Aihe: Kristillinen metalli
1 2 3 4 580 81 82 83 8496 97 98 99 100
supershitty666
30.04.2008 13:40:07
On nämä vaan pojat monimutkaisia asioita niinkin yksinkertaisiksi...

Saanko ihan kysyä, että kuinka moni teistä tuntee/ystäväpiiriin kuuluu ns. aktiivikristittyjä (anteeksi sanavalinta)? Olkoonkin nyt minkä seurakunnan jäseniä tahansa. Vai onko esim. tämä foorumi käytännössä ainoa, jossa teidän tulee näistä asioista yleensä keskusteltua vastapuolen edustajien kanssa?

Vastapuolen? Näetkö sinä ei-kristityt vastapuolena? Minä en ainakaan luokittele ihmisiä omaan tai vihollisleiriin heidän uskonnollisen vakaumuksensa perusteella.
teemuite
30.04.2008 13:42:33
Niitä youtube- ja myspace-linkkejäkin saa laittaa kristillisten metallibändien tuotoksiin, odotan kiltisti mutta innolla
pitäähän sitä nyt tämä pistää http://profile.myspace.com/stryper
Simo78
30.04.2008 13:43:03
Vastapuolen? Näetkö sinä ei-kristityt vastapuolena? Minä en ainakaan luokittele ihmisiä omaan tai vihollisleiriin heidän uskonnollisen vakaumuksensa perusteella.

En minäkään! Mutta tätä keskustelua kun on seurannut, niin osa ihmisistä tuntuu niin tekevän...
eino mutku
30.04.2008 13:44:31

Sanoilla saivartelu ei ole näissä ketjuissa osoittautunut kauhean hedelmälliseksi, mutta korjasin nyt ed. kirjoitukseeni sanamuotoa, joka toivottavasti on parempi.
kalamies#23 >-)))> "Ei niin pientä tilaa, etteikö sinne mahtuisi isoa ääntä."
MrQ
30.04.2008 13:51:33
Mutta tässähän se ongelma juuri piilee! Uskonnollisia tekstejä väärin tulkitessa raamattua tai mitä tahansa voidaan käyttää aseena aivan väärässä kontekstissa.

niin.

tulkinta yksi: suora lainaus. lopputulos "EI SE SITÄ TARKOTTANUT ETTÄ SE POLTTAISI JA SILPOISI KOSKA OLI JEESUS JA ME EMME USKO NIIN ETTÄ JEESUS ON SANONUT TÄMÄN"
tulkinta kaksi: lauseen jokaisen sanan merkityksen muuttaminen mielivaltaisesti "TÄTÄ JEESUS VARMASTI TARKOITTI JA ETENKIN NÄMÄ YLÖSKIRJANNEET TYYPIT PARISATAA VUOTTA SEN JÄLKEEN YMMÄRSI TÄMÄN NÄIN JOTEN TÄMÄ ON TOTTA"

kristus
Rattata
30.04.2008 13:55:12

Hienosti tartuttu epäolennaiseen.

Ja kysymykseen: tunnen paremmin pari uskovaista. Asiallisia ovat ja kuten oon sanonut, niin ihan mielenkiintoisia keskusteluja ollaan saatu aikaiseksi ja tuputtaminen on (onneksi) loistanut, ainakin toistaiseksi, poissaolollaan. Ovat lähinnä sellaisia etteivät hirveästi näistä asioista puhu, mutta jos jotain kysyn niin mielenkiinto herää.
esprit de corps
30.04.2008 13:56:06

Saanko ihan kysyä, että kuinka moni teistä tuntee/ystäväpiiriin kuuluu ns. aktiivikristittyjä (anteeksi sanavalinta)? Olkoonkin nyt minkä seurakunnan jäseniä tahansa. Vai onko esim. tämä foorumi käytännössä ainoa, jossa teidän tulee näistä asioista yleensä keskusteltua?

Noh, tällä hetkellä ei yhtäkään, mutta jos yhtään oloa helpottaa, niin olen itse joskus ollut seurakuntanuori. Isosena olen ollut ja nuortenillan pitänyt ja niissä pyörinyt. Ja vieläkin tuntui tyhjältä.

Aloin lukea, luin kaikkea kosmologiasta kirjallisuustieteeseen, etsien vastausta.

Erosin kirkosta kun täytin kahdeksantoista, kiinnostuin gnostilaisista ajatuksista. Ei täyttänyt mahaa.

Lopulta hokasin, että ei ole mitään kysymystä. On vain tämä elämä, kauniit asiat, rakkaus, naiset, nopeat autot, lähimmäisenrakkaus ja järjetön kasa ajatuksia, joista ei pääse.
supershitty666
30.04.2008 13:57:04
Sanoilla saivartelu ei ole näissä ketjuissa osoittautunut kauhean hedelmälliseksi, mutta korjasin nyt ed. kirjoitukseeni sanamuotoa, joka toivottavasti on parempi.

