Aihe: Mikä on vialla?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
MrQ
19.06.2008 15:57:44
Elliot Smith on hyvä, mutta en tiedä miten diagnosoitaisiin "itsemurha" itseään puukottamalla kahdella veitsellä? Ainakin lievää masennusta.

Tais käydä niinku cobainin kanssa: ämmä lahtas ja vei massit.
Kailis
19.06.2008 16:00:03

Niinpä tietenkin...
FensonGibder
19.06.2008 16:39:09 (muokattu 19.06.2008 16:40:15)
Yleistyksistähän tässä puhutaan, niin kuin aloittajan paha olo antaa ymmärtää.

Pitäydyn kuitenkin alkuperäisessä rock-listauksessani. Hieman selvennystä miksi:

80-luku tarjosi ihmisille musiikin uutena suuntana ihan hirveää madonna/wham/prince/yms -huttua, jota rock-musiikkiin mieltynyt nuori jahvanainen joutui pakkokuuntelemaan 10-vuotta. Koko vuosikymmenestä jäi mieleen mamot vaatteet, mamot musiikit ja mamot leffat. Not cool..

90-luvulla taas Rock muuttui popiksi ja "taidemusiikiksi".

00-luvulla taas Metalli muuttui popiksi.

Jokaisella luvulla on ollut tietysti myös omaa underground-musaa EDIT. ja -leffoja, jota tämä kommentti ei koske.
Omalla luvalla.
trih
19.06.2008 17:38:28
80-luku tarjosi ihmisille musiikin uutena suuntana ihan hirveää madonna/wham/prince/yms -huttua, jota rock-musiikkiin mieltynyt nuori jahvanainen joutui pakkokuuntelemaan 10-vuotta. Koko vuosikymmenestä jäi mieleen mamot vaatteet, mamot musiikit ja mamot leffat. Not cool.

Mulle 80-luku on pop-kulttuurin läpimurto muoviukkoineen ja muine lisukkeineen. Helvetin naurettavat vaatteet rokkareilla. Paitsi sitten ne rumemman musan tekijät. Metallica teki pari mainiota levyä jotka kestävät aikaa. Blackmetal syntyy kun Quorthon ulostaa Under the Sign of the Black Mark-albumin vuonna 1986. Kaikkea hienoa kasarilta löytyy. Ei jaksa listata.
Just.
MrQ
19.06.2008 17:56:41
Yleistyksistähän tässä puhutaan, niin kuin aloittajan paha olo antaa ymmärtää.

Pitäydyn kuitenkin alkuperäisessä rock-listauksessani. Hieman selvennystä miksi:

80-luku tarjosi ihmisille musiikin uutena suuntana ihan hirveää madonna/wham/prince/yms -huttua, jota rock-musiikkiin mieltynyt nuori jahvanainen joutui pakkokuuntelemaan 10-vuotta. Koko vuosikymmenestä jäi mieleen mamot vaatteet, mamot musiikit ja mamot leffat. Not cool..

Ja pitää muistaa myös muutama mahtava asia jotka saivat alkunsa silloin: postpunk, new wave, postrock, shoegaze, noiserock ja grunge... jotka ovat enemmän tai vähemmän saman asian eri aspekteja: alternativerockia.

Ne on parasta kasaria. Eli sieltäkin tulee vitun kovaa shittiä.

90-luvulla taas Rock muuttui popiksi ja "taidemusiikiksi".

00-luvulla taas Metalli muuttui popiksi.

Jokaisella luvulla on ollut tietysti myös omaa underground-musaa , jota tämä kommentti ei koske.

Joihin minä takerruin. Ihan aiheesta, koska musta se altsupuoli on ollut parasta, aina.
Ja oikeastaan, mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän yhtyeiden kuten sonic youth, nirvana, deicide ja mitä noita nyt oli energia ja idearikkaus häkellyttää. Taidan kokea jonkinlaista beatles-assosiointia tässä, sillä tämä nykymusiikki on aivan vitun hirveätä.

