Aihe: Puolusta oikeuksiasi, NYT! (juttua tekijänoikeuslaista)
1 2 3 4 517 18 19 20 21
atimoc
08.09.2005 19:30:48

Ilmeisesti uudistuksen myötä nuo hyllyssä olevat aidot R1 ja R3 -DVD:ni muuttuisivat kuumaksi kamaksi, joista ei laillisin keinoin pääse eroon. Olen myös maksanut teostomaksua mp3-soittimestani, johon en kuitenkaan enää lain mukaan saisi ladata musiikkia, joka on ripattu aidoilta CD-levyiltäni. Kuulostaa äärimmäisen typerältä.

Muuten, tässäpä ote erään muropakettilaisen kansanedustajalta saamasta vastauksesta:

Perustuslakivaliokunta keskusteli asiasta ja kuuli mm. ATK-asiantuntijoita, joiden näyttö masiivisista laittomuuksista tällä piraattialueella oli vaikuttava. Esim. Alatalon Mikon uutta levyä oli tietyltäpalvelimelta kopioitu esimerkkipäivään saakka jo lähes 6´000´000 kertaa. Joten ongelma ei liene pieni ns. maailaman kuulujen artistien kohdalla.

Ensinnäkin, kuka asiantuntija lyö pöytään noin älyttömiä väitteitä, ja toisekseen kuka niitä oikein uskoo? Jokainen suomalainen ja kasa venäläisiä on siis warettanut Alatalon levyn? Just.
"The government hates rap, man! And only rappers get gunned down like this. I'll tell you right now, if Billy Joel, Elton John and David Bowie got shot they'd have Bruce Springsteen's house surrounded!" -Chris Rock
Ada
08.09.2005 19:34:40
Kyllä musaa saa tällä hetkellä kopioida p2p-verkoista niinku lystää, mutta sitä vaan ei saa jakaa muille. Typerää, mutta totta.

En tiedä onko nuo p2p-verkot nyt niin iso paha kuin annetaan ymmärtää. Totta kai se että vain imuttaa levyt suoraan eikä siten tue artistia mitenkään on syvältä, mutta toisaalta se on myös loistava tapa löytää uutta musiikkia. Etenkin jos sattuu kuuntelemaan musiikkia jota kirjastoista tai levykaupoista ei löydy, niin lataaminen on melkeinpä ainoa mahdollisuus kuunnella levyä ennen ostamista.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3
"I know where I belong, away from your Gods" - Endless Dark, HIM
superfly
08.09.2005 19:40:33
Ja jos lukisit ketjua edes jonkin matkaa, tietäisit, että se saattaa loppua huomenna.

Kerrortko vielä keinot kuinka tuo lopetetaan? Aina nuo kierretään kuitenkin. Tavalla tai toisella, ikävä kyllä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
konehes
08.09.2005 19:40:42
En tiedä onko nuo p2p-verkot nyt niin iso paha kuin annetaan ymmärtää. Totta kai se että vain imuttaa levyt suoraan eikä siten tue artistia mitenkään on syvältä, mutta toisaalta se on myös loistava tapa löytää uutta musiikkia. Etenkin jos sattuu kuuntelemaan musiikkia jota kirjastoista tai levykaupoista ei löydy, niin lataaminen on melkeinpä ainoa mahdollisuus kuunnella levyä ennen ostamista.

Totta tuokin, mutta kuinka moni perusteini säntää heti ladattuaan kauppaan ostamaan levyn? Mielestäni enemmän huono kuin hyvä on tuo.
Ada
08.09.2005 19:48:36
Totta tuokin, mutta kuinka moni perusteini säntää heti ladattuaan kauppaan ostamaan levyn? Mielestäni enemmän huono kuin hyvä on tuo.

