Sertzo S 24.09.2005 20:34:22 (muokattu 25.09.2005 09:24:25) | |
---|
Eipä nämä muusikkokansanedustajatkaan juuri asioistamme ole olleet kiinostuneita. Olen ollut yhteydessä kerran erääseen kansanedustajaan Yleisradion ohjelmapolitiikasta ja Ylen alueradioiden toimittajien musiikinvalintakriteereistä johtuen. Kirjoitin näkemyksiänimm. paikallislehteen hiljattain jälleen kerran. Toivoin takaisin tästä parlamentaalisesti valvotusta laitoksesta ohjelmaformaattia nimeltään " Musiikkia maakunnista", joka esittelisi alueradion toiminta-alueen eri musiikintekijöitä teoksineen ja henkilökuvineen. Savonlinnan Etelä-Savon radion aluepäälikkö lupasikin Ylen eri alueradioiden musiikkitarjointaan paikallista tuotantoa lisää lehtijutussa kaupallisen kaupunkilehden haastattelussa. Ollaanpa kuuntelulla, josko tuo toteutuu. |
Mage 24.09.2005 21:10:14 | |
---|
Plussaa ja stetsonin nosto Kivelle, liian harvoin törmää ihmiseen kenellä on noin paljon selkärankaa !!! Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän |
jäykkis 24.09.2005 23:24:50 | |
---|
Tekisi kuitenkin mieli tuoda esille toisenlainen näkökulma tämän lobbausteorian rinnalle. Monesti asiat ovat juuri sellaisia kuin miltä ne näyttävät. Tämä laki on alusta asti näyttänyt niin sekavalta ettei siitä ota pirukaan selvää. Ääni tälle näkemykselle. En oikein jaksa uskoa sen paremmin salaliittoihin kun lobbausteoriaankaan. Lobattu on varmasti. On tiedotettu asiallisesti, on käyty propagandasotaa ja on harrastettu suoranaista valehtelua, niin ÄKT (varsinkin!), Gramexin kun EFFIkin tahoilta, mutta ei varmaankaan siten, että sitä voisi sanoa joltain taholta tapahtuneeksi systemaattiseksi ohjailuksi jonka lopputulos olisi ennalta täksi määrätty. Uskon sinun laillasi että tässä on yksinkertaisesti karannut mopo käsistä. Vaikka ministeriö on pullollaan hyödyn maksimoivia virkamiehiä, niin ulospäin – ja varsinkin nyt viimemetreillä – on kyllä näyttänyt että tämä on heille yksinkertaisesti aivan liian hankala asia. Se on tekninen, se on monimutkainen ja jatkuvasti ovessa ramppaa intressiryhmää joka muistaa lihavoiden kertoa omat kauhutarinansa. Liekö sitten aika peräti ajanut näiden virkamiesten ohi. Jos yksittäisiä syntipukkeja haluaa etsiä, niin eiköhän se ole poliittisenkin vastuun kantava ministeri. Ei kateeksi käy untuvikkoa politikkoa jonka avut selvästi ainakin tällä hetkellä on muualla kun politiikassa. Hänen (tai kenen?) virhe on että kokeiksi pantiin samat kaverit jotka keittivät pohjaan edellisenkin sopan ja vaikka uusintakierroksen keskeinen ohje oli, että ”siansaksaa, tehkää järkeenkäyvä”. Kuriositeettina vielä se josta taisin jo mainitakin: on mukava nähdä mikä on Halosen linjaus tässä asiassa. Eikös hän ollut koulutukseltaan juristi ja onkin mielenkiintoista saada kuulla mitä hän hundeeraa. Presidenttihän voi pullauttaa lain vielä takaisin eduskuntaan joka kyllä sitten taas puolestaan voi (ilmeisesti) uudella äänestyksellä kävellä presidentin yli. Tämä pallottelun mahdollistavan lain tarkoitus on kai se, että presidentti voi tällä tavalla vetäytyä vastuusta mutta ei silti voi yksin estää jonkin lain voimaantuloa. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi Kyyrö - |
Jemo 25.09.2005 01:13:27 | |
---|
