Aihe: Kristillinen metalli
1 2 3 4 578 79 80 81 8296 97 98 99 100
arrgh
29.04.2008 20:15:46
Tarkotin paranormaalilla ilmiötä joka on ristiriidassa tieteen käsitteiden kanssa.

Tietoisuus ei ole ristiriidassa tieteen käsitteiden kanssa.

Tiedehän ilmeisesti esittää että tietoisuus on täysin rakennettavissa samoista palikoista kuin mikä tahansa havaittavissa oleva tsydeemi. Olen kuitenkin erimieltä.

Tällä hetkellä ei ole mitään syytä olettaa, että asia olisi jotenkin toisin.

Klassisena esimerkkinä kloonattu ihminen/tietoisuus. Jos esim. sinusta osattaisiin rakentaa 100% klooni, olisiko tuo klooni=sinä? Jos vastaat kyllä, olisitko halukas tekemään itsemurhan?

Se, että minulla olisi kaksoiskappale, ei varmastikaan tekisi itsemurhaa yhtään sen helpommaksi. Samanlainen kuolema se tälle ruumiille ja tietoisuudelle olisi kuin ilman klooniakin.
Jokku
29.04.2008 20:20:26

Tarkoitinkin hypoteettista kopiokloonia, jossa KAIKKI kopioituu, myös luonne, muistot ja koko tietoisuus. Vai oisko tämä edes teoriassa mahdollista? Jos ei niin miksi, mitä ovat nämä asiat joita ei voi kopioda ja mistä ne rakentuu?

Ahaa! Selvä. Teoriassahan on kaikki mahdollista. Eiköhän siinä olisi täysin sama tietoisuus, ainakin juuri sinä hetkenä kun tämä "luomus" heräisi henkiin. Sitten kaikki sen kokema olisi jo sen omia kokemuksia, joka muokkaisi sen minuutta eri suuntaan, kuin minun kokemani asiat minun minuuttani.
Mutta niin, kai tuo klooni olisi yhtä helppo tappaa kuin kuka tahansa muukin (eli en usko että pystyisin siihen, ainakaan nyt, riippuen tilanteesta, tietty, esim perheen uhkailu, yms), vaikka se olisi tavallaan minä. Enpähän tiedä miksi, kai sen kuitenkin mieltäisin muuksi kuin minuksi.
Susiääni
29.04.2008 20:20:53
Yksi hänen teorioitaan tai paremminkin ehdotelmiaan oli että elämä olisi lähetetty maapallolle ulkopuolelta, ja junk-DNA sisältäisi tavallaan "terveiset lähettäjältä" eli esim. selitykset miksi ja kuka sen teki.

Paljon uskottavammalta tällänen kuulostaa kuin oletus yliluonnollisesta suunnitelijasta. Mitään viittauksia suunnittelijasta tai tarvetta sille ei kuitenkaan ole löydetty eli vähän tollasen spekuloinnin asteelle toi jää

Junk DNA:n informaatiota on analysoitu ja huomattu sellainen mielenkiintoinen seikka että se jäsentyy tai paremminkin on rakenteeltaan lähes identtinen kaikkien maassa puhuttavien kielten kanssa.

Tämä menee jo aikamoiseksi pseudoiluksi. Mistähän tämä on peräisin? Voihan se tietysti olla mahdollista että 4:stä kirjaimesta voisi jotain kieltä muodostaa mutta aika kaukaa haetulta kuulostaa.

Kyseessä oli mökkinaapurit ja heillä oli tuolloin myös vieras jota en ollut koskaan tavannut. Ei asiasta kuitenkaan sen enempää. Hullun ja pseudotieteilijän maineen saa pienemmälläkin vaivalla :D

No ei sitten. Tässä olisi tietysti ollut hyvä mahdollisuus muuttaa yhden tai useammankin ihmisen maailmankuvaa "oikeampaan" suuntaan

Tämä klooni juttu on sinänsä ihan mielenkiintoinen. Tietysti jos ajatellaan kloonia perinteisessä mielessä eli kantasoluista tuotettua eliötä joka on geneettisesti identtinen sen kanssa josta se on kloonattu niin onhan se selvää ettei siitä samaa eliötä tule juuri ympäristön vaikutuksen takia. Mutta jos ajatellaan että rakennetaan ihminen atomi kerrallaan täydelliseksi kopioksi laboratoriossa niin olisiko se silloin sama? Oma mielipide on että olisi.
Tämänkin viestin kirjoittamiseen käytetyn ajan olisi ehkä voinut käyttää johonkin järkevään.
esprit de corps
29.04.2008 20:24:45
Junk DNA:n informaatiota on analysoitu ja huomattu sellainen mielenkiintoinen seikka että se jäsentyy tai paremminkin on rakenteeltaan lähes identtinen kaikkien maassa puhuttavien kielten kanssa.