Olen eri mieltä. Tuon lakiehdotuksen myötä perusteinillä ei olisi mahdollisuutta edes löytää muunlaista musiikkia kuin sitä mitä levykaupat ja kirjastot tarjoavat (ja sehän on pieni otos länsimaisesta populaarimusiikista, puhumattakaan kaikesta siitä hienosta musiikista mitä tehdään muualla). Internet antaa mahdollisuuden laajentaa omaa musiikkimakuaan ja löytää sellaisiakin bändejä joista ei olisi muuten koskaan kuullut. On sitten jokaisen lataajan vastuulla ostaako levyn, ja on tietysti ikävää jos ei ymmärrä että ei se leipä ilmesty tyhjästä musiikin tekijänkään pöytään. Sen lisäksi uskon että suurin osa ladatusta musiikista on Britney Spears-kamaa, ja henkilö joka lataa tuon ei kuitenkaan ostaisi levyä vaikka ei saisikaan ladattua sitä.
-septimisti-
08.09.2005 20:00:51 (muokattu 08.09.2005 20:01:57)
Soo soo ja sormenheristys. Lopetetaans nyt piratismin puolusteleminen. Sama keskustelu on käyty samoin argumentein jo tarpeeksi monta kertaa. Jos keskityttäisiin tuohon lakiesitykseen ilman turhia avautumisia. Edelleen odotan että joku lykkää linkin jossa käsitellään tuo lakiesitys pääpiirteittäin ilman mielipiteitä tai kannanottoja.
Woc
08.09.2005 20:01:43

Pisti tottakai ihmetteleen, kyseessähän on tekijänoikeuden vastainen propaganda, joka on vain naamioitu sananvapauden puolustamiseksi.

Lakiesityksen sanamuodossa on kyllä siinäkin viilattavaa, mutta EFFIn ja vaikkapa Afterdawnin kantaa asioihin ei kannata myöskään ihan totuutena ottaa. Siellä taustalla puhuu mediatalojen iso raha ja pyrkimys sisällöntuotannon hintojen radikaaliin leikkaamiseen.

Nyt harkintaa ja malttia. Ollaan kahden pahan välissä; hyväätarkoittavan mutta tökerön kuten lainlaatijoidemme kanta aina kun karataan heidän oman erikoisosaamisensa ulkopuolelle, ja toisaalta ison rahan, niin ison ettei oo ennen nähtykään.

Kannattaa ajatella kahdesti.

Kuka ison rahan edustaja hyötyy, mikäli eta-alueen ulkopuolisten teosjulkasuiden jälleenmyynti kielletään? Hyötyjä taitaa olla juuri nuo isot mediayhtiöt, eikö totta.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Feggy
08.09.2005 20:02:39

Olen eri mieltä. Tuon lakiehdotuksen myötä perusteinillä ei olisi mahdollisuutta edes löytää muunlaista musiikkia kuin sitä mitä levykaupat ja kirjastot tarjoavat (ja sehän on pieni otos länsimaisesta populaarimusiikista, puhumattakaan kaikesta siitä hienosta musiikista mitä tehdään muualla). Internet antaa mahdollisuuden laajentaa omaa musiikkimakuaan ja löytää sellaisiakin bändejä joista ei olisi muuten koskaan kuullut. On sitten jokaisen lataajan vastuulla ostaako levyn, ja on tietysti ikävää jos ei ymmärrä että ei se leipä ilmesty tyhjästä musiikin tekijänkään pöytään. Sen lisäksi uskon että suurin osa ladatusta musiikista on Britney Spears-kamaa, ja henkilö joka lataa tuon ei kuitenkaan ostaisi levyä vaikka ei saisikaan ladattua sitä.

Jok'ikinen verkosta ladattu suomalaisen bändin biisi ja levy vaikuttaa suomalaisen muusikon kukkaroon merkitsevästi, myyntimäärät kun ovat täällä vähän toista luokkaa kuin maailmalla. Eikä verkoista todellakaan ladata vain Hanna Pakarista.
Ada
08.09.2005 20:09:31
Soo soo ja sormenheristys. Lopetetaans nyt piratismin puolusteleminen. Sama keskustelu on käyty samoin argumentein jo tarpeeksi monta kertaa. Jos keskityttäisiin tuohon lakiesitykseen ilman turhia avautumisia. Edelleen odotan että joku lykkää linkin jossa käsitellään tuo lakiesitys pääpiirteittäin ilman mielipiteitä tai kannanottoja.

En ole missään vaiheessa puolustellut piratismia. Mutta keskustelu tosiaan menee hieman sivuraiteille. Jos uusi laki tulee voimaan niin levyjä ei taida pahemmin enää voida kuunnella tietokoneella, olettaen että suurin osa julkaisuista kopiosuojataan? Mietityttää vain kun itse kuuntelen musiikkia pääasiassa tietokoneella...
lxi
08.09.2005 20:13:07
Kerrortko vielä keinot kuinka tuo lopetetaan? Aina nuo kierretään kuitenkin. Tavalla tai toisella, ikävä kyllä.

