![]() 24.04.2007 18:09:54 | |
---|---|
-miksi musiikkia pitäis saada ilmaiseksi verkosta (lähes kaikki huutelut koskevat nimenomaan tätä) Ilmaiseksi ehkä, mutta ei suinkaan vastikkeetta. On tainnut tulla ennenkin kysyttyä, että olisihan se nyt mukava kun joku näyttäisi edes yhden vakavasti otettavan puheenvuoron jossa vaaditaan että "kaikki pitää saada ilmaiseksi". Eipä ole näkynyt. Tähän on sitten aivan tarpeetonta postata jotain Piraattiliiton tai tekijänoikeustahojen propagandaa, vaan vakavasti otettava tämän sisältöinen vaatimus. Tämä keskustelu on täynnä olkinukkeja ja toisten suuhun pistettyjä sanoja ja tarkoituksia ilman että olisi edes yritystä ymmärtää mitä "vastapuoli" tarkoittaa sanoa. Bc:llä on asennetta ja hän jaksaa vääntää rautalankaa. Ittellä alkaa hetkittäin mopo yskiä. Se alkoi suurin piirtein silloin kun luin Vänttisen jorinoita Digitodayn blogissa ja oli viimeinkin pakko hyväksyä minkälaisten idioottien*) kanssa tässä joutuu olemaan tekemissä. Sanon seitsemännen kerran, että lakatkaa elättämästä kyytä ja lyömästä ruokkivaa kättä. Teillä alkaa olla ystävät vähissä ja taivaanrannalla on mustat pilvet. Tulee kylmä yö. *) Ahti Vänttinen ei varmastikaan ole idiootti, vaan idioottimasta on asioiden hoito kokonaisuutena. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 25.04.2007 09:38:25 (muokattu 25.04.2007 09:38:59) | |
Ilmaiseksi ehkä, mutta ei suinkaan vastikkeetta. ? On tainnut tulla ennenkin kysyttyä, että olisihan se nyt mukava kun joku näyttäisi edes yhden vakavasti otettavan puheenvuoron jossa vaaditaan että "kaikki pitää saada ilmaiseksi". Eipä ole näkynyt. Ongelman ydin taitaa olla juurikin siinä, että suurin osa nettipiraattien käyttäjistä ei joko ymmärrä, tai halua ymmärtää, mistä on kysymys. Mulla on semmonen käsitys, että ainakin Suomessa yleisin "lataaja" on teini. Tässä on vähän sekin, että mua kiinnostaa enemmän ajatukset ja ideologia, kuin "Venäjän mafia", siis se, että kokonaiselle sukupolvelle homma on täysin ookoo. Tarttis tehrä jotain. | |
![]() 25.04.2007 10:32:57 (muokattu 25.04.2007 10:33:52) | |
Ongelman ydin taitaa olla juurikin siinä, että suurin osa nettipiraattien käyttäjistä ei joko ymmärrä, tai halua ymmärtää, mistä on kysymys. Mikä on nettipiraatti? Eli myyt verkossa waretettuja tiedostoja? Ymmärrätköhän sinä nyt mistä on kyse piratismissa? Mulla on semmonen käsitys, että ainakin Suomessa yleisin "lataaja" on teini. Tiedän jopa virkavallan ja erinäisten musiikillisten tahojenkin edustajia jotka "lataavat". Ilmiö on vähän sama kuin aikanaan C-kasetti kopiointi tai vuokrafilmistä omalle VHS:lle kopioiminen. Yhtä yleistä touhua silloin, kuin lataaminen tänään... tapahtuu niin 8, kuin 38 vuotiaidenkin parissa. Tässä on vähän sekin, että mua kiinnostaa enemmän ajatukset ja ideologia, kuin "Venäjän mafia", siis se, että kokonaiselle sukupolvelle homma on täysin ookoo. Tarttis tehrä jotain. Katsos kun... tämä sinun leimaamasi "latailijoiden sukupolvi" on elänyt verkossa tasan sen ajan, kun lataaminen omaan käyttöön oli lain mukaan sallittua. Lataaminen omaan käyttöön oli täysin OK. Vasta 1.1.2006 lähtien lataaminen omaan käyttöön julistettiin rikokseksi ja se 10-15 vuoden aikana opittu tapa/toimintamalli/kulttuuri (millä termillä nyt haluatkin sitä sitten kutsua) ei lähde sieltä kovin helposti irti. Nyt kun luvaton lataaminen on kriminalisoitu ja kallista lakipykälää on reilu vuosi hinkattu, tulokset ovat mitkä? Taitaa olla niin että verkkolatailu sen kuin kasvaa, sekä laillinen että laiton. Tarttis torella tehrä jotain... vaan mitähän se sitten olisi? Tekijöiden ja levy-yhtiöiden paljon kannattama latailujen kriminalisointi ei ole nähtävästi ollut oikea