Aihe: Mitä musiikkibisneksestä on jäljellä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Henri Henri Olavi
15.12.2022 12:13:08 (muokattu 15.12.2022 12:14:31)
Kefiiri: Itse poltetut CD:t pilaantuvat välillä hyvinkin riuskasti mutta liekö kukaan havainnut kaupallisten levyjen lakanneen toimimasta? En muista kuulleeni. Mutta ei CD:lle ihan loputtoman pitkää säilyvyyttä ymmärtääkseni ole luvattu.

Niissä on valtavia eroja. Mulla on edelleen soitossa polttamani CD vuodelta 1995 ja pari muutakin about saman aikakauden polttoja. Sitten on levyjä jotka olen heittänyt roskiin toimimattomina parin vuoden jälkeen. Mä poltin aina 1:1 nopeudella levyt, että kestävät paremmin. En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta niin joskus ysärillä kuulin/luin. Myös polttavan aseman laatu vaikuttaa levyn laadukkuuden ohella. Itse asiassa heitin kaikki poltetut CD:t roskiin aikoja sitten paitsi juuri muutaman ysärillä poltetun, koska niitä on mahdotonta saada sopuhintaan ostettua.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Gary Enfield
15.12.2022 13:54:09
Kefiiri: Itse poltetut CD:t pilaantuvat välillä hyvinkin riuskasti mutta liekö kukaan havainnut kaupallisten levyjen lakanneen toimimasta? En muista kuulleeni. Mutta ei CD:lle ihan loputtoman pitkää säilyvyyttä ymmärtääkseni ole luvattu.

Arkistoitavuus oli ongelma, mutta en tiedä onko se enää keskiössä, kun pilvipalvelut ovat kai vähän muuttaneet asetelmaa. Mulla on jokunen kasarin puolella ostettua ja hyvin soivat edelleen.
ituvirtanen
15.12.2022 19:32:38 (muokattu 15.12.2022 22:53:30)

Kefiiri: Itse poltetut CD:t pilaantuvat välillä hyvinkin riuskasti mutta liekö kukaan havainnut kaupallisten levyjen lakanneen toimimasta?

Kyllä vaan olen. Osa 1990-luvun CD-sinkuista on mennyttä kamaa. Tietty soittimen kuntokin vaikuttaa luettavuuteen. Ja kaikilla äänitteillä on rajattu säilyvyyys, johon voi vaikuttaa olosuhteilla.

Ensimmäisen kuulennon 1" (korjattu kahdesta yhteen) datanauhat ovat muuttuneet rautaoksidin ja muovin yhdistelmäksi. Sisältö on muuttunut mössöksi. Siltä osin, kuin nauhoja on jäljellä. Osa jyrättiin ja käytettiin uudelleen, osa vanheni.
shuffle
15.12.2022 20:59:23
Vuonna 1995 Philips CDR570-soittimella poltetut levyt ovat yhä ok. Oli aika savotta polttaa vajaa parikymmentä tuntia kasettidemoja ceedeelle reaaliajassa sillä aikanaan. Sillä täytyi se tyhjä rako kappaleiden väliinkin tehdä manuaalisesti, ja tasot täytyi säätää tarkkaan mittareita seuraten tai meni ruvelle. Hyvä peli se on kuitenkin.

Yhden demokassun poltto ceedeeksi kesti jotain kolme tuntia kaikkine säätöineen. Ensin erillinen dekki, sieltä piuhat polttajaan, kassun pyörittely kohdilleen, tarkasti kaksi masiinaa käyntiin ja stop. Jotkin kassut ovat kärsineet ajan hampaan edessä. Yläpäät hävinneet kokonaan ja suhinaa piisaa. Harmittaa kun kolme demokassua ysäriltä katosi maailmaan tuuliin. Kolmisenkymmentä omaa biisiä yhteensä, gone. Niitä kun tuli silloin annettua lainaan soittajille, yms, ja sille tielle helposti jäivät.