Oisko sulla jokin linkki heittää tämän tyylisiin ajatuksiin? Nämähän on aina mielenkiintoisia spekulaatioita, joita ei tietenkään tule liian vakavissaan ottaa, mutta kuitenkin. Mutta tässä nyt vähän mielestäni vastustusta herättää se, että ovatko kaikki maailman kielet nyt sitten rakenteeltaan identtisiä? Ja mitä se sitten tarkoittaa?

Mutta juum, lisälukemista näistä kaipaan siis.
PJS
29.04.2008 20:26:27

Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."
Ei tarkoittanut tulevansa tappamaan. Tarkoitti, että maailmassa ei tulisi olemaan rauhaa hänenkään jälkeen, vaan eripuraa myös hänenkin tähtensä.

Esimerkkitapaus numero 1. Tämä ketju. '

Mä oon aina ihmetellyt sitä, miksi tieteen nimeen vannovilla ihmisillä ei ole omassa maailmankuvassaan sijaa tyypeille jotka uskoo asioihin jotka eivät ole tieteen selitettävissä.

Itse jäsennän maailmankuvaani erittäin vahvasti tieteellisten faktojen ja havaittavien ilmiöiden kannalta. Tapanani ei ole myöskään kiistää ilmeisen tosilta vaikuttavia teorioita vedoten pyhiin kirjoituksiin tms. En silti menisi vannomaan, ettei mitään yliluonnollista olisi olemassa.

Ja miksi menisinkään, mihin olettamukseni perustuisi? Tietysti voisin sanoa, että jumaluudet ovat jäänteitä niiltä ajoilta kun ei ollut vielä keinoa selittää edes yksinkertaisia luonnonilmiöitä ja jolloin todennäköinen vaihtoehto niiden selittämiseksi on ollut jokin jumaluus.

Ongelman ydin lienee kuitenkin siinä, että mitään todisteita ei voida asiasta heittää puoleen eikä vastaan. Ja kunnes näin on aikoo allekirjoittanut häilyä tämän asian suhteen jossakin "totuuden rajamailla" tekemättä kunnollista päätöstä mihinkään suuntaan.
Halataanko?
Jokku
29.04.2008 20:30:52

Jotenkin tuntuu kaikki käsittävän halun keskustella ja pohtia uskonasioita suvaitsemattouudeksi uskovaisia kohtaan. Joo, monet eivät suvaitsekaan, mutta itse ainakin tykkään hitosti lukea tätä ketjua, keskustella asiasta, väitellä asiasta uskovaisten kanssa ja miettiä asioita itsekseni. Silti en tunne, ettei maailmassa olisi tilaa myös uskoville. Fundamentalisteista, jotka kieltävät tieteen, en pidä, mutta perususkovaista kohtaan ei ole mitään. Tykkään vaan kiistellä. Että älkääpä sekoittako näitä kahta asiaa.
Bongowing
29.04.2008 21:10:25
Tietoisuus ei ole ristiriidassa tieteen käsitteiden kanssa.

Mutta kuitenkin aika pihalla. Ei ole onnistuttu rakentamaan keinotekoisesti alkeellisintakaan tietoisuutta. Sama juttu taittaa olla elämän synnyn kanssa vaikka elämän syntyyn tarvittavat olosuhteet ja aineet ovat hyvinkin tarkasti tiedossa. Ovat kuitenkin kaksi oleellisinta juttua nämä tavallisen tallaajan näkökulmasta. Elämän ja tietoisuuden synty siis.
There is no ought from is.
Dr. Rock
29.04.2008 21:25:22
Sama juttu taittaa olla elämän synnyn kanssa vaikka elämän syntyyn tarvittavat olosuhteet ja aineet ovat hyvinkin tarkasti tiedossa.

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id80852.html
Elämä koostuu niistä pienistä vioista.
Lennu
29.04.2008 21:26:48

Mutta kuitenkin aika pihalla. Ei ole onnistuttu rakentamaan keinotekoisesti alkeellisintakaan tietoisuutta. Sama juttu taittaa olla elämän synnyn kanssa vaikka elämän syntyyn tarvittavat olosuhteet ja aineet ovat hyvinkin tarkasti tiedossa. Ovat kuitenkin kaksi oleellisinta juttua nämä tavallisen tallaajan näkökulmasta. Elämän ja tietoisuuden synty siis.

