![]() 20.02.2008 04:16:20 (muokattu 20.02.2008 04:41:48) | |
---|---|
Joo, se on kaikkein parasta ! Ettei vaan pääse lokerot sekaantumaan. Se on. Tässä kuitenkin puhutaan VIIHDEteollisuudesta, ja ainoastaan nämä VIIHDE"taiteilijat" on sellaisia, joiden tulot tässä nyt on(ko?) vaakalaudalla (plus se viihdeteollisuus). Tässä sä valitettavasti erehdyt. Yhtään taiteilijaa en tästä ketjusta keskustelemasta edelleenkään löydä (kommenttien perusteella), ja asia on kovin subjektiivinen ehkä, mutta kysy itseltäsi vaikkapa että "miksi minä työskentelen musiikin parissa?". Tarkenna muuten Thomy jatkossa noita kommenttejasi, jos haluat niillä olevan jotain arvoa. Minä en sinua ja mielipidehistoriaasi aiheesta tunne, ja et ole tähän ketjuun juuri muuta heitellyt kuin ylimielisiä "eipäs" kommentteja. En ymmärrä oikeasti yhtään mitä ajat takaa, ja tämän ketjun kommenttien perusteella kaikki vaikuttaa LAPSELLISELTA KIUKUTTELULTA. Jutuissasi on varmasti taustalla joku pohja ja järki, olen satavarma, mutta kommenteistasi se ei ainakaan selviä. Toisekseen minulle ja monille muillekkin taiteen tai viihteenostajille ei ole täysin selvää viihdeteollisuuden koukerot sisältäpäin, ja millaisia asenteita sieltä heijastuu. Itse nyt teet kyllä ainakin sellaista(mikäli siis olen oikein ymmärtänyt, että "sisällä" olet), että ei ainakaan tee mieli tukea viihdeteollisuutta yhtään enempää. Ihan näin aihetta vähemmän seuranneelle Jäykkiksen jutut on paljon miellyttävämpiä lukea, kun niissä on johdonmukaista järkeilyä ja terävää argumentointia. Jos kokee olevansa enemmän oikeassa, niin kannattaa pistää paremmaksi, että sen jutun joku tosissaan lukee ja ottaa. Luulisi viihteentekijöiden tietävän myös tällä saralla millä itseä myydään. Jos taas mieli tekee vain oikeasti aukoa sitä päätä, eikä osallistua keskusteluun, niin sen voi hoitaa privallakin. Bach oli Tuomaskirkon kanttori, tavallaan virkamies, oliko hän taiteilija? Ei työllä ja työnimikkeillä ole siis väliä, vaan sillä miten ja miksi sitä musiikkia tekee. Botticelli lisäsi sponsoreitaan kuuluisimmiksi tulleisiin maalauksiinsa, mm. Kevät, oliko hän taiteilija? Pitäisi olla hiljaa, kun en maalaustaiteesta ole niin perillä. Renesanssiajan "taide" oli kuitenkin vielä enemmän kaupallista kuin nykyään. Aikaansa nähden siis. Taiteilijalla oli oppivaiheessa mielessä ehkä kunnianhimo, mutta kyllä varmasti jälkeenpäin se kääntyi aina siihen leipään. Minusta siinä vaiheessa on jo niin väärillä raiteilla, että kannattaisi se leipä hommata muuta kautta ja jatkaa mukavaa harrastusta. Näin maalaisjuntteillen. (Ja näihin kaikkiin lauseisiin voit muuten lisätä väliin "MINUSTA", jossei muuten luonnistu. Kerron OMIA näkemyksiä, jonka luulisi jo olevan itsestäänselviö, ja uskon, että mun näkemyksillä on taiteenostajana edes jotain arvoa keskustelun etenemiselle. Muutoinhan en kirjoittaisi.) Machiavellin Ruhtinaassa kehutaan Firenzen kaupunkivaltion johtoa ihan että tekijä saisi edes vaikka kuinka vaatimattoman viran, oliko hän kirjailijana taiteilija? Ei. Mä pidän sun asennetta kohtuu röyhkeänä. Hyvä. Sitä se onkin. Mitäs saahan sitä mehua ilman pilliä. No ei samoja mehuja. Oikeestiko sä kannatat veronkorotuksia tilanteessa että verokertymä ei nykyiselläänkään riitä edes maksamaan sairaanhoitajille kunnon palkkaa, ja sitten se kerätty lisävero menee siihän että saa ladata ilmaiseksi netistä matskua. Kannatan. Mites kun nämä taloyhtiönettiliittymät alkaa lisääntymään? Sitten sitä veroa maksaa nekin joilla ei ole edes teitokonetta. Nyt ei enää puhuta sellaisesta mahdollisuudesta että jos ei halua