miihkali 29.11.2006 19:50:35 (muokattu 30.11.2006 14:20:26) | |
---|
Lusikkaa soppaan... Tässä ketjussa voidaan tietysti erottaa karkeasti riimittelijät ja runoilijat. Tämä tulee kieli poskessa, älkää vetäkö herneitä. Jokaiselle löytyy jotain: Pauli Hanhiniemi - miehistä paatosta, sopii niille, joilla ei ole naista, joilla oli nainen ja joilla on ongelmia naisen kanssa Heikki Salo - tekstin yksityiskohdista diggaaville tavunlaskijoille Juice Leskinen - aiheiden skaala ja biisien lukumäärä huikea, Suomi-rockin historian läpikahlaajille Hector - skaala huikea, ilmiönä mielenkiintoinen, artistina arveluttava, kotirintamamiesten vaimoille Yrjänä - runotytöille kansanopistoissa, särökitarat houkuttavat myös runotytöistä kiinnostuneita poikia Gösta Sundqvist - pikkupervoille tekstintiiraajille Tommi Liimatta - äkkiväärää näkökulmaa yliopistopojille Pahkasika-kokoelman kartuttamisen ohessa Kauko Röyhkä - naiseläjille. joilla gradu kelluu X:ttä vuotta Tuomari Nurmio - muistakaa rokkityypit mainita tämä nimi joka listassa, kun merkittävimpiä vaikuttajia kysytään :) Samuli Putro - yliopistotytöille, jotka on vasta muuttaneet kotoa, ja joiden elämä on ihan v***n dramaattista Martti Syrjä - ja tätä nimeähän ei sitten saa mainita, kun kysytään parhaita sanoittajia, silloin pitää sanoa Nurmio, Liimatta tai Yrjänä, ettei leimaudu juntiksi :) Pate Mustajärvi - täsmäsanoituksia amispoitsuille Vesku Jokinen - täsmäsanoituksia yläaste- ja amispoitsuille vähän Patea roisimmin Kalle Ahola - pintaliipaisuja ihanille tytöille ja herkille pojille, etenkin Don huonojen loppupään jutut Jonna Tervomaa - tytöille, joilla poikahommat muuttuu vähän joka päivä Jouni Hynynen - puolisynkille keskikaljapojille, naisen puute tuoksuu ilmassa Jarkko Martikainen - antaaksesi fiksun vaikutelman itsestäsi, sano että suomalaisessa rocklyriikassa ei oikein ole mitään mikä säväyttäis, paitsi Martikaisella on joitain hyviä juttuja MA Numminen - yliopistokaupunkien baarien rokkivisoissa pyöriville Olli Lindholm ja Jussi Hakulinen - täsmävolinaa yläaste- ja amistytöille, myös amk-tytöt virittyy tästä festareilla ja risteilyillä Maija Vilkkumaa - tytöille ja nuorille naisille joilla on vaikeaa äidin, ystävien, poikaystävien ja koulussakin on vielä kiusattu Mikko Kuustonen - jakkupukunaisille, joilla on perhe, 2 autoa, omakotitalo, jumalattomasti velkaa ja epätoivoinen, etsivä katse pikkujouluissa Ismo Alanko - kts. Martikainen ja veivaa aikakonetta 10 vuotta taaksepäin Ilkka Alanko - teinituskaa n. kaksviitosille palvelualan naikkosille Tässä alkuun! Joukossa on myös omat suosikkini, ja tarkoitushan on ilkkua vähän näille arkkityypeille, ei artisteille! |
Mika Antero 29.11.2006 19:54:47 | |
---|
Heh, miihkali on kyllä aikas lailla asian ytimessä... |
aikavaikea 29.11.2006 20:07:03 | |
---|
Heh, miihkali on kyllä aikas lailla asian ytimessä... Joo, osui ja upposi. Meitsihän on etupäässä juntti ja runollinen kansan-/yliopistossa oleva tyttö/poika. Kyllä tällä alkuun pääsee! I got run over by truth one day. Didn't see the red light. |
Tarkastaja 29.11.2006 20:29:15 | |
---|
Mua ihmetyttää joku rock-musa, siinähän sanat on tasoa "get on baby get on ou jee get on oujee jee". Mitä sanottavaa siinä on? Ei yleensä yhtään minkäänlaista mutta uhosiko Remu silloin aikanaan, että on kovasti sanottavaa asiasta kuin asiasta. Tuskin tällä perus "pullo viskiä, tyttö vierellä ja kahtasataa alas maantietä" tyylisellä rock kaahauksella on yhtään mitään sanotavaa. Mielestäni aisia on sitten eri kun aletaan julistamaan verbaalista nerokkuutta ja sitä että on ajatuksia yms. Ei ollut tarkoitus rappiä mitenkään haukkua, mutta suurin osa kuulemastani suomi rapistä on ollut kohtuullisen päätöntä riimien laukomista. Jos nyt suomenkielisestä rapista/hiphopista puhutaan, niin tsekkaa vaikka Avain/Asa. Jos Fintelligens tekee jonkun asian just niin kuin ei pitäisi, niin se ei tarkoita sitä että kaikki tekee niin. Pitääpä katsastaa. Tässä nyt satuin vain anttilan ale laarista poimimaan muutaman kotimaisen rap levyn kohtuullisen edullisesti ja herätti ihmetystä ja inhotusta. |
Teijo K. 29.11.2006 20:40:38 | |
---|
Joo, osui ja upposi. Meitsihän on etupäässä juntti ja runollinen kansan-/yliopistossa oleva tyttö/poika. Kyllä tällä alkuun pääsee! Ja minä olen rokkityyppi, oivaa. :) Eiköhän me näillä mennä? Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Älä klikkaa tät |
t-termiitti 29.11.2006 21:41:25 | |
---|
