![]() 23.04.2005 02:14:22 | |
---|---|
Tyttöjen musiikista voin todeta seuraavaa: soitin tyttöbändissä viitisen vuotta ainoana uroona. Tyylinä oli lähinnä jazz. Keskimäärin tytöillä on hieman erilainen käsitys musiikin energiasta: heille musiikin energia välittyy parhaiten melodian ja harmonian kautta, missä taas poikia kiinnostaa rytminen energia. Tyttörumpalien harvuuteen tällä täytyy olla jotain tekemistä. Tämä on minusta kiintoisa havainto. Ei varmasti mitenkään yksiselitteisesti ole näin, mutta jossain määrin kyllä ts. löytyy niitä miehiä jotka ovat enemmän harmoniaan keskittyviä ja niitä naisia jotka enemmän rytmiin. Siltikin juuri tämän suuntaista painottumaa noin keskimäärin olen huomannut. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein | |
![]() 23.04.2005 11:24:21 (muokattu 23.04.2005 11:26:38) | |
Muutamia mietteitä. Jos miesten motivaatio soittaa underground-musaa tai teknisiä juttuja perustuu naisten saamiseen, niin miehet ovat yllättävän tyhmiä: enemmän naisia saisi jos soittaisi sitä 'tyttöjen musiikkia', mistä tässä moni puhuu. Ihminen on eläin, mutta muut eläimet eivät harrasta musiikkia. Tässä katsannossa tuntuisi omituiselta, että luonto olisi jollain tavalla valinnut tietyn musiikin miehille ja toisen naisille. Etteikö vain sittenkin olisi kyse kulttuurista? Tuntemissani ihmisissä on paljon kunnianhimoa, sukupuolesta riippumatta. Ovatko kunnianhimoiset naiset siis miehistyneitä? Tuleeko naisille sallia tällaiset halut, vai olisiko parempi lukita keittiöön oppimaan, mitä on olla nainen? Mitä jos ajatellaan taiteita laajemmin: jos nyt musiikin säveltäjien enemmistö onkin nykyään miehiä, miksi kuvataiteilijoissa on tilanne aivan toinen? Onko joku jumaluus säätänyt, että naiset saavat maalta, muttei säveltää? En usko. Kulttuurinen ilmiö tämäkin. Olisi tietysti järjetöntä kieltää ihmisen eläimellinen puoli, mutta inhimilliseen olemiseen kuuluu niin paljon enemmän kuin eläimelliseen olemiseen. Myös eläinmaailman niputtaminen yhdeksi käyttäytymismalliksi on turhaa yksinkertaistamista, ja tässäkin mielessä on arveluttavaa sanoa, että katsoppas nyt villieläintä: se on melkein ihminen. Sanotaan: katsoppas joutsenta, se on pariuskollinen: se on selvästi Jaakko. Mutta katso myös leijonaa, sillä on haaremi: se on kyllä Liisa. Taas lipesi vähän. Jatkakaa. ps. Mielestäni nuo aikaisemmin mainitut keskiaikaiset mies- ja naisihanet ovat naurettavia. Jos naisen tulee olla lempeä, tekeekö sellainen luonteenpiirre miehestä huonon? Tai kääntäen: eikö se tee miehestäkin entistä paremman? Ja niin edelleen. "Watch out where the huskies go, and don’t you eat that yellow snow" -Zappa-pappa | |
![]() 23.04.2005 13:20:36 | |
Suomessa mies on menettänyt tasa-arvoisuutensa jo n. 25v sitten. Esim. Kuinka moni mies on menettänyt tapaamisoikeuden lapsiinsa ? Ihan vaan naisen päätöksestä. Ja kuinka moni nainenkin menettää huoltajuutensa? Ja miksi? Yleensä siksi, kun syystä tai toisesta katsotaan hänen olevan epäkelpo vanhempi. Aikuiset ihmiset ottavat vastuun teoistaan, ja niiden tekojen ja elämäntilanteen pohjalta asioita puntaroidaan siellä. Jo 12-vuotias saa itse päättää avioerossa, kumman vanhemman luona asuu ja milloin visiteeraa toisen luona. Enempää en aiheesta tiedä, enkä tunne kuin oman isäni, jolta oikeus on evännyt äitini pyynnöstä tapaamisoikeuden lapsiinsa, ja se oli muuten ihan aiheesta. Jo joku ihan välttämättä tahtoo aiheesta jauhaa lisää niin privaa, tämä en nimittäin liity alkuperäiseen aiheeseen tippaakaan. -Moonchi- "Well I ain't evil, I'm just good-looking"
