![]() 14.12.2011 23:02:49 | |
---|---|
Tää on taas tätä, että porukka marmattaa, että ei näin voi toimia. No kertokaahan sitten, että jos näin tieten tahtoen rikot lakia warettamalla niin millainen tuomi siitä tarvisi antaa? | |
![]() 14.12.2011 23:03:46 (muokattu 14.12.2011 23:05:57) | |
Tämä on erittäin mielenkiintoinen keskustelunaihe sikäli, että oikeaa - tai siis oikeampaa kuin toinen - vastausta tuskin on olemassa. Se nyt on selvää, että immateriaalioikeuksien vertaaminen materiaalisiin oikeuksiin ei ole oikea tapa lähestyä asiaa, ja tuo vertaus digitaalinen musiikki vs. auto ontuu jo perustukseltaan. Kasettimaksu sellaisenaan ei ole nykypäivää. Kasetille tallennettiin musiikkia radiosta ym. sekä Commodore 64-pelejä. Mitä muuta? Siinä missä CD-levylle tai ulkoiselle kiintolevylle voi tallentaa mitä vain, mikä koostuu ykkösistä ja nollista. Nämä eivät ihan täsmää eikä tätä hyvitysmaksua voi siirtää sellaisenaan, koska se huitoo avokämmenellä naamalle niitä, jotka eivät niitä musiikin tallentamiseen käytä. Muiden viihdemuotojen nousu vie aikaa ja rahaa levybisnekseltä. Vertailuksi kaivelin nopeasti lukuja(wikipediaa hyväksi käyttäen), 2004 levymyynti oli maailmanlaajuisesti 33.6 miljardia dollaria, kun taas pelimyynti oli (yksistään USAssa) 10.3 miljardia dollaria. Vuonna 2008 levymyynti oli maailmanlaajuisesti 27.5 miljardia dollaria, kun vuonna 2011 pelimyynti oli 65 miljardia dollaria. Yksistään USAssa. Ei vaadi kovin paljoa päättelyä, että keksii mihin rahat levybisnekseltä ovat kadonneet. Edellisenkin perusteella ns. laittoman lataamisen vaikutus levybisneksen taantumiseen on median ja etenkin levy-yhtiöiden puolesta hyvin todennäköisesti pahasti liioiteltu. Täysin samalla tavalla pelibisnes on altis piratismille ja warettamiselle, mutta se on kyennyt moninkertaistamaan tuottonsa viimeisen kymmenen vuoden aikana, minkä levybisnes on piehtaroinut itsesäälissä, syyttäen tosin kaikkia muita paitsi itseään. Musiikilla ja muusikoilla tulisi uudistaa itsensä rankalla kädellä. Otetaan esimerkiksi vaikka peliala ja tämä joka paikassa esillä oleva Angry Birds ja sen takana oleva pelifirma Rovio. Firman ns. "core product", eli itse peli, on useilla alustoilla ilmainen! Firma on ollu pystyssä 8 vuotta, ja joku pari viikkoa sitten uutisoitiin, että toinen pelifirma oli yrittäny ostaa Rovion 2,25 miljardilla dollarilla. Ei ne tainnu pelkkiä ilmaispelejä tuolla summalla olla ostelemassa. Millä tavalla bändien "core product", eli musiikki, oli se sitten yksittäisenä kappaleena tai levynä, eroaa pelistä? Miksei moinen ajattelutapa voisi toimia musiikkibisneksessä? Useat musabisneksen "visionäärit" ovat tästä puhuneet jo useamman vuoden, mutta harva niitä vielä toteuttaa - ja tässä on mielestäni yksi taitekohdista, eli kun aiemmin puhuttiin siitä, että ihmiset ovat tottuneet siihen, että lataaminen on laillista eikä rangaistavaa, niin samalla tavalla muusikot ovat tottuneet siihen vanhaan malliin, että levymyynnistä tulee rahaa, ja radiohitistä tulee rahaa jne. Ehkä asennemuutosta kaivataan myös tällä puolen aitaa. Ei kopiosta pyydettävä