Mielestäni aisia on sitten eri kun aletaan julistamaan verbaalista nerokkuutta ja sitä että on ajatuksia yms. Ei ollut tarkoitus rappiä mitenkään haukkua, mutta suurin osa kuulemastani suomi rapistä on ollut kohtuullisen päätöntä riimien laukomista. Verbaalinen nerokkuus ja varsinainen asiasisältö tai "ajatuksellisuus" eivät välttämättä liity toisiinsa millään tapaa. Oujeebeibeä voi pyörittää paperilla ihan verbaalisesti lahjakaskin, ja parempi sitä ollakin, sillä verbaalisesti lahjattoman versioimana oujeebeibe on aina entistäkin kurjempaa. Pitää muistaa lisäksi, että rap-musiikissa ääntä ja lyriikoita käytetään enemmänkin "soittimina" kun taas muissa musiikin lajeissa "laulu on laulamista, tekstien tulkintaa, jne.". Niin ja, keneen nyt viittaat sanomalla: "julistamaan verbaalista nerokkuutta..."? Esimerkkejä? Pitääpä katsastaa. Tässä nyt satuin vain anttilan ale laarista poimimaan muutaman kotimaisen rap levyn kohtuullisen edullisesti ja herätti ihmetystä ja inhotusta. Raimssia on tainnut halvimmillaan saada jotain 20 sentin hintaan - ostin itsekin yhden, mutten ole sitä vielä sellofaaneista kuorinut. Perinteisesti ne parhaat muusikot löytyvät juuri ale-laareista. ;) Joskus löytyykin, olen itse ostanut kaksi tulenkantajien levyä kolmella ja kuudella eurolla. En nyt lyriikoista hirveästi perusta, mutta muuten se on hyvää musiikkia. Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. |
Veikko 29.11.2006 21:46:19 | |
---|
Olisi mukavaa tutustua näiden rap-artistienkin teksteihin. Esteeksi siinä yleensä nousee se, että en tahdo saada selvää että mitä he laulavat tai sanovat. En tiedä onko sitten vika mun korvissa, ehkä. "Herra on minun paimeneni - Mister is my cowboy!" -Jukka Emil Vanaja |
texjazz 29.11.2006 22:46:49 | |
---|
Heh, miihkali on kyllä aikas lailla asian ytimessä... Miihkali teki sen, mistä me vain haaveilemme. Nyt on kaikki määritelty ja kaikki muu turhaa tästä lähtien (aikaa ja tupakkaa mielinmäärin...). Eikä herneet kasva näin kylmässä. Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
Teijo K. 29.11.2006 22:50:36 | |
---|
Miihkali teki sen, mistä me vain haaveilemme. Nyt on kaikki määritelty ja kaikki muu turhaa tästä lähtien (aikaa ja tupakkaa mielinmäärin...). Eikä herneet kasva näin kylmässä. VIelä kun saisi M.A.Nummisen, Innasen ja Martikaisen tuonne. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Älä klikkaa tät |
texjazz 29.11.2006 22:53:15 | |
---|
VIelä kun saisi M.A.Nummisen, Innasen ja Martikaisen tuonne. Miihkali, ole hyvä: Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
Tarkastaja 29.11.2006 23:14:58 | |
---|
Niin ja, keneen nyt viittaat sanomalla: "julistamaan verbaalista nerokkuutta..."? Esimerkkejä? Viittasin nyt tähän Fintelligenssin. Lauluissa kun uhotaan kovasti tuota verbaallisen ulosannin loistavuutta, mutta monet biisit ovat päätöntä riimittelyä vailla punaista lankaa. Kyllä itse pidän esimerkiksi Jukka Pojan tuotannosta ja sanoituspuoli yms. ulosanti on paljon mieleisempää kuin edellämainitulla poppoolla. Tulenkantajia en ole kuullut kuin yhdellä kaupasta levyostosten mukana saamallani bonus cd:llä. Mutta en mä nyt musiikkia kuunnellessa keskity yleensä sanoituksiin hirveällä kritiikkillä, joskus ne vain töksähtää ilkeästi korvaan. Ja olen huomannut, että eniten minulla tökkii juuri tämä suomi-rap ja nykyiskelmä osasto. |
t-termiitti 29.11.2006 23:38:01 (muokattu 29.11.2006 23:38:56) | |
---|
Juu, mulle ei sanoilla ole yleensä kovinkaan merkitystä. Äänenvärillä, rytmityksellä, jne. tai niiden välittämällä fiiliksella on enemmänkin, ikään kuin se olisi soitin muiden joukossa. Se pätee muuhunkin kuin rappiin. Hyvillä riimeillä tai sanomalla ei voi paikata paljoakaan, jos jossain muussa k*see. Uhoaminen nyt on aina muutenkin typerää - teot ja faktat puhukoot kaunista tai karua kieltään. Eihän sillä ole väliä uhoaako katteettomasti riimittelevänsä paremmin kuin muut tai sitten pitävänsä taskussaan kaksikymmensenttistä. Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. |
Nor 30.11.2006 01:50:20 | |
---|
Siis julkeaako joku muka oikeasti sanoa esimerkiksi Pellen uusimman tuotannon sanoja vasemmallakädellä tehdyiksi? Nyt mun maailmankuva on horjunut ja pahasti...Mulle Pellen sanotukset on jo pitkään edustanut jotain hienoa, josta saa voimaa ja rohkeutta. |
jannu 30.11.2006 04:15:08 | |
---|
Lisäisin tähän nuoremman polven merkittävien sanoittajien joukkoon Tomi Tuomaalan. Timo Rautiaisen täsmäsanoittajanakin toiminut mies hipoo Au Pairin vittumaisissa tuokiokuvissa ja tarinoissa silkkaa neroutta. "Smoking makes it easier to disappear in a puff of smoke.