lähestymistapa. Yksinkertaisesti virkavallalla ei riitä resursseja (raha, aika, työvoima jne.) kyseisen asian kitkemiseksi, sillä tässä yhteiskunnassa on niin paljon tärkeämpiäkin epäkohtia joihin tulee puuttua. Samoin he taitavat tietää että se latailu ei lopu vaikka tehdään 2 vuotta töitä FinReactorin kaatamiseksi. Vieläpä kun varmasti virkavallankin leivistä löytyy tapauksia jossa Torrent-client huutaa yötä päivää ladaten uusinta Lost-jaksoa. Sitä nimenomaan tapahtuu kaikissa ikä-, ammatti- ja kulttuuriryhmissä. get out of my space - www.myspace.com/dimeshred | |
![]() 25.04.2007 10:37:56 | |
Tarttis torella tehrä jotain... vaan mitähän se sitten olisi? Tekijöiden ja levy-yhtiöiden paljon kannattama latailujen kriminalisointi ei ole nähtävästi ollut oikea lähestymistapa. Mitähän sä tällä mahdat tarkoittaa? Että lataamisesta pitäisi tehdä taas laillista, kun lataamisen kriminalisointi ei tuottanutkaan aivan yhtäkkiä nips naps sitä lopputulosta mitä haluttiin? Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 25.04.2007 10:42:07 (muokattu 25.04.2007 10:58:40) | |
Mitähän sä tällä mahdat tarkoittaa? Että lataamisesta pitäisi tehdä taas laillista, kun lataamisen kriminalisointi ei tuottanutkaan aivan yhtäkkiä nips naps sitä lopputulosta mitä haluttiin? Monestiko näet palomiesten sammuttavan tulta tulella? Lataamisen dekriminalisointi poistaa siitä jokaisen käyttäjän leimaamisen, jännitysfaktorin sekä saa ripgroupit toimimaan taas avoimemmin. Silloin niihin on helpompi iskeä ja tuoda ryminällä alas niitä, jotka ovat ongelman suurimpia aiheuttajia. Pitää selvittää syy mistä "tauti" johtuu, eikä vain jatkuvasti popsia eri pillereitä ja tarjota väliaikaisia ratkaisuja joilla ei kuitenkaan itse ongelmaa poisteta. PS. Ongelma vain on siinä, ettei kovinkaan moni täällä, viihdeteollisuudessa tai virkavallassa tiedä miten ripgroupit toimivat. Sen huomaa tuosta, sinunkin Kimurantti1, huutelusta näissä threadeissa. Ongelma ei ole lataajat, vaan ladattavan materiaalin tarjonta. Se tarjonta on laajempi kuin esim. Anttilan TopTen osastolla, jolloin se houkuttelee lataajia sinne. Ilman tarjontaa ei ole lataajia (ja jos on lataajia niin ei ole mitä ladata, tarjonnan poistuessa). Laittomat rippaukset pitää saada poistettua, ei laittomat latailut. edith: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=1&t=132760&o=320#p6114311 get out of my space - www.myspace.com/dimeshred | |
![]() 25.04.2007 11:58:38 | |
Mikä on nettipiraatti? Eli myyt verkossa waretettuja tiedostoja? Ymmärrätköhän sinä nyt mistä on kyse piratismissa? Mulla on vähän tämä termistö hakusessa. Tarkoitan sitä yleisintä mallia, jossa henkilö haluaa tuotteen, levyn/pelin/elokuvan/tms, eikä osta sitä vaan varastaa. Katsos kun... tämä sinun leimaamasi "latailijoiden sukupolvi" on elänyt verkossa tasan sen ajan, kun lataaminen omaan käyttöön oli lain mukaan sallittua. Mun toive on, että lopetat pään aukomisen. En ole leimannut ketään miksikään, enkä aio tai halua niin tehdä. Se, että laissa ei erikseen kaikkea kielletä, ei poista yksilön vastuuta. Tästä aiheesta voidaan saivarrella vaikka kuinka ja pitkään. Numeroiden pyörittely, samojen fraasien toisto jne. ei kuitenkaan asiaa muuta miksikään. Luulisin, että suurimmalla osalla on sama näkökanta: teoksen tekijöiden pitää saada korvaus työstään ja tuote helposti kuluttajien saataville. Eikö? | |
![]() 25.04.2007 12:09:55 | |
Luulisin, että suurimmalla osalla on sama näkökanta: teoksen tekijöiden pitää saada korvaus työstään ja tuote helposti kuluttajien saataville. Eikö? Kyllä ja helpoin tapa saada ko. tuote on ostaa kaupasta levy ja pistää krammariin soimaan. If I get to drunk tonight, Jesus gonna drive me home.
