Aihe: Gramex oikeuteen tilittämättömistä korvauksista
1 2 3 4 57 8 9 10 11
McNulty
08.02.2006 17:01:41
Mä oon pahoillani jos me ammattilaiset vaikeutetaan sun harrastelua kuulumalla sekä Teostoon että Gramexiin.

En minä niin sanonut... missään vaiheessa. Sanoin vain ettei Teosto ole määräämässä minun tekemisiäni ja hyvä niin.

Täällä m.netissäkin pyörii tulevaisuuden ammattilaisia joten et viittis myrkyttää koko ajan jotain näitä paria todella toimivaa järjestöä vastaan.

Juu juu, kyllä mafiat ja terroristijärjestötkin ovat toimivia, mutta toimintatavoissa voi olla seikkoja joihin tulee puuttua. Jos kaikki vain painetaan villasella eikä epäkohtiin puututa, niin silloin mennään metsään rytisten. Ja jos minun kritiikkini Teostoa ja Gramexia kohtaan saa "tulevaisuuden muusikot" tarkastelemaan ko. tahojen toimia suurennuslasin kanssa, olen mielestäni tehnyt palveluksen heille.

Ilmeisesti me järjestöinemme vaikeutetaan myös sun päivätyötä koska sulla kuitenkin on noin kirpeä näkemys noista yhdistyksistä.

Päivätyötä ko. järjestöt eivät vaikeuta, mutta harrastusta kylläkin. Jos kuulun näihin yhdistyksiin minun toimiani ja päätäntävaltaa muusikkona rajoitetaan, jos en kuulu niihin niin nämä "todelliset muusikot m.netissä" eivät pidä siitä ja saan arvostelua osakseni ollessani "petturi".

Mitä fyrkkaan tulee,niin oletan että otat keikat ja muutkin sivutulosi kilsakorvauksina.Jos et ,niin kannattais...tai sit ei.

Me soitetaan keikat ihan olut- ja/tai kilometriliksoilla.
Olemme soittaneet keikkoja "ilmaiseksikin"... eli olemme maksaneet bensat ja PA-kamojen vuokran itse, kunhan olemme vain saaneet soittaa. Lopputulos oli hyvä... keikalla oli paljon väkeä, moni jätti silloisille nettisivuille vieraskirjaan kiitokset keikasta, kyseltiin paljon levyn tai demon perään jne jne. Harmi vain että se bändi kaatui rumpalin eroamiseen, eikä tilalle löydetty korvaajaa tuolloin. Hyvä keikka maksaa itsensä takaisin jossain vaiheessa vaikka se hieman bändille maksaisikin.

Kenties ajattelu- ja toimintatapani on liian "amerikkalainen" tälle foorumille. Eli keikat ovat julkaisujen promotilaisuuksia. Suomessa se taitaa mennä päinvastoin, eli keikat on ne mistä koitetaan repiä särvintä pöytään.
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Mikael
08.02.2006 17:03:21

Minulla on kuitenkin sen verran hyväpalkkainen työ (ja vieläpä mukava työ jota tykkään tehdä), niin en näe mitään syytä vaihtaa sitä 24/7 muusikoksi ja ruveta kituuttamaan jollain senteillä mitä räpsähtää radiosoitosta tai niistä muutamasta keikasta tulevat satalappuset.

Mullakin on päivätyö, mutta silti on kiva kun siitä "vapaa-aikana" tekemästäni musiikista, mikä päätyy julkiseen esitykseen rapsahtaa joka kerta pennoset tilille.

Mä en oikein tajua: Saatko sä duunista fudut jos liityt Teostoon, vai miksi noi sulkee toisensa pois? Mistä toi katkera asenne on peräisin?
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
McNulty
08.02.2006 17:07:52
Mä en oikein tajua: Saatko sä duunista fudut jos liityt Teostoon, vai miksi noi sulkee toisensa pois? Mistä toi katkera asenne on peräisin?

Ei ne sulje... mutta jos liityn Teostoon, niin se tarkoittaa sitä ettei esim. kaverini bändi voi soittaa meidän biisejä coverina keikallaan maksamatta siitä. Toisekseen, en koe Teostoon liittymistä mitenkään pakollisena. Musiikki on harrastus siinä missä muutkin... jos pelaan kesäisin tennistä ja pyöräilen, ei minun tarvitse liittyä tennisseuraan tai pyöräily-yhdistykseen.