Ainoat hyvät asiat mitä tulee mieleen KOKO vuosikymmenellä on VHB, Don Huonot, Cavalera Conspiracy ja The Gutter Twins. Noh, Toolilla ja A perfect circlellä on toki hetkensä.
Mutta kun vertaan sitä ysärin ja kasarin hillittömään tarjontaan toinen toistaan loistavampia yhtyeitä niin lähinnä vituttaa. Tämä nouseva indieaalto suomessa ei tuo mitään uutta tähän palettiin, mutta tarjoaapahan potentiaalin paremmalle.
riimu
19.06.2008 18:53:00
Mutta kun vertaan sitä ysärin ja kasarin hillittömään tarjontaan toinen toistaan loistavampia yhtyeitä niin lähinnä vituttaa. Tämä nouseva indieaalto suomessa ei tuo mitään uutta tähän palettiin, mutta tarjoaapahan potentiaalin paremmalle.

Täs rupesin kans pohtimaan, että vuosikymmen lähestyy jo loppua, eikä ole tullut oikeastaan vastaan yhtään uutta bändiä joka olisi kirjaimellisesti räjäyttänyt tajunnan. On toki tarttunut mukaan mielenkiintoisia ja hyviä levyjä, mutta eipä ole tullut sellaista "this blows your fucking head off" orkesteria kunnolla vastaan. Ysärillä ja kasarilla noita kyl piisas ja sen takia oma musadiggailu on lähinnä keskittynyt noihin vuosikymmeniin. Ysärin kultakaivoksesta varsinkin kun vielä nykyäänkin löytyy vaikka mitä mahtia. Itse kyl ihan nykymusaa seuraan aktiivisesti, mutta minkä minä sille mahdan jos suurin osa kuulostaa kuralta.
Don't ask me about Grim Fandango.
MrQ
19.06.2008 18:57:41
Täs rupesin kans pohtimaan, että vuosikymmen lähestyy jo loppua, eikä ole tullut oikeastaan vastaan yhtään uutta bändiä joka olisi kirjaimellisesti räjäyttänyt tajunnan. On toki tarttunut mukaan mielenkiintoisia ja hyviä levyjä, mutta eipä ole tullut sellaista "this blows your fucking head off" orkesteria kunnolla vastaan. Ysärillä ja kasarilla noita kyl piisas ja sen takia oma musadiggailu on lähinnä keskittynyt noihin vuosikymmeniin. Ysärin kultakaivoksesta varsinkin kun vielä nykyäänkin löytyy vaikka mitä mahtia. Itse kyl ihan nykymusaa seuraan aktiivisesti, mutta minkä minä sille mahdan jos suurin osa kuulostaa kuralta.

kuten meitä viisaammat hyvin tietävät, rok lakkaa olemasta hyvää heti kun koulusta pääsee ja etenkin tuommoinen putkinäköisyys on aivan perseestä, miten voit olla noin yksioikoinen musiikin suhteen jne :D
riimu
19.06.2008 19:38:54 (muokattu 19.06.2008 19:41:21)
kuten meitä viisaammat hyvin tietävät, rok lakkaa olemasta hyvää heti kun koulusta pääsee ja etenkin tuommoinen putkinäköisyys on aivan perseestä, miten voit olla noin yksioikoinen musiikin suhteen jne :D

Heh, joo. Kyl itekkin mieluusti kuuntelisin vaikka 60-70 luvun musaa innoissani, mutta eipä ole oikein löytynyt artisteja, jotka itsessä herättäisi tunteita. On sitä tullut vaikka mitä vuosikymmeniä pengottua, mutta tosiaan nuo kasari ja ysäri iskee yksinkertaisesti eniten.

Henkilökohtaisesta tunne-elämyksestä kuitenkin puhutaan, niin hankala sitä on ruveta kehumaan artisteja urakalla joista ei saa mitään irti, varsinkaan sen uhalla että joku skenewizard joka tietää jokaisen vuosikymmenen musiikin salatieteet siitä suuttuu. Selkääntaputtelukaan ei nyt kovin järkevää ole.