-Shooter Jennings- | |
![]() 25.04.2007 12:42:32 (muokattu 25.04.2007 12:44:50) | |
Mun toive on, että lopetat pään aukomisen. Mitä? Otitko nyt jostain itseesi? En ole leimannut ketään miksikään, enkä aio tai halua niin tehdä. Silti kuitenkin olet vakaasti sitä mieltä että nykyiset lataajat (eli varkaat) ovat "teinejä". Ok, ehkä leimaaminen oli väärä sana, mutta hypoteettiset yleistykset eivät ole kaukana siitä. Se, että laissa ei erikseen kaikkea kielletä, ei poista yksilön vastuuta. Eli puhut nyt moraalista. Moraalisesti oli latailun dekriminalisoinnin aikaan väärin ladata toisen tuotteita, mutta vastuun kanssa sillä ei ollut tekemistä. Lakihan oli aika jännä tuolloin, eli ladata sai mutta jakaa ei. Toisinsanoen lataajalla oli vastuu ainoastaan siitä kiellosta jakaa ja levittää materiaalia edelleen. Ladata sai, omaan käyttöönsä. Vastuu = kunhan et jakanut edelleen. Tästä aiheesta voidaan saivarrella vaikka kuinka ja pitkään. Numeroiden pyörittely, samojen fraasien toisto jne. ei kuitenkaan asiaa muuta miksikään. Siksi tämä asia onkin tällä jamalla missä se nyt on. Puolin ja toisin. Luulisin, että suurimmalla osalla on sama näkökanta: teoksen tekijöiden pitää saada korvaus työstään ja tuote helposti kuluttajien saataville. Et ole tainnut lukea meidän kirjoituksia sittenkään. Minäkin vastasin TAAS jollekin täällä että "toki tehdystä työstä pitää saada korvaus". Se vain, mistä se korvaus tulee, voi muuttua. Eikö? this is how i disappear | |
![]() 25.04.2007 12:46:26 (muokattu 25.04.2007 12:48:30) | |
(Ilmaiseksi ehkä, mutta ei suinkaan vastikkeetta.) ? Herra pääpiraatti, mr_Zombie, pyörähti tässä taannoin esittelemässä ajatuksiaan ja yksi niistä oli nimenomaan se, että "piraatit" ovat kyllä valmiit maksamaan musiikistaan kunhan se tuo lisäarvoa ja hinta on järjellinen. Katsoppa Piraatitkin ovat valmiita maksamaan kulttuurista, jos siihen on vain joku järkevä tapa (tätä peräänkuulutin esim. omalla esimerkilläni siitä, miksen enää osta CD-levyjä). http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=132760&o=248 Esimerkkejä ei tietenkään tullut kovin montaa, mutta periaate tuli kyllä selväsi. Se joka ykskantaan sanoo että "kaikki ilmaiseksi heti" ei syyllisty ainoastaan valehteluun, vaan hän tappaa tietoisesti keskustelun ja on suurempi syyllinen nykytilanteeseen kun "piraatti" itse. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 25.04.2007 12:58:46 (muokattu 25.04.2007 13:03:14) | |
Et ole tainnut lukea meidän kirjoituksia sittenkään. Minäkin vastasin TAAS jollekin täällä että "toki tehdystä työstä pitää saada korvaus". Se vain, mistä se korvaus tulee, voi muuttua. Juuri siihen yritin viitata, että oletettavasi meillä on pääpiirteissään sama ajatus ja toive. Ja tottakai korvauksen lähde tulee muuttumaan. Mitenkähän saisin itseni ilmaistua, noh kokeillaan näin: minua ei niinkään huoleta "satunnainen" 40-vuotias insinööri, joka lataa levyn, vaan kokonainen sukupolvi, jolle (kuten itsekin totesit) netistä levyn lataaminen ILMAISEKSI on täysin normaalia ja hyväksyttävää. Jos haluat vääntää ja kääntää, niin voin pikaviestillä laittaa CV:n tulemaan niistä paikoista joissa näihin teineiksi kutsuttuihin ihmisiin olen törmännyt. Eli se, kuinka tuolle porukalle (en halua halventaa tai leimata ketään, "tuo porukka" viittaa edellisessä kappaleessa