Aihe: Spotify
1 2 3 4 586 87 88 89 90122 123 124 125 126
Johnny Buzz
14.12.2009 18:11:57 (muokattu 14.12.2009 18:52:09)

Perzzza: Olisiko syynä ihmisten maksamattomuuteen eräänlainen virtuaalisuuden pelko? Netissä maksetaan nettipalvelusta, joka ei ole fyysistä? Entäpä jos netti on poikki pari viikkoa lumimyrskyn takia (extreme scenario)?

Kyseistä fobiaa ei auta yhtään tieto, että verkosta saa myös ilmaiseksi melkein mitä vain, toki laittomasti.

Tähän voi hyvin verrata esimerkiksi leffa- tai keikkalippuun. Ei siinäkään saa mitään fyysistä vaan ostetaan kokemusta. Sama homma maksullisten nettipalveluiden kanssa.

Me eletään nyt murrosvaiheessa, jossa ihmisten ajankäyttö siirtyy enenevissä määrin nettiin ja pikku hiljaa myös rahankäyttö seuraa perässä. Tämä tietää hyvää niin netin käyttäjille kuin myös palveluntarjoajille: kun on riittävästi maksavia asiakkaita, on mahdollista kehittää laadukkaampia palveluita.

Itse olen leikitellyt ajautuksella, jonka mukaan Spotify on vain musiikkiteollisuuden testi, jossa kokeillaan streamaukseen perustuvaa business-mallia. Tätä tukisi myös suurten levy-yhtiöiden omistusosuudet yhtiöstä.
Aakoo
14.12.2009 20:59:43
Tässä kun on nyt jo monta kertaa taivastetu sitä ettei spotify maksa artisteiille tarpeeksi korvauksia. Heräsi kysymys että mikä on riittävä korvaus? Paljonko artistin pitäisi saada / kuuntelu, jotta se olisi teidän mielestänne sopiva summa.

Spotifyn myntimalln perusteella artistilla on ainakin virtuaalisesti mahdollisuus saada pitkässä juoksussa parempi korvaus ääniteestään, kuin cd levyllä. Artisti kun myy CD:n, joko levy-yhtiön kautta tai suoraan, saa artisti tästä X euroa rahaa. Riippumatta siitä kuunteleeko asiakas levyä kerran tai 100000000 kertaa.

Voisiko jonkinlaista open source softalla toteuttaa saman palvelun? Niin että sen saisi lentoon, ilman että palvelun ja teknologian kehittäjä ottaisi tästä siivun (joka on kyllä tässä tapauksessa mielestäni ihan oikeutettua).. Ja johon vakiintuneet artistit ja levy-yhtiöt luottaisivat niin paljon, että luovuttaisivat teoksensa tuonne toistettavaksi.
Eero Laine
15.12.2009 14:58:12
jra:

Jostain syystä tänä syksynä on tullut ostettua enemmän levyjä (tosin tietysti tarjoussellaisia) kuin moneen vuoteen ja jostain syystä kokonaisten levyjen ostaminen ja kuunteleminen sopii tällaiselle 80-luvulla aktiivisen musan kuuntelun aloittaneelle paremmin kuin Spotifyn valikoiman seassa surffaaminen.

No siis mä ainakin kuuntelen Spotifysta nimenomaan kokonaisia levyjä enkä mitään puolikkaita. Hyvät myös ostan fyysisinä.

Aakoo: Tässä kun on nyt jo monta kertaa taivastetu sitä ettei spotify maksa artisteiille tarpeeksi korvauksia. Heräsi kysymys että mikä on riittävä korvaus? Paljonko artistin pitäisi saada / kuuntelu, jotta se olisi teidän mielestänne sopiva summa.

Spotifyn kannalta 0 euroa, artistien kannalta loputtomasti ja yhteisen hyvän kannalta juuri niin paljon että levyt pysyvät spotifyssa ja artistit ovat vielä motivoituneita tekemään hyvää musaa. Tämän paremmin en osaa määritellä.
kiipu
15.12.2009 20:37:54 (muokattu 15.12.2009 22:39:54)
Jos jollakin on ylimääräinen kutsu, pikaviestillä voisi heittää tähän suuntaan!

E: Sain yhden juuri, kiitos!
"You should never underestimate the predictability of stupidity"
Kitaranraiskaaja
15.12.2009 22:27:40 (muokattu 15.12.2009 22:52:40)

kiipu: Jos jollakin on ylimääräinen kutsu, pikaviestillä voisi heittää tähän suuntaan!

Yksi sinne ja kolme tänne:

EDIT: kaik meni
7-kielinen mies
16.12.2009 14:10:24
Aakoo: Spotifyn myntimalln perusteella artistilla on ainakin virtuaalisesti mahdollisuus saada pitkässä juoksussa parempi korvaus ääniteestään, kuin cd levyllä. Artisti kun myy CD:n, joko levy-yhtiön kautta tai suoraan, saa artisti tästä X euroa rahaa. Riippumatta siitä kuunteleeko asiakas levyä kerran tai 100000000 kertaa.