Edellisen allekirjoitukseen viitaten, se on muuten KyyrÄ. -Kamikaze Kettunen Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli |
Mechanizm 25.09.2005 05:04:37 | |
---|
Asia teksitiä Kiveltä, mutta moinen ammatti-ihmisen sinisilmäisyys kyllä ihmetyttää. My Mojo Ain't Workin No More |
jäykkis 25.09.2005 09:15:16 | |
---|
Asia teksitiä Kiveltä, mutta moinen ammatti-ihmisen sinisilmäisyys kyllä ihmetyttää. Näinpä se on, mutta eiköhän anneta olla. Turha kääntää veistä haavassa. Siellä taitaa olla nyt lähemmä 600 alalla toimijaa joilla rupeaa pikku hiljaa olemaan saman suuntaiset fiilingit. Kivi nyt vain lausui sen ääneen ja respektiä siitä. En tarkoita nyt Kiveä, mutta luulen että ylisummaan tämän taustalla on yksinkertaisesti se, että viihde ja luovantyön ala on suomen(kin) maassa niin järkyttävästi palkattu, että hetkittäin ihan hirvittää kuulla näitä juttuja. Kun sitten aletaan tehdä ”tekijänoikeuslakia” jonka varjolla annetaan ymmärtää saatavan maat ja kuut, niin kaipa siinä sokaistuisi yksi jos toinenkin. Olen edelleen sitä mieltä, että kuluttajien ja tuottajien on pidettävä yhtä ja vedettävä yhtä köyttä ja että meillä ei ole kuin yksi vihollinen. Realiteetit huomioiden ja joustoja hakemalla lähivuosina olisi ehkä saavutettavissa jotain. Se edellyttää kyllä että jokainen ymmärtää ensinnäkin oman positionsa – ja pelaa sen mukaan - ja sen lisäksi _on_ _valmis_ _ymmärtämään_ _toista_ ja _on_ _valmis_ _hakemaan_ _kompromisseja_. Sanelemalla parhaaseen brezhnevin-ajan tyyliin ja –hengessä lopputulos on kuten esikuvallaan. Mutta, aina kannattaa myös muistaa kuolematon lause ”kriisisissä on kasvun mahdollisuus”. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - |
Lennu 25.09.2005 09:19:01 | |
---|
Sanelemalla parhaaseen brezhnevin-ajan tyyliin ja –hengessä lopputulos on kuten esikuvallaan. Valtavat kulmakarvat? --- |
Chemo 25.09.2005 09:32:49 | |
---|
moinen ammatti-ihmisen sinisilmäisyys kyllä ihmetyttää. Kuinka niin? Mun mielestä on ihan luonnollista odottaa, että addressi olisi nimenomaan keskittynyt piraattilevyihin ja laittomaan nettijakeluun. Nehän ovat (omasta mielestänikin) niitä todellisempia ongelmia, enkä mä näe mitään syytä mikseivät addressin laatijat olisi nähneet ihan samoin. Mä en muistaakseni oo itse allekirjoittanut tuota, kun oon välillä aika vähän netissä, mutta olisin hyvinkin voinut allekirjoittaa. Mulla ei nyt tässä vaiheessa ole kovin paljoa annettettavaa tähän keskusteluun, mutta pitkin matkaa asian käsittelyssä on mulle välittynyt kuva siitä, että poliitikot eivät ymmärrä asiasta edes sen vertaa mitä tavalliset kuluttajat. Laki vaikuttaisi olevan todella huonoa työtä. Tässä voisi nyt kysyä, että ansaitsisimmeko me sellaisen kulttuuriministerin joka todella ymmärtäisi kulttuurimaailmaa ja olisi aidosti taitava poliitikko. Nykyisen sijaan, joka - ollaan rehellisiä - on noussut asemaansa vain ja ainoastaan julkisuusarvonsa takia, ja jonka julkinen arvostelu on kompastellut lillukanvarsiin tyyliin "kyllä kalsarimalli ja roskalehtipersoona voi olla kunnollinen poliitikko". Varmasti periaatteessa voisi, mutta tämä ei ole. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
barnabas 25.09.2005 09:48:57 | |
---|