-AC:FeedMyFrankenstein- | |
![]() 23.04.2005 13:29:06 (muokattu 23.04.2005 13:31:45) | |
Jo joku ihan välttämättä tahtoo aiheesta jauhaa lisää niin privaa, tämä en nimittäin liity alkuperäiseen aiheeseen tippaakaan. -Moonchi- Tuota olisi ehkä kannattanut miettiä vähän aikaa itsekukin ennenkun painaa sitä "lähetä" nappulaa. Jos ei liity aiheeseen ei tarvitse myöskään vastata, eikös tämä ole se käytäntö jota täällä on yritetty saada taottua ihmisten päähän? Enkä halua, että ylläolevaa kommentoidaan mitenkään, vaan pysytään nyt siinä aiheessa. EDIT: Ja mun mielestä vastaus varsinaiseen kysymykseen on edelleenkin ei. Jos joku on erimieltä, niin ihan sama se minulle on. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 23.04.2005 18:04:20 | |
Keskimäärin tytöillä on hieman erilainen käsitys musiikin energiasta: heille musiikin energia välittyy parhaiten melodian ja harmonian kautta, missä taas poikia kiinnostaa rytminen energia. Tyttörumpalien harvuuteen tällä täytyy olla jotain tekemistä. Mutta eikös naismuusikkoja ylipäänsäkin oo vähemmän kun miesmuusikkoja? Ja mieskitaristeja enemmän kun miesrumpaleja? Meneeköhän hirveesti metsään jos väitän ettei mieskitaristien suhde miesrumpaleihin oo niin kovin eri kun naiskitaristien suhde naisrumpaleihin? Ite oon naisrumpali. ja mitä tulee naisten tietsikkapelien pelaamiseen, niin hmm.. joskus tuli pelattua AOE:ta, ja pleikalla on tota tekkeniä tullu pelattua useemmankin kerran. niin ja se alkuperänen kysymys. Mun mielestä ei oo erikseen miesten ja naisten musiikkia, itellä soi vähän kaikki AC/DC:stä Jimi Hendrixiin, ja yks miespuolinen tuttu tykkäs Britney Spearsistä. Hmmh? If a vegetarian eats vegetables, what does a humanitarian eat? | |
![]() 23.04.2005 21:09:57 | |
Ei. Pointti on tasan tarkkaan se, että metroseksuaali on karkeasti yleistäen narsismiinsa tikahtuva ulkonäkökompleksinen vitun inisijä joka osaa tehdä hitonmoisen haloon itsestään ja saa egoboostia pynttäytymisestä. Hassu juttu sinänsä, että tämä kuvaus osuu ja upottaa valtaosan homoista. Liekö pelkkää sattumaa? Niin varmaan joo. Kyllähän Adolf Hitlerkin julisti kovaan ääneen mielipidettään juutalaisista yleispätevänä totuutena, mutta ei se hänen määritelmästään tehnyt silti vedenpitävää. Lisäksi tuollainen machoilu on kohtalaisen huvittavaa. Ja jos jokin asia on sinun mielestäsi "tasan tarkkaan", niin silloin ei kannattaisi käyttää ilmausta "karkeasti yleistäen" seuraavassa lauseessa. Se syö ihan vähän lauseen uskottavuutta. Nyt toki lähdetään siitä että ulkopuolisten voimien tuella maineeseen saatettu ylituotettu tuote ei todellakaan vastaa käsitystäni "hommansa osaavasta muusikosta." No, tästä ollaan samaa mieltä, eikä em. listani sellaisia sisältänytkään. The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby) | |
![]() 23.04.2005 22:45:22 | |
Nämä mies/naiskeskustelut tuppaa menemään aina jossain vaiheessa samantapaisiksi kuin amerikkalaiset sitcomit. Tämähän ei tietenkään ole topicin aloittajan vika. Oltasko kaikki taas välillä henkilöitä ja ennen kaikkea ihmisiä. The road never ends for me, kid.