Spotifyn käyttämä korvaussysteemi on just hyvä, koska tällöin ns. kestoartistit saavat rahaa jatkuvasti eikä väkisin tehtyjä levyjä tarvitse pukata jatkuvasti levy-yhtiön asettamien julkaisupaineiden takia. No okei, tuo ei ole aivan noin mustavalkoista, mutta kyllä menestystä täytyy voida mitata jollain muullakin kuin levymyynnillä, esim. kuuntelukerroilla ja saada siitä asianmukainen korvaus.

En usko väitteisiin, että spotify vaikuttaa levymyyntiin negatiivisesti. Piratismia on ja tulee aina olemaan ellei sen suhteen hanoja suljeta viranomaisten toimesta kokonaan, mikä on todella epätodennäköistä. Levyjä tulee edelleen kuunneltua kotisohvalla. Kun kotoa poistun ja haluan kuunnella musiikkia, ovat levyt liian kankeita. Kodin ulkopuolella käytän mp3-soitinta musiikin kuunteluun. Spotifyn mobiiliversion myötä ei tarvitse koko ajan olla vaihtelemassa biisejä mp3-soittimeen. Helpottaa kummasti musiikin kuuntelua mm. autossa/ulkona liikkuessa.

Ajatellaan vaikkapa multiefektien hienouksia. Multiefektistä löytyy kaikki tarpeelliset ja vähemmän tarpeelliset efektit, se on helppo käyttää ja on yleensä hintansa puolesta kaikkien saatavilla. Multiefekteistä huolimatta irtoefektit ja -pedaalit eivät ole menettäneet suosiotaan, vaikka niiden käyttäminen ei olekaan aina niin vaivatonta. Mutta onhan se ihan eri fiilis lähteä hakemaan soundia, kun lattialla on 20 pedaalia kuin että painaa jonku hikisen presetin jostain multilootasta, käy ihan työstä. Hieman sama fiilis tulee, kun selailee levyhyllyä ja valikoi sieltä mieleisensä, laittaa cd:n myllyyn, istahtaa sohvalle ja rupee selaileen kansilehdin sanoituksia tms.
Paska lentää ja banjot soi...
StJerky
16.12.2009 14:26:32
7-kielinen mies: En usko väitteisiin, että spotify vaikuttaa levymyyntiin negatiivisesti.

Saattaa se vaikuttaa. Itseni kohdalla se on vähentänyt levynostoa ja usein kun katselen levyhyllyjä, niin mietin että löytyisiköhän tämä spotifysta. Etenkin sellaiset heräteostokset on loppuneet muiden kuin alle 6€ löytöjen kohdalla. Toki suurimpien suosikkien levyt ostan, mutta niitä ilmestyy nykyään aika harvoin.

Piratismia en harrasta kuin sellaisten levyjen kohdalla, joita ei voi enää saada mistään tai se ostaminen on niin hankalaa että ei ole järkeä.

Olen kyllä vahvasti harkinnut premiumin hankkimista, mutta vielä ei ole tullut otettua. Odottelen vielä käyttökokemuksia multa.
Zammy
16.12.2009 14:28:06
StJerky: Odottelen vielä käyttökokemuksia multa.

Käykö muidenkin kokemukset, vai omat vain?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
StJerky
16.12.2009 14:34:28
Zammy: Käykö muidenkin kokemukset, vai omat vain?

Lukihärö pahenee vain vanhemmiten näköjään...
superfly
16.12.2009 14:35:09
StJerky: Saattaa se vaikuttaa. Itseni kohdalla se on vähentänyt levynostoa ja usein kun katselen levyhyllyjä, niin mietin että löytyisiköhän tämä spotifysta

Ihan sama täällä. Ei oo levyjä juuri tullut ostettua Spotifyn asentamisen jälkeen.
Killing internet dragons is serious business!
lxi
16.12.2009 14:37:35
StJerky: Olen kyllä vahvasti harkinnut premiumin hankkimista, mutta vielä ei ole tullut otettua. Odottelen vielä käyttökokemuksia multa.

Mitä erityisiä kokemuksia oikein odotat? Premiumin ja ilmaisen ero on lähinnä siinä, että musiikinkuuntelua ei keskeytä Vesku Loiri eikä Jonathan from Spotify. Bitraten saa myös korkeampana, minun puukorvilleni tuo matalampikin on ihan kelpoa kuunneltavaa eikä vie nettikaistaa yhtä paljoa.
-Cale
16.12.2009 14:44:15
nahkis: Bitraten saa myös korkeampana, minun puukorvilleni tuo matalampikin on ihan kelpoa kuunneltavaa eikä vie nettikaistaa yhtä paljoa.