mainittuun ihmisryhmään, joka lataa ilmaiseksi musiikkinsa, voin myös mainita erikseen, että kaikki eivät niin tee. Tämä koskee vain niitä, jotka niin tekevät ;) ) saadaan luoduksi järkevä ja toimiva systeemi jota jopa käytetään ja jossa tekijät saavat korvauksensa, olisi meikällä haussa. Mitä? Otitko nyt jostain itseesi? En niinkään itseeni, ärsyttää vain kommentointi tapa, jossa otetaan vastapuoleen kantaa enemmän kuin aiheeseen. Esimerkiksi jäsen Arvalle kirjoittamasi vastaus oli todella törkeä. E: lisätään tähän vielä, että mun on kovin vaikea ottaa kirjoituksiasi vakavasti, jos argumentointi on joka toisessa viestissä tuota tasoa. Tähän musiikkiformaattien uudistukseen sulla tuntuu olevan aika paljon näkemystä, älä tuhlaa energiaasi turhaan pään aukomiseen ja pätemiseen. | |
![]() 25.04.2007 13:17:57 | |
En niinkään itseeni, ärsyttää vain kommentointi tapa, jossa otetaan vastapuoleen kantaa enemmän kuin aiheeseen. Esimerkiksi jäsen Arvalle kirjoittamasi vastaus oli todella törkeä. Aivan totta... kyllä minulle saa sanoa että "olet ihan hukassa" ja "sä et tajua mistään mitä puhut". Myönnän ettei siihen tarvitsisi kuitata millään tavalla, mutta ei voida olettaa että minäkään sellaisesta pitäisin. Siksipä vastaankin yleensä piikittelemällä. E: lisätään tähän vielä, että mun on kovin vaikea ottaa kirjoituksiasi vakavasti, jos argumentointi on joka toisessa viestissä tuota tasoa. Tähän musiikkiformaattien uudistukseen sulla tuntuu olevan aika paljon näkemystä, älä tuhlaa energiaasi turhaan pään aukomiseen ja pätemiseen. Minun näkemykset ja mielipiteet yleensä kuitataan sillä, että todetaan esittäjän oman mielipiteen alkuun: "vittu sä puhut paskaa", "sä olet ihan pihalla", "sinä tuet waretusta ja piratismia", "sä et tajua mistään mitään", "sä et osaa argumentoida", "vittuiletko mulle" (kun en ole jostain asiasta samaa mieltä) jne... Enää ei vastauskataloogista puutu oikeastaan muuta kuin se vakio: "Painu nyt vittuun täältä!" Samaa hedelmällistä ja matuuria palauteryöppyä saa milloin osakseen PeteH, jäykkis ja pari muutakin. Kenties minunkin pitää alkaa vain vastailemaan muille että: "argumenttisi ontuvat", "perustelusi on invalidi", "näkemyksesi on täysin väärä, olet niin pihalla kuin olla ja voit" jne. Sillä ilmeisesti tällä foorumilla niittää sitä "hyvää mainetta". Ei sillä, kyllä minä kestän kettuilut ja kuittailut. Yleensä vain kuittaan siitä takaisin provosoivasti. Se on tyylini enkä odota kaikkien siitä pitävän. Harvemmin sillä kuitenkaan mitään henkilökohtaista tarkoitan, vaan sanon kyllä henkilökohtaisesti sitten jos sellaista asiaa tulee. Toivottavasti tiukoista ja piikikkäistä viesteistä kukaan ei ota niin paljon itseensä että yöunensa menettää. Tämä on edelleen vain keskustelufoorumi miljoonien muiden ohella. Ok, noniin, nyt kaikilla parempi mieli! Jatketaan keskustelua aiheesta. this is how i disappear | |
![]() 25.04.2007 13:35:17 | |
Mulla on vähän tämä termistö hakusessa. Tarkoitan sitä yleisintä mallia, jossa henkilö haluaa tuotteen, levyn/pelin/elokuvan/tms, eikä osta sitä vaan varastaa. Joo, muakin suuresti ketuttaa nämä termistön raiskaajat, jotka kuitenkin tietävät tästä asiasta "kaiken"..paitsi ne termit :) | |
![]() 25.04.2007 15:20:16 (muokattu 25.04.2007 15:20:58) | |