No ei näköjään osoittaudu, kun raamatuntekstitkin on jokaisella valta tulkita niin kuin tahtoo (vrt. naisen asema seurakunnassa ja Jeesuksen sotapuheet).

Vastaan kysymykseesi heti, kun joku kristitty vastaa edes johonkin minun esittämääni kysymykseen muutenkin kuin jo tutuksi tulleella "sormet korviin ja huudan lällällää" -periaatteella.
paavi
30.04.2008 13:58:57

Saanko ihan kysyä, että kuinka moni teistä tuntee/ystäväpiiriin kuuluu ns. aktiivikristittyjä (anteeksi sanavalinta)? Olkoonkin nyt minkä seurakunnan jäseniä tahansa. Vai onko esim. tämä foorumi käytännössä ainoa, jossa teidän tulee näistä asioista yleensä keskusteltua?

Oon miettiny tätä. Nimittäin mun ystäväpiiriin ei kuulu pahemmin edes passiivikristittyjä. En ole hakeutunut tietoisesti nykyiseen seuraan vaan ne parhaat kaverit vaan ovat osoittautuneet ateisteiksi ja toiseksi perhaat sitten vaikka agnostikoiksi, heh heh. Mielelläni juttelisin esim tuopillisen äärellä rauhallisesti aktiivikristittyjen kanssa, mutta kun nyt ei lähiporukkaan sellaisia kuulu. Tai itse asiassa eräs kuuluu, mutta hän ei käy baareissa ja mulle taas baari on se paikka jossa joskus harvoin sitten rentoudun.

Vaikkakin keskustelu saattaisi onnistua, olen huomannut, että ajatusmaailma on monesti niin erilainen, että sitä todellista yhteyttä on hankala muodostaa. Erimielisyydet kun alkaa jo niin perustavaalaatua olevista asioista. Ja sitten kuitenkin monet kristityistä tuntuu todella mukavilta ja hauskoilta tyypeiltä.

Pari erittäin skarppia ateistikaveria käy oikein henkilökohtaista uskonsotaa kirkkoa vastaan ja taustalla on asiaan liittyviä traumoja lapsuusajalta. Mulla ei ole tällaista motiivia eikä kiihkoa taustalla. No, tulipa tässä nyt heitettyä jotain henkilökohtaista taustaa. Hyvää "ateistien virallista juhlapäivää", wappua kaikille! ;)
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
supershitty666
30.04.2008 14:01:43
En kuulu kirkkoon, enkä muista antaneeni luterilaisten kolehtiinkaan. Tällä hetkellä kolehtia menee omaan helluntaiseurakuntaan.

Eikö sinua yhtään häiritse maksaa välillisesti pari prosenttia KAIKESTA rahaliikenteestäsi kirkolle, jonka toimintaa et muuten kannattaisi?

Ellei häiritse, voin antaa tilinumeroni. Sinnekin saa laittaa parin prosentin veron joka purkkapaketista tai bussilipusta, jonka ostatte. Taivaspaikkaa en lupaa, mutta parit hyvät kännit. Itselleni.

Voiko nyt joku kristitty tai ei-kristitty vihdoin vastata, miksi yhteisöverosta pitää maksaa ev. lut. kirkolle siivu? Miksei sitä voi korvata korottamalla kirkollisveroa (tai realisoimalla kirkon vastoin omia oppejaan kasaamaa omaisuutta ja sijoittamalla sitä eettisesti kestävällä tavalla)?
Simo78
30.04.2008 14:15:48
En kuulu kirkkoon, enkä muista antaneeni luterilaisten kolehtiinkaan. Tällä hetkellä kolehtia menee omaan helluntaiseurakuntaan.

Niin noin periaatteessa helluntaiseurakunta on ev.luterilaisen kirkon sisäinen liike, eikä oma uskontokunta!
eino mutku
30.04.2008 14:19:12
Niin noin periaatteessa helluntaiseurakunta on ev.luterilaisen kirkon sisäinen liike, eikä oma uskontokunta!

No ei se kyllä ole. Ei edes periaatteessa. Perin itsenäinen karismaattinen herätysliike, jonka kylkeen tosin on perustettu uskonnollinen yhdyskunta Helluntaikirkko. Se taas on erillinen luku, jota ei ehkä tähän tarinaan kannata kirjoittaa.
kalamies#23 >-)))> "Ei niin pientä tilaa, etteikö sinne mahtuisi isoa ääntä."
tcitc
30.04.2008 14:33:11 (muokattu 30.04.2008 14:33:23)
Eikö sinua yhtään häiritse maksaa välillisesti pari prosenttia KAIKESTA rahaliikenteestäsi kirkolle, jonka toimintaa et muuten kannattaisi?
Ei häiritse henkilökohtaisella tasolla. Ymmärrän kyllä, että joitakin häiritsee ja voisin vaikkapa kannattaa aloitetta, jossa nämä verot siirrettäisiin siihen hlökohtaiseen kirkollisveroon.