Muutenkin kun kattoo noita sun last.fm statseja niin sieltä löytyy helvetin hyviä bändejä ihan laidasta laitaan. Nuo tosiaan sijoittuu lähinnä kahdelle vuosikymmenelle ja täällä jengi ilmeisesti suuttuu siitä kans, jos joku sanoo omat mieltymyksensä suoraan. Joillekkin ysäri ilmeisesti vaan meinaa sitä mörköä grungea.

Enpä ainakaan itse ole kokenut että esim. jätkä on hyökännyt suoraan toisten musamakua vastaan vaan pikemminkin sanonut omat asiat. Tosin nyt melko suoraviivaisesti asiat aina ilmaiset, niin jotkut saattaa siitä vetää herneen nenään ja ottaa juttuja henk.koht. assaulttina. :)

Mut joo, taidanpa ottaa oluen.
trih
19.06.2008 19:56:56
Nyt kun luin mistä tässä topikissa on kysymys niin sanon notta joo on Abreun biisit paljon miellyttävämpiä mun aivoon kuin Arin. Ari ei ole hevi. Ari on poppia höystettynä särökitaroilla ja rok rumpukompeilla ja -soundeilla.
Just.
FensonGibder
19.06.2008 21:13:22
Nyt kun luin mistä tässä topikissa on kysymys niin sanon notta joo on Abreun biisit paljon miellyttävämpiä mun aivoon kuin Arin. Ari ei ole hevi. Ari on poppia höystettynä särökitaroilla ja rok rumpukompeilla ja -soundeilla.

Mä taas näkisin Arin potentiaalisena tähtenä, mutta uskon että tuontantospedet pilaavat kaverin mahkut totaalisesti viemällä kaveria aivan väärään suuntaan. Toivon menestystä, lahjoja on.

Joku äsken mainitsi ettei Tajuntaa Räjäyttävää bändiä ole ollut vähään aikaan, ja mulla on just sama ongelma. Uusi musa ei voi kiinnostaa jos siihen ei pysty rakastumaan.

Ja vielä: Raskaampaa rokkia aikuinen voi diggailla vaan jättämällä sanoitukset kokonaan väliin. Paranoid hyvä esimerkki, pakko ottaa huumorilla.
Omalla luvalla.
MrQ
19.06.2008 21:54:40
Ja vielä: Raskaampaa rokkia aikuinen voi diggailla vaan jättämällä sanoitukset kokonaan väliin. Paranoid hyvä esimerkki, pakko ottaa huumorilla.

Sitten esimerkki hetipaikalla Tool-yhtyeen sohvaperunoita kritisoivasta kappaleesta:

Cause I need to watch things die
From a distance
Vicariously, I
Live while the whole world dies
You all need it too - don't lie.

Kyllä mä tuon otan ihan vakavasti. Sanomattakin on selvää että täällä ei televisiota paljoa katsella.
Kailis
20.06.2008 00:26:39

Mun diggaamat musajutut ajoittuu aikakaudelle 800-2008. Mulla tietenkin pääpaino -70 luvun lopun ja kasarin alulla, koska jonkinlainen musiikillinen tajunnan laajeneminen (erään luonnontuotteen stimuloimana) sijoittuu sinne. Ja noita peräänkuulutettuja tunnetilojen nostajia nykymusiikissa edustaa mm. Musen ja Death Cab for Cutien jutut. Mutta joo, olen tietenkin tyytyväinen että uutta ja hyvää musiikkia on meikäläisen maun mukaan tarjolla.
trih
20.06.2008 02:08:15 (muokattu 20.06.2008 02:08:41)
Joo täytyy sanoa että Muse on ainoa mikä tulee mieleen 00-luvun poprokin yllättäjänä. Jäähallissa kun vetivät Knights of Cydonian niin ekan kerran varmaan noin vuosikymmeneen sai jotain fiilareita. (lisäys) Musasta.
Just.
marke-
20.06.2008 06:16:21 (muokattu 20.06.2008 06:17:10)

Jos haluaa hyvää musiikkia 2000 luvulta, niin sitä on kyllä saatavilla. Ongelma on ehkä siinä, että laji mitä tarkastelet, on ajastaan jo ohi? Veikkailua tosin. 2000 luvulla on ihan vitusti tajunnanräjäyttävää musiikkia, mutta ei esim. tajunnanräjäyttäviä Grunge tai Rock bändejä juurikaan. Mitä ikinä kuunteletkin..