En kannata mitään anarkiaa, mutta kannatan artistien ja ylipäätä ihmisten vapautta määrätä omista tekemisistään ilman, että joku virkavaltaa imitoiva yhdistys määrittelee miten toimia.
Neljä Ruuvia
08.02.2006 17:12:02
Ei ne sulje... mutta jos liityn Teostoon, niin se tarkoittaa sitä ettei esim. kaverini bändi voi soittaa meidän biisejä coverina keikallaan maksamatta siitä. Toisekseen, en koe Teostoon liittymistä mitenkään pakollisena. Musiikki on harrastus siinä missä muutkin... jos pelaan kesäisin tennistä ja pyöräilen, ei minun tarvitse liittyä tennisseuraan tai pyöräily-yhdistykseen.

En kannata mitään anarkiaa, mutta kannatan artistien ja ylipäätä ihmisten vapautta määrätä omista tekemisistään ilman, että joku virkavaltaa imitoiva yhdistys määrittelee miten toimia.

Kyllä sun kaveris pändi voi soittaa keikalla sun biisejä maksamatta siitä.Järkkäri nääs maksaa Teostot kuitenkin. JA YLLÄRI YLLÄRI : Sä saat ihailemaasi massia.
Mikael
08.02.2006 17:22:44

Ei ne sulje... mutta jos liityn Teostoon, niin se tarkoittaa sitä ettei esim. kaverini bändi voi soittaa meidän biisejä coverina keikallaan maksamatta siitä.

Tää on just tätä. Sun tiedot ja tulkinnat koko hommasta näyttää olevan ihan mitä sattuu - mielipiteet on kuitenkin voimalliset...
Mikael
08.02.2006 17:25:10

Aika monta kertaa on tullut jo tämä: Teoston asiakkaaksi ei ole pakko ryhtyä. Mikä kohta tosta on vaikea käsittää?
jäykkis
08.02.2006 22:27:52
Aika monta kertaa on tullut jo tämä: Teoston asiakkaaksi ei ole pakko ryhtyä. Mikä kohta tosta on vaikea käsittää?

Minusta näyttää siltä, että bonecrusherilla mättää tässä kohdin se, että jos ja kun hän tekee niitä juttujaan, niin aina kun ne aihettavat (hänestä riippumatta) tekijänoikeusmaksutapahtuman, niin ne fyffet kilahtaa Teoston kassaan.

Saadakseen ne ulos, hänen täytyisi liittyä Teostoon, joka taas vaatisi semmosen kupongin allekirjoittamisen mitä hän ei halua tehdä. Teosto on siis luonut ympärilleen semmosen itse itseään ruokkivan automaatin joka tekee sen tarpeelliseksi, joka taas tekee siihen liittymisen tarpeelliseksi jne.

En olisi yllättynyt vaikka aikaamyöden bonecrusherin valinta olla liittymättä Teostoon toisi hänelle suuremman liikkumavapauden kun se, että hän nyt liittyisi siihen - enkä tarkoita ainoastaan henkistä vapautta, vaan ehkä myös taloudellista. Viisas mies.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
McNulty
08.02.2006 22:36:03
Kyllä sun kaveris pändi voi soittaa keikalla sun biisejä maksamatta siitä.Järkkäri nääs maksaa Teostot kuitenkin. JA YLLÄRI YLLÄRI : Sä saat ihailemaasi massia.

Niin, jos he itse järjestävät keikan niin silloin he ovat itse myös maksajina, eikö?
isojussi
08.02.2006 22:45:30
No huh huh - "TEOSTO - on itseään ruokkiva automaatti"

HOHO - sanon minä.

Valtio valtiossa?

No älä liity, vaan koeta kerätä tekijänoikeuskymmenyksesi ihan itse.

"Päivää. Ravintolassanne on soitettu tekemääni musiikkia ja koska en ole TEOSTO:n enkä Gramexsin jäsen, niin tässä olis näppärästi yhdistetty lasku hengentuotosteni sekä elävästä että mekaanisesta esittämisestä."
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
varakeef
08.02.2006 23:23:55
Niin, jos he itse järjestävät keikan niin silloin he ovat itse myös maksajina, eikö?