Ei musabusiness kasarillakaan monelle mikään kultakaivos ollut, ainakaan keikkailu. Smackinkin tyypit manaavat kirjassa, ettei niistä keikoista mitään käteen oikein jäänyt kun kaikki meni kuluihin. Levymyynnistä tietysti sai jotakin, ja radiosoitosta. spiritti oli kasarilla niin eri tehdä musaa. Viaton. Nykyään on aika kyyninen tunnelma. Kuunteleeko nykynuoriso enää lauluja? Siis kokonaisia biisejä, tekstejä? Tuntuu että musa ja mainokset ovat tulleet lähes samaksi. Lyhyitä jinglejä, tapettia.
Kefiiri
15.12.2022 21:07:58 (muokattu 15.12.2022 21:10:12)
Kasettien ääni on kyllä yllättävän hyvin säilynyt, mutta se tukivärkki ("harja") joka painaa nauhan äänipäätä vasten on monesti kadottanut huopaosan. Jos jaksaa vaihtaa ehjän harjan (tai vaihtoehtoisesti siirtää nauhakiekot ehjään kasettirunkoon), omat demot saa vielä kuuluviin :)

Mälsää jos kuulennon nauhat ovat pilalla, eivätkös toisaalta monet huomattavasti vanhemmat studionauhat toimi edelleen hyvin? Missä raketin takakontissa lienevät niitä avaruusnauhoja säilyttäneet.
En ole musiikin asiantuntija.
Mortte
16.12.2022 05:58:43 (muokattu 16.12.2022 05:59:30)
shuffle: Nykyään on aika kyyninen tunnelma. Kuunteleeko nykynuoriso enää lauluja? Siis kokonaisia biisejä, tekstejä? Tuntuu että musa ja mainokset ovat tulleet lähes samaksi. Lyhyitä jinglejä, tapettia.

Eiköhän musiikki ole nykymuorille taustaa jollekin muulle toiminnolle. Enpä ole kuullut yhdenkään nuoren ihmisen laillani vain istuvan sohvalla ja kuuntelevan musiikkia tekemättä mitään muuta. Tosin jopa minäkin sorrun välillä esim. kesken hyvän levyn katsomaan näitä muusikoiden netin viestejä ja jopa vastaamaan. Kyllähän se tämä "media" tuntuu menevän nykyään aika lyhyeksi, kohta ei taida kiinnostaa muu ku ne tiktokin 10 sekunnin pätkät ja vastaavat.
velipesonen
17.12.2022 09:00:52

Englantilainen dj Mark Devlin on sanonut että ihmisten huomiokyvyn jänneväli, englanniksi attention span, on alle 30 vuodessa pudonnut kahdesta ja puolesta minuutista 45 sekuntiin. Siis alle kolmannekseen entisestä.

Eli että tanssilattialle tanssimaan tuleva ihminen alkoi ennen kaivata jotain muuta eli uutta biisiä kahden ja puolen minuutin päästä ja tänään sitten 45 sekuntia riittää että alkaa se napina että eikö jotain muuta voisi heittää kehiin.

Eli 90-luvun puolivälissä tuo huomiokyvyn jänneväli varmaankin oli tavallisen iskelmän tai pop- tai rocklaulun virittämä, näin voisi olettaa. Nyt on sitten jonkin aikaa eletty aikaa että se on kenties tv-mainoksen tai jonkin videopelin tilanteen virittämä. Sen voisi myös kuvitella olevan hardcore-punkin virittämä mutta tuskin on koska ei se hc ole ollut niin suosittua kuin sen lyhyen aikaa 1982-83.
Minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden.
StJerky
17.12.2022 10:20:21
Henri Henri Olavi: Niissä on valtavia eroja. Mulla on edelleen soitossa polttamani CD vuodelta 1995 ja pari muutakin about saman aikakauden polttoja. Sitten on levyjä jotka olen heittänyt roskiin toimimattomina parin vuoden jälkeen. Mä poltin aina 1:1 nopeudella levyt, että kestävät paremmin. En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta niin joskus ysärillä kuulin/luin. Myös polttavan aseman laatu vaikuttaa levyn laadukkuuden ohella. Itse asiassa heitin kaikki poltetut CD:t roskiin aikoja sitten paitsi juuri muutaman ysärillä poltetun, koska niitä on mahdotonta saada sopuhintaan ostettua.

