Aihe: Naisrokkareiden uskottavuus?
1 2 3 4 5 6
salmivaara
23.09.2005 10:52:37

Tässäkin asiassa hyvät biisit ratkaisee, ei sukupuoli.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
Feggy
23.09.2005 11:02:21

Tässäkin asiassa hyvät biisit ratkaisee, ei sukupuoli.

Komp!
KädetönRumpali
23.09.2005 11:07:28
Ihmettelin, että miksi täällä kysellään "narkkareiden uskottavuudesta"...

Niin, minä ainakin uskon naisrokkareihin. Eivät ole satuolentoja he.
En viitsi halkoa hiuksia, siitä saa vain kaksihaaraisia. S.T. #4
volvo740
23.09.2005 12:09:36
Hmnn.. tämmönen tuli mieleen kun väittelin asiasta kaverin kanssa ;)

Asiahan on yleensä niin, että rokkia soittavat saavat näyttää miltä tahansa, kuhan vedetään hyvin ja asenteella. Yleensä siinä ei katsota ulkonäköä. Tämä koskee aika pitkälti miespuolisia. Ja yleensä se onkin paljon uskottavampaa,
kuin että siellä riehuisi siloposkinen mallipoika. (huom. poikkeuksia löytyy.)

Mutta miten se sitten on naisrokkareiden osalta. Pitääkö meidän olla kauniita ja rohkeita ja vielä vetää perkeleen hyvin. Vai saadaanko uskottavuutta pelkällä osaamisella, vaikka muutama hassu liikakilo onkin painamassa ja ulkonäkö ei ihan vastaa Tarja Turusta. ?

Tähän täytyy mainit bändi nimeltään HEART, jolle monet nauroivat ja nauravat vieläkin, mutta itse olen sitä mieltä että Wilsonin sisarukset ovat tehneet uskomattoman hienoa poppia, esim. Heartin balladit ovat käsittämättömän hienoja ja nopeatkin rallit rokkaa. Kyllä naisetkin rockin taitavat.
Kun juon, otan vain yhden paukun ja sen jälkeen olen kuin toinen mies. Ja se toinen mies juo ne loput kakskymmentä.
porcupine
23.09.2005 12:36:16
Musta uskottavuuden kannalta kaikkein tärkein asia esiintyvällä artistilla on se, että susta täytyy huokua se, että tiedät täsmälleen mitä olet tekemässä. Tällä asialla ei sitten ole mitään tekemistä teknisen taituruuden kanssa, vaan se maailma, mitä tuot lavalla julki, täytyy tulla sellaisella omistautumisella, että ihmiset ostavat sen myytävän mielikuvan. Tämä koskee luonnollisesti molempia sukupuolia, mutta jotenkin homma tuntuu musta olevan äijjillä paremmin hanskassa. Tiedä sitten mistä toi johtuu. Varmaankin perinteiden puutteesta? Vähän sama kuin matemaattiset aineet on aina olleet "poikien juttuja"...

Maailma on tosin muuttumassa (muuttunut), ja yhä useammin vastaan tulee naisia, joiden taide potkii aivan tasavertaisesti miesten tuotosten kanssa – ellei peräti paremmin (ja uskottavammin). Erinomainen esimerkki juuri tällaisesta naisrokkarista on PJ Harvey. Siinä pestään kajaalirokkareilla pöytää, kun tuo naaras hyökkää lauteille.

(Helvetti kun toi toinen kappale kuulosti vanhanaikaiselta...)
"Liity Teostoon, ni ei tarvii ryhtyy punkkariks." - meidän basisti (hieno mies)
Teijo K.
23.09.2005 12:46:36 (muokattu 23.09.2005 12:49:05)

Arva hyvä, sä saisit kummeksuvia katseita myös niittitakissa ja rengas nenässä, jos totta puhutaan.

Sun oma tyylis on ihan hyvä, pidä se.
:-)

Voi olla. :) Olen kirpparistailattu.