maksaa viihdeveroa niin on ilman nettiä. Aina voit kritisoida, mutta sen arvo häviää kuin tuhka tuuleen ilman parempaa toimintamallia. "Nykyinen" ei nyt valitettavasti kelpaa. Yhteiskunta kantaa yhteiskunnan vastuut. Suomen sisäpolitiikassa on niin paljon perseellään, että näkisin moisen toimintamallin istuvan ihan hyvin nykyiseen linjaan. Ps. Sitäpaitsi sä ymmärsit koko ton jutun täysin väärin. Kun homma meni näin: Jäykkis -Mikserinettiläistenkin pitää saada samat rahat omista tuotoksistaan kuin levyartistien. Muut -No onkos ne nyt niin laadukkaita? Jäykkis -Tasan yhtä hyviä ovat. Muut -No miksi sitten ihmiset ei vois nyt ladata niitä tasan yhtä hyviä mikserinetin musiikkeja niin ei tartte pelätä poliisia. Eihän tässä dialogissa tämä viimeinen "muut" lause liity millään tavalla tuohon ensimmäiseen "Jäykkis" lauseeseen. Tai siis kommentti on irrelevantti. Katso nyt itsekkin; - Mikseriläisten pitää saada samat korvaukset kuin muidenkin. - No miksette ihmiset lataile niitä mikseriläisten ilmaisia musiikkeja? Täh? -Hyvää päivää -Kirvesvartta Tässä vaiheessa tulit sitten sinä sotkemaan. Niin tulin. Rakkaus | |
![]() 20.02.2008 09:23:40 | |
Se on. Tässä kuitenkin puhutaan VIIHDEteollisuudesta, ja ainoastaan nämä VIIHDE"taiteilijat" on sellaisia, joiden tulot tässä nyt on(ko?) vaakalaudalla (plus se viihdeteollisuus). Yhtään taiteilijaa en tästä ketjusta keskustelemasta edelleenkään löydä (kommenttien perusteella), ja asia on kovin subjektiivinen ehkä, mutta kysy itseltäsi vaikkapa että "miksi minä työskentelen musiikin parissa?". Mistä sä tiedät mitä me taiteillaan? Sä sanot että kommenttien perusteella. Kommenttien perusteella sulla on aamumuroista jäänyt vähän maitoa amisviiksiin. Tällä tasolla mennään taas ja mä lähdin siihen vielä mukaan.Pöh! | |
![]() 20.02.2008 09:28:51 | |
Mistä sä tiedät mitä me taiteillaan? Sä sanot että kommenttien perusteella. Kommenttien perusteella sulla on aamumuroista jäänyt vähän maitoa amisviiksiin. Tällä tasolla mennään taas ja mä lähdin siihen vielä mukaan.Pöh! Mut eiks oo siistii että fyrkkaa tulee ihan sikana kokoajan jokapuolelta? Varsinkin G ja T. Mä en tiiä onks tää keskustelu lintu vai kala...Noh, sanon: TUNAPULKKU! | |
![]() 20.02.2008 11:14:04 | |
Äkkipäätä en kyllä hyväksy tuota todennustapaa. Siinä on liian monta oletusta matkassa. Puhe oli vain oletuksestasi, että alaslatausmääristä ei pysty päättelemään tietyn kappaleen kulutuksesta, so. suosiosta (hyvyydestä jne.) juuri mitään. Jos hypoteesisi pitäisi paikkansa, niin tilastollinen tarkastelu esimerkiksi juuri mikserin alaslatauksiin antaisi varmasti viitteitä onko asia mahdollisesti näin vai kannattaisiko tätä mittaustapaa miettiä pidemmälle. Tuntuu että asetat rahanjaon perusteelle laatuvaatimuksia joita se ei edes nyt täytä (levymyynti). Halutako väittää että mikserinetin tekijöille ei kuulu korvausta koska sitä ei voida kohdistaa oikein? Haluat ilmeisesti luoda mittaustavan jossa kuulijan subjektiivinen mieltymyskokemus ohjaa hyvän jyvittymistä tekijöille? Mikseri.net ei tätä ainakaan ole hanskannut. Ne kerrat kun olen sitä katsellut, olen kyllästynyt loputtoman pitkiin esiintyjälistoihin joiden kokeilu on puuduttavaa. Ehkäpä tämä vaikuttaa kannanottoihini. Muistelen juuri tulleen sanotuksikin jotain siihen suuntaan, että ongelma ei ole materiaalin määrä tai laatu, vaan sen löytäminen. Oletkin näköjään todennut saman jo käytännössä. Tarvitaan siis eräänlainen musiikin google, hakukone joka ei löydä vain sitä mitä kuluttaja haluaa, vaan myös sen jota hän ei edes tiedä haluavansa. Levy-yhtiöiden moguleilla on pitkät perinteet tarpeiden synnyttämisestä... Jos tässä nyt sattuisi olemaan kuulolla joku tällainen taho, niin toimeksi! Ilmainen bisnesidea, olkaa ystävälliset. Saa hyödyntää kaupallisesti, mutta vain hyvän tavan mukaisesti ja tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa. Tämä on tämän bisnesidean CC lisenssi. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 20.02.2008 11:15:51 | |