Mun teoria on siis;
a) Porukan musamaku on niin fiksautunutta kuitenkin, että 2000 luvulta ei oikeasti jakseta ammentaa niistä resursseista mitä sillä on, vaan koitetaan hakea esim. hyviä 2000 luvun grungebändejä, joka on paska idea jo alkuunsa.

b) 2000 luvulla musan mainostus on saanu entistä naurettavammat ja päällekäyvemmät mittasuhteet, joten on hieman vaikeaa nähdä mitään muuta, kun Hicksien manausten mukaan on todella käynyt niin, että keskinkertaisuudesta on tullut tavoiteltavaa ja standardia. Hyvätkin (2000 lukulaisiks hyvät) mainostetut bänditkin on aika keskivertoa kamaa lopulta.

c) Commercial musiikki, paitsi että mainostetaan rankasti, on tuotettu naurettavaksi. Ei ihme että pointti hukkuu monien juttujen kohdalla tuottamiseen.

Mjoo;

http://www.myspace.com/thedevilsblood
The Devils Blood on ihan lupaava 70 luku vibasta anti cosmic rock n rollia. Perustettu ymmärtääkseni 2007?

http://www.myspace.com/billytalent
Billy Talent on ehkä paras 2000 luvun (vaikkakin ilmeisesti perustettu jo 1993, mutta demotti vasta kai 2002) rock bändi, ja ymmärrän ihan vitun hyvin, että porukka ei sitä välttämättä siedä tiettyjen läsnäolevien maneerien takia. Mutta tän bändin kohdalla on oikeasti epäreilua minä aikakautena se on joutunu tuleen pinnalle - ne klisee maneeritkin voi toteuttaa hyvin, ja tässä käy niin.

http://vids.myspace.com/index.cfm?f … ids.individual&VideoID=10638351

http://www.myspace.com/drudkhukraine
Drudkh on Black Metalia, perustettu 2002. Hyvinkin omaleimaista, ja itseasiassa "kevyttä"kin kuunneltavaa. Esimerkkibiisinä voisi toimia hienosti vaikkapa "Sunwheel". Voisin ihan hyvin linkata tähän vitusti 2000 luvulta hyvää black metalia, joka pesee lähes kaiken lattiasta kattoon, mutta jätetään tähän. Etsivä löytää.

Se, että nää ei soita Inno a Satanaa tai Skald av Satans Solia, ei tee bändistä yhtään huonompaa, tai vähemmän klassista. Monien mielestä Drudkhin fiilikset ylittää jopa Burzumin, Mayhemin tai Darkthronen huippuhetket. Tarkistakaa vaikkapa Sunwheelin jälkeen biisi Ukrainian Insurgent Army ja jossei sen aikana tee mieli nostaa Ukrainan lippua salkoon ja vetää lippaan, on varma umpifägäri. Kansallisuustunne joka välittyy on melkoisen vahva.

http://www.myspace.com/swallowthesundoom
Swts ei ole doomia, mutta doomista löytyisi pirusti nimiä linkata tähän. Se on kuitenkin sen verran marginaalista settiä, että jätän väliin. Suomalainen metallibändi, ja varmasti yksi parhaista Suomi-metalleista ellei paras (BM:ää en laske). Tunnelmaa voi leikata veitsellä, ja aika ihme bändejä saatte kaivaa, että ysäritavara tulee ja pieksee. Perustettu 2000.