Bella Italia #1 | |
![]() 23.04.2005 23:09:58 | |
Ehkäpä tähdellisempi kysymys olisi, hyödyttääkö ylipäätään ketään ajatella, että on erikseen miesten ja naisten musiikkia. | |
![]() 24.04.2005 16:10:00 | |
Ei tarvitse ei, mutta miehen ja naisen rooli vaihtelee kulttuureittain ja aikakausittain, hei haloo? Halojaa halojaa, ensimmäiset hiukan alle 6000 vuotta naisen rooli on muotoutunut nyrkin ja hellan välissä ja nyt viimeiset viiskyt vuotta on nainenkin saanut avata julkisuudessa suunsa. Suunta on sentään oikea, mutta ei se naisen ja miehen suhde niin hirveästi oli muuttunut historian aikana ennen 1900-lukua. Ja jos ajatellaan gendereitä olevan peräti NELJÄ (miehen ja naisen lisäksi transgenderistit ja sukupuolineutrit) niin mihinkäs väliin heidät lokeroitte Hoitoon. Kuritus.com - Jokainen ansaitsisi saada vähän turpaansa aina toisinaan. | |
![]() 24.04.2005 17:13:34 | |
Halojaa halojaa, ensimmäiset hiukan alle 6000 vuotta naisen rooli on muotoutunut nyrkin ja hellan välissä ja nyt viimeiset viiskyt vuotta on nainenkin saanut avata julkisuudessa suunsa. Suunta on sentään oikea, mutta ei se naisen ja miehen suhde niin hirveästi oli muuttunut historian aikana ennen 1900-lukua. Tuota onko tuo 6000 vuotta vain satunnainen heitto? Se meinaan kuulostaa siltä. Historian lähteet nyt tuntevat kuitenkin pieniä poikkeuksia tuosta miesvaltaisuudesta. Lisäksi on arveltu että ennen neoliittista vallankumousta olisi naisia jopa palvottu. | |
![]() 25.04.2005 17:43:13 | |
Mun mielestä ei oo erikseen miesten ja naisten musiikkia, itellä soi vähän kaikki AC/DC:stä Jimi Hendrixiin, ja yks miespuolinen tuttu tykkäs Britney Spearsistä. Hmmh? Niin, mutta sinä oletkin muusikko. Ja sanoit itse, että naispuolisia muusikoita on vähemmän kuin miespuolisia. Olet siis sukupuolesi edustajana selvää vähemmistöä. Väitän, että musiikkimakusi poikkeaa paljonkin keskivertonaisesta. Kyllä on erikseen miesten ja naisten musiikkia. Antti Tuisku on naisten "musiikkia", Motörhead miesten. Ei sitä käy kiistäminen. Totta kai löytyy moottöripää-faneja naisten joukosta ja toisaalta Tuisku-faneja "miehistä". Mutta ne ovat poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön. "Heavy on kaunista ja melodista musiikkia." - General Njassa | |
![]() 25.04.2005 17:58:21 | |
Kyllä on erikseen miesten ja naisten musiikkia. Antti Tuisku on naisten "musiikkia", Motörhead miesten. Ei sitä käy kiistäminen. Ei piru vie. Ei uppoa meikäläiseen. Toki on musaa, joka on suunnattu jompaa kumpaa sukupuolta edustavalle kohdeyleisölle, mutta siihen se jää. Sama kun sanois, että mies ei voi käyttää punaista paitaa eikä nainen sinistä. Ja että jos tossa asiassa rupee sooloileen, on poikkeava. Mutta ne ovat poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön. Tuo on muuten dorkin sanonta ikinä. The road never ends for me, kid.
Bella Italia #1 | |
![]() 25.04.2005 18:02:22 | |
Tuo on muuten dorkin sanonta ikinä. Niin muuten on. Mun sisko muuten kuuntelee UDOa. Mean machine. Tyttöjen musaa? Niin, hän ei soita eikä laula. | |
![]() 25.04.2005 18:28:12 | |
Sama kun sanois, että mies ei voi käyttää punaista paitaa eikä nainen sinistä. Ja että jos tossa asiassa rupee sooloileen, on poikkeava. Mutta jos suurin osa miehistä käyttää sinistä paitaa ja suurin osa naisista punaista, niin eikös silloin yleinen toteamus ole se, että sininen on miesten väri ja punainen naisten? Ja tästä kaavasta poikkeavat ovat poikkeavia. Johtuuko erot sitten kulttuurisista vai biologisista tekijöistä on vaikeampi juttu, en nyt jaksa sitä maastoa penkoa. Tuo on muuten dorkin sanonta ikinä. On kieltämättä aika laimea, mutta sopi tilanteeseen. "Heavy on kaunista ja melodista musiikkia." - General Njassa | |
![]() 25.04.2005 18:35:43 | |
Mutta jos suurin osa miehistä käyttää sinistä paitaa ja suurin osa naisista punaista, niin eikös silloin yleinen toteamus ole se, että sininen on miesten väri ja punainen naisten? Ja tästä kaavasta poikkeavat ovat poikkeavia. Siinä joka noin sanoo ei oo ainakaan diplomaatin vikaa. Muista vioista en sitten tiedä. Ei tommoset yleistykset oo mistään kotosin. Miksei voi vaan sanoa, että miehet käyttävät useammin sinistä paitaa kuin naiset? Ketä se palvelee, jos "tässä menee sinisen paidan käyttäjä" -leima niitataan koko miessukupuolen otsaan? Kysykää vaikka Homer Simpsonilta mitä voi tapahtua, jos näyttäytyy duunissa vaaleanpunainen paita päällä. Ei kai me semmoista haluta. Jos noita poikkeavuuksia aletaan tolleen laskemaan, niin yhtään normaalia ei jää jäljelle. Mullakin on jalassa violetit villasukat ja korvassa kultanen rengas - taidanpa olla poikkeava. The road never ends for me, kid.