Ei sitä lopetetakaan, eivät siihen voimat riitä. Mutta tuossa puhuinkin vain lain kirjaimesta.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Tmp
08.09.2005 20:15:11
No ihan hyvähän tuo laki on(P2P-kohta). En ymmärrä miksi se olisi joku kansalaisoikeus varastaa toisten tuotoksia? Huomatkaa nytt että ei tässä olla kieltämässä P2P-ohjelmia kokonaan.

Se kannattaa myös ottaa huomioon että vaikka kyse on demobändistä niin tekijänoikeudet ovat teijöillä. Kappaleita ei siis saa levittää(esim. P2P-ohjelmalla) ilman lupaa.

Tuo kopiointisuojaus taas on asia erikseen. Se on mielestäni huonoin keksintö pitkään aikaan. Ostaessani levyn ostan mielestäni musiikkia levyllä, en levyllisen musiikkia. Minulla olisi siis rajaton käyttöoikeus kyseisiin kappaleisiin(siis käyttö-, ei levitysoikeus). Jos haluan ne tietokoneelle tai mp3-soittimeen niin sen pitäisi olla mahdollista. Levy-yhtiöt purevat nyt ruokkivaa kättä kun huonontavat tuotteen laadun. Merkittävää on että tuotteen laatu laskee vain ostavilla asiakkailla. Ei warettajilla.
Kuuntele oikeaa musiikkia - www.penelopeband.net
arancia
08.09.2005 20:20:51
Pistivät minunkin silmääni kohdat, joissa kiellettiin musiikin kopioiminen omaan käyttöön ja ETA alueen ulkopuolelta ostettujen tuotteiden eteenpäin myyminen käytettyinä.

Jos lakiesitys tällaisenaan menee läpi, pistää hieman ihmettelemään.
Tavallaanhan basso ikäänkuin kuuluu tuohon rockmusiikkiin. -Toni Wirtanen
SirElwood
08.09.2005 20:28:42
Tuo kopiointisuojaus taas on asia erikseen. Se on mielestäni huonoin keksintö pitkään aikaan.

Samaa mieltä olen. Itselläni on vanha cd soitin, jolla ei pysty kuuntelemaan kopiosuojattuja eikä poltettuja levyjä. Tavalliset levyt sensijaan toimivat moitteetta. Jopa naarmuisetkin. En tiedä mistä moinen nirsoilu soittimessani johtuu. Omat demotkin on minulla MD:llä.

Tämän takia kopiosuojatut levyt jäävät kohdallani hyllyyn. En nimittäin aio ostaa uutta cd soitinta vain siksi, että saisin levyt siinä toimimaan. Eli, jos kaikista levyistä tulee kopiosuojattuja, loppuu levyjen ostaminen minun osalta n ajaksi. Toisaalta voisihan se olla hyvä rahansäästötapa, 50-60 levyä vuodessa on minulle iso menoerä.
mikko1
08.09.2005 20:54:50

Aivan, ja nyt voitaisiin vielä vetää sellainen asia esiin, että miksei ikinä puhuta siitä, miksi netistä lataaminen on niin suuri ongelma. Itselläni 15-vuotiaalla pojalla, jonka viikkotulot ovat viisi euroa, ei ole paljon mahdollisuuksia tutustua "laillisesti" erilaiseen musiikkiin ja musiikkityyleihin, jos se läpikuultava muoviläpyskä saattaa maksaa jopa n.20 euroa.
Nyt tietysti joku keski-ikäinen työssäkäyvä normaalipalkattu henkilö miettii itsekseen "mikset säästä?". Hyvähän se on noin sanoa, kun työ kohtuullisella palkalla on vaihtoehto ja mahdollisuus. 15-vuotiaan on todella vaikea saada/tehdä opiskelun lisäksi kovinkaan hyväpalkkaista työtä. tällöin erilaiseen musiikkiin ja musiikkityyleihin on internetin varassa, varsinkaan, kun ei rahan vähyyden takia halua tehdä niitä huonoja ostoksia. Tässä olisi käyttöä Linnunradan käsikirja liftareille-kirjasta tutulle näkökulma-aseelle.
oizo
08.09.2005 20:56:45 (muokattu 08.09.2005 20:56:57)
Ja jos lukisit ketjua edes jonkin matkaa, tietäisit, että se saattaa loppua huomenna.