Vaikkei se varmaan ketään niin kiinnostakaan niin itse olen aina ostanut levyni - suurimmaksi osaksi ja nykyään lähes kokonaan.Vinyyliaikaan tuo äänittely kasetille oli mulla hiukan yleisempää.Nyt on sitten laariin hankittu noita c-kasettien suosikkeja cd-levyinäkin.Mp3:sen en voi kuvitella olevan ainoa musiikinkuuntelulähteeni.Ehkä jossain pyörälenkillä tai kuntourheillessa toi mp3-soitin olisi kätevä ,mutta ,että kotona kuulokkeet päässä kuuntelisin mp3-kirjastoa PC:ltä? - ei toimi mulle. Vinyylistä piti luopua kun uusia levyjä ei enää kertakaikkiaan julkaistu vinyylinä ja cd:n myötä löytyi sellaisiakin levyjä cd:nä joita ei näillä main koskaan ennen tullut vastaan vinyylimuodossa.Sen verran tullut vehdattua kaikenmaailman demojen kanssa ,että on nähnyt vähän ruohonjuuritasolta mitä se touhu on.Ja sen perusteella en netistä mitään luvatonta -enkä luvallistakaan- tule lataamaan.Suomessa omaa matskua tekevän bändin tie menestykseen ei yleisesti ottaen ole helppo - tuskinpa muuallakaan.Palkkana enemmän ns.menestyjilläkin taitaa olla roskajulkisuus kuin raha.Siksi en siis luvattomasti lataile. Lisäksi kun monista diggaamistani levyistä on tullut uudet hyväsoundiset remasteroidut cd:eet kunnon bookletteineen mid-price -hintaan tai alle niin ei mulla ole omalla kohdalla mitään tarvetta mihinkään nettilatailuun.Mutta kukin taaplatkoon tyylillään - tämä ei ollut suunnattu ketään vastaan vaan pelkästään mun mielipide. "Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen) | |
![]() 25.04.2007 17:34:21 | |
Levy-yhtiöt haluais varmaan kovasti haluais internetistä sen puolen, että musiikki leviää ja tulee tietoisuuteen ihmisille, mutta huonoja puolia ei kestetä. Nyyh, paha maailma. Olisi aika mielenkiintoista nähdä lopulta tämänhetkinen tilanne ilman internettiä. Olisiko tv:llä, radiolla ja lehdillä päästy samoihin levymyyntilukuihin kun tällä hetkellä? Entä pienet bändit? Olisvatko he entistä pahemmassa ahdingossa kun kukaan ei tiedä niiden olemassaolosta? Eikun: "Joo tilasin jenkeistä arvalla Grailssin levyn kun ajattelin jos vaikka sellanen artisti olisi olemassa" Näinhän se toimis tietenkin. No ei. Laittomasta levityksestä huolimatta Britneyn levy-yhtiö on voinut tahkota netin ansiosta paljon enemmän rahaa, kuin mitä se olisi ilman nettiä. Tämä ei tietenkään tee piratismista millään tavalla hyväksyttävämpää. Naurattaa vaan ajatus kun itketään ja syyllistetään asiakasta kun ei vessa vedäkkään. Muilla business aloilla korjataan asiakaspalvelua ja tehdään parempaa tuotetta. Seksi | |
![]() 25.04.2007 19:48:54 | |
Minusta kuluttajien musiikkimaussakin on tapahtunut todella radikaaleja muutoksia. Ei esim. 20-30 vuotta sitten ollut ryhmittymiä, jotka kuuntelevat ja ostavat vain black metallia tai trancea tai psychobillyä tai tai tai tai... Tarkoittaa siis sitä, että enää se Kari Tapion uusin ja Sabrinan tissilevy eivät ole ainoat vaihtoehdot kuluttajille. Peruskuluttajat jakavat rahansa täten useammalle firmalle, jolloin se aikanaan iso ja suuri lafka menettää voittonsa kilpailijoilleen. Tästä suunnasta nimenomaan pienemmät ja marginaalisemmat bändit ja lafkat ovat hyötyneet... kuluttajien laajentuneesta musamausta. Siksi välillä tuntuukin, että se on vain ja ainoastaan nämä isot firmat ja etujärjestöt, jotka soittavat piraattikelloa, niin että ihan päätä särkee. Samaan aikaan musabisneksellä on vielä kova työ kilpailla muiden viihdykkeiden rinnalla. Konsoli- ja tietokonepelit sekä DVD-elokuvat esimerkkeinä lähes vastaavista medioista. this is how i disappear | |