Voi olla vaikeaa mallintaa muutamassa kymmenessä vuodessa miljoonien vuosien evoluutio. ts. muistakaa missä aikaskaaloissa asioita suhteuttaa. Eihän toistaiseksi ole edes onnistuttu mallintamaan kitaravahvistinmallinnustakaan, jonka esikuva on vain nelkyt vuotta vanha. Mutta sen takia asioita tutkitaan ja teorisoidaan, jotta opitaan hiljalleen niiden käyttäytymismetodit.

Kuka tutkii miten tutkii, mutta kunhan ei jämähdä ja totea että, no mutta tämähän on jo selitetty alusta loppuun. Piste homman päälle ja sulkeudutaan auvoiseen taantumukseen.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
Susiääni
29.04.2008 21:27:52 (muokattu 29.04.2008 21:29:06)

Vedätkö nyt johtopäätöksen että jos jotain asia ei tarkasti pystytä (vielä) selittämään niin se on yliluonnollista? Tietoisuuden rakentaminen on yllätys yllätys aika hankalaa joten ei ole mikään ihme ettei sitä vielä ole saatu aikaiseksi mutta eiköhän sekin jossain vaiheessa tehdä. Esim. virus taas on onnistuttu rakentamaan laboratorio olosuhteissa ja kohta on varmaan bakteerin vuoro. Elämän luonnollinen syntyminen nyt voi kestää miljoonia vuosia ettei sekään mikään yllätys ole ettei ole laboratoriossa syntynyt. Tosin kyllä DNA:n perus rakennusaineita syntyy hyvinkin nopeasti mutta niiden muuttuminen kopioita tuottavaksi systeemiksi vaatii aika paljon aikaa.

Edit: Ai no oli se bakteerikin näköjään jo tehty
Tämänkin viestin kirjoittamiseen käytetyn ajan olisi ehkä voinut käyttää johonkin järkevään.
tcitc
29.04.2008 22:29:20
Esimerkkitapaus numero 1. Tämä ketju. '

Mä oon aina ihmetellyt sitä, miksi tieteen nimeen vannovilla ihmisillä ei ole omassa maailmankuvassaan sijaa tyypeille jotka uskoo asioihin jotka eivät ole tieteen selitettävissä.

Itse jäsennän maailmankuvaani erittäin vahvasti tieteellisten faktojen ja havaittavien ilmiöiden kannalta. Tapanani ei ole myöskään kiistää ilmeisen tosilta vaikuttavia teorioita vedoten pyhiin kirjoituksiin tms. En silti menisi vannomaan, ettei mitään yliluonnollista olisi olemassa.

Ja miksi menisinkään, mihin olettamukseni perustuisi? Tietysti voisin sanoa, että jumaluudet ovat jäänteitä niiltä ajoilta kun ei ollut vielä keinoa selittää edes yksinkertaisia luonnonilmiöitä ja jolloin todennäköinen vaihtoehto niiden selittämiseksi on ollut jokin jumaluus.

Ongelman ydin lienee kuitenkin siinä, että mitään todisteita ei voida asiasta heittää puoleen eikä vastaan. Ja kunnes näin on aikoo allekirjoittanut häilyä tämän asian suhteen jossakin "totuuden rajamailla" tekemättä kunnollista päätöstä mihinkään suuntaan.

Hieno kirjoitus ja näytät suhtautuvan ihan viksulla aseenteella tällasiin asioihin. Pakko oli mainita, koska kuulostit niin "neutraalilta" näitten meidän jyrkkien "pohdiskelujen" keskellä :) +
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Bongowing
29.04.2008 22:41:34
Vedätkö nyt johtopäätöksen että jos jotain asia ei tarkasti pystytä (vielä) selittämään niin se on yliluonnollista?

En, mutta en myöskään sulje yliluonnollista vaihtoehtoa pois (vielä). Onneks tiedekkään ei sulje. Mistä voi olla varma, että tiede tulee selittämään asian, olematta tiedeuskovainen.

Tietoisuuden rakentaminen on yllätys yllätys aika hankalaa joten ei ole mikään ihme ettei sitä vielä ole saatu aikaiseksi mutta eiköhän sekin jossain vaiheessa tehdä.