http://www.myspace.com/ofthewandandthemoon
:Of the Wand and the Moon: on perustettu 1999, joten anteeksi tästä. Hyvä tavara tuli kuitenkin 2000 luvun puolella. Tanskalaista Folkkikuiskailua ja pakanointia. HAIL HAIL HAIL.

d) On sitten se viimeinen pointti, joka ehkä liittyy välillisesti tohon Black Metaliin. Ei sakki täälä mnetissä mitään avointa ole musaa kohtaan, vaan ihan selkeesti tiukoissa raameissa. Fakta on se, että suurin osa ei uskalla antaa monelle tavaralle mitään mahdollisuutta, mutta kannattais miettiä siltä kannalta mun mielestä, että miksköhän junnuna sai niin paljon musasta irti?

Mulle kävis ihan vitun hienosti, ettei Black Metal myrkky saavuta teidän suonia, mutta siellä on joukossa myös musiikillisesti tänä päivänä niin kuranttia tavaraa, että edes ne paremmat nimet kuuluis yleissivistykseen.

No, kai joku kuuro tulee taas nillittään, ettei noi bändit ollu yhtään hyviä. Juttu nyt vaan on mielestäni se, että 2000 luvulla jenkkipaskan aika on ohi - se pelas ässänsä jo sillon 90 luvulla. Mutta ei noista mun linkaamista bändeistä oikeasti kovin moni jää jälkeen Faith no Moresta tai Alice in Chainssistä. Jos edes mikään. SWTS ehkä, ja Devils Blood.

Vastaväitteitä? Antakee palaa :)

EDIT: noita Museja ja paria muuuta hienoa poprock bändiä en jaksa linkkailla, kun ne kaikki tietää.
HAIL SATAN
MrQ
20.06.2008 10:50:10
Jos haluaa hyvää musiikkia 2000 luvulta, niin sitä on kyllä saatavilla. Ongelma on ehkä siinä, että laji mitä tarkastelet, on ajastaan jo ohi? Veikkailua tosin. 2000 luvulla on ihan vitusti tajunnanräjäyttävää musiikkia, mutta ei esim. tajunnanräjäyttäviä Grunge tai Rock bändejä juurikaan. Mitä ikinä kuunteletkin..

Mun teoria on siis;
a) Porukan musamaku on niin fiksautunutta kuitenkin, että 2000 luvulta ei oikeasti jakseta ammentaa niistä resursseista mitä sillä on, vaan koitetaan hakea esim. hyviä 2000 luvun grungebändejä, joka on paska idea jo alkuunsa.

b) 2000 luvulla musan mainostus on saanu entistä naurettavammat ja päällekäyvemmät mittasuhteet, joten on hieman vaikeaa nähdä mitään muuta, kun Hicksien manausten mukaan on todella käynyt niin, että keskinkertaisuudesta on tullut tavoiteltavaa ja standardia. Hyvätkin (2000 lukulaisiks hyvät) mainostetut bänditkin on aika keskivertoa kamaa lopulta.

c) Commercial musiikki, paitsi että mainostetaan rankasti, on tuotettu naurettavaksi. Ei ihme että pointti hukkuu monien juttujen kohdalla tuottamiseen.

nosiis kun tuossa on myös se että jokaisen vuosikymmenen leimaa jokin tietty kenttä.
Kasarilla se taisi olla tukkahevi, ysärillä juurikin grunge ja sittemmin nu metal, ja nyt taas jonkinlaista return of the emoa ja screamoa ja mitä lie paskaa.

Siis sitä kamaluutta missä on kertosäkeet jostain jimmy eat worldistä tai bullet for my valentinesta mutta riffit slayeristä. hyi vittu.

Eli jos lähden vaikka minä siis itse alternativerokkia hakemaan niin pakko myöntää, en todellakaan tiedä mistä lähtis etsimään 2000- luvun altsua. Alternative metal on ollut helpompi etsiä.