Tuohan on käytännössä melko lailla marginaalinen erityistapaus. Jos esiintymispaikkana on ravintola, se maksaa teostonsa joka tapauksessa. Jos esiintymispaikkana on nuorisotalo, maksaa viulut kunnan nuorisotoimi, tanssilavalla maksut hoitaa paikallinen painiseura, ruotsinlaivalla varustamo.

He nyt sitten saisivat kuningasidean vuokrata jäähallin tai lahkolaisteltan ja esittäisivät siellä vain sinun "teostovapaita" kappaleitasi? Jos liittyisit Teostoon, teltan vuokraan ei sitten enää olisi varaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
FoolOnTheHill
09.02.2006 00:24:06
Tässä yhteydessä olen puhunut ensisijaisesti Gramexista ja omasta käsityksestäni sen rahankeruusta ja -jaosta, toin väitteeni tueksi myös yhden artikkelin ja näihin viitaten en ymmärrä kysymystäsi.

Tässä yhteydessä puhuttiin juuri sekä Teostosta että Gramexista. Heikentämisellä tarkoitan mm. kaikkea toimintaa, joka tähtää ko. järjestöjen imagon tarkoitukselliseen mustamaalaamiseen tai esim. niiden sanan painoarvon vähentämiseen tyyliin "Teollisuuspolitiikka ohi kulttuuripolitiikan."

Olet kuitenkin ilmeisesti lukenut nämä pari kolme viimeistä postiani ja liitteenä olevan linkin?

Joo. Pari kommenttia niistä.

Viittaaen kuitenkin edelleen tuohon mainitsemaani Taloussanomien artikkeliin joka tiesi ensimerkiksi kertoa, että Gramexin kirjanpito ei ole ajantasalla ja että siitä ei yksinkertaisesti saa selvää mihin rahat menevät. Gramexhan on yhdistys ja sen kirjanpidolta ei (kai sitten) edellytetä samaa laatutasoa kun vaikkapa osakeyhtiöltä.

Kuten Jäykkis tuolla aiemmin korjasi, kyseessä ei ole Taloussanomien, vaan ravintola-alaa edustavan Suurtalous-lehden artikkeli "Tekijänoikeusjärjestöt ravintoloiden kimpussa". Artikkelin ensimmäinen osa käsittelee Gramexin kytköksiä opetusministeriöön sekä Gramexin puheenjohtaja Rytin lakitoimistoon, seuraavaksi käydään läpi Gramex-maksujen neuvottelua ja niistä syntyneitä oikeusjuttuja esimerkin kanssa, minkä jälkeen keskitytään Gramexin ja ESEKin varallisuuteen ja tuloihin. Lopuksi haastatellaan nimettömänä esiintyvää oikeusoppinutta sekä Gramexin apulaisjohtaja Lauri Kairaa. Otsikon aiheen käsittelyn ohella kirjoittaja käyttää suuren osan palstatilaa lähinnä hyökätäkseen Gramexia kohtaan. Missään kohtaa artikkelissa ei kuitenkaan sanota suoraan eikä vihjata Gramexin kirjanpidon olevan puutteellista tai ettei se olisi ajan tasalla.

Yksi artikkelin pointteja oli, että vain yksi kolmasosa (1/3) menee siihen tarkoitukseen johon sitä kerätään, artisteille, ja muun osan kohtaloa voi vain arvailla.

"Suomeen jäi 12,4 miljoonan korvauksista 77%. Isompi osa tuosta menee tuottajille, käytännössä levy-yhtiöille kokonsa mukaan. Jos koko 15,4 miljoonan tulopottia (v.2003 kerätyt korvaukset kokonaisuudessaan) katsoo, muusikoille kulkeutuu siitä vain noin kolmannes."