hinta tai sen puute itse musiikin taiteellista arvoa muuta suuntaan eikä toiseen. Tiedän kyllä, että tuotteistaminen on monelle bändille kirosana, mut valitettavasti se ei taida olla mitenkään kierrettävissä, jos omalla musiikilla haluaa elantonsa tienata. Tai ylipäätänsä edes mainittavaa rahallista määrää. Heitä, jotka tekevät musiikkia puhtaasti harrastuksena, tämä keskustelu tuskin hetkauttaa juurikaan. En tällä kirjoituksellani puolusta enkä syyllistä ketään. Kehotan vain ajattelemaan asiaa monelta kantilta, ei välttämättä pelkästään siltä omalta. Oman bändin debyytti tuli ulos vastikään, ja näyttäähän se torrenttina olevan saatavilla. Luulenpa, että moni joka sen sieltä lataa, ei olisi musaamme muuten törmännytkään. Ja sitten niitä vituttaa ettei se ollutkaan sen Idols-tyypin uus levy. www.constantineband.net | |
![]() 14.12.2011 23:34:06 (muokattu 14.12.2011 23:34:35) | |
Hyvä kirjoitus kaiken kaikkiaan, mutta musiikkia ja pelejä ei voi mielestäni verrata toisiinsa. Jos vaikka ajatellaan tuota Angry Birdsiä, niin sitä "core productia" pystyy laajentamaan helposti, siis lähinnä sillä tavalla, että pistetään lisää kenttiä. Tarjotaan uusia pelimahdollisuuksia, joista pitää maksaa hieman (halpaahan tuo on) ja sitten voit maksaa siitä hyvästä, ettei mainoksia tule. Tätä kaikkea on hyvin vaikea soveltaa musiikkiin. Onko sulla jotain ideoita tai jollain muulla tullut vastaan jotain ideoita, miten tätä voitaisiin soveltaa musiikkiin? Ehkäpä musiikkibisneksen tulevaisuus onkin sitten enemmän peleissä ja muissa interaktiivisissa jutuissa. | |
![]() 14.12.2011 23:38:24 | |
Old Joe: Mä olen varmaan vähän tyhmä kun en oikein ymmärrä: Kovalevyille asetettu lisämaksu säädettiin kai korvaukseksi siitä, kun kansa tallentaa sinne tekijänoikeuden alaista aineistoa. Kun nyt sitten tällaista tapahtuu se onkin rangaistavaa. Eikös tässä ole jotakin hämmentävää? e. typo. Hyvitysmaksun tarkoitus ei ole vieläkään kompensoida LAITTOMAN latailun aiheuttamia haittoja. Vaan laillisen kopioinnin. Netistä warettaminen on laitonta. | |
![]() 14.12.2011 23:43:27 | |
Old Joe: Mä olen varmaan vähän tyhmä kun en oikein ymmärrä: Kovalevyille asetettu lisämaksu säädettiin kai korvaukseksi siitä, kun kansa tallentaa sinne tekijänoikeuden alaista aineistoa. Kun nyt sitten tällaista tapahtuu se onkin rangaistavaa. Eikös tässä ole jotakin hämmentävää? Ei ole. Toi ns. kasettimaksu on vastine sille, että saat tehdä yksityiskopiointia. Eli ostamastas levystä voit rauhassa ja hyvällä omallatunnolla tehdä kopiot autoon, kesämökille ja vaik parille kaverille. Mut ensinnäkään se ei ole lisenssi siihen, et voit perustaa maailmanlaajuisen jakelupalvelun tolle levylle. Se ei myöskään ole mikään etukäteissakko waretukselle, koska waretus ei oikeesti ole mitään yksityiskopiointia, vaan vaihtokauppaa, mis jokaisen levykirjasto kauheesti kasvaa, ilman että oikeudenhaltijoiden tilipussi kasvaa. One kind of music only - the good kind | |
![]() 15.12.2011 00:08:41 | |