En ymmärrä oikeasti yhtään mitä ajat takaa, ja tämän ketjun kommenttien perusteella kaikki vaikuttaa LAPSELLISELTA KIUKUTTELULTA. Näinhän se vaikuttaa. Minusta kuitenkin tuntuu että tämän tyyppisissä kommenteissa motiivi on yksinkertaisesti muutosvastarinta ja, varsinkin, tuntemattoman pelko. Pane merkille että aina silloin tällöin joku keskusteluun osallistuva "ammattilainen" tipauttaa että "näytä meille vedenpitävä systeemi joka ei ole ainakaan huonompi kuin nykyinen" ja annetaan samalla ymmärtää että jos näin tehtäisiin, niin ongelmaa ei olisi. Perimmäinen ongelma lienee että se on mahdoton tehtävä. Tässä internetmaailmantilanteessa kukaan ei voi osoittaa systeemiä joka takaisi tälle pienelle, nyt tältä alalta elantonsa hankkivalle henkilölle saman suojan*) ja tulotason kun hän mahdollisesti tähän asti on saanut. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pidemmässä juoksussa ei tarvitsekaan. *) Tässä yhteydessä "suoja" tulee ymmärtää mainitun sisäpiirin saamana suojana alalle pyrkiviä kilpailijoita vastaan, so. säädellyt niukkuuden markkinat. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 20.02.2008 11:53:22 | |
Puhe oli vain oletuksestasi, että alaslatausmääristä ei pysty päättelemään tietyn kappaleen kulutuksesta, so. suosiosta (hyvyydestä jne.) juuri mitään. Jos hypoteesisi pitäisi paikkansa, niin tilastollinen tarkastelu esimerkiksi juuri mikserin alaslatauksiin antaisi varmasti viitteitä onko asia mahdollisesti näin vai kannattaisiko tätä mittaustapaa miettiä pidemmälle. Ongelmana on erottaa onko lataus tehty tutustumismielessä vai jääkö kappale pysyvämpään käyttöön. Millä lailla pystyt pelkästään alaslatauksia tutkimalla tekemään tuosta päätelmiä. Tuntuu että asetat rahanjaon perusteelle laatuvaatimuksia joita se ei edes nyt täytä (levymyynti). Halutako väittää että mikserinetin tekijöille ei kuulu korvausta koska sitä ei voida kohdistaa oikein? Haluat ilmeisesti luoda mittaustavan jossa kuulijan subjektiivinen mieltymyskokemus ohjaa hyvän jyvittymistä tekijöille? Ongelmana oli siis erottaa evaluointi ja kulutus. Levymyynnin tapauksessa evaluointi on usein tapahtunut radiokuuntelun yms. perusteella. Toki levyjä ostetaan epämääräisten odotusten, huhupuheiden, arvostelujen yms. pohjalta mutta tuolloin ostaja ottaa tietoisen riskin. Kaupassa voi pyytää kuunnella levyä ja entistä enemmän kappaleita on koekuunneltavissa internetkaupoissa laillisesti. Voit puhua subjektiivisista mieltymyksistä, mutta minä puhun nyt evaluoinnin ja kulutuspäätöksen erottamisesta. Veromallissakin kuluttajan rahat ovat jaossa, eikä pelkän evaluointimielessä tehden kuuntelukerran pidä automaattisesti ropsauttaa maksua tekijälle. varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan | |
![]() 20.02.2008 11:57:18 (muokattu 20.02.2008 12:06:08) | |