Tuossa "keskeisessä" pointissa sanotaan, että lyhentämätön vuosipotti on n. 15,4 milj. Tästä vähennetään ainakin toimintakulut, ulkomaan maksut sekä ESEKille kohdistettavat varat, ennen kuin korvaukset tilitetään edunsaajille (eli muusikot ja tuottajat). Väite, "että vain yksi kolmasosa menee siihen tarkoitukseen johon sitä kerätään, artisteille, ja muun osan kohtaloa voi vain arvailla" kertoo nähdäkseni siitä, ettei väitteen esittäjä ole joko ymmärtänyt artikkelia, ei tiedä keitä Gramex edustaa tai tekee tahallaan virheellisen yksinkertaistuksen.

Gramexin takaa löytyvät siis Suomen muusikoiden liitto, SOLO ry ja ÄKT, joten on luonnollista, että korvaukset kerätään sekä tekijöille että tuottajille. Jakoprosentit muusikoiden ja tuottajien voisivat tietenkin olla muusikkoystävällisempiä, mutta luullakseni ilman ÄKT:n vaikutusvaltaa koko järjestöä ei olisi olemassa. Muistakaa toki, että artisti voi myös tuottaa omat levynsä jos pystyy elämään taloudellisen riskin kanssa.

Aloin piruuttani perkaamaan tuota artikkelia tarkemmin ihan esimerkkenä Gramexin toiminnasta ja miten siitä uutisoidaan, tekstistä vaan tulee aika pitkä. Jos jotakuta kuitenkin kiinnostaa, voin lähettää sen osissa tai vaikka ihan pikaviestinä. Voi sitten saivarrella rauhassa.
McNulty
09.02.2006 01:05:57 (muokattu 09.02.2006 01:07:09)
Muistakaa toki, että artisti voi myös tuottaa omat levynsä jos pystyy elämään taloudellisen riskin kanssa.

Nimenomaan.
Olen jo juniorina todennut että musiikki on minulle intohimo, vaikka se kustannettaisiin omalla persnahalla. Jatkossa varmaan painamme noin 1000 levyn promokit/demo-cd:n mitä sitten voi CD:n kustannuksien hinnalla myydä esim. bändin nettisivujen kautta tai face2face kadulla/keikalla jne jne.

Älkääkä hosuko, verottajalle ilmoitetaan kyllä 2. ansiotulosta mikäli lätty saadaan joskus valmiiksi ja niitä myytyä :)

PS. tietääkseni Apulanta teki aikanaan siten että perustivat kaveripiirin kanssa oman levy-yhtiön ja myivät levyjä normi-cd:tä halvemmilla hinnoilla. Samoin Cradle Of Filth on julkaissut levynsä oman lafkan kautta jo jonkin aikaa... tosin jakelun heillä hoitaa Candlelight tms.
M.i.k.key
09.02.2006 02:40:10

PS. tietääkseni Apulanta teki aikanaan siten että perustivat kaveripiirin kanssa oman levy-yhtiön ja myivät levyjä normi-cd:tä halvemmilla hinnoilla

Omalla julkaisutoiminnalla ei ole mitään tekemistä Teoston tai Gramexin jäsenyyden kanssa. Toni Wirtanen varmasti kuuluu kärkikahinoihin sekä noissa Teoston sekä Gramexin vuosittaisissa tilityksissä.

Muistelen kaverin jopa poseeranneen jossain Teoston mainoksissa jossain musalehdissä jokunen vuosi sitten...
Möllisty!
Neljä Ruuvia
09.02.2006 06:07:41

Älkääkä hosuko, verottajalle ilmoitetaan kyllä 2. ansiotulosta mikäli lätty saadaan joskus valmiiksi ja niitä myytyä :)

Huomasitko muuten,kaverisi bändin keikoista puhuessasi, puhuneesi asiasta josta et tiennyt mitään?
Bee-äf
09.02.2006 06:25:05
Me saimme aikanaan bändin kanssa kirjeen Teostolta jossa pyydettiin maksamaan demokasetilla käytetystä efekti-samplesta korvaus. Kyseinen sample oli ihan meidän itse luoma jonka myös kerroimme Teostolle, he vain eivät meitä uskoneet sen suhteen. Laskua emme maksaneet ja Teosto lähetti uuden "karhukirjeen" jossa uhattiin oikeusteitse selvittää asia. Vastasimme siihen kirjeitse isäni työpaikan juristin välityksellä. Teoston vinkuminen loppui siihen.

