaiseksi summat ovat melko pieniä, mutta tahtoisin ehdottomasti hoitaa laillisesti asiat, ettei tarvitsisi kuumotella tuollaisia. Lähinnä tässä pitäis selvitellä kuinka suuri tuo Palkkiopalvelun hinta olisi verrattuna mahdolliseen korvaukseen tuolle yllämainitulle kaverille, jos hän hoitaisi laskutustamme toiminimensä kautta.
kingnothing
16.04.2012 22:27:57 (muokattu 16.04.2012 22:52:15)
Jokapaikanapina: Kaveri perusti toiminimen laskuuttaakseen laillisesti keikkojaan ja levyjensä kauppaamista varten. Me ollaan pyöritelty ideaa, että hän laskuttaisi myös meidän keikkamme. Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta, onko tuollaisen toteuttaminen työlästä paperisotaa? Toimisi ilmeisesti niin, että me olisimme ikään kuin hänen palkkalistoillaan?

EDIT: En myöskään oikein saanut selville paljonko tuo Suomen Palkkiopalvelu vetäisi välistä. Meidän bändi/meikä trubaduurina on saanu muutamilta keikoilta 50 euroa korvaukseksi, joten toistaiseksi summat ovat melko pieniä, mutta tahtoisin ehdottomasti hoitaa laillisesti asiat, ettei tarvitsisi kuumotella tuollaisia. Lähinnä tässä pitäis selvitellä kuinka suuri tuo Palkkiopalvelun hinta olisi verrattuna mahdolliseen korvaukseen tuolle yllämainitulle kaverille, jos hän hoitaisi laskutustamme toiminimensä kautta.

Firman sivuilla luki seuraavanlaista:
8 € per keikka/työpäivä*
8 € per palkanmaksu*
http://www.palkkiopalvelu.fi/?l=fi&id=22

Eli, 8€ per keikka ja 8€ per tili jolle palkkaa maksetaan. Jos laskutat yhden keikan ja maksu tulee vain omalle tilillesi niin verottajalle lähtevän osuuden jälkeen Palkkiopalvelu nappaa vielä tuon 8€+8€ netosta pois. Itse olen käyttänyt muutaman kerran firman palveluja ja homma on toiminut ripeästi ja asiallisesti.

e. Tarkistinkin vielä kuitista, eli palkkiopalvelun osuus lähteekin heti laskun kokonaissummasta eikä vasta työnantajakulujen jälkeen. Eli keikkaliksan ollessa esimerkiksi 400 €, ottaa palkkiopalvelu heti kärkeen tuon 16€ pois joten työnantajamaksuja koskeva summa on 384€.
Rise! Black amps tear the sky. Feedback will free your mind and set you free. BURWEED
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)