Sama juttu. Ja jostain syystä tuntuu, että joko tyhjät cd-levyt tai polttavat asemat on huonolaatuisempia kuin ennen. Tosi usein poltot epäonnistuu tai levyt toimivat huonosti. Ja olen kokeillut useita merkkejä ja koneita.
Mortte
17.12.2022 10:35:03
StJerky: Sama juttu. Ja jostain syystä tuntuu, että joko tyhjät cd-levyt tai polttavat asemat on huonolaatuisempia kuin ennen. Tosi usein poltot epäonnistuu tai levyt toimivat huonosti. Ja olen kokeillut useita merkkejä ja koneita.

Saattaapi johtua ohjelmistakin. Minä en hirveästi ATK:sta ymmärrä, mutta liikkeessä sanoivat, että koneessani oleva Windows Media Playeria ei enää päivitetä, siis vuosia sitten. Siinäpä alkoki sitte semmonen, että oli vaikeata polttaa levyjä täyteen, siis laittaa kahta yhdelle CD:lle mahtuvaa levyä siihen. Kun laitoin ne levyt sinne media playeriin valmiiksi polttoa varten, se aina herjasi, että virhe jossaki kappaleessa. Jos ne laitto uudelleen, niin saatto sanoa sen virheen sitte eri kappaleessa. Jos vaan laittoi sen yhden levyn, niin ei virheitä ollenkaan, vaikka aiemmin oli ilmoittanut jossaki kappaleessa olevan, kun kahta yritti samalle levylle. Jossaki vaiheessa kyllästyin ja lopetin koko polton. Mulla oli jollaki aiemmalla pöytökoneella semmonen poltto-ohjelma, että se poltti jopa tauotta tarvittaessa, tää viimeisin laitto aina kappaleiden väliin sen neljän sekunnin tyhjän eikä sitä pystyny muuttamaan. Taitaa lienee nykyään olla tuo CD-levyjen poltto aika vähäistä, ovat sen takia antaneet noitte ohjelmoen rapautua.
ituvirtanen
17.12.2022 10:59:40

Pieni polttonopeus ja levy kun istuvat toisiinsa kuin isä äitiin, jälki on kelvollista. Suuret nopeudet ja ala-arvoiset levyt on kuraa.
2randpo
17.12.2022 14:42:39

Kefiiri: Kasettien ääni on kyllä yllättävän hyvin säilynyt, mutta se tukivärkki ("harja") joka painaa nauhan äänipäätä vasten on monesti kadottanut huopaosan. Jos jaksaa vaihtaa ehjän harjan (tai vaihtoehtoisesti siirtää nauhakiekot ehjään kasettirunkoon), omat demot saa vielä kuuluviin :)

Kahden vetoakselin dekki toistaa nauhat mainiosti myös ilman huopaa.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
StJerky
17.12.2022 18:24:35
Mortte: Saattaapi johtua ohjelmistakin. Minä en hirveästi ATK:sta ymmärrä, mutta liikkeessä sanoivat, että koneessani oleva Windows Media Playeria ei enää päivitetä, siis vuosia sitten.

Joo. Ennen sai koneen mukana jonkun Neron tai Adaptecin ohjelman, jolla sai tehtyä todella hyvät levyt menuineen. Media Player on ihan paska ja freewaret ei ole toimineet sen oaremmin. Polttonopeus ei ole vaikuttanut.
Epämuusikko
17.12.2022 19:02:41
Henri Henri Olavi: Niissä on valtavia eroja. Mulla on edelleen soitossa polttamani CD vuodelta 1995 ja pari muutakin about saman aikakauden polttoja. Sitten on levyjä jotka olen heittänyt roskiin toimimattomina parin vuoden jälkeen. Mä poltin aina 1:1 nopeudella levyt, että kestävät paremmin. En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta niin joskus ysärillä kuulin/luin. Myös polttavan aseman laatu vaikuttaa levyn laadukkuuden ohella. Itse asiassa heitin kaikki poltetut CD:t roskiin aikoja sitten paitsi juuri muutaman ysärillä poltetun, koska niitä on mahdotonta saada sopuhintaan ostettua.