Vai onko murhe nyt se jota olen pitänyt esillä, että mikseri-tyyppiset artistit jäävät täysin vaille huomiota? Oletko Jäykkis oikeasti kuunnellut "Mikseri-tyyppisiä artisteja"? Jäykkis: Halutako väittää että mikserinetin tekijöille ei kuulu korvausta koska sitä ei voida kohdistaa oikein? Mikseri.net-sivustoon voi laittaa halutessaan ilmaisia näytteitä musiikistaan. Sivu perustuu siihen, että näytteet ovat teostovapaita. Halutessaan voi maksaa myös rahalla palvelun, jolla näytteitä markkinoidaan promomielessä esim. levy-yhtiöille, keikkajärjestäjille etc. Heroin: Ihan näin aihetta vähemmän seuranneelle Jäykkiksen jutut on paljon miellyttävämpiä lukea, kun niissä on johdonmukaista järkeilyä ja terävää argumentointia. Tämä motivoi aina välillä kirjoittamaan tähän ketjuun. Uutta Lockmania | |
![]() 20.02.2008 12:00:32 | |
Näinhän se vaikuttaa. Pane merkille että aina silloin tällöin joku keskusteluun osallistuva "ammattilainen" tipauttaa että "näytä meille vedenpitävä systeemi joka ei ole ainakaan huonompi kuin nykyinen" ja annetaan samalla ymmärtää että jos näin tehtäisiin, niin ongelmaa ei olisi. Perimmäinen ongelma lienee että se on mahdoton tehtävä. Tässä internetmaailmantilanteessa kukaan ei voi osoittaa systeemiä joka takaisi tälle pienelle, nyt tältä alalta elantonsa hankkivalle henkilölle saman suojan*) ja tulotason kun hän mahdollisesti tähän asti on saanut. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pidemmässä juoksussa ei tarvitsekaan. Ei se haittaa,Jäykkis. Tää menee näinkin ihan hyvin kun vaan saadaan operaattorit yhteistyöhön ja laiton liikenne pois verkosta. | |
![]() 20.02.2008 12:02:35 | |
Ei se haittaa,Jäykkis. Tää menee näinkin ihan hyvin kun vaan saadaan operaattorit yhteistyöhön ja laiton liikenne pois verkosta. Mitenkä se teidän musta laatikko erottaa laittoman levityksen ja laillisen siirron? varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan | |
![]() 20.02.2008 12:06:05 | |
Mitenkä se teidän musta laatikko erottaa laittoman levityksen ja laillisen siirron? En tiiä. En oo oikeastaan kuullut koko laatikosta,paitsi tässä keskustelussa. En oikeasti osaa sanoa tuosta mitään. | |
![]() 20.02.2008 12:11:58 | |
En tiiä. En oo oikeastaan kuullut koko laatikosta,paitsi tässä keskustelussa. En oikeasti osaa sanoa tuosta mitään. Arvelenpa vain että siinä on teillä haastetta ja vastuuta kerrassaan, ettette ala samalla estämään laillista toimintaa. varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan | |
![]() 20.02.2008 12:28:28 (muokattu 20.02.2008 13:08:59) | |
Heroin: Yhtään taiteilijaa en tästä ketjusta keskustelemasta edelleenkään löydä (kommenttien perusteella), ja asia on kovin subjektiivinen ehkä, mutta kysy itseltäsi vaikkapa että "miksi minä työskentelen musiikin parissa?". On se vaan niin hienoa, että sulla on valmiit ja varmaan hyväksi havaitut sapluunat sille, mikä on viihdettä ja mikä taidetta. Ihan kuin jäykkiksen käsitykset "viihdeteollisuudesta" ja "korporaateista". Vastauksena kysymykseen: Minä työskentelen musiikin parissa huvikseni, ja pitkälti myös siksi että olen siinä niin pirun taitava. Ja taiteilijanakin kohtalaisen menestynyt. Jos ei kelpaa sulle, niin voi voi. Ja jäykkis: Tottahan toki sun juttujesi mustavalkoisuus kiukuttaa mua ja tulee vastailtua vähän sapekkaasti. Sitäpaitsi toi sun omien sanomiesi ja mielipiteittesi yleistäminen passiivimuotoihin on todella rasittavaa. ...juuri tulleen sanotuksikin...mainitun sisäpiirin jne. Ja sitten tietysti väistelysi asioissa, joissa olet ajautunut umpikujaan. Mutta ei ne vielä sinänsä mitään. Se mikä mua vaan jaksaa ällistyttää on, että sä olet jotenkin niin pysyvästi kuutamolla jossain asioissa. Sä jaksat jauhaa jostain mikserinetistä nykyisen "sisäpiirin"(oma termisi kaikelle ammattimaiselle ja kaupallista menestystä saavuttaneelle musiikille) kilpailijana. Ei se ole sitä. Se on ihan oma fooruminsa, sieltä löytyvällä musalla on ihan sama