Taitaa vaan tämä lakiuudistus vähentää entisestään levyjen myyntiä. THV-Klubi #46+2 |
Mohla 25.09.2005 10:26:07 | |
---|
Tämä touhu alkaa muistuttaa yhä enemmän vain irvikuvaa demokratiasta. Kansalaiset yrittää vaikuttaa päätöksentekoon, mutta ministeri tyrmää homman "no, ei tässä mun mielestä mitään vikaa oo", ja sitten vielä ammattikunta tekee vetoomuksen ja sanoja vääristellään, jne. Mikä kansanvalta?! Eihän tuohon lakiin ole kukaan saanut vaikuttaa mitenkään, vaikka on kuinka yritetty. Mur! Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
digitaali 25.09.2005 10:33:47 (muokattu 25.09.2005 10:37:08) | |
---|
Kuinka niin? Mun mielestä on ihan luonnollista odottaa, että addressi olisi nimenomaan keskittynyt piraattilevyihin ja laittomaan nettijakeluun. Nehän ovat (omasta mielestänikin) niitä todellisempia ongelmia, enkä mä näe mitään syytä mikseivät addressin laatijat olisi nähneet ihan samoin... Ehkä et lukenut ajatuksella herra Kiven tekstiä. Hänhän sanoi, että kopiosuojaus estää laillisen omaan tarpeeseen tapahtuvan kopioinnin ja joka on totta. Piratismiin sillä ei ole vaikutusta. Mutta, tietenkin saat olla tuotankin mieltä. Edit: Niin ja huomaa myös että nämä kopiosujaukset aiheuttaa ongelmia myös niin, että ne ei tahdo aina toimia edes normaaleissakaan CD soittimissa. |
kivi 25.09.2005 10:44:35 | |
---|
Ehkä et lukenut ajatuksella herra Kiven tekstiä. Hänhän sanoi, että kopiosuojaus estää laillisen omaan tarpeeseen tapahtuvan kopioinnin ja joka on totta. Piratismiin sillä ei ole vaikutusta. Mutta, tietenkin saat olla tuotankin mieltä. Kyllähän Chemo tuon luki ihan ajatuksella, ja vastasi väitteeseen, että mä olen ollut turhan sinisilmäinen - kuten ehkä olinkin. (Ha! Itte luit huonosti!) Tilanne on sellainen, että kokonaiskuvaa laista on aika harvalla, värittymätöntä kokonaiskuvaa tuskin kellään. Jos olette lukeneet (tai yrittäneet lukea) tuon lakiesityksen, huomaatte, että se on yli 200 sivua melkoista kapulakieltä, josta on vaikea saada otetta ammattijuristinkin. Lisäksi useat kohdat ovat joko tulkittavissa kahdella tapaa, tai suorastaan ristiriidassa. Meitä sinisilmäisiä oli monta, ja mikäs oli ollessa kun meille suoraan valehdeltiin, niin Opetusministeriön kuin muidenkin "omiemme" taholta. Uskon, että hyvässä uskossa, ja uskon, etteivät valehelijat itsekään tienneet että asia olikin pätetty tulkita toisin - moni heistä tuntee itsensä tällä hetkellä varmaan yhtä hujatuksi kuin minä. Ja hei, mä kannatan tekijänoikeuslain uudistamista. Koko sydämestäni. Mutta haluan, että uusi tekijänoikeuslaki pistää piraatit ja rosvot kuriin isolla kädellä, tarjoaa työn tekijöille toimeentulosuojaa ja kohtelee kuluttajiakin reilusti ja kiusaamatta. Onko se paljon? |
Jani The Rock 25.09.2005 10:50:08 | |
---|
Onko se paljon? Nykymaailmassa reiluuden ja oikeudenmukaisuuden vaatiminen ei ole pelkästään paljon, vaan liikaa. Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! Bella Italia #1
MegaMan Club #002 - Quiff Man |
digitaali 25.09.2005 11:06:02 | |
---|
Kyllähän Chemo tuon luki ihan ajatuksella, ja vastasi väitteeseen, että mä olen ollut turhan sinisilmäinen - kuten ehkä olinkin. (Ha! Itte luit huonosti!) Njaa. Ymmärsin tän Laki ja lain henki takaavat kuluttajalle oikeuden kopioida rehellisesti hankittua tallennetta omaan käyttöön, ja tämä onkin ainoa minkä kopiosuojaus voi estää - rikollisella mielellä liikkuvia aineksia se ei estä. lauseen niin, että olit harmissas ett sun nimi oli otettu tämmöseen mukaan. |