Mutta se miun pointti oli, että rokkareilla on omat hyvinkin tarkat sääntönsä ulkoisesta olemuksesta, joita rikkomalla toiset rokkarit herkästi ilmoittavat että tuo ja tuo henkilö ei ole kovinkaan rock. Ulkonäkö on selvästi osa jonkinlaista rock-estetiikkaa. Ja nimenomaan tuon uskottavuuden kannalta paljon tärkeämpi kuin vaikkapa soittotaito. Pukeutuminen ja tapa jolla itsensä ja vaatteensa kantaa. Joillekin jopa soittimen merkki tuntuu olevan tärkeämpää kuin äänet joita sillä soitetaan. (Ibanez huutelu täälläkin palstoilla).

Eli uskottavuuden ja uskottavan ulkonäön kanssa joutuu tekemisiin kaikki, jotka rokkia soittavat. On uskottavampaa ähistä "kiip on rokkin in te frii vöörld" buutseissa, rähjäisessä nahkatakissa, farkuissa ja mustaa Les Paulia rämpyttäen, kuin tehdä täsmälleen sama asia kävelykengissä, puku ja valkoinen kauluspaita päällä ja kravatti kaulassa, Ibanez Les Paulin tilalla.

Ps. Tai kajaleissa ja naisten hepeneissä. Tällä hetkellä ne rokkarit eivät ole ollenkaan uskottavia, rokkarien suuri enemmistö tuomitsee ne epäuskottaviksi. Pitää olla se rätkärotsi ja puutsit. Tarkkaa puuhaa.
Munsta.
disarm
23.09.2005 13:17:51 (muokattu 23.09.2005 13:19:50)

...Tai kajaleissa ja naisten hepeneissä. Tällä hetkellä ne rokkarit eivät ole ollenkaan uskottavia, rokkarien suuri enemmistö tuomitsee ne epäuskottaviksi. Pitää olla se rätkärotsi ja puutsit. Tarkkaa puuhaa.

Kyllä mun mielestä voi olla uskottava rokkari ilman nahkarotsia ja buutsejakin. Esim. Hives vetää keikat valkoisissa puvuissa ja kiiltävissä kengissä. Toinen ääripää on Turbonegro juntti/homolookinsa kanssa. Molemmat bändit täysin katu-uskottavia. Harvoin Hanoi Rocksiakaan kuulee kutsuttavan epäuskottavaksi, vaikka glam meininki on vedetty äärimmilleen. Naisrockareita kyllä saisi olla reilusti enemmän. Varsinkin sekabändit tyyliin Smashing Pumpkins ja Sonic Youth on harvinaisia nykyään.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
disarm
23.09.2005 13:18:18 (muokattu 23.09.2005 13:18:49)
tuli stereona
emptiness is loneliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Teijo K.
23.09.2005 13:20:56

Kyllä mun mielestä voi olla uskottava rokkari ilman nahkarotsia ja buutsejakin. Esim. Hives vetää keikat valkoisissa puvuissa ja kiiltävissä kengissä. Toinen ääripää on Turbonegro juntti/homolookinsa kanssa. Molemmat bändit täysin katu-uskottavia. Harvoin Hanoi Rocksiakaan kuulee kutsuttavan epäuskottavaksi, vaikka glam meininki on vedetty äärimmilleen. Naisrockareita saisi olla reilusti enemmän. Varsinkin sekabändit tyyliin Smashing Pumpkins ja Sonic Youth on harvinaisia nykyään.

Takerruit nyt niihin buutseihin ja nahkatakkiin etkä tajunnut sitä asian ydintä. Jokainen noista bändeistä on kuitenkin miettinyt imagonsa ja pukeutumisensa hyvin tarkkaan.
Munsta.
disarm
23.09.2005 13:25:47
Takerruit nyt niihin buutseihin ja nahkatakkiin etkä tajunnut sitä asian ydintä. Jokainen noista bändeistä on kuitenkin miettinyt imagonsa ja pukeutumisensa hyvin tarkkaan.

Joo myönnetään. Onhan kunnon rokuilla asenne vähintään yhtä tärkeää kuin musiikki.
emptiness is loneliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
JoKo
23.09.2005 14:57:14
Ollakseen uskottava lavalla, täytyy olla karismaa! En tiedä kuinka "hyvännäköisiä poppareita" esim. Patti Smith, Tuomari Nurmio tai vaikkapa Lemmy ovat, mutta se joku juttu, vaikka olisivat ja seisoisivat yksin lavalla huokuu siitä persoonasta. Karismaa on se, kun sitä musisointia on vaan kuunneltava... ei silloin kysytä onko se uskottavaa vai ei! Siitä joko diggaa tai sitten se ei vain kolahda.
Jani The Rock
23.09.2005 16:59:21

Tällä kertaa, ja tuosta lainauksesta tuli mieleen Sari Peltoniemi.