Mulla on muutama kaupasta ostettu cd mennyt kuuntelukelvottomaksi.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Kefiiri
17.12.2022 20:11:53
2randpo: Kahden vetoakselin dekki toistaa nauhat mainiosti myös ilman huopaa.

No tosiaan... tuommoista en huomannut ajatellakaan!
En ole musiikin asiantuntija.
mpekkanen
17.12.2022 20:34:09
Vielä kasarilla oli joka tuppukylässä jonkinlainen lava ja siellä nuoriso kokoontui, kun bändejä kävi soittamassa. Nykyään kun on puhelimet ja tietokoneet, niin porukka ei lähde enää mihinkään kun voi kotonakin olla ja näkee ja kuulee halutessaan muutakin kuin oman kylän bändejä. Vieläpä ilmaiseksi jos ei sitten jostain syystä halua erikseen maksaa...

Nykyään voi jokainen tehdä levyn melko huokeilla kustannuksilla jos aiempaan vertaa. Mitä sillä levyllä sitten tekee kun päältä on myyty puoliväkisin kavereille ja sukulaisille levyt ja keikkoja on vähemmän vuodessa kuin yhdessä kädessä on sormia. Keikoista ei saa rahaa ja levyjä ei osta kukaan. Vaikka olisi hyväkin bändi niin homma on niin miinuksella ettei sitä kukaan jaksa kovin montaa kymmentä vuotta. Siihen päälle jokaisen soittajan työ ja perhe vielä päälle. Aikamoinen sissi saa olla jos 50 tai vielä vanhemmaksi tuollaista jaksaa.

Kun ruohonjuuritasolta ei nouse juurikaan bändejä, niin loput onkin sitten enemmän tai vähemmän kaupallista musaa. Jopa monet metallibändit ovat vain särökitaroilla soitettua iskelmää. Vaikka maailmassa on paljon ihan hyvääkin musaa, niin sen löytäminen vaatii melkoisesti vaivaa. Ehkä jazz puolella asiat on musiikin puolesta kaikista parhaiten, mutta kuuntelijan/asiakkaan on hyvin vaikea löytää sitä.

Ja turhaan minäkin tässä valitan, kun kuuntelen suurimmaksi osaksi ennen ysäriä tehtyä musaa. En käy keikoilla, koska kiinnostavia keikkoja ei tässä lähellä ole. En osta levyjä, koska se mitä kuuntelen löytyy jo kotoa tai sitten kuuntelen youtubesta tai spotifystä.
Henri Henri Olavi
17.12.2022 20:34:12
Epämuusikko: Mulla on muutama kaupasta ostettu cd mennyt kuuntelukelvottomaksi.

Mullakin jokunen vuosien varrella. En muista montako ja mitä levyjä.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Mortte
18.12.2022 06:31:16 (muokattu 18.12.2022 06:33:31)
mpekkanen: Vielä kasarilla oli joka tuppukylässä jonkinlainen lava ja siellä nuoriso kokoontui, kun bändejä kävi soittamassa. Nykyään kun on puhelimet ja tietokoneet, niin porukka ei lähde enää mihinkään kun voi kotonakin olla ja näkee ja kuulee halutessaan muutakin kuin oman kylän bändejä. Vieläpä ilmaiseksi jos ei sitten jostain syystä halua erikseen maksaa...

Nykyään voi jokainen tehdä levyn melko huokeilla kustannuksilla jos aiempaan vertaa. Mitä sillä levyllä sitten tekee kun päältä on myyty puoliväkisin kavereille ja sukulaisille levyt ja keikkoja on vähemmän vuodessa kuin yhdessä kädessä on sormia. Keikoista ei saa rahaa ja levyjä ei osta kukaan. Vaikka olisi hyväkin bändi niin homma on niin miinuksella ettei sitä kukaan jaksa kovin montaa kymmentä vuotta. Siihen päälle jokaisen soittajan työ ja perhe vielä päälle. Aikamoinen sissi saa olla jos 50 tai vielä vanhemmaksi tuollaista jaksaa.