rintapek: . Eli ostamastas levystä voit rauhassa ja hyvällä omallatunnolla tehdä kopiot autoon, kesämökille ja vaik parille kaverille. En mä tee mitään noista, mutta sitä vastoin kovalevy pursuaa omiaa, ehkä ei kovin korkea tasoista taidetta. Mistä siis maksan? Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. | |
![]() 15.12.2011 00:09:24 | |
Aalimupina: Hyvä kirjoitus kaiken kaikkiaan, mutta musiikkia ja pelejä ei voi mielestäni verrata toisiinsa. Jos vaikka ajatellaan tuota Angry Birdsiä, niin sitä "core productia" pystyy laajentamaan helposti, siis lähinnä sillä tavalla, että pistetään lisää kenttiä. Tarjotaan uusia pelimahdollisuuksia, joista pitää maksaa hieman (halpaahan tuo on) ja sitten voit maksaa siitä hyvästä, ettei mainoksia tule. Tätä kaikkea on hyvin vaikea soveltaa musiikkiin. Onko sulla jotain ideoita tai jollain muulla tullut vastaan jotain ideoita, miten tätä voitaisiin soveltaa musiikkiin? Ehkäpä musiikkibisneksen tulevaisuus onkin sitten enemmän peleissä ja muissa interaktiivisissa jutuissa. Yhteistyötä pelien kanssa varmasti tulee olemaan enemmän, mutta en jotenkin näe perus-hevibändin musaa ainakaan niiden pelien taustalla, mitä itse pelailen. Tietty jotkut Brütal Legendit on asia erikseen, missä pelin idea pyörii itse musiikin ja sen tematiikan ympärillä. Instrumentaalimusiikilla voi olla kovakin kysyntä pelimusassa tulevaisuudessa. Ehkä pelejä ja musiikkia ei voi suoraan verrata toisiinsa, siinä ehkä yleistin liikaa. Mutta nykyaikana, kun kotistudiot alkavat olla todella tasokkaita, on etenkin artisteilla, mut toki myös isommilla bändeillä mahdollisuus tuottaa uutta musiikkia - tai vaikkapa kokeilevampia sovituksia aikaisemmin julkaistuista biiseistä - paljon nopeammalla aikavälillä kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Onneksi kukaan ei ole vielä keksinyt laittaa ulos sponsoroituja levyjä, mitkä olisi saatavilla ilmaiseksi, mutta missä biisin keskellä bändiä sponsoroiva taho esittäisi hienovaraisen mainoksen :D Tokihan Spotifyn ilmaisversio on lähellä tätä, tai ainakin oli vielä silloin kun käytin palvelun ilmaista puolta. Teen paraikaa aihetta sivuavaa opparia, joten sikälikin näistä asioista keskusteleminen ja keskustelun seuraaminen on hyvin mielenkiintoista, sillä melkein kaikilla tuntuu oleva hyvinkin jyrkkiä mielipiteitä suuntaan tai toiseen. www.constantineband.net | |
![]() 15.12.2011 00:10:12 | |
McNulty: Miten tämä lasketaan sinun mielestäsi? Jos oletetaan että ... Ymmärrätkö? Kyl mä ymmärrän. En osaa antaa mielipidettäni laskennasta, koska mulla ei ole harmainta aavistustakaan mitä ja kuinka paljon tossa on tehty, tai mitä kaavaa on laskennassa käytetty. En lähde korjaamaan yhtälöä, mis on liikaa tuntemattomia tekijöitä. Ilmeisesti kumminkaan kukaan ei o pystyny oikeudelle toimittamaan uskottavampaakaan laskelmaa, koska silloin oikeus olis käyttäny sitä? Ei tos tartte olettaa levy/lataus. Suomen myydyin levy taitaapi olla Jari Sillanpää, oisko kolmesataatuhatta? Jos vaikkapa prosentti potentiaalisista ostajista jättää levyn ostamatta sen vuoksi, että se on waretettavissa, niin se tarkoittaa kolmeatuhatta myymätöntä levyä. Kympin kappalehinnalla vahinko on kolkyt tonnia. Yhdestä ainoasta levystä. One kind of music only - the good kind | |