Luin kyllä ketjua, mutta otin kantaa kun väitit, että tuo on nykyisin laitonta.

Toivottavasti tuo lataaminenkin laitonta -laki tulee, mutta kokonaisuudessaan tuo lakialoite on kyllä täyttä tuubaa koska esim mp3-soittimet ovat sen jälkeen iha turhia.. (No ok, toki musaa voi ostaa netistä myös mp3:na mutta silti)
Kun ei tee töitä ei tule virheitä.
Feggy
08.09.2005 20:58:21

Aivan, ja nyt voitaisiin vielä vetää sellainen asia esiin, että miksei ikinä puhuta siitä, miksi netistä lataaminen on niin suuri ongelma. Itselläni 15-vuotiaalla pojalla, jonka viikkotulot ovat viisi euroa, ei ole paljon mahdollisuuksia tutustua "laillisesti" erilaiseen musiikkiin ja musiikkityyleihin, jos se läpikuultava muoviläpyskä saattaa maksaa jopa n.20 euroa.
Nyt tietysti joku keski-ikäinen työssäkäyvä normaalipalkattu henkilö miettii itsekseen "mikset säästä?". Hyvähän se on noin sanoa, kun työ kohtuullisella palkalla on vaihtoehto ja mahdollisuus. 15-vuotiaan on todella vaikea saada/tehdä opiskelun lisäksi kovinkaan hyväpalkkaista työtä. tällöin erilaiseen musiikkiin ja musiikkityyleihin on internetin varassa, varsinkaan, kun ei rahan vähyyden takia halua tehdä niitä huonoja ostoksia. Tässä olisi käyttöä Linnunradan käsikirja liftareille-kirjasta tutulle näkökulma-aseelle.

Kaikkea ei voi saada. Tuskinpa menet varastamaan kitaran kun sulla ei ole varaa sitä ostaa. Lähes kaikkien bändien nettisivuilta löytyy ilmaisia ja laillisia näytteitä. Kirjastosta voi lainata levyjä.

Ihmisten moraali on nykyään heikoissa kantimissa. Kaikki mulle heti nyt.
Mohla
08.09.2005 21:08:21

Tohon p2p hommaan en jaksa lähteä kommentoimaan mitään, siitä kun on muutenkin saanut täälläkin lukea kyllästymiseen saakka.

Itse olen joutunut monesti rippaamaan ostamani kopiosuojatut levyt koneelle, ja poilttamaan ne CD-R:lle että voin kuunnella niitä omassa CD-soittimessani. Tämä on täysin järjetöntä. Nyt jos sitten kielletään kokonaan mahdollisuus saada kuunneltua kyseisiä levyjä missään, niin se on vielä järjettömämpää.

Entäs jos mulla on autossa vain kasettisoitin, ja äänitän levyjäni kasetille jotta voin kuunnella niitä autossa? Olenko rikollinen?

Päätöntä.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Ze Kink
08.09.2005 21:36:27
Perustuslakivaliokunta keskusteli asiasta ja kuuli mm. ATK-asiantuntijoita, joiden näyttö masiivisista laittomuuksista tällä piraattialueella oli vaikuttava. Esim. Alatalon Mikon uutta levyä oli tietyltäpalvelimelta kopioitu esimerkkipäivään saakka jo lähes 6´000´000 kertaa. Joten ongelma ei liene pieni ns. maailaman kuulujen artistien kohdalla.

Tämä muunmuassa pisti silmääni. Tässä tapauksessa joka ikisen suomalaisen olisi siis pitänyt warettaa tuo levy, plus vielä muutaman ulkomaalaisenkin. Kuinka moni Suomen ulkopuolella elävä ihminen tuntee Mikko Alatalon ja warettaa häneltä levyn, ja vielä sattumoisin siltä samalta palvelimelta kuin ne 5999999 muuta.

On tuo kyllä aivan idioottimainen tuo uusi systeemi, saisivat _hieman_ miettiä ennenkuin tuollaista paskaa yrittävät läpi viedä. Jos tuo menee läpi, niin en kyllä vähintään vuoteen tule ostamaan yhtäkään uutta levyä, dvd:tä tai muutakaan.