tekijänoikeussuoja, kuin kaikella muullakin, mutta sillä ei ainakaan toistaiseksi ole sellaista kaupallista merkitystä, jonka perusteella korvauksia voitaisiin maksella. Ja sama pätee varmaan moniin muihinkin tahoihin, mistä sä puhut "uusina toimijoina". Ei ole mitään uusien toimijoiden rintamaa, jolla olisi joku yhteinen missio kaataa "vanha valta". On vaan lisää variaatioita sisällön tekijöiden ja varsinkin sen jakelijoiden kentässä. Ja parhaat niistä pärjää ja selviytyy (Mä en tosin usko, että se taiteessa välttämättä tarkoittaa samaa kuin "mukautuvimmat", mutta darwinismi sikseen.) Ja mitä laajakaistaveropähkäilyihisi tulee, niin jotenkin se kaikki tuntuu vaan johtavan sellaisiin malleihin, jotka mun mielestä paljon muistuttaa nykyistä hyvitysmaksujärjestelmää. Ja siitähän sä et tunnetusti tykkää, koska joudut makselemaan digikuviesi tallennusmediasta ylimääräistä siksi, että muilla on mahdollisuus käyttää sitä muihin tarkoituksiin. Ettei vain laajakaistaveron kanssa uhkaisi joku samankaltainen vääryys... | |
![]() 20.02.2008 13:03:06 (muokattu 20.02.2008 13:04:51) | |
Tarvitaan siis eräänlainen musiikin google, hakukone joka ei löydä vain sitä mitä kuluttaja haluaa, vaan myös sen jota hän ei edes tiedä haluavansa. Levy-yhtiöiden moguleilla on pitkät perinteet tarpeiden synnyttämisestä... Jos tässä nyt sattuisi olemaan kuulolla joku tällainen taho, niin toimeksi! Ilmainen bisnesidea, olkaa ystävälliset. Saa hyödyntää kaupallisesti, mutta vain hyvän tavan mukaisesti ja tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa. Tämä on tämän bisnesidean CC lisenssi. Kiva idea, mutta ei sun omasi. Soittolistoja on esimerkiksi radiokanavilla laadittu jo pitkään, usko tai älä ! Ai niin, tässähän on tietysti kyseessä "innovaatio". Eihän sen tarvitsekaan olla oma, riittää kun sitä väittää omakseen... | |
![]() 20.02.2008 13:07:24 (muokattu 20.02.2008 17:04:32) | |
Mua muuten ihmetyttää, miksi Jäykkis on muusikoiden.netissä? Jäykkiksellä kun ei tunnu olevaan mitään mielenkiintoa musiikkia itseään kohtaan. Jäykkis ei ole koskaan, sitten vuoden 2004 rekisteröitymisensä, kirjoittanut ensimmäistäkään kirjoitusta yhdellekään musiikkia käsittelevälle palstalle. Ei mihinkään musiikkia itseään käsittelevään ketjuun. Ikinä. Jäykkis ei ole ilmaissut harrastavansa musiikkia missään muussakaan muodossa. Tämä vaan saa ihmettelemään, miksi ko. hahmo on ylipäätään rekisteröitynyt musiikin harrastajien foorumille? En vaan ymmärrä. En nyt sano, etteikö tänne saisi rekisteröityä kuka haluaa, onhan tämä vapaa maa. En vaan silti pysty ymmärtämään miksi kukaan edes eksyy foorumille, jonka pääasiallinen olemassaolon syy - musiikki - ei kiinnosta millään tasolla. Tätä jään yksin miettimään, keitän lisää kahvia ja kuuntelen musiikkia ostamaltani erinomaiselta Von Herzen Brothersin Approach cd-levyltä. EDIT: Pahoittelut tästä pienestä off-topicista, jatkakaa toki keskustelua, arvon kanssa m.nettiläiset. http://omglol.kerrolisaa.com/1/8154.jpg EDIT2: Jaa. Olinkin väärässä. Näköjään Jäykkis on kirjoittanut musiikkiin liittyviä asioita vuonna 2006. Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - - Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli | |
![]() 20.02.2008 13:09:26 | |
Kiva idea, mutta ei sun omasi. Soittolistoja on esimerkiksi radiokanavilla laadittu jo pitkään, usko tai älä ! Ai niin, tässähän on tietysti kyseessä "innovaatio". Eihän sen tarvitsekaan olla oma, riittää kun sitä väittää omakseen... Joo, ja tässäkin ketjussa on jo mainittu last.fm:n tekniikka jolta saa "samanlaista musiikkia kuin X". varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan | |
![]() 20.02.2008 13:42:15 (muokattu 05.04.2008 11:44:30) | |
Heroin: Yhtään taiteilijaa en tästä ketjusta keskustelemasta edelleenkään löydä (kommenttien perusteella), ja asia on kovin subjektiivinen ehkä, mutta kysy itseltäsi vaikkapa että "miksi minä työskentelen musiikin parissa?". Hep! Täällä kans yksi. Usein toivoisin, etten olisi niin taiteilija kuin olen, mutta kyllä mä olen juuri sitä siivellä elävää roskasakkia joka käy pokkaamassa lihavia apurahoja ja kuuntelee kaiken maailman kriitikkojen suitsutusta samalla hiukan itkeskellen punaviinilasiini. Yksi niistä paskiaisista, joiden tekemisistä retostellaan sanoma- muttei aikakauslehdissä. Ihminen, jonka on pakko vapauttaa aikaa luovaan työhön sen vuoksi, että pelkkä vapaahetkinä hiukan harrasteleminen ei riitä. Ja, pyytäisin huomauttaa, myös sen verran taiteilija että asioista päättävät tahot ovat katsoneet tärkeäksi vuosi vuoden perään mun työtäni tukea. Ei niin, että sillä rikastuisi, mutta sen verran, ettei tarvitse kuolla nälkään säilyttääkseen taiteellisen koskemattomuutensa. Siinä sivussa työskentelen musiikin parissa koska minulla on sisäinen pakko ja jonkinasteinen kutsumus. Diggaan työstäni ja vaikken ole mikään ihmelapsi, en kuitenkaan osaa olla ajattelematta ja tekemättä musiikkia kovin kauaa ilman vieroitusoireita. Jos rahat ajoittain eivät ihan puhtaasta taiteesta tulekaan, silloinkin leipätyöni sijaitsee yleensä aina myös musiikkibisneksessä, enkä näe siinä mitään väärää että yrittää hakea toimeentulonsa alalta jonka tuntee ja josta on itse kiinnostunut. Mutta kyllä siitä lähdetään, että se mitä tehdään on hyvää ja siitä diggaa itse. Kaupallisuus taas on yksinkertaisimmillaan aina mulle ollut sitä, että muutkin diggaavat tekemisistäni, ja siinähän ei varmaan ole mitään pahaa. Kaikki liittyy kuitenkin kaikkeen, ja vaikea on erottaa taidetta bisneksestä kun kyseessä on henki, elämä ja toimeentulo. Olen myös niin paljon taiteilija, ettei minua kiinnosta lyhytkestoinen voitonmaksimointi, vaan olen tuomittu ikuisesti jäämään naiiviksi maailmanparantajaksi idealististen töideni kanssa. Mutta takaisin asiaan: Jos oikein ajatellaan, niin lähtökohta vois olla hyvä biisi. Hyvän biisin tekeminen on taitolaji, ja harva sen osaa suoraan kylmiltään. Ja entäs sitten, kun se hyvä biisi on löydetty? Silloin sen paikka ei enää ole amatöörien ilmaisjakeluverkossa, mikä on yksi syy, miksei ammattimaista levybisnestä ja vaikkapa mikseri.netiä voi verrata toisiinsa. Ilmainen promoaminen kannattaa vain kahdessa ääripäässä: silloin, kun ei vielä ole mitään menetettävää ja koetetaan rakentaa tunnettuutta; ja silloin, kun ollaan jo niin tunnettuja että se toimeentulo voidaan ottaa muualtakin kuin äänitemyynnistä, tai voidaan ottaa äänitemyynnistä pienentäen yksikköhinta mitättömiin koska ostajakuntaa on jo kyllin takaamaan niistä pikku puroista se suuri virta. On lähtökohtaisesti vähintäänkin omituinen ajatus vaatia, että kaikki luova työ olisi yhteismitallista, ja sovitettavissa aina vain uusiin kehyksiin kulloisenkin pienimmän nimittäjän toiveiden mukaan. Aivan kuten kitaran standardivire on standardivire siksi, että sillä on mahdollista soittaa useammanlaista materiaalia suhteellisen pienellä vaivalla ja se on siksi vakiinnuttanut paikkansa, on olemassaoleva tekijänoikeusjärjestelmä useimmille kulttuuria ammatikseen tekeville varsin hyvä ja puolustaa siksi paikkaansa. Ei tämä ole konservatiivisuutta, vaan sitä, että ei sellaista mikä ei ole rikki tarvitse korjata. Toki parempaa saa ehdottaa, mutta ensin pitää tarkistaa, ettei kyseessä ole vain se kuuluisa "Eskon puumerkki", lisäys lisäyksen itsensä vuoksi. Olihan John Hancock'kin, siis mies joka suttasi oman nimensä kutsumatta Yhdysvaltain Itsenäisyysjulistukseen, kuulemma suomalainen. Kivi, ollut ammatikseen taiteilija jo 22 vuotta... "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 20.02.2008 13:55:42 | |