Kun ruohonjuuritasolta ei nouse juurikaan bändejä, niin loput onkin sitten enemmän tai vähemmän kaupallista musaa. Jopa monet metallibändit ovat vain särökitaroilla soitettua iskelmää. Vaikka maailmassa on paljon ihan hyvääkin musaa, niin sen löytäminen vaatii melkoisesti vaivaa. Ehkä jazz puolella asiat on musiikin puolesta kaikista parhaiten, mutta kuuntelijan/asiakkaan on hyvin vaikea löytää sitä.

Ja turhaan minäkin tässä valitan, kun kuuntelen suurimmaksi osaksi ennen ysäriä tehtyä musaa. En käy keikoilla, koska kiinnostavia keikkoja ei tässä lähellä ole. En osta levyjä, koska se mitä kuuntelen löytyy jo kotoa tai sitten kuuntelen youtubesta tai spotifystä.

Paljon samoilla linjoilla olen nykymeiningistä. Itselläni ratkaisu jonkinlaisen bändiharrastamisen jatkumisesta on ollut nykyinen, akustinen trio. Kun vermeet on akustiset, emme tarvitse keikalle, ku jonkinlaiset laululaitteet ja ilman niitäkin onnistuu. Kulut on siis nykyään aika minimaaliset. Keikkojen hommaaminen on toki työlästä ja päätinkin tässä sen itse lopettaa, onneksi triossamme on hyvin aktiivinen jäsen, jolla hyvät kontaktit kotikaupunkinsa musamestoihin ja järkkää myös itse pieniä musatapahtumia. Joka vuosi siis meillä kevät-syksy aikoihin 3-4 keikkaa, aika paljon kun ollaan ulkoilmatapahtumissa soiteltu. Ja tuo riittää mulle vallan hyvin, nykyään kun musankuuntelu on mulle mieluisampaa kuin soittaminen. Levyä emme aio ainakaan itse tehdä/julkaista. Vinyylien ostamista puolestani aion jatkaa niin kauan, ku hyllyssäni tilaa riittää, sitten lopetan, kun se täynnä. Ei siinä toki enää montaa lokeroa ole jäljellä. Toki sitte voin laittaa pois hyllystäni löytyviä ei niin tärkeitä levyjä, niin saan ostaa lisää! Minusta nykyjazz on aika tylsää, mutta maailmanmusasta olen löytänyt uusia mielenkiintoisia artisteja. Niin ja hyviä keikkoja mielestäni on ollut tänä vuonna kovastikin, pääkaupunkiseudulla kun asun ja tulossaki on Yes ja Steve Hackett.
Mortte
18.12.2022 06:36:48
Henri Henri Olavi: Mullakin jokunen vuosien varrella. En muista montako ja mitä levyjä.

Mulla toimii kaikki, myös 80-luvulla ostetut, mutta eipä mulla niitä montaa ole.
Henri Henri Olavi
18.12.2022 12:13:16 (muokattu 18.12.2022 12:13:33)
Mortte: Mulla toimii kaikki, myös 80-luvulla ostetut, mutta eipä mulla niitä montaa ole.

Jännästi mullakin toimii ne muutama jotka on vielkä jäljellä 80-luvun lopussa ostetuista, mutta pari 2000(?)-luvulla ostettua on mennyt roskiin.
Mortte
18.12.2022 12:59:25
Henri Henri Olavi: Jännästi mullakin toimii ne muutama jotka on vielkä jäljellä 80-luvun lopussa ostetuista, mutta pari 2000(?)-luvulla ostettua on mennyt roskiin.

On mulla useampikin CD, mitä en ole kuunnellut pitkään aikaan, saattaahan niistä joku olla rikkikin. Mutta ainaki 80-luvun lopussa Anttilasta ostettu halppis Nazareth "the Fool Circle" -CD toimi, ku vuosi sitten sitä kuuntelin. Myöski 90-luvun alussa ostettu Jimi Tenorin Mekanoid-CD toimii.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)