![]() 15.12.2011 00:16:44 | |
Old Joe: En mä tee mitään noista, mutta sitä vastoin kovalevy pursuaa omiaa, ehkä ei kovin korkea tasoista taidetta. Mistä siis maksan? Maksat myös kunnallisveroa vaikkapa kirjastosta, katuvaloista ja terveyskeskuspalveluista, käytit niitä tai et. One kind of music only - the good kind | |
![]() 15.12.2011 00:23:19 | |
Guitarwall: Yhteistyötä pelien kanssa varmasti tulee olemaan enemmän, mutta en jotenkin näe perus-hevibändin musaa ainakaan niiden pelien taustalla, mitä itse pelailen. Tietty jotkut Brütal Legendit on asia erikseen, missä pelin idea pyörii itse musiikin ja sen tematiikan ympärillä. Instrumentaalimusiikilla voi olla kovakin kysyntä pelimusassa tulevaisuudessa. Ehkä pelejä ja musiikkia ei voi suoraan verrata toisiinsa, siinä ehkä yleistin liikaa. Mutta nykyaikana, kun kotistudiot alkavat olla todella tasokkaita, on etenkin artisteilla, mut toki myös isommilla bändeillä mahdollisuus tuottaa uutta musiikkia - tai vaikkapa kokeilevampia sovituksia aikaisemmin julkaistuista biiseistä - paljon nopeammalla aikavälillä kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Yksi iso ongelma on se, että yksittäisen bändin/artistin on todella vaikea päästä pinnalle ilman levy-yhtiön kaltaisten tahojen apua. Näkyvyyttä on helkkarin vaikea saada. Jos taas ajatellaan esim. youtubea mainostuskanavana, niin originellita (tai vähemmän originellit) cover-vedot tunnetuista biiseistä saavat siellä suurimpia katselukertoja. Internetissä on informaatiota niin helvetisti, että sitä kautta on kohtuullisen hankalaa päästä esille. Toki poikkeuksiakin löytyy. Onneksi kukaan ei ole vielä keksinyt laittaa ulos sponsoroituja levyjä, mitkä olisi saatavilla ilmaiseksi, mutta missä biisin keskellä bändiä sponsoroiva taho esittäisi hienovaraisen mainoksen :D Tässähän onkin sitten seuraava yritys sponsorirahojen kahmimiseen... kiits :D Teen paraikaa aihetta sivuavaa opparia, joten sikälikin näistä asioista keskusteleminen ja keskustelun seuraaminen on hyvin mielenkiintoista, sillä melkein kaikilla tuntuu oleva hyvinkin jyrkkiä mielipiteitä suuntaan tai toiseen. Ilmoita ihmeessä kun oppari on valmis. Lukisin mielelläni sen. Ei mulla mitään älyttömän jyrkkiä mielipiteitä loppujen lopuksi ole. Mun mielestäni iso osa ihmisistä nettikeskusteluissa ei tiedä yhtään mitään tekijänoikeuskorvauksista. "Teostomafia"-kortti on tekijänoikeuskeskustelujen "Hitler"-kortti. Suurin osa Teoston korvauksista menee biisien tekijöille. Teoston hallintoon kuluu 13%. Tekijät saivat muistaakseni tänä vuonna 68% ja kustantajat 32% jaetuista rahoista. Suomalaiset tekijät saivat muistaakseni 84% ja kustantajat 16%. Kyllä ne Teoston rahat suurimmaksi osaksi menevät ihmisille eivätkä ahnaille korporaatioille. | |
![]() 15.12.2011 07:53:05 | |