Start smoking today, be a ninja tomorrow!"
-Tompsi |
Harveys 30.11.2006 08:47:44 | |
---|
Juicellehan nimenomaan riimien ja kielen oikeellisuus oli äärettömän tärkeää, ei riittänyt että sai sanottua asiansa vaan se piti myös sanoa oikein. "Vaimoni on Frankenstein". Eikö se ollutkaan Frankenstainin hirviö? No kaikille noita sattuu ja Juicelle tosi harvoin. Tällä lohkolla on ensi vuonna tulossa kuulemma huippu jos Dingo tosiaan julkaisee rakkauslaulun nimeltään "Kristalliyö" !! |
-Spade- 30.11.2006 08:56:52 | |
---|
"Vaimoni on Frankenstein". Eikö se ollutkaan Frankenstainin hirviö? No kaikille noita sattuu ja Juicelle tosi harvoin. Kyllä se taitaa kuitenkin olla Frankensteinin hirviö. Ohan se varma. |
didjagetany 30.11.2006 09:01:43 | |
---|
Suomenkielisestä rapista kannattaa tsekata SHAKA & JONTTI : Vittuun koko Sakki -Ep. Parhaimmistoa suomenkielellä, eikä mitään blingblingiä. Samoilta tyypeiltä tulossa myös täyspitkä ensi vuoden alkupuolella, kantaa nimeä "Rata-äänite". Odotan mielenkiinnolla. PETOS on myös hyvä, ja vihainen. NOTKEA ROTTA miellyttää myös, ei kannata ottaa liian vakavasti tosin, mutta sanankäyttö on hallussa. "The thousandth and tenth day of the human totem pole" |
AP 30.11.2006 09:18:17 (muokattu 30.11.2006 09:19:37) | |
---|
"Vaimoni on Frankenstein". Eikö se ollutkaan Frankenstainin hirviö? No kaikille noita sattuu ja Juicelle tosi harvoin. Tällä lohkolla on ensi vuonna tulossa kuulemma huippu jos Dingo tosiaan julkaisee rakkauslaulun nimeltään "Kristalliyö" !! Kyllä se on Frankenstein, lausutaan vaan aalla. E: Ja Juicella oli siksi laaja yleissivistys, että en usko että tuollaisessa perustiedossa olisi voinut mokaa tulla. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
50000 30.11.2006 09:27:09 (muokattu 30.11.2006 09:30:10) | |
---|
Kyllä se on Frankenstein, lausutaan vaan aalla. E: Ja Juicella oli siksi laaja yleissivistys, että en usko että tuollaisessa perustiedossa olisi voinut mokaa tulla. Lyöntivirhe hämäsi, tässä ei varmaan haettu kirjoitusasua, vaan sitä, että Frankenstein oli hirviön luojan nimi, ei itse hirviön. Ts. Juice olisi oikaissut ajatuksesta "Vaimoni on Frankensteinin hirviö" muotoon "Vaimoni on Frankenstein"... Edit: ...ja tuo Kristalliyö, huh huh. Mutta ehkä Neumann aikoo tehdä oman Sunday Bloody Sundayn? ;) |
Harveys 30.11.2006 10:36:51 | |
---|
Lyöntivirhe hämäsi, tässä ei varmaan haettu kirjoitusasua, vaan sitä, että Frankenstein oli hirviön luojan nimi, ei itse hirviön. Ts. Juice olisi oikaissut ajatuksesta "Vaimoni on Frankensteinin hirviö" muotoon "Vaimoni on Frankenstein"... Edit: ...ja tuo Kristalliyö, huh huh. Mutta ehkä Neumann aikoo tehdä oman Sunday Bloody Sundayn? ;) Totta. Sorry huolimattomuuteni! |