Aihe: Huijarin uhreja?
1 2 3 4 57 8 9 10 1122 23 24 25 26
Stoalainen
30.10.2010 16:29:00
LaMotta: En tiedä onko jo tullut esille tai onko yleisessä tiedossa.

Matkahullon lähetysten yhteyteen on mahdollista lisätä ehto, että paketin saa avata ennen lunastamista. Lähettäjän tulee lisätä ehto rahtikirjaan.

Vinkiksi vastaisen varalle. Rehellinen myyjä ainakin suostuu tällaiseen menettelyyn.

Sama onnistuu myös Itellan kautta lähettäessä. Monesti olen itse kirjannut huomio-osioon, etenkin isompia kauppoja tehdessä, että tuotteen saa tarkistaa ennen lunastamista. Pyydän tätä ehtoa yleensä myös jos itse ostan jotakin, ellei kauppakumppani ole jo tuttu.
You are using coconuts!
makoskela
02.12.2010 17:15:02
Kaveri on ollut tänään taas liikenteessä ostoilmoitusten perässä. Tutuilla nimillä, puhelinnumeroilla ja pankkitileillä. Sujuvaa kommunikointia ja ihan hyvää yrittämistä. Hyvä yritys ei ihan kohdallani riittänyt. Onkos kukaan tehnyt sähköistä rikosilmoitusta netissä? Petoksen yritys riittänee.
All I need is another Schecter
kiriminni
02.12.2010 21:29:04 (muokattu 02.12.2010 21:42:56)
makoskela: Kaveri on ollut tänään taas liikenteessä ostoilmoitusten perässä. Tutuilla nimillä, puhelinnumeroilla ja pankkitileillä.
Hyvä varoitus.Nyt tarkkana taas,kun veronpalautuksetkin tulee huomenna.
Silloin nämä huijarit taas innostuu yrittämään oikein kunnolla.
Mua ei toista kertaa huijata(ainakaan sillä vanhalla kaavalla).
Käypäs makoskela tekemässä rikosilmoitus ei näihin muu tehoa.
Mites paljon tällä kertaa olisi pitänyt tilille lähettää rahaa?
Joulukinkkurahat?
kipu69
02.12.2010 23:28:32
Eikö noiden varmojen huijareiden nimiä ja nimimerkkejä vois alkaa julkistelee vaikka tänne?
"Se on turha itkeä jos paska on jo housussa...."
kipu69
03.12.2010 11:01:58
tässä vähän aikaa sitten tuli seuraavanlainen tapaus. tuli tekstiviestillä vastaus ostoilmoitukseeni. siinä vaiheessa alkoi epäilykset olla varmat kun myydä ei suostunu lähettämään ennakolla eikä suostunut siihen että laittaa paketin lisätietoihin "saa tarkistaa sisällön ennen lunastusta". seuraavaksi pyysi että jos maksaisin puolet ennakkoon ja loput sitten lunastuksen jälkeen. en suostunut ja sanoin että ennakolla kumpikin turvaa oman selustansa kaupassa ja että ei voi olla rehellisesti liikkeellä jos ei siihen suostu( olisin siis itse maksanut rahdin kokonaisuudessaan). loppupeleissä meni sitten siihen että alkoi syyttämään meikäläistä huijariksi kun laitan tuollaisen ostoilmoituksen:). sanoin että mulla on sun numero ja teen rikosilmoituksen, eipä tyypistä kuulunu mitään sen jälkeen. tämä ei ole omalla kohdalla ainut tapaus mutta tyypillinen esimerkki.

täällä tosi paljon kauppaa käyneenä osaa jo vähän katsoa kenen kanssa kauppaa tekee (koputtaa puuta:)). nykyisin tulee aina varmistettua että kuinka aktiivinen Mnetin käyttäjä ja milloin rekisteröitynyt, kertooko oikean nimensä, puh numeron ja osoitteen. ostoilmoitusta laittaessa voi minimoida riskiä että ilmoitus näkyy näkyy vaan Mnetin käyttäjille. Tämä saattaa kuullostaa ylivarovaiselta toiminnalta mutta rahaa ei ole onneksi menettänyt tähän mennessä. Onneksi kuitenkin 99.9% tämän foorumin käyttäjistä on rehellistä porukkaa ja kaupankäynti sujuu kuin rasvattu
Vetehinen
03.12.2010 18:00:25
On niitä nimiä mainittu tässä ketjussa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=190775
Entiset soittokamat -listaus on yhtä kiinnostava kuin Johanna Tukiaisen CV.
kipu69
03.12.2010 22:23:58
beliel: On niitä nimiä mainittu tässä ketjussa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=190775

joo sama otsikon jätkä on. mullon vielä mailissa viestit tallella....
JKH
09.12.2010 21:52:07
Nyt kun hyvin ootta onnistunu pelotteleen, niin taidan lompsia kauppaan ja ostaa uutta...

Kahdesta ilmoituksesta kyselin lähiaikoina tavaraa. Toinen vastas heti, että rahat tilille ja päästään tekemään kauppaa. Toisen kans sovittiin hinta ja kysyin puh.nroa, niin hepusta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään, eikä vastaa enää viesteihin.