rintapek: Ei ole. Toi ns. kasettimaksu on vastine sille, että saat tehdä yksityiskopiointia. Eli ostamastas levystä voit rauhassa ja hyvällä omallatunnolla tehdä kopiot autoon, kesämökille ja vaik parille kaverille. Härskiä on kuitenkin se, että samalla kun huudetaan kasettimaksusta niin levyteollisuus kehittelee kopiosuojauksia levyilleen. Eli tähän lailliseen kotikopiointiin pyritään laittamaan kapuloita rattaisiin mutta silti ei olla valmiita tinkimään kasettimaksu vaateista. Äänilevyjen tilanne taitaa olla vähän rauhoittumassa CD levyn ajautuessa hiljalleen kohti unohdusta mutta joskus vuosia sitten tilanne oli toinen. Kilpaa kehiteltiin erilaisia suojausmetodeja jotka pahimmassa tapauksessa rampauttivat levyn kuuntelemisen kokonaan. Levyt eivät toimineet autoissa tai tietokoneisiin asentui haittaohjelmia levyiltä. Levyteollisuus ei juurikaan välittänyt ongelmista ja vikaa saattoi löytää myös artisteista. Muistaakseni eräskin suomalainen suosikkimuusikko kehotti kopiomaan levynsä C kasetille jos digitaalinen kopiointi ei onnistunut. DVD levyissä on sama juttu. Ostetussa levyssä täytyy tapella varoitustekstien ja antiwaretusilmoitusten läpi ennenkuin voi elokuvaa katsella. Riistohintaisen Disney DVD:n siirtäminen taulutietokoneen ymmärtämään muotoon esim. automatkaa varten ei onnistukaan ilman hakkeriystävän apua. Ei waretuskulttuuriin ole ajauduttu pelkästään tietoteknisen kehityksen ja ilmaisten lounaiden toivossa. Kyllä osittain tekijänoikeuksien omistajat saavat katsoa peiliin. Jossain vaiheessa unohdettiin se, että kuluttaja on kuningas ja keskityttiin enemmän oman ansaintamallin turvaamiseen kun kuluttajien tarpeen täyttämiseen. Jotain vikaa täytyy olla jos vertaisverkosta löytää toimivamman version elokuvasta kuin kaupanhyllystä. Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010! | |
![]() 15.12.2011 08:38:12 | |
Guitarwall: Millä tavalla bändien "core product", eli musiikki, oli se sitten yksittäisenä kappaleena tai levynä, eroaa pelistä? Miksei moinen ajattelutapa voisi toimia musiikkibisneksessä? Mun mielestä musiikkia ja pelejä ei oikein voi "core productin" osalta verrata. Jos pelaan, istahdan siihen koneelle ja alan pelaamaan, se on sidoksissa siihen paikkaan ja näin ollen siihen peliin voidaan väsätä vaikka minkälaisia kopiosuojauksia sun muita, kun ei mun tarvii sitä peliä voida kopioida autoon ja mökille ja puhelimeen. Ja olihan se tuo Angry Birdskin Roviolle n. viideskymmenes peli jonka ne teki. Ihan kiva, että lopulta breikkas. Kai siellä joku riskirahoitus on täytynyt taustalla pyöriä mistä rahaa on tullut. Ja osaamista on karttunut tekijöille. Toki angry birds taas ei ole niin paikasta riippuvainen pelaamista varten, mutta ei siitäkään tarvii semmosta versiota kopioida jota vois vaikka lenkillä pelata :) Mutta siinä ollaan kyllä samaa mieltä, että jotain uutta musiikin saralla pitäs keksiä... http://vanhakoulu.bandcamp.com | |
![]() 15.12.2011 10:48:10 | |