![]() 25.04.2007 20:05:14 | |
Kenties minunkin pitää alkaa vain vastailemaan muille että: "argumenttisi ontuvat", "perustelusi on invalidi", "näkemyksesi on täysin väärä, olet niin pihalla kuin olla ja voit" jne. Kyllä, nyt olet ytimessä. On tragikoomista että jätkät heittää tuossa rinnakkaisketjussa läppää jostain "kulttuuriarvoista" ja ovat samaan aikaan se sama se joukkio joka on milloin tahansa valmis juoksemaan peräsuoli pitkällä rahanperässä. Katsotaanpa esimerkiksi tätä: http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=26643 Melko tasan vuosi sitten päivätty juttu koskien kännyteeveetä - nettiradiosta jne. nyt puhumattakaan. Kulttuuriarvot on synonyymi tulonjakopolitiikalle jonka ainoa tarkoitus on pitää monopoli itsellä, kilpailijat poissa kehästä ja taata itselle mahdollisimman vähällä vaivalla mahdollisimman paljon rahaa. On hyvä että tämä ala on saanut pienen peräruiskeen. Se on kulttuuriteko joka tulee takaamaan meille entistä laajemman ja monivivahteisemman kulttuuritarjonnan. Olet asian ytimessä. Hetkittäin tuntuu siltä, että olisi helpointa heittää samaa "haista itte vain" läppää ja mennä vain maaston mukaan - kuten taannoin sanoit. Miten on BC, tässä on nyt väännetty seitsemättä sivua asiaa - jokohan olisi aika pistää formaattiäänestys pystyyn. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 25.04.2007 20:10:31 | |
Miten on BC, tässä on nyt väännetty seitsemättä sivua asiaa - jokohan olisi aika pistää formaattiäänestys pystyyn. Heh, en usko että tällä otoksella (sinä, minä ja make) saataisiin kauhean laadukkaita tuloksia. Eiköhän tuo iPODin myyntiluku puhu aika selkeää kieltä formaattien puolesta, ajatellen "peruskuluttajia". Samoin on ollut mukava saada kuluttajien "äänestystuloksia" tästä alati kasvavasta laillisesta musiikin nettilatailusta kappalekohtaista korvausta vastaan. On jo todistettu että se formaatti toimii ja kelpaa. Eikös todistuksen päätteeksi tule neliö? Neliö this is how i disappear | |
![]() 25.04.2007 20:27:07 (muokattu 25.04.2007 20:31:30) | |
Monestiko näet palomiesten sammuttavan tulta tulella? Lataamisen dekriminalisointi poistaa siitä jokaisen käyttäjän leimaamisen, jännitysfaktorin sekä saa ripgroupit toimimaan taas avoimemmin. Silloin niihin on helpompi iskeä ja tuoda ryminällä alas niitä, jotka ovat ongelman suurimpia aiheuttajia. Jos mietit tuota anologiaasi hetken, huomaat varmaan, että tässähän sä olet nimenomaan sammuttamassa tulta tulella. PS. Ongelma vain on siinä, ettei kovinkaan moni täällä, viihdeteollisuudessa tai virkavallassa tiedä miten ripgroupit toimivat. Sen huomaa tuosta, sinunkin Kimurantti1, huutelusta näissä threadeissa. Kyllä mä tiedän miten rip groupit toimivat. Niin että huutelusta? Kaikella kunnioituksella tätä sun ristiretkeäsi kohtaan, mutta se en ole ainakaan minä, joka on tässä ketjussa perustellut argumenttejaan vetoamalla toiseen keskustelukumppaniin. Sillä, että saataisiin jotenkin poistettua kaikki rip groupit ei olisi vaikutusta muuten kuin uusiin levyihin. Entä ne lukemattomat levyt, jotka nyt jo on ripattu ja leviävät ilmaiseksi? Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 25.04.2007 21:14:24 | |