Tuossa syy miksi en ihan lähitulevaisuudessa aio maksaa premiumista. Mutta mielestäni olisi vähintäänkin kohtuullista että kaikilta perittäisiin ensimmäisen kuukauden 10 euron maksu palvelun avaamisesta, jonka jälkeen omantunnon mukaan voisi maksaa tai olla maksamatta. Tämä koskisi myös nykyisiä käyttäjiä jotka eivät ole kertaakaan premiumia hankkineet.
lxi
16.12.2009 15:04:23 (muokattu 16.12.2009 16:05:07)
-Cale: Tuossa syy miksi en ihan lähitulevaisuudessa aio maksaa premiumista.

Sekö, että tarpeeksi hyvälaatuista saa ilmaiseksikin, vai se, että parempi bitrate vie enemmän kaistaa? Laadun voi premiumissa nimittäin valita asetuksista.
Cooper_Alice
16.12.2009 15:06:59
Yksi ylimääräinen kutsu kelpaisi tännekin, vaikkapa pikaviestillä.
"Mun puhetyyli sammaltaa. Mun elämäntyylikin kyllä vähän sammaltaa"
StJerky
16.12.2009 15:17:10 (muokattu 16.12.2009 15:17:53)
nahkis: Mitä erityisiä kokemuksia oikein odotat? Premiumin ja ilmaisen ero on lähinnä siinä, että musiikinkuuntelua ei keskeytä Vesku Loiri eikä Jonathan from Spotify. Bitraten saa myös korkeampana, minun puukorvilleni tuo matalampikin on ihan kelpoa kuunneltavaa eikä vie nettikaistaa yhtä paljoa.

Onko valikoima vanhojen levyjen osalta parempi premiumissa? Uudet harvemmin kiinnostaa.

Toinen minkä osalta odotan kokemuksia on se mobile-ominaisuus.
Zammy
16.12.2009 15:22:42
StJerky: Onko valikoima vanhojen levyjen osalta parempi premiumissa? Uudet harvemmin kiinnostaa.

Toinen minkä osalta odotan kokemuksia on se mobile-ominaisuus.

Valikoima taitaa olla aikalailla sama maksullisessa ja maksuttomassa, poislukien ne jotkut ennakkojulkaisut premiumissa.

Ja ainakin iphonessa spotify toimii ihan mukavasti aina kun ollaan 3G alueella, sen ulkopuolella pätkii. Toki silloinkin voi soittaa offline-playlistejä jos sellaisia on puhelimeen lataillut.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Ed_Guy
16.12.2009 17:13:36
Piti tuo mobiiliversio nyt ainaskin kuukaudeksi ottaa koekäyttöön
zekeode
16.12.2009 17:16:58

Pelkästään offline-play on syy miksi kannattaa Premium hankkia. Ei tarvii pätkimistä kuunnella.
-Cale
16.12.2009 17:23:30
nahkis: Sekö, että tarpeeksi hyvälaatuista saa ilmaiseksikin, vai se, että parempi bitrate vie enemmän kaistaa? Laadun voi premiumissa nimittäin valita asetuksista.

Se että bitrate vie mokkulasta liikaa kaistaa. Enkä pelkkien mainoksien lähtemisestä maksa 10 euroa kuussa, kun valikoimakaan ei vielä vastaa odotuksiani.
7-kielinen mies
16.12.2009 17:24:43
StJerky: Saattaa se vaikuttaa. Itseni kohdalla se on vähentänyt levynostoa ja usein kun katselen levyhyllyjä, niin mietin että löytyisiköhän tämä spotifysta. Etenkin sellaiset heräteostokset on loppuneet muiden kuin alle 6€ löytöjen kohdalla. Toki suurimpien suosikkien levyt ostan, mutta niitä ilmestyy nykyään aika harvoin.

Myönnettäneen, että samantapaista ajattelua itse harrastan ja että heräteostokset ovat jääneet vähemmälle. Toisaalta spotify on taas avannut ovia uusien artistien osalta. Olen löytänyt paljon uusia kuunneltavia bändejä ja hankkinut niiden tuotoksia levyhyllyynkin. Eli loppujen lopuksi ostamieni levyjen määrä vuositasolla on keskimäärin samaa luokkaa kuin aikaisemminkin.

Olen kyllä vahvasti harkinnut premiumin hankkimista, mutta vielä ei ole tullut otettua. Odottelen vielä käyttökokemuksia multa.

Minulla viimeisen naulan arkkuun löi tuo mobiiliversio - mahdollisuus käyttää spotifyta puhelimen tai ipodin kautta ja siihen lisänä vielä offline-soittolistat.
Paska lentää ja banjot soi...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)