Ilmainen promoaminen kannattaa vain kahdessa ääripäässä: silloin, kun ei vielä ole mitään menetettävää ja koetetaan rakentaa tunnettuutta; ja silloin, kun ollaan jo niin tunnettuja että se toimeentulo voidaan ottaa muualtakin kuin äänitemyynnistä, tai voidaan ottaa äänitemyynnistä pienentäen yksikköhinta mitättömiin koska ostajakuntaa on jo kyllin takaamaan niistä pikku puroista se suuri virta. Just näin. Edellisestä on hyvä esimerkki mikseri.net ja jälkimmäisestä vaikka Prince, joka antoi levynsä ilmaiseksi lehden mukana. Uutta Lockmania | |
![]() 20.02.2008 14:23:50 | |
Tottahan toki sun juttujesi mustavalkoisuus kiukuttaa mua ja tulee vastailtua vähän sapekkaasti. Sitäpaitsi toi sun omien sanomiesi ja mielipiteittesi yleistäminen passiivimuotoihin on todella rasittavaa. ...juuri tulleen sanotuksikin...mainitun sisäpiirin jne. Ja sitten tietysti väistelysi asioissa, joissa olet ajautunut umpikujaan. Käytän tuota passiivia siksi koska olette käskeneet tekemään niin. Taannoin en tehnyt niin, vaan kirjoitin että "minun mielestä...", "minusta tuntuu...", "olen sitä mieltä...". Minua syytettiin, ettet olisi ollut juuri sinä, siitä että korostan minäpersoonaa aivan kuin minulla olisi jokin mystinen viisaus jonka turvin tiedän asioita jotka on muilta salattuja. Muutin siis tyyliä ja, itse asiassa, "minusta tämä tuntuu..." luonnikkaammaltakin. Viimeisessä virkkeessäsi teet hätiköidyn ja virheellisen tulkinnan. Se että joskus lopetan jonkin aiheen johtuu usein yksinkertaisesti siitä että keskustelu tuntuu ajautuneen umpikujaan, ei niinkään siitä että itse tuntisin olevani umpikujassa. Olemme esimerkiksi Klezbergin kanssa pallotelleet mittauksen problematiikka ja nyt "minun hytinä..." on että keskustelu on umpikujassa. Jostain syystä en nyt vain oivalla minkä tähden hän näkee mittauksen oikeellisuuden ehtona evaluoinnin ja varsinaisen kulutuksen erottamisen. Jotta asia ei menisi pelkäksi jankuttamiseksi ja ettemme nyt täysin kypsy toisiimme, niin on viisainta yksinertaisesti ottaa tuumaustauko. Toisaalta se, että en nyt vastaa esimerkiksi Feggylle että kun hän sanoo jotain mikseri-artistien puolesta niin samalla hän ottaa oikeuden omiin käsiinsä, aivan kuten piraatti, ei tarkoita että olisin tässä asiassa umpikujassa. Se tarkoittaa vain että olen sanonut sen niin moneen kertaan, että turha toistaa. Myöskään se, että en nyt ajatellut vastata 4R:lle koskien hänen märkää päiväuntaan operaattoriyhteistyöstä ei tarkoita että tuntisin siinäkään olevani jollain tavalla umpikujassa vaan se johtuu yksinkertaisesti siitä, että juuri tällä ei voisi vähempää tämä aihe kiinnostaa. Se on DRM, sillä on sama kohtalo. Mutta aiheeseen: Ja mitä laajakaistaveropähkäilyihisi tulee, niin jotenkin se kaikki tuntuu vaan johtavan sellaisiin malleihin, jotka mun mielestä paljon muistuttaa nykyistä hyvitysmaksujärjestelmää. Koska nyt tulit paljastaneeksi että halutessasi kyllä saat ihan järkevänkin tuntuisia virkkeitä paperille, niin avaisitko vähän tuota lainattua. Mistä syystä ne a) eivät johda nykyisenkaltaiseen järjestelyyn ja b) minkä tähden niin pitäisi käydä? Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 20.02.2008 14:55:52 | |