Ei tuo p2p -systeemi nyt niin paha ole, vaikka tuskin tuo niin suuri ongelma on kuin väitetään. Minä ainakin lataan levyjä kokeilumielessä. Jos diggaan levystä, käyn sen ostamassa kun rahatilanne sen sallii. Jos en, kuuntelen pariin kertaan ja poistan. Ei kauheasti tosiaan huvita tuhlata 20e paskaan levyyn, tuossa on jo puolet siitä mitä saan kuukaudessa rahaa.

Tuo aluekoodivammailu nyt on jo ihan järjetöntä paskaa. Samoin tuo että edes omaan käyttöön ei saisi kopioida levyjä tai laittaa biisejä vaikkapa mp3 -soittimeen. Itse kuuntelen musiikkia lähes ainoastaan tietokoneella ja minidiscillä. Molempiin olen ripannut biisit omilta levyiltäni. Kas kummaa, tuo nyt sitten saattaakin olla kohta laitonta. Haistakaa vittu, sanon minä. Vanha cd-soittimeni on ollut rikki jo vuosia, eikä siinä toimi kopiosuojatut cd:t (jotka jätän lähes poikkeuksetta ostamatta). Ei kauheasti hotsita lähteä ostamaan jotain mp3:sia netistä (jotka jo omistan levyllä!) ja siirrellä niitä sitten tuolle md:lle.

No mutta, tulipahan taas tilitettyä.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
apuri
08.09.2005 21:45:17
Kaikkea ei voi saada. Tuskinpa menet varastamaan kitaran kun sulla ei ole varaa sitä ostaa. Lähes kaikkien bändien nettisivuilta löytyy ilmaisia ja laillisia näytteitä. Kirjastosta voi lainata levyjä.

Ihmisten moraali on nykyään heikoissa kantimissa. Kaikki mulle heti nyt.

Silti tuossa lakiesityksessä koitetaan pedata teostolle kaikki...

Europpalaiseen ja suomalaiseen kaupankäyntikäsitykeen ei kuulu se että jos ostat fyysisen tuotteen et kuitenkaan oikeasti omista sitä.

Omalla kitaralla saa tehdä mitä haluaa, miksei siis cd:llä tai DVD:llä..
Jemo
08.09.2005 21:46:47

Minäpä hyppään puolustamaan p2p-ohjelmia.
Minä itse käytän DC++ nimistä ohjelmaa, ja jopa aika paljonkin. Se on minusta oivallinen tapa tutustua hieman syvemmin uusiin artisteihin. Omalta sivultani löytää levylistani, ja kaikki nuo levyt ovat siis aitoja. Levyjä olen kerännyt aktiivisesti nyt kolme-neljä vuotta. Usein kun "waretan" netistä levyn, kuuntelen sitä jonkun kerran. Jos levy on hyvä, se menee minun ostoslistaani, josta ostan levyjä sitä mukaa kun rahaa tulee. Jos se on huono, en sitä osta. Lisäksi, kun esimerkiksi löydän netistä henkilön jolla on hyvän artistin levy mpkolmosten joukossa, on syytä olettaa että tällä on hyvä maku. Tutkin filelistiä, katson että jaa, tuota en olekkaan kuullut, otetaanpa testiin, ja kas, hyväähän se oli, listaan. Paskaa, no, eipä tarvitse toisen kerran tutustua. Vakituiseen käyttöön en levyjä polta tai wareta.
Ja sitten taas tällainen porukka joka levyjä warettaa ihan jatkuvaan käyttöön niitä tuskin hommaisi aitona kuitenkaan. Totta on kyllä se, että on tuo minusta nykyään hieman liian helppo tapa hankkia uudet levyt. Muunmuassa eräs tuttuni sanoo että warettaa levyt, koska ei ole rahaa ostaa niitä aitoina. jos ei niitä voisi warettaa niin tottakai niitä tulisi enemmän ostettua.
Mutta minusta ratkaisu tähän ongelmaan olisi siltikin levyjen hintojen alentaminen. Midprice-levy viitosella ja täysihintainen 10-15 euron hintaan, niin levyjen myynti varmasti kasvaisi aika reippaasti. Nykyiset hinnat on aika kiskurointia.

-Kamikaze Kettunen
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)