No tämmösten jälkeen lienee turha ihmetellä, jos edes artistit eivät jaksa aina niin paljon kys. tahoja rakastaa...
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Thomy
09.02.2006 08:19:42
Nimenomaan.
Olen jo juniorina todennut että musiikki on minulle intohimo, vaikka se kustannettaisiin omalla persnahalla. Jatkossa varmaan painamme noin 1000 levyn promokit/demo-cd:n mitä sitten voi CD:n kustannuksien hinnalla myydä esim. bändin nettisivujen kautta tai face2face kadulla/keikalla jne jne.

Musiikki on hieno harrastus ja olen joskus aiemminkin todennut arvostavani kovasti sellaisia, jotka pystyvät pitämään sen sellaisena. Kehottaisin kuitenkin käyttämään malttia tuon suunnittelemasi CD:n painosmäärän suhteen, ainakin aluksi. Maailmassa on jo aivan liikaa turhaan valmistettuja CD-tyyppisiä muovinpalasia, joten pienempi painos säästäisi paitsi omaa kukkaroa, myös luontoa. Ja tämä ihan ilman sarkasmia, tai vinoilua.
jäykkis
09.02.2006 08:57:56
Tässä yhteydessä puhuttiin juuri sekä Teostosta että Gramexista. Heikentämisellä tarkoitan mm. kaikkea toimintaa, joka tähtää ko. järjestöjen imagon tarkoitukselliseen mustamaalaamiseen tai esim. niiden sanan painoarvon vähentämiseen tyyliin "Teollisuuspolitiikka ohi kulttuuripolitiikan."

Niin tämä aihe lipsahti taas kerran otsikostaan. Joku sanoi jotain ja sitä rataa. Kuten olen ennenkin sanonut, niin Teosto ei ole minun kirjanpidossa pahisten kärkikaartissa - joskin tietenkin rapatessa roiskuu sinnekin päin, eikä aina varmaan edes aiheetta.

Minkä tähden ne sitten kokonaisuutena ajavat huonosti musiikintekijän etua. Siitä syystä, että pitkälti (ellei pelkästään) heidän tekojensa jälkeen meillä on nyt tämmönen laki joka käsittääkseni ei ole antanut musiikintekijöille vielä pennin hyrrää, vaan on ainoastaan saanut aikaan joltistakin kuohuntaa ja pahaa verta - varsinkin sen ryhmän keskuudessa joita tämä asia pahiten koskettaa, nuorison.

Katso tätä: http://www.yle.fi/uutiset/haku.php? … page&id=208842&search=lata*

ja katso sen jälkeen palkkapussia. Paljonko tuli lisää?

Kun täällä on niitä yhteyksiä sinne ja tänne, niin pankaapa nyt sinne Alaspään suuntaan semmoset terveiset että kenttä selvästi odottaa niitä varoittavia esimerkkejä. Vai onko lakia muutettava?

Minä siis väitän edelleen, että jos tekijätahot junttaamisen sijaan keskustelisivat, niin tuloksena voisi hyvässä myötätuulessa olla silkkaa rahaa musiikintekijöille. Tämä vastakkainasettelu ei vie minnekään ja kaikkein vähiten johonkin tulokseen alkuperäisten tekijänoikeuskien haltijoiden kannalta.

Aloin piruuttani perkaamaan tuota artikkelia tarkemmin ihan esimerkkenä Gramexin toiminnasta ja miten siitä uutisoidaan, tekstistä vaan tulee aika pitkä. Jos jotakuta kuitenkin kiinnostaa, voin lähettää sen osissa tai vaikka ihan pikaviestinä. Voi sitten saivarrella rauhassa.

Niin, tämähän se aihe oli. Tiedätkö - olen nyt kahteen kertaan postannut sen linkin ja olet ensimmäinen joka tarttuu siihen ja lähtee selvittämään mistä tässä on oikein kyse. Ainakin itse kuulisin kernaasti mistä siinä sinun mielestäsi on kyse. Ellet välttämättä halua, niin pane ihmeessä se tähän ketjuun niin saadaan ihmetellä.