Oivallinen valinta.
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
Prowleri
23.09.2005 17:54:24 (muokattu 23.09.2005 17:56:15)
Aija Puurtinen ja Erja Lyytinen ovat ainakin sarallaan onnistuneet, en näkisi mitään syytä mikseivät muut voisi. Tuntuisi että sellaisissa bändeissä menestyminen on ehkä vähän helpompaa missä muut ovat miehiä. Ei pääse sanomaan että "kyllähän se tyttöbändinä..".

Aijaa kyllä arvostan kovasti, varsinkin kun näki kesällä Porijatseilla HBTB:n. Se oli paitsi roots niin myös rok!
Ostetaan lippu Sentencedin hautajaisiin
MagicMushroom
23.09.2005 21:03:56
Kyllähän esimerkiks Janis Joplin oli ja on edelleen ihan hemmetin uskottava vaikkei mikään kaunotar (ainakaan sillai stereotyyppisessä mielessä) ollutkaan.
This is what happens when I let the injured half of my brain have its way. -Johanna, a.k.a MagicMushroom
scorpions
23.09.2005 21:06:12

Kyllähän esimerkiks Janis Joplin oli ja on edelleen ihan hemmetin uskottava vaikkei mikään kaunotar (ainakaan sillai stereotyyppisessä mielessä) ollutkaan.

toi on asia pointti ;)
"Hei, olen vain ihminen, mutta sain halvalla siivet." 21.09.2005
tähtivaeltaja
23.09.2005 21:17:53

Aija Puurtinen ja Erja Lyytinen ovat ainakin sarallaan onnistuneet, en näkisi mitään syytä mikseivät muut voisi.

hmmm... Eli uskottavaksi naisen tekee kova työnteko ja se että hän on erittäin taitava instrumenttinsa kanssa.
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -FZ
WM
23.09.2005 21:22:05
kyllä naisetkin lavalla pärjää! Ei kukaan voi olla niin ruma että joutuisi jättämään musiikki haaveensa..! (No poikkeuksiakin on)
aina ei voi voittaa...
tähtivaeltaja
23.09.2005 21:31:59
kyllä naisetkin lavalla pärjää! Ei kukaan voi olla niin ruma että joutuisi jättämään musiikki haaveensa..! (No poikkeuksiakin on)

Sepi Kumpulainen on aika ruma mutta rokkaa silti. Mutta hän ei ole nainen! :) Ei tule mieleen ketään joka rumuuden takia ei pystyisi soittamaan instrumenttiaan. hö!
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -FZ
Volle
23.09.2005 22:05:03
utta miten se sitten on naisrokkareiden osalta. Pitääkö meidän olla kauniita ja rohkeita ja vielä vetää perkeleen hyvin. Vai saadaanko uskottavuutta pelkällä osaamisella, vaikka muutama hassu liikakilo onkin painamassa ja ulkonäkö ei ihan vastaa Tarja Turusta. ?

First of all, Tarja Turunen ei mun mielestä ole mikään erityisen nätti.

Toiseksi sillä ei mulle ole mitään väliä, miltä bändi näyttää, paitsi jos ne näyttää teeskentelevän. Eli jos hommasta huokuu se, että siinä sydäntä mukana se toimii. Mä oon nähnyt soittotaidoiltaan tosi kökköjä bändejä, mutta joillakin niistä on ollut jotakin sellaista mystistä energiaa, että bändiä on pakko diggailla. Erään kerran taas näin mimmibändin, jossa tytöt olivat oikeasti aika herkun näköisiä ja musakin periaatteessa toimi, mutta kokonaisuudessa mulle jäi jotenkin löyhä kuva. Musa on kuitenkin enimmäkseen fiilisasia. Epäilemättä soittajien ulkonäkö vaikuttaa jotenkin, mutta ei se on vain osa kokonaisuutta.
Nam.
Kapina
24.09.2005 18:49:28
First of all, Tarja Turunen ei mun mielestä ole mikään erityisen nätti.

Oletteko muuten nähneet siitä kuvan ilman meikkiä?
Kirjaudu ulos.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)