Huijareita vai ei?? Että mistä näistä sitten tietää...
Basso ilman kieliä on kuin... ...basso ilman kieliä!
BassoSisko
10.12.2010 06:23:52
JKH: Nyt kun hyvin ootta onnistunu pelotteleen, niin taidan lompsia kauppaan ja ostaa uutta...

Ei kannata pelästyä, kyllä täällä oikeasti kaupanteko toimii. Kunhan on varovainen ja tarkistaa asioita, sekä luottaa omiin vaistoihinsa.

Sähän voit ehdottaa sille "rahat tilille"-myyjälle että laittaa postiennakolla tulemaan tai jos sulla on mahdollisuus tavata henkilö, niin käteisellä.
Sitten on näitä urpoja, jotka ei osaa vastata viesteihin. Niille vaan ei voi mitään.
MegaMan
10.12.2010 08:29:06
JKH: Nyt kun hyvin ootta onnistunu pelotteleen, niin taidan lompsia kauppaan ja ostaa uutta...

Meikäläinenkin on niin monen monituista kertaa ostanu ja myyny täällä torilla että kyllä se ehdottomasti kannattaa, kunhan tosiaan vaan on tarkkana rahan liikuttamisen kanssa. Täällä kuitenkin on lähes kaikki rehtiä ja kunnollista porukkaa. Huijarit ja ketkut ovat ennemminkin poikkeus kuin sääntö. Niinku tossa aikasemminkin jo mainittiin, postiennakko on erittäin hyvä tapa tehdä kauppoja. Ja jos myyjä ei siihen suostu, ni kannattaa sitten asian antaa olla ja sitten vaikka ostaa kyseinen tavara uutena.
Minä juon kossua!!!
Gossof
15.12.2010 19:18:03
No niin... mulla oli ostetaan palstalla Ibanezin ajd71 hakusessa ja yhtenä päivänä oli meilissä viesti englanniksi että nyt sellainen löytyisi Espanjasta, Barcelonasta ja että kiinnostaisiko?? laitoin viestin takaisin että kyllä kiinnostaa ja saisko vähän kuvia ja sanallisen kuvauksen kepin kunnosta. Kuvia tuli ja kuvaus oli ok, mutta jokin varoituskello alko tikittää päässä. Kaveri halusi 250 US dollaria + lähetyskulut
ja rahat pitäis laittaa Western Unionin siirrolla Espanjaan. Laitoin viestin takaisin
että vai 250 USD??? miksei Euroja, ollaanhan kumpainenkin Euron käyttäjiä.
Tuli viesti takaisin että 250 USD tai 200 Euroo. Alkoi niin hemmetisti ihmetyttää
kun kaveri kirjoitti "tikkuenklantia" mut kitaran sanallinen kuvaus oli oikeeta amerikan englantia.... niinpä aikani googlattua löysin samat kuvat ja saman myynti-ilmon Ebaysta. Kitaran ilmoittaja ja kitaran sijainti oli New Haven/USA ja
huutoaikaa oli silloin jäljellä vielä 6 päivää, kitaran "heti-osto-hinta" oli 275 USD.
Laitoin linkin Ebay-ilmosta Espanjan pojalle ja kysymyksen: Your Guitar???
Kaverilla oli pokkaa laittaa vielä viesti että, juu juu se on hänen ilmonsa siellä
Amerikan Ebay:ssa ja oonkos jo laittanut rahaa tulemaan.... Heh, heh.
arinuutinen
15.12.2010 23:35:18
Laitoin juuri palaute sivulle tämän ehdotuksen.

Huijareita on liikkeellä. Olisko mahdollista saada kirjautumattomilta näkymättömiin ilmoittajan nimimerkin, puhelin numeron, paikkakunnan ja spostiosoitteen. Vasta kun on kirjautunut sisälle näkisi nämä tiedot. Muilla palveluilla tämä ainakin toimii. Tämä mielestäni ainakin vaikeuttaisi huijarien toimintaa.
Rock&roll
Twinkle
16.12.2010 01:02:02
arinuutinen: Laitoin juuri palaute sivulle tämän ehdotuksen.

Huijareita on liikkeellä. Olisko mahdollista saada kirjautumattomilta näkymättömiin ilmoittajan nimimerkin, puhelin numeron, paikkakunnan ja spostiosoitteen. Vasta kun on kirjautunut sisälle näkisi nämä tiedot. Muilla palveluilla tämä ainakin toimii. Tämä mielestäni ainakin vaikeuttaisi huijarien toimintaa.

no paikkakuntaa ei saa piiloon, mutta puhelinnumeron ja sähköpostin saa. Toisaalta, mitä ihmettä tuo sitten vaikuttaa? Tunnuksen tekeminen kestää minuutin, pahimmillaan kaksi jos on tosi kovasti vammainen. Kun tunnuksia ei varmenneta mistään niin kukaan ei voi varmasti sanoa että onko nimimerkin takana keksitty nimi vai oikea nimi.
lukeman
16.12.2010 11:50:35
Mulle tuli myös yhteydenotto torilla olleen ostoilmoituksen johdosta. Espanjasta tyyppi ilmoitti olevansa. Ei maininnut muuta kuin että oisi hakemani tuote myynnissä. No ei ole mitään tuon ensimmäisen yhteydenoton jälkeen kuulunut.
Juntunen
16.12.2010 12:49:59