Jos pituus mietityttää, niin laita tosiaan vaikka kahtena. Kun kirjailee sen valmiiksi ja postaa peräjälkeen, niin tulevat ehkä vielä ihan peräkkäinkin.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Mikael
09.02.2006 09:08:42 (muokattu 09.02.2006 09:11:01)

"Suomeen jäi 12,4 miljoonan korvauksista 77%. Isompi osa tuosta menee tuottajille, käytännössä levy-yhtiöille kokonsa mukaan. Jos koko 15,4 miljoonan tulopottia (v.2003 kerätyt korvaukset kokonaisuudessaan) katsoo, muusikoille kulkeutuu siitä vain noin kolmannes."

Tässä on tahallisesti vähätelty tuottajien - jotke enimmäkseen ovat levy-yhtiöitä - osuutta, jotta saataisiin näyttämään homma siltä, että rahat jää vääriin taskuihin, vaikka näin ei ole. Itse olin taloudellinen tuottaja yhden bändini ensilevyllä ja sain ihan hyvät Gramex-tuottajakorvaukset jälkikäteen.
Janus
09.02.2006 09:41:57
Juu juu, kyllä mafiat ja terroristijärjestötkin ovat toimivia, mutta toimintatavoissa voi olla seikkoja joihin tulee puuttua.

Sä rinnastat jo toistamiseen tässä threadissa Teoston ja Gramexin "mafiaan ja terroristijärjestöihin" täysin perusteetta ja tajuamatta sitä, että se saattaa loukata niitä, joiden elinkeinon - musiikin tekemisen - ne mahdollistavat. Kuten Kivi joskus aikaisemmin sanoi: mä en pokkuroi Teostoa, mä _olen_ Teosto - kaikkien muiden jäsenten ja asiakkaiden tavoin.

Jos sä aiot pitää musiikin tekemisen ja bänditoiminnan vain rakkaana harrastuksena (propsit siitä), niin ehkäpä Teoston asiakkaaksi liittymisellä ei sun kohdalla ole todellakaan tarvetta. Ja niin kauan kuin et ole Teoston asiakas/jäsen, "toimintatavoilla" ei ole sun harrastamiseen mitään vaikutusta, joten turha huudella.

Päivätyötä ko. järjestöt eivät vaikeuta, mutta harrastusta kylläkin. Jos kuulun näihin yhdistyksiin minun toimiani ja päätäntävaltaa muusikkona rajoitetaan, jos en kuulu niihin niin nämä "todelliset muusikot m.netissä" eivät pidä siitä ja saan arvostelua osakseni ollessani "petturi".

Enemmänkin näyttää siltä, että m.netin todelliset muusikot ärsyyntyvät siihen, että sun puppugeneraattorista tulee jatkuvasti lähes kirjakielimäisin sanakääntein pitkiä sepustuksia siitä, miten Teosto ja Gramex ovat täyttä paskaa, vaikka tarkemmin kysyttäessä puhut asioista joista et tiedä mitään (mm. promo-CD:eiden painattaminen, teosilmoitukset keikoilta/järjestäjän rooli jne.).

You talk the talk, while the rest walk the walk.
Mikael
09.02.2006 10:15:59

Enemmänkin näyttää siltä, että m.netin todelliset muusikot ärsyyntyvät siihen, että sun puppugeneraattorista tulee jatkuvasti lähes kirjakielimäisin sanakääntein pitkiä sepustuksia siitä, miten Teosto ja Gramex ovat täyttä paskaa, vaikka tarkemmin kysyttäessä puhut asioista joista et tiedä mitään (mm. promo-CD:eiden painattaminen, teosilmoitukset keikoilta/järjestäjän rooli jne.).

Tää ainakin mua eniten ottaa päähän, sillä näitä keskusteluja lukee isompi määrä ihmisiä kuin kommentoi. Ja väärin perustein tollanen paskan heitto on omiaan lietsomaan yleistä negatiivisuutta koko järjestelmää kohtaan, joka kuitenkin yrittää parhaansa mukaan toimia nimenomaan tekijöiden edun mukaisesti. Varmasti toiminnassa on aina kehittämistä ja kriittinen suhtautuminen sekä keskustelu on hyvästä, mutta perusteeton paskan puhuminen ja mollaaminen vailla tietoja itse asiasta on perseestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)