Ellei häiritse, voin antaa tilinumeroni. Sinnekin saa laittaa parin prosentin veron joka purkkapaketista tai bussilipusta, jonka ostatte. Taivaspaikkaa en lupaa, mutta parit hyvät kännit. Itselleni.
Ei irtoo.

Voiko nyt joku kristitty tai ei-kristitty vihdoin vastata, miksi yhteisöverosta pitää maksaa ev. lut. kirkolle siivu? Miksei sitä voi korvata korottamalla kirkollisveroa (tai realisoimalla kirkon vastoin omia oppejaan kasaamaa omaisuutta ja sijoittamalla sitä eettisesti kestävällä tavalla)?
Tähän ei ole kai sellaista vastausta että "kirkolle maksetaan siksi koska..." Se vaan on niin et sitä maksetaan. Ja saishan se asia muuttuakin.
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
tcitc
30.04.2008 14:35:33

Mistähän tämän keksit?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiher%C3%A4tys
Siinä asiaa helluntaiherätyksestä. Ja nykyään on siis noita järjestäytyneitä helluntaikirkkoja.
Nuages
30.04.2008 14:38:12
Mistähän tämän keksit?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiher%C3%A4tys
Siinä asiaa helluntaiherätyksestä. Ja nykyään on siis noita järjestäytyneitä helluntaikirkkoja.

Puhutko kielillä?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
tcitc
30.04.2008 15:01:27
Puhutko kielillä?

Khyl :)

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
MrQ
30.04.2008 15:04:55
Pari erittäin skarppia ateistikaveria käy oikein henkilökohtaista uskonsotaa kirkkoa vastaan ja taustalla on asiaan liittyviä traumoja lapsuusajalta. Mulla ei ole tällaista motiivia eikä kiihkoa taustalla. No, tulipa tässä nyt heitettyä jotain henkilökohtaista taustaa. Hyvää "ateistien virallista juhlapäivää", wappua kaikille! ;)

Ei se, ainakaan mulla (en pyri implikoimaan että muhun viittasit) tuohon liity. Tottakai se että on saanut maistaa jumalan armoa pennusta asti inkvisiittorisin keinoin vaikuttaa verran jonkun mutta lähinnä tässä on kyse omasta huolesta tulevaisuutta kohtaan.

kristityt ovat osoittaneet mahtavaa kykyä tyriä ihan kaiken pauttiarallaa heti roomalaisvainojen jälkeen.
Tälläkin hetkellä monia tieteellisiä tutkimuksia jarrutetaan sen saman syyn takia miksi galilei pantiin arestiin.

Tietenkin pitää aina muistaa etteivät kaikki kristityt ole sellaisia ja *omanimitähän* ainakin sanoudun irti tällaisesta toiminnasta jne mutta eihän tässä käydä taistelua henkilökohtaista uskoa vastaan.

vaan autoritääristä idiotismia vastaan. Ja sitä nämä kreationistihullut moraalikoodeineen ovat.

Mä näen tämän oikeasti ihan puhtaasti eeppisenä taisteluna hyvän ja pahan välillä. Ja uskopois, kristikunta ei teknisesti ole yhdelläkään teollaan osoittanut olevansa ns. hyvien puolella.

Jeesus sitten on asia toinen.
puistonpenkki
30.04.2008 19:05:11
Eikös se ole niin, että mitään ei voi aukottomasti todistaa?
Kulkunen
30.04.2008 19:10:56
Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."

Kyllä tuossa puhutaan siitä että ei tuo rauhaa, joten ei kait sitä sitten hänenkän jälkeen ole.

Mutta toteaapahan heti perään, että on tullut tuomaan miekan. Ei tuo rauhaa, vaan miekan. Se "miekka" siinä.

Tuo miten sinä muotoilit asian, jättää kyseisen lainauksen kaksi viimeistä sanaa täysin huomiotta, jolloin siitä on helppo vetää ympäripyöreitä vastauksia.
Kasvatan myös porsaita.
Simo78
30.04.2008 21:21:27
No ei se kyllä ole. Ei edes periaatteessa. Perin itsenäinen karismaattinen herätysliike, jonka kylkeen tosin on perustettu uskonnollinen yhdyskunta Helluntaikirkko. Se taas on erillinen luku, jota ei ehkä tähän tarinaan kannata kirjoittaa.

"Vuonna 2002 Suomen uskonnonvapauslain uudistuksen ohella perustettiin Suomen Helluntaikirkko, joka ei ole yhdistys vaan uskonnollinen yhdyskunta Suomen lain edessä. Yhdyskuntamalli toimii yhdistysten rinnalla, joten osa helluntailaisista kuuluu helluntaikirkkoon (jäseniä vuoden 2007 lopussa noin 4000), osa luterilaiseen kirkkoon ja osa väestörekisteriin."

Tuossahan se periaatteessa nyt kerrotaan siellä teidän wikipediassakin!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)