kivi 25.09.2005 11:13:38 | |
---|
Njaa. Ymmärsin tän >Laki ja lain henki takaavat kuluttajalle oikeuden kopioida rehellisesti hankittua tallennetta omaan käyttöön, ja tämä onkin ainoa minkä kopiosuojaus voi estää - rikollisella mielellä liikkuvia aineksia se ei estä. lauseen niin, että olit harmissas ett sun nimi oli otettu tämmöseen mukaan. Nyt kyllä joudut tarkentamaan. Mikä on "tämmöseen"? Vai siteeraatko väärää kohtaa? Siis, mä kannatan netistä lataamisen ilman oikeudenhaltijan lupaa kriminalisointia (sen sijaan että se olis vain "paheksuttavaa" kuten nyt näyttää käyneen) mutta vastustan etenkin 2. sukupolven ohjelmallista kopiosujausta joka lanseerataan ensi kuussa, koska se sitoo kaikki julkaistut äänitteet ainakin aluksi Windowsiin - voidaksesi luvallisesti kopioida omia levyjäsi, sun on ostettava Microsoft Windows. |
digitaali 25.09.2005 11:20:02 | |
---|
mutta vastustan etenkin 2. sukupolven ohjelmallista kopiosujausta joka lanseerataan ensi kuussa, koska se sitoo kaikki julkaistut äänitteet ainakin aluksi Windowsiin - voidaksesi luvallisesti kopioida omia levyjäsi, sun on ostettava Microsoft Windows. Siteerasin kyllä oikeeta kohtaa. Ok, sun kannasta warettamiseen ei ole epäselvyyttä, mutta ymmärsin nämä lauseet niin et oot vähän vastaan kopiointisuojauksia mikkä ei estä piraattia mutta estävät kyllä tavallisen kuluttajan ottaa kopioita lain henken mukaan omaan käyttöön. sori pitkä lause (hengästyttääkin). |
kivi 25.09.2005 11:31:46 | |
---|
Siteerasin kyllä oikeeta kohtaa. Ok, sun kannasta warettamiseen ei ole epäselvyyttä, mutta ymmärsin nämä lauseet niin et oot vähän vastaan kopiointisuojauksia mikkä ei estä piraattia mutta estävät kyllä tavallisen kuluttajan ottaa kopioita lain henken mukaan omaan käyttöön. sori pitkä lause (hengästyttääkin). Olenkin kopiosuojauksia vastaan. Piraattilevy ei tarkoita (ei koskaan, eikä ainakaan Chemon puheessa tuossa) omaan käyttöön kopioitua levyä, vaan myytäväksi tehtyä luvatonta tallennetta. |
digitaali 25.09.2005 11:51:29 | |
---|
Piraattilevy ei tarkoita (ei koskaan, eikä ainakaan Chemon puheessa tuossa) omaan käyttöön kopioitua levyä, vaan myytäväksi tehtyä luvatonta tallennetta. Mulla meni varmaan piraatit ja kopiosuojat sekasin. Anteeks. |
kivi 25.09.2005 12:31:06 | |
---|
Mulla meni varmaan piraatit ja kopiosuojat sekasin. Anteeks. Eip hätää. Itse asiassa kiitos sulle, en ole ennen ajatellutkaan, että noi vois mennä sekaisin, mutta totta kai voi. Se selittäisi monta epäjohdonmukaisuutta joihin tässä on saanut törmätä. Entäs jos esim. kulttuuriministeriltä on mennyt nuo sekaisin... :-) |
digitaali 25.09.2005 12:33:32 | |
---|
Realiteetit huomioiden ja joustoja hakemalla lähivuosina olisi ehkä saavutettavissa jotain. Se edellyttää kyllä että jokainen ymmärtää ensinnäkin oman positionsa – ja pelaa sen mukaan - ja sen lisäksi _on_ _valmis_ _ymmärtämään_ _toista_ ja _on_ _valmis_ _hakemaan_ _kompromisseja_. sorivaan tähän välii, mutta luuleks oikesti että noi mitä olet kertonu ajatuksias vois toteutuu? |