alanko: Mun mielestä musiikkia ja pelejä ei oikein voi "core productin" osalta verrata. Jos pelaan, istahdan siihen koneelle ja alan pelaamaan, se on sidoksissa siihen paikkaan ja näin ollen siihen peliin voidaan väsätä vaikka minkälaisia kopiosuojauksia sun muita, kun ei mun tarvii sitä peliä voida kopioida autoon ja mökille ja puhelimeen. Ei ehkä suoranaisesti itse tuotteen osalta, vaikka pelit alkavat olla yhä vähemmän paikasta riippuvaisia. Onhan tulevaisuuden konsoleiksi väläytelty käsikonsoleita, jotka saa helposti liitettyä telkkariin ja padiin, jolloin konsolipelitkään eivät ole enää paikasta riippuvaisia. Tätä tukee se, että toi uus PSP Vita on ainakin puheiden mukaan raudaltaan PS3:n veroinen. Ehkä enemmän tarkoitin tuolla "core productin" vertaamisella sitä, että käytettäisiin siihen omaan musiikkiin samaa lähestymistapaa kuin mitä moni mobiilialustoille julkaiseva pelifirma käyttää peleihinsä - eli se musiikki on vain osa isompaa kuvaa, kenties pelkkä markkinointiväline. Musiikilla on kyllä se etu peleihin nähden, että sitä voi kuunnella samalla kun tekee jotain muuta, eli taustamusiikkina. Mut kovin moni musiikin tekijä ei varmaan lähtökohtaisesti ajattele tekevänsä ihmisille taustamusiikkia :p Aalimupina: Yksi iso ongelma on se, että yksittäisen bändin/artistin on todella vaikea päästä pinnalle ilman levy-yhtiön kaltaisten tahojen apua. Näkyvyyttä on helkkarin vaikea saada. Jos taas ajatellaan esim. youtubea mainostuskanavana, niin originellita (tai vähemmän originellit) cover-vedot tunnetuista biiseistä saavat siellä suurimpia katselukertoja. Internetissä on informaatiota niin helvetisti, että sitä kautta on kohtuullisen hankalaa päästä esille. Toki poikkeuksiakin löytyy. Toki tällä hetkellä tilanne on, että levylafkat ja etenkin majorit ovat vielä toistaiseksi määräävässä asemassa markkinoilla. Niin useasti kuitenkin törmää näissä alan tulevaisuutta pohtivissa kirjoissa ja blogeissa (itsellä juuri luettavana Owsinskin Music 3.0, suosittelen) siihen, että nykyajan ja tulevaisuuden tarve levy-yhtiöille on aina vähenemään päin, ettei sitä väittämää voi sivuuttaa ihan noin vain. Tuskin U2:n kaltaisia megaluokan bändejä enää tuleekaan, ja kenties musiikkibisnes muuttuu entistä enemmän niche-tyyppiseksi. Digitaalinen jakelu on tuonut mahdolliseksi sen, että teoriassa kaikki musiikki on saatavilla missä vain, eikä digitaaliseen jakeluun enää välttämättä tarvita levy-yhtiöitä palveluiden, kuten CD Baby yleistyessä. Voisiko bändi itse palkata esim. alaa tuntevan mainos/markkinointitoimiston auttamaan näkyvyyden lisäämisessä? Luultavasti sen saisi kuitenkin halvemmalla, kuin 80% levyn tuotosta minkä levylafkat ottavat. Radioonkin on mahdotonta päästä vähänkään vaikeammalla musalla ja ilman suhteita, mut nettiradiot nostavat päätänsä hitaasti, vaikkakin epävarmasti. Siellä kuitenkin yksittäiset ihmiset päättävät, mitä soittavat, joten soittoon pääsy on DJ:n omasta mieltymyksestä kiinni, toisin kuin soittolistojen kanssa toimivissa radioissa. Toki kuuntelijamäärät ovat vielä vain murto-osa tavallisesta radiosta, mut aika näyttää, miten ne tulevat kasvamaan. Tuosta olen samaa mieltä ihan omasta kokemuksestakin, että näkyvyyttä on vaikea saada tällä hetkellä. Jos joku keksii hyvän (ja mielellään lähes ilmaisen) tavan saada itselleen näkyvyyttä, voi laittaa yksityisviestiä! :D www.constantineband.net | |
![]() 15.12.2011 11:59:04 (muokattu 15.12.2011 11:59:41) | |