Tietoisuus on ihan teoriatasollakin (vielä) mysteeri. Se vaan pompsahtaa jostakin potentiaalista ja tässä sitä nyt ollaan ja ihmetellään.

Esim. virus taas on onnistuttu rakentamaan laboratorio olosuhteissa ja kohta on varmaan bakteerin vuoro. Elämän luonnollinen syntyminen nyt voi kestää miljoonia vuosia ettei sekään mikään yllätys ole ettei ole laboratoriossa syntynyt. Tosin kyllä DNA:n perus rakennusaineita syntyy hyvinkin nopeasti mutta niiden muuttuminen kopioita tuottavaksi systeemiksi vaatii aika paljon aikaa.

Edit: Ai no oli se bakteerikin näköjään jo tehty

Sitä se on kun uskoo ja luottaa tarpeeksi johonkin. Mikään ei yllätä. Mulle kyllä ois yllätys jos yksin tieteellä pystyttäis selittämään ja kalkuloimaan kaikki ilmiöt ja maailmankaikkeus ja se ois sitten siinä. Se ois jo yliluonnollista.
There is no ought from is.
HarriP
29.04.2008 22:49:58

Jösses, mä ajattelin tsekata olisiko jotain hyviä kristillinen metalli -bändejä (täysin tuntematon genre mulle) mutta täällä skabataan metafysiikasta ja DNAsta. 8) Tää on niin internettiä.
supershitty666
29.04.2008 23:03:35
Jösses, mä ajattelin tsekata olisiko jotain hyviä kristillinen metalli -bändejä (täysin tuntematon genre mulle) mutta täällä skabataan metafysiikasta ja DNAsta. 8) Tää on niin internettiä.

No johan tässä on 80 sivua venattu, että tulis edes yks linkki sellasen bändin tuotantoon, joka kelpais muillekin ku hengenveljille, mutta eipä oo tullu. Ottakaa nyt vaikka haasteena tää ja yrittäkää vakuuttaa omien aateveljienne bändeillä, kun ette viitsi edes valtionkirkkoa puolustaa, vaan vaikenette kysymykset kuoliaaksi ja vedätte marttyyrikortin (pun intended) esiin.
tcitc
29.04.2008 23:36:58
, kun ette viitsi edes valtionkirkkoa puolustaa, vaan vaikenette kysymykset kuoliaaksi ja vedätte marttyyrikortin (pun intended) esiin.

Minua ei valtion kirkko kiinnosta paskanvertaa.

Nyt tuleepi ilmoitusluontoista asiaa:

Luen tällä hetkellä vaimoni kanssa kirjaa nimeltä Epäilijän Kirjeet (kirj. tri Gregory A. Boyd ja Edward K. Boyd, kust. aikamedia). Se kertoo isästä (n.70vee) ja pojasta jotka vaihtaa kirjeitä kristinuskoon liittyen. Isä esittää kysymyksiä ja vastaväitteitä ja poika (apologetiikkaa opiskellut) vastailee niihin. Tässä tuntuu olevan ihan hyviä juttuja ja varmasti sopis luettavaks niille jotka näitä asioita miettii.

Joten, kunhan olen lukenut tämän kirjan (pari viikkoa) niin voisin laittaa postissa (maksan postit ees taas) tulemaan jollekin jota oikeasti kiinnostaisi lukea. Aiheet joista isä ja poika vaihtavat kirjeitä, on Jumala (miksi sallii kaikkea pahaa), Jeesus(voiko evankeliumeihin luottaa), Raamattu, kristillinen elämä ja opit.

Ihan aattelin vaan suositella tätä kun täällä on näitä ihmisiä joita kiinnostaa näihin asioihin perehtyäkin.
hopeno
29.04.2008 23:41:22

Toki samankaltaista lapsenomaista ihmettelyä ja jonkun käsivarsille heittäytymistä voi harjoittaa muutenkin kuin uskonnon nimissä, mutta uskonto antaa selkeät puitteet sille.

Näin on, kiitos sinulle rakentavasta keskustelusta.

Kun luen tämän keskustelusäikeen provokatiivisimpia viestejä, voin todeta että voisin itse olla kirjoittanut osan niistä - kaksikymmentä vuotta sitten kun luin Kantia, Nietzeä, Wittgensteinia ja Hesseä :-)

Uskon että kaikilla ihmisillä on oma etsikkoaikansa, yksi tai useampia, jolloin meitä puhutellaan. Itse olen elävä todistus siitä, että se ei välttämättä tapahdu riparilla .. sain kokea sen ensimmäisen kerran vasta 32 vuotiaana.