Olemme esimerkiksi Klezbergin kanssa pallotelleet mittauksen problematiikka ja nyt "minun hytinä..." on että keskustelu on umpikujassa. Jostain syystä en nyt vain oivalla minkä tähden hän näkee mittauksen oikeellisuuden ehtona evaluoinnin ja varsinaisen kulutuksen erottamisen. Yritän vielä kerran. Kuluttajalla on nykyään oikeus ja mahdollisuus tutustua tuotteisiin ennen hankintaa. Koska veromallissakin kuluttaja rahoittaa tuotantoa, on kuluttajalla oikeus odottaa että vastaava mahdollisuus säilyy jatkossakin, ettei ole pakotettu hankkimaan sitä sikaa säkissä. Jos tämän kiistää, ei ole ajamassa ainakaan kuluttajan etua, eikä myöskään laatua tuottavan tekijän etua. Malli, jossa pikaisesta tuotokseen tutustumisesta rapsahtaa yhtä suuri korvaus kuin jatkuvasta käytöstä, hyödyttää ainoastaan joko kelvottomien tuotosten tekijöitä taikka tahoja, jotka hinnalla millä hyvänsä haluavat siirtyä veromalliin kaikesta muusta välittämättä. varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan | |
![]() 20.02.2008 15:29:36 (muokattu 20.02.2008 15:33:32) | |
Se että joskus lopetan jonkin aiheen johtuu usein yksinkertaisesti siitä että keskustelu tuntuu ajautuneen umpikujaan, ei niinkään siitä että itse tuntisin olevani umpikujassa. Ah, sitäkö se olikin. Vanha kunnon "keskustelu olen minä" -syndrooma siis. Mä nyt olen joka tapauksessa esimerkiksi osoittanut vääräksi sen väittämäsi, että mikserinettiläisillä olisi jotenkin pienempi tekijänoikeudellinen suoja teoksiinsa, kuin niillä, jotka edustavat tätä sun määrittelemää "sisäpiiriä". Oikeudet on samat, myös mahdollisiin korvauksiin. Näytöt puuttuu, mikä ei varsinaisesti ole mun tai musateollisuuden murhe. Sä et myöskään ole esittänyt mitään oikeasti varteenotettavaa esimerkkiä näiden sun määrittelemien "uusien toimijoiden" kilpailukelpoisuuden tueksi. Kerro siis mulle millä tavoin vaikkapa mikserinet oikeasti pystyy kilpailemaan "perinteisemmän" musiikkiteollisuuden kanssa ? Sen, jonka toiminta perustuu siihen, että ihmiset tykkäävät poppareista ja tarttuvista ralleista. Mä väitän, että se ei pysty, muuten kuin sulautumalla jollain tavalla osaksi sitä. Ei tää interweppi muuta ihmisten makua ja tottumuksia mitä tulee itse musiikin sisältöön. Paskasta ei saa konvehtia ja pelkkä jakelu ei muutu sisällöksi, ei sitten millään. Eikä mikserinet-artisti muutu Radioheadiksi ilman isoa pahaa musiikkibisnestä. Ja vaikka jotkut viihdeteollisuuden rakenteet näennäisesti sortuisivatkin, niin toisia kasvaa tilalle. Valta siirtyy vaan ei vaihdu. On naivia uskotella, että tilanne muuttuisi jotenkin "oikeudenmukaisemmaksi" uusien jakelukanavien myötä. Tämän vuoksi jäykkis sun oraakkelileikkisi ja viittaukset johonkin kuviteltuun uusien toimijoiden yhteisrintamaan ovat mun mielestä roskaa. Ja mulla on kanttia sanoa niin, koska mä tunnen näitä kuvioita ja tiedän tästä bisneksestä enemmän kuin sä, mikä ei välttämättä ole paljon, mutta jotain kuitenkin. Koska nyt tulit paljastaneeksi että halutessasi kyllä saat ihan järkevänkin tuntuisia virkkeitä paperille, niin avaisitko vähän tuota lainattua. Mistä syystä ne a) eivät johda nykyisenkaltaiseen järjestelyyn ja b) minkä tähden niin pitäisi käydä? Siis mähän koitin sanoa, että mun mielestä mahdollinen laajakaistavero nimenomaan johtaisi nykyisenkaltaisiin, hyvitysmaksuun verrattavissa oleviin järjestelyihin. Ei sekään mitään oikeasti muuttaisi, vaan edelleenhän sitä makseltaisiin optioista, ei pelkästään todellisesta käytöstä. Tätä mä tarkoitin muistellessani sun rutinoita hyvitysmaksusta ja digikuvien tallennuksesta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)