Aihe: Ei enää ketään sanoittajia..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
M-Juhana
30.11.2006 11:11:28

Lyöntivirhe hämäsi, tässä ei varmaan haettu kirjoitusasua, vaan sitä, että Frankenstein oli hirviön luojan nimi, ei itse hirviön. Ts. Juice olisi oikaissut ajatuksesta "Vaimoni on Frankensteinin hirviö" muotoon "Vaimoni on Frankenstein"...
eli minä olen se hirviö.
-Spade-
30.11.2006 11:14:38
Lyöntivirhe hämäsi, tässä ei varmaan haettu kirjoitusasua, vaan sitä, että Frankenstein oli hirviön luojan nimi, ei itse hirviön. Ts. Juice olisi oikaissut ajatuksesta "Vaimoni on Frankensteinin hirviö" muotoon "Vaimoni on Frankenstein"...

Okei. En muista tuota biisiä, mutta olisi mielenkiintoista nähdä sen sanat. Itselleni tuli ensiksi mieleen, että laulussa vaimo olisi nimenomaan hirviön luoja.
Ohan se varma.
Teijo K.
30.11.2006 11:25:16

eli minä olen se hirviö.

Sieltähän se tuli. Tähän asian syvällisempään tulkintaan vaaditaan elämänkokemusta vähän enemmän ehkä.

:)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
50000
30.11.2006 11:41:07
eli minä olen se hirviö.

Heh, no Juice taisi oivaltaa sitten askelta pitemmälle. Ei kyllä ole muistikuvaa biisin sanoista.
Tellervo
30.11.2006 11:43:18
Hm. Johtuu varmaan siitä ettei kouluissa enää opeteta tavaamista. Tuossa ei nimittäin ole kuin pari riimiä.

Ei se, että sanoissa on samat viimeiset kirjaimet vielä tee niistä riimejä. Riimi syntyy vasta kun kirjainten lisäksi huolehditaan rytmistä ja painotuksesta.

No, räppiriimi on vähän oma juttunsa, se ei ole sama asia kuin tavallinen riimi.
carnation
30.11.2006 11:49:24
Olisi mukavaa tutustua näiden rap-artistienkin teksteihin. Esteeksi siinä yleensä nousee se, että en tahdo saada selvää että mitä he laulavat tai sanovat. En tiedä onko sitten vika mun korvissa, ehkä.

Jos tekstejä pelkästään lukisi, niin en tiedä onko sekään oikea tapa. Koska kuitenkin rapparin "flow", sanojen painotus jne. ovat osa sitä juttua. Itsellenikin tulee kyllä välillä se olo, että haluaisin ne tekstit paperilla kun ei rap-musa ole aivan niin sydäntä lähellä. Ei sillä ettenkö pystyisi sitä kuuntelemaan, mutta aika valikoidusti tsekkailen rap-artisteja. En ole mikään asiantuntija jos tästä genrestä puhutaan. Ja tosiaan se, että kaikesta ei saa aina selvää.

Pitääpä katsastaa. Tässä nyt satuin vain anttilan ale laarista poimimaan muutaman kotimaisen rap levyn kohtuullisen edullisesti ja herätti ihmetystä ja inhotusta.

http://www.lyricattack.com/a/avainlyrics/punainentiililyrics.html
Tämä Avaimen teksti on aika alleviivaava ja yksinkertaistettu, myöhemmin muutettuaan nimensä Asaksi tyylikin hioutui aavistuksen verran kypsemmäksi. Mutta "vitut väkivallast, jos sanat pystyy tappaa" on sellainen rivi, joka on jäänyt hyvin tehokkaasti mieleeni. Mutta hyvä teksti tuo Punainen tiili siltikin on, sellainen klassinen esimerkki jos kyseisestä artistista täytyy jotain puhua. Musiikillisestikin Asa on rikkaampaa kuin moni muu suomiräppi/hiphop.

Nyt mentiin hieman ohitse aiheesta kun alettiin rapista puhumaan, mutta no...
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
M-Juhana
30.11.2006 11:55:38

Sieltähän se tuli. Tähän asian syvällisempään tulkintaan vaaditaan elämänkokemusta vähän enemmän ehkä.

No ku kiersivät tota ku kissa sitä kuuluisaa puuroa...
Teijo K.
30.11.2006 11:59:19

Riimi on säkeiden loppuun sijoittuva äännetoisto, joka alkaa säkeen viimeisestä nousussa olevasta vokaalista

(esim: On sanoo:onko, onko_han_ / Ja epäily masentaa maail_man_.
Otto Manninen)

-Runousopin perusteet. s.68

-Sanariimit esim: johtaa / hohtaa
-Tavuriimit esim: Maassa vaan / kohdataan

Heikon riimin rajatapaus on riimi joka muodostuu vain yhdestä vokaalista.