Komppaan täysillä niitä jotka haluavat pitää henkilökohtaisen uskon ja järjellä selittämisen (tieteen) erossa toisistaan. Mielestäni tunnustuksellinen tieteen tekeminen on ihan banaali ajatus. Euroopassa vauras ja vaikutusvaltainen kirkko on aikanaan sponssannut rajusti tiedettä ja taidetta ja siten esim. keskiajalla tieteellinen huippututkimus on ollut vahvasti suuntautunut hengellisten ilmiöiden tutkimiseen. Näin jälkeenpäin voidaan todeta että eipä tuosta yhdistelmästä kovin merkittäviä tieteellisiä läpimurtoja syntynyt. Tämän huomasivat tutkijatkin ja suuntasivat mielenkiintonsa muualle, alueille minne tieteen työkalut paremmin soveltuvat.
supershitty666
29.04.2008 23:44:26
Minua ei valtion kirkko kiinnosta paskanvertaa.

Jos ei kiinnosta, saako kysyä, että tuetko sitä muutenkin kuin yhteisöveron muodossa? Vai maksatko esim. kymmenyksiä jollekin muulle seurakunnalle tms.?

Niitä youtube- ja myspace-linkkejäkin saa laittaa kristillisten metallibändien tuotoksiin, odotan kiltisti mutta innolla!
hopeno
29.04.2008 23:48:44

Ihan aattelin vaan suositella tätä kun täällä on näitä ihmisiä joita kiinnostaa näihin asioihin perehtyäkin.

Minä puolestani suosittelen ihan kaikille C.S.Lewisin (kyllä, Narnian kirjoittaja) kristillisiä teoksia. Lue mikä tahansa minkä käsiisi saat - alkuperäiskielellä mieluiten eli englanniksi.

Omia aivojani parhaiten palleaiskuilla pommittaneita ovat olleet:

* "The Pilgrim's Regress: An Allegorical Apology for Christianity Reason and Romanticism" (viihteellinen matka halki eri uskontokuntien, lapsuudesta vanhuuteen)

* "Mere Christianity" (sarja herran BBC:lle tekemiä radiokuunnelmia kirjamuodossa)

* "Letters to Malcolm" (kirjeitä kuvitteelliselle perhetutulle, vähän sama idea kuin edellisen kirjoittajankin suosittelemassa kirjassa).
hopeno
29.04.2008 23:52:05 (muokattu 29.04.2008 23:59:17)

Niitä youtube- ja myspace-linkkejäkin saa laittaa kristillisten metallibändien tuotoksiin, odotan kiltisti mutta innolla!

Olen vanha mies, ehkä jo pudonnutkin ajan kelkasta, joten en tiedä onko tämä "metallia", mutta tsekkaa ehdottomasti suomalainen TERA: http://www.tera.name tuolla saitilla on linkki myspaceen ..

Laulaja/kitaristi ja kitaristi ovat vanhasta kunnon TERAPIA -bändistä, rumpali on kitaristin poika :-)
tcitc
30.04.2008 00:10:44
Jos ei kiinnosta, saako kysyä, että tuetko sitä muutenkin kuin yhteisöveron muodossa? Vai maksatko esim. kymmenyksiä jollekin muulle seurakunnalle tms.?

En kuulu kirkkoon, enkä muista antaneeni luterilaisten kolehtiinkaan. Tällä hetkellä kolehtia menee omaan helluntaiseurakuntaan.

Yritän pysyä kotimaisissa:

http://www.myspace.com/deuteronomium
Kova bändi, jotkut amerikkalaisetkin on tullu kertoo kuuntelevansa tätä kun oon kristillisillä foorumeilla pyöriny.
http://profile.myspace.com/seppele
Tänne tulee huomenna kait ihan uutta matskua jossa ei oo sähkörumpuja. Kuopion kuuma nimi.
http://profile.myspace.com/wingdomfinland
Miulle vähemmän tuttua, mutta kivan kuulosta.
http://profile.myspace.com/sotahuuto
Armotonta/armollista metallia/HC:ta
http://profile.myspace.com/dusteaterdogs
Parasta HC/countrya suomesta, ei enää toimintakunnossa, ehkä joku päivä vielä.
http://profile.myspace.com/callistochaos
Tästä monet tykkää, ite en oo oikein lämmenny, ehkä joku päivä vielä.

Siinä nyt jottain.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)