Sillä, että saataisiin jotenkin poistettua kaikki rip groupit ei olisi vaikutusta muuten kuin uusiin levyihin. Entä ne lukemattomat levyt, jotka nyt jo on ripattu ja leviävät ilmaiseksi? Vaikeahan netistä on poistaa kaikkea laitonta, eikö vain? Se mikä on hävitty, on hävitty... mielestäni sitä on nyt enää turha itkeä. Olisi kuitenkin todella iso juttu jos uusia julkaisuja ei enää netissä leviäisikään laittomasti. Tuohon tilanteeseen joka nykypäivänä on valloillaan olisi pitänyt puuttua jo 1900-luvulla, vielä silloin kun levyteollisuudessa kyettiin nojailemaan pehmustettuihin nojatuoleihin pitäen jalkoja pöydällä ja pyöritellen peukkuja. Se, että nyt kytätään lataajia ei vähennä uusien julkaisujen leviämistä nettiin, jo ennenkö levyt, pelit tai elokuvat ovat edes kaupoissa. Kaikkea on mahdoton kitkeä, mutta se olisi jo suuri juttu jos tästä päivästä eteenpäin kaikki uudet ripit jäisivät puuttumaan. Verkossa nimenomaan valtaosa lataajista lataa uusimpia julkaisuja. Sen huomaa jo ihan siitä, että esim. kuukauden vanha torrentti on kuollut. Tuo "skene" elää nimenomaan uusista julkaisuista. Muutama päivä sitten erään tv-sarjan jaksolla oli lähemmäs 90000 lataajaa. Viikossa tai kahdessa se tipahtaa noin tuhanteen lataajaan. Kuukauden päästä lataajia on 11, hyvässä lykyssä. Musiikkipuolella Aerosmithin uudella julkaisulla oli hieman reilu 4000 lataajaa kyseisellä trackerilla. Tämä oli "jaetuin" musiikkitorrentti. Sitten kun tämä materiaali on saatu lataajien toimesta torrenttina ladattuna, käynnistetään DC++ ja mennään katsomaan mitä muilla on tarjolla. Se tiedostojen "valuminen" sieltä ripgroupeilta 0-day palvelimien kautta torrenteiksi on se kirous. Ilman sitä esim. DC:n syövereissä leviäisi vain ne harvat ripit (suhteessa ripgroupien tarjontaan), joita jotkut ovat omista ja kirjaston CD/DVD-levyistä ripanneet. Toki käyttäjämassat ovat suuria, tietotekniikka kun on yleistynyt joka kodissa, joten jaettavaa laitonta materiaalia on aina levityksestä. Mikä onkaan sen materiaalin merkitys? Mielestäni tapaus Napster osoitti sen selvästi: Uudet tiedostot ja laiton materiaali pois = käyttäjät lähtivät ja hylkäsivät Napsterin. Fakta 1: Latailijoiden kriminalisointi ei poista laitonta nettijakelua (tavaraa liikkuu edelleen vaikka nyt poistettaisiin koko Suomen asukasluvun verran warettajia verkosta) Fakta 2: Waretusta ei saada ikinä kitkettyä verkosta kokonaan (Niin kauan kuin CD ja DVD-levyt kyetään toistamaan, ne kyetään myös kopioimaan... täten joku on aina kuitenkin niitä jakamassa verkossa laittomasti) Fakta 3: Asialle voidaan kuitenkin tehdä jotain, aika paljonkin nykytilanteen parantamiseksi laillisten tahojen "voitoksi" (Muutos parempaan ei tapahdu yksistään viihdeteollisuuden propagandalla ja yksipuolisella asian tarkastelulla. Syy ei siis ole yksistään kuluttajien ja ongelmatilanteiden ratkaisussa tulisikin miettiä muita vaihtoehtoja kuin vain se mikä on tähän asti ollut vallalla.) this is how i disappear | |
![]() 25.04.2007 22:12:53 | |
Fakta 1: Latailijoiden kriminalisointi ei poista laitonta nettijakelua (tavaraa liikkuu edelleen vaikka nyt poistettaisiin koko Suomen asukasluvun verran warettajia verkosta) Fakta 2: Latailijat eivät edelleenkään virkavaltaa kiinnosta. Ainoastaan levittäjät. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)