Jos sulla on ideoita niin tarkastan ne mielelläni. :D
riimu
20.06.2008 10:53:13
Jos haluaa hyvää musiikkia 2000 luvulta, niin sitä on kyllä saatavilla. Ongelma on ehkä siinä, että laji mitä tarkastelet, on ajastaan jo ohi? Veikkailua tosin. 2000 luvulla on ihan vitusti tajunnanräjäyttävää musiikkia, mutta ei esim. tajunnanräjäyttäviä Grunge tai Rock bändejä juurikaan. Mitä ikinä kuunteletkin...

Jees, melko hyviä ja tuttuja bändejä tos listallasi. Etenkin Drudkh on kyl ollut tummemman metallin saralla melkoinen valopilkku viimeaikoina.
Kailis
22.06.2008 14:40:08 (muokattu 22.06.2008 14:42:01)

Kasarilla se taisi olla minulle (sikäli mikäli mitään muistan, hrr...) tukkahevi, ysärillä juurikin grunge kolisi ja sittemmin nu metal melkein menee jakeluun, ja nyt taas jonkinlaista return of the emoa ja screamoa ja mitä lie hyvää kamaa.
MrQ
22.06.2008 19:47:41 (muokattu 22.06.2008 19:48:32)
anteeks kailis, mitenkään sua dissaamatta haluan sanoa että se saatanan poppihevi mikä on nyt koleeta ja in on hirveintä paskaa mitä olen ehkä ikinä kuullut idolihutun ohella.
mun mielestä.

E: on huonoa netikettiä lainata allekirjoitukseensa toista kirjoittajaa kysymättä lupaa.
:D
Kailis
23.06.2008 04:31:28 (muokattu 23.06.2008 06:25:04)

anteeks kailis, mitenkään sua dissaamatta haluan sanoa että se saatanan poppihevi mikä on nyt koleeta ja in on hirveintä paskaa mitä olen ehkä ikinä kuullut idolihutun ohella.
mun mielestä.

E: on huonoa netikettiä lainata allekirjoitukseensa toista kirjoittajaa kysymättä lupaa.
:D

Ja höpö pö ikäänkuin sinä sanot miten täällä liikutaan, kuulepas nyt Markku hyvä; lainaan ihan pokkana sun tekstiä eikä se ole niin saatananan vakavaa, etkä myöskään luo säännöstöä.
Ja jos et saa musiikista fiiliksiä, niin katso peiliin.
http://www.youtube.com/watch?v=_cIWsQuYVeg
http://www.youtube.com/watch?v=2-TGPXF31mg
http://www.youtube.com/watch?v=vXo31pVOq3U
http://www.youtube.com/watch?v=KFdyd8oIVYU
marke-
23.06.2008 07:28:57
Eli jos lähden vaikka minä siis itse alternativerokkia hakemaan niin pakko myöntää, en todellakaan tiedä mistä lähtis etsimään 2000- luvun altsua. Alternative metal on ollut helpompi etsiä.

Jos sulla on ideoita niin tarkastan ne mielelläni. :D

Mä vähän niinku alunperin tarkotinkin sitä, että se 2000 luvun hyvä musiikki ei enää löydy ehkä samoista genreistä kun 90 luvun hyvä musiikki.

Toisekseen jos ottaa vaikkapa Alice in Chainsin tai Faith No Moren, niin nehän on kohtuu metal bändejä itseasiassa. Tai ainakin ne metalli"elementit" kuuluu paljon selkeämmin, kun taas vaikkapa Pearl Jam oli ihan selkeesti "rock-vetoista" ja Soundgarden lähes pelkkä Led Zeppelin ripoff.

Mut alternative rock.. joo emmä tiä. Tsekkaa vaikka Interpol, vaikka varmaan tiedätkin? (ja perustettu 1997, mutta Turn on the Bright Lights tuli 2002 jolla on merkitystä). Ja oishan niitä kai muitakin, pitäis ehkä kysellä kavereilta kun en ite jaksa alt.rockia.
HAIL SATAN
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)