Täydellisten riimien lisäksi on myös erilaisia epäpuhtaita riimejä, kuten identtinen riimi, esim: Maailmaan / kulkemaan.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
Sertzo S
30.11.2006 12:10:18

Täydellisten riimien lisäksi on myös erilaisia epäpuhtaita riimejä, kuten identtinen riimi, esim: Maailmaan / kulkemaan.

Noita pitää välttää, menee helposti tautologian puolelle. Maailmaan kuljetaan-riimi on jo parempi ilmaisu, sikäli kun se käy edeltävään tekstinosaan.
Harveys
30.11.2006 12:46:01

Hyvä pointti, mutta tekstiä kuunnelleena pidän sitä edelleen erheenä!
Tellervo
30.11.2006 16:21:42
Riimi on säkeiden loppuun sijoittuva äännetoisto, joka alkaa säkeen viimeisestä nousussa olevasta vokaalista

Otto Manninen)

Ja lisäksi noita alalajeja on vielä vaikka kuinka paljon...
phren
30.11.2006 17:31:08

Otto Manninen)

Sitten pitää muistaa, että jos laulusta puhutaan, niin täytyy myös osata säveltää riimillisen tekstin rakenteen (tai siis lähinnä tavujen) mukaan. Muuten voi tulla hölmöjä (ja vääriä) painotuksia jne.
Sertzo S
30.11.2006 17:59:58 (muokattu 30.11.2006 18:00:14)
Sitten pitää muistaa, että jos laulusta puhutaan, niin täytyy myös osata säveltää riimillisen tekstin rakenteen (tai siis lähinnä tavujen) mukaan. Muuten voi tulla hölmöjä (ja vääriä) painotuksia jne.

Totta. Noitakin nykyisin kyllä kuulee.
sikanaama
30.11.2006 18:54:11 (muokattu 30.11.2006 20:50:00)
Sanon monien mainittujen lisäksi J.Karjalainen. Ehkä on sanonut joku muukin, mut sanon mäkin, koska en pikaisesti löytäny mainintaa.

Ja sitten toi Lyijykomppanian Moilanen.
Ja Kumikamelin Toppo Koponen.

Meni jo vähän ohi siitä mitä haettiin, mutta silti.
Ei vaine
RocknRoll
30.11.2006 20:22:30
Onhan Ismo Alanko hyviä sanoja rustaillut, vaikka en itse aihepiiristä tiedä sitten yhtään mitään.
Harveys
01.12.2006 08:32:59

Otto Manninen)

Minusta "Lumi teki enkelin eteiseen"- biisissä särähtää aika pahasti kohta: " Toiset lähtee kuuhun ja toiset Ruotsiin... , ...Isä lähti viis vuotta sitten Ruotsiin".
StJerky
01.12.2006 08:41:23 (muokattu 01.12.2006 08:45:50)
"Vaimoni on Frankenstein". Eikö se ollutkaan Frankenstainin hirviö? No kaikille noita sattuu ja Juicelle tosi harvoin. Tällä lohkolla on ensi vuonna tulossa kuulemma huippu jos Dingo tosiaan julkaisee rakkauslaulun nimeltään "Kristalliyö" !!

Jos vaimoni on Frankenstein, niin voidaan ajatella, että hän on tehnyt minusta hirviön. Tuo minulla tulee ensimmäisenä mieleen.

Jos taas vaimo on Frankensteinin hirviö, niin minä lienen se Frankenstein joka sen hirviön siitä teki.

Edit: näköjään joku muukin oli tullut ajatelleeksi samaa ylempänä.
StJerky
01.12.2006 08:42:24
Minusta "Lumi teki enkelin eteiseen"- biisissä särähtää aika pahasti kohta: " Toiset lähtee kuuhun ja toiset Ruotsiin... , ...Isä lähti viis vuotta sitten Ruotsiin".

Tosi on. Ja Hector korjasi siitä ihan väärän kohdan uudemmassa versiossa: "Isä lähti aikoja sitten sitten Ruotsiin".
Sertzo S
01.12.2006 09:15:36

Kömpelöä, mutta tekevälle sattuu, jopa Heikille.
Junnu Vainiolle ei vain sattunut.
Teijo K.
01.12.2006 09:36:45

Ja lisäksi noita alalajeja on vielä vaikka kuinka paljon...

Nimenomaan tähän piti tulla, mutta joku sellainen kuin "elämä" keskeytti tuon tarinan. Puhtaita riimejä suomiräpissä ei paljoa esiinny, siis siinä pienessä otoksessa mitä olen kuullut, mutta erilaisia vajaita riimejä kyllä sitäkin enemmän.

Ja sitten se kielen muuttuminen. Kun suomenkielessä normaalisti paino on ensimmäisellä tavulla, on nykynuoriso alkanut siirtämään sitä amerikkalaisittain sanojen loppuun. Eräänlaiseksi loppukiekaisuksi. Silloin se vaikuttaa riimienkin hahmottamiseen kun painotukset kerran siirtyvät.

Älä klikkaa tät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)