Bella Italia #1 | |
![]() 25.04.2005 18:36:57 | |
Ei piru vie. Ei uppoa meikäläiseen. Toki on musaa, joka on suunnattu jompaa kumpaa sukupuolta edustavalle kohdeyleisölle, mutta siihen se jää. Sama kun sanois, että mies ei voi käyttää punaista paitaa eikä nainen sinistä. Ja että jos tossa asiassa rupee sooloileen, on poikkeava. Yleisö muodostaa yhtälailla oleellisen osan kuin artisti/tuotantopuoli itse... suuntaus muodostuu yhtälailla tilauksen mukaan. Ei kai voida edes olettaa, että kyse olisi musiikista tiukasta itseensä rajattuna, väkisinkin on otettava muutkin mukana kulkevat (sosiologiset) tekijät, niinhän se aloituspostauksessakin määriteltiin. Lopulta kuitenkin se osa, jota kiinnostaa huomattavasti enemmän itse musiikki kuin kaikki muu toiminta ympärillä, on selkeä vähemmistö. Käsittääkseni ei ole aikoihin joutunut roviolle, jos onkin naisena ollut kiinnostunut 'vääristä asioista'. Siltikään tietyillä keikoilla ei näe juurikaan naisia, kun taas vastoin joillakin keikoilla ei näy naispuolisten lisäksi kuin pikkupillujen perässä juoksevia 'miehiä'. Levyostosten ja yleisen diggailun suhteen ehkä ei ole aivan yhtä selkeää painotusta, koska näissä tapauksissa vaikuttaa vähemmän mm. sosiaalinen paine, mutta toisaalta selkeämmin nuo aiemmin spekuloidut eri lähestymistavat musiikkiin. Kysymykseen on siis vastattu: kyllä on. Ihmetyttää, miksi se olis lopulta niin kauhea asia, ettei sitä voisi joku vähemmän laiska ja tyhmä henkilö lähteä tutkimaan kunnolla, koska selkeästi jakautumista tapahtuu muutenkin kuin sosiologisten tekijöiden johdosta (olkootkin sitten niin, että samat tekijät olisivat alkujaankin vaikuttaneet sukupuoli-jakoon ajan saatossa). Take me don't leave me. | |
![]() 25.04.2005 19:08:46 | |
Miksei voi vaan sanoa, että miehet käyttävät useammin sinistä paitaa kuin naiset? No sanotaan sitten, että miehet kuuntelevat enemmän Motörheadia ja Slayeria kuin naiset. Ja mitä suurempi ero tilastollisesti sukupuolten välillä tässä on, sitä selkeämmin ko. bändit ovat miesten musiikkia. Täsmennän ajatteluani vielä, että en pyri ottamaan arvolatautunutta kantaa tähän sukupuolieroon. Sanon vain sen, miltä maailma mielestäni näyttää. Ja sen mitä kasvatus, media ja muu ympäröivä kulttuuri meille syöttää. PomppoK tuossa mukavasti kuvasi myös minun näkemystäni. Jos noita poikkeavuuksia aletaan tolleen laskemaan, niin yhtään normaalia ei jää jäljelle. Mullakin on jalassa violetit villasukat ja korvassa kultanen rengas - taidanpa olla poikkeava. Eikä mulla ole yhtään Motörheadin levyä. Sininen paita tosin on nyt päällä... "Heavy on kaunista ja melodista musiikkia." - General Njassa | |
![]() 25.04.2005 20:04:25 | |
Eikä mulla ole yhtään Motörheadin levyä. Sininen paita tosin on nyt päällä... Mulla on Motörheadin kokoelma ja vaaleanunainen kauluspaita (tyylikäs mustan liivipuvun kanssa). Olenko semi-poikkeava? | |
![]() 26.04.2005 09:18:01 | |
Mulla on Motörheadin kokoelma ja vaaleanunainen kauluspaita (tyylikäs mustan liivipuvun kanssa). Olenko semi-poikkeava? Kieltämättä hieman arveluttava yhdistelmä... "Heavy on kaunista ja melodista musiikkia." - General Njassa | |
![]() 26.04.2005 10:08:26 | |
jumalauta, jos väkisin lähtee etsimään "naisten ja miesten musiikkia", niin kyllä sitä löytää. mä en ole koskaan huomannut minkäänalaista eroa naisten ja miesten välillä. mun mutsi tykkää beethovenista ja niin minäkin. mun exä tykkäs toolista, minä en. mun miespuolinen kaveri tykkää meshuggahista, minä en. minä pidän the policesta, mun miespuolinen kaveri ei. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)