Tääkin alkaa olla jo sen kokoluokan osto-/myyntifoorumi, että jonkinlainen Ebay/Huuto.net -tyylinen rating-systeemi voisi olla jo tarpeen luotettavien kauppakumppanien seulomiseksi. Jos kaupankäynnin jälkeen annettaisiin jonkinlainen mahdollisuus palautteeseen, mikä näkyisi sitten kootusti ko. tyypin tori-ilmoituksissa. Tyyliin tähtinä tai jotenkin. Veikkaan että iso osa aktiivikäyttäjistä on myös kohtuu aktiivisia torin käyttäjiä, jolloin ainakin aktiivisten kaupantekijöiden profiilit ois heti tunnistettavissa.

Tokihan kommenttia voi laittaa nytkin ja kertoohan aktiivikäyttäjän profiilissaan kertomat tiedot tietysti jotakin luotettavuudestakin, mutta pitäiskö vielä jotenkin eriyttää torille oma rating-systeemi?
Scuttle
16.12.2010 15:33:56
Minä olen ostanut jotain parikymmentä kertaa tavaraa maksamalla etukäteen tilille, enkä ole tullut kertaakaan huijatuksi. Näillä periaatteillla olen mennyt:

-Huuto.netin palaute kertoo myyjästä jotain, ja googlaamalla voi löytää jotain. En rupea kaupantekoon jos epäilyttää yhtään.
- ennakkoon en maksa missään tapauksessa yli 50 €. Yleensä ostan näin vain levyjä/dvd:tä/pedaaleita tms halpaa, muutaman euron tai kympin hintaista tavaraa.
- Sen kalliimpien tavaroiden kaupassa käytän vain noutoa tai bussiennakkoa.
- Ja usean sadan tavaroissa vain nouto ja käteismaksu. (>200€)
fender72
16.12.2010 16:46:45
Joo,

näitähän on liikkellä.. Itse myytäessä menetellyt monesti niin, että olen soittanut kaverille ja sanonut, että lähetän tavaran ja katso , onko kunnollinen; maksa sitten ja lähetä takaisin, jos et pidä... 100 % toimivuus - reilu 200 kauppaa kahden vuoden aikana..

EBayssa mulla on yli 600 tapahtumaa -100% - PayPal on hieno systeemi!

Eli: jos haluaa tulla huijatuksi, siihen on mahdollisuus...

Hienoa olisi sada täleekin palstalle tuo EBayn kommentti- palaute-systeemi.. Se ainakin vähentäisi tai lopettasi huijareitten yritykset..

-cece-
Morri
16.12.2010 19:37:51
Myös minuun otti reilu takaperin yhteyttä ostoilmoitukseni johdosta Barcelonasta oleva tyyppi. Erittäin hyvää englantia olivat viestit, kuvia tuli, kaikin puolin vakuuttavanoloista touhua, mutta jokin sanoi takaraivossa että tämä ei voi olla totta. Totuus jäi selvittämättä, tilasin haluamani tuotteen kuitenkin Thomannilta, kun muita tarjouksia ei tullut.
Dont mess with Keith Richards! http://www.youtube.com/watch?v=KyK0y02HvVc&feature=related " Good evening, it is good to see you all... it is good to see anybody... ;)"
Twinkle
16.12.2010 19:46:33
Juntunen: Tokihan kommenttia voi laittaa nytkin ja kertoohan aktiivikäyttäjän profiilissaan kertomat tiedot tietysti jotakin luotettavuudestakin, mutta pitäiskö vielä jotenkin eriyttää torille oma rating-systeemi?

Käyttäjäarvioinnissa on rutosti ongelmia eikä niistä ole toisaalta paljoakaan hyötyä: rehellisillä kauppiailla on plussaa vaikka kuinka, epärehellisillä tasan yksi miinusta. Itse asiassa minä olen vähän skeptinen sen suhteen, että JOS se rating-systeemi ei ole lähes idioottivarma ja todella korkealle hiottu kuten ebayssä, niin se vaikeuttaa entisestään rehellisten ja huijareiden seulomista toisistaan. Niin kauan kuin järjestelmä ei ole edes puoliksi vedenpitävä mutta ulkoisesti se on edes etäisesti luotettavan näköinen, niin ihmisiltä katoaa sekin vähä varovaisuus mitä niillä on.

Täällä on keskusteltu asiasta enemmänkin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=27&t=189559
pamppu
16.12.2010 22:21:19
Täällä on viihdyttävää lukemista 419 huijareista:
http://www.419eater.com/index.php

Etenkin tässä sai nauraa useamman kerran:
http://www.419eater.com/html/joe_eboh.htm

Näitä samoja veijareita löytyy myös auto & mp palstoilla.
Cheers!
Have mercy maam!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)