reaper666: Tää on taas tätä, että porukka marmattaa, että ei näin voi toimia. No kertokaahan sitten, että jos näin tieten tahtoen rikot lakia warettamalla niin millainen tuomi siitä tarvisi antaa? Mahdollisen mallin ottaminen ehkä Euroopan sivistyneimmältä ja parhaiten toimeen tulevalta valtiolta? http://fin.afterdawn.com/uutiset/ar … aaminen_pysyy_laillisena_sveitsissa Sveitsi on päättänyt pitää suhtautumisensa verkkopiratismiin ennallaan. Maassa on vastaisuudessakin laillista ladata musiikkia, elokuvia ja pelejä henkilökohtaiseen käyttöön. Hallituksen teettämän tutkimuksen mukaan noin joka kolmas sveitsiläinen (yli 15-vuotias) lataa tekijänoikeudenalaista materiaalia verkosta luvatta. Verkkopiratismi on siis Sveitsissä lähes yhtä yleistä kuin Suomessa, lainsäädännön eroista huolimatta. Vaikka Sveitsissä 2,6 miljoonaa ihmistä lataakin verkosta, niin viihdeteollisuudelta se ei ole pois. Piratismi ei ole syönyt artistien tuloja, vaikka he toista väittävätkin. Hallituksen näkemyksen mukaan ei ole mitään syytä muuttaa nykyistä lainsäädäntöä. Pahimmillaan muutos vain aiheuttaisi lisää harmeja kuluttajille. Hallitus ei halua turhaan estää tiedon saatavuutta tiukalla tekijänoikeuslainsäädännöllä. Sen sijaan Sveitsi kehottaa tekijänoikeudenhaltijoita sopeutumaan maailman muutoksiin. EDIT: Uutistekstin lisäys. | |
![]() 15.12.2011 12:10:06 | |
^Kiitos linkistä. Olen silti eri mieltä asiasta. Koska jos omaan käyttöön latailee ja kaikki sitä tekisivät niin eihän artistit yms. saisi enää rahaa. Hassua sinänsä, että Sveitsi on kyllä sellainen maa, että siitä suomi kyllä saisi ottaa opikseen. Asiat tuntuu aika mallillaan meinaan olevan siellä. Sori OT. | |
![]() 15.12.2011 12:11:10 (muokattu 15.12.2011 12:17:20) | |
tender.insanity: Mahdollisen mallin ottaminen ehkä Euroopan sivistyneimmältä ja parhaiten toimeen tulevalta valtiolta? http://fin.afterdawn.com/uutiset/ar … aaminen_pysyy_laillisena_sveitsissa Jos 2,6 miljoonaa ihmistä lataa ilmaiseksi verkosta, niin millä tavalla on perusteltavissa, että se ei olisi viihdeteollisuudelta pois? Jos totutaan siihen, että kaikki on ilmaista, niin muutaman sukupolven päästä kukaan ei ole valmis enää maksamaan mistään mitään. Tuntuu, että piraatit ovat oikeasti tyhmiä, jos väittävät, että laiton lataaminen ei ole artistien tai bänden tai pelintekijöiden kukkarosta pois. Nythän vielä on ihmisiä, jotka ovat oikeasti ostaneet levyjä ja pelejä kaupasta, siinä vaiheessa kun kaiken saa ilmaiseksi netistä laillisesti, niin kuinka monta sukupolvea menee siihen, että totutaan ilmaisuuteen. No sittenhän jää vain "oikeat taiteilijat", jotka tekevät musiikkia sydämestänsä ja käyvät raksalla duunissa. Piraattien vaihtehtoiset mallit luovan työn tekijälle eivät ole kovinkaan houkuttelevia. Kansalaispalkka ja sponsorointi... Asenne on se, että taiteilijat ja vastaavat eivät saisi rikastua tekemisillään. Tai paremminkin asenne on se, että kaikki mulle ilmaiseksi. | |
![]() 15.12.2011 12:14:02 | |
En nyt hiffaa miten tuo Sveitsin tilanne tähän liittyy. Siinähän puhutaan lataamisesta omaan käyttöön. Tämä tuomion saanuthan oli kokonaisen vertaisverkon perustaja, ei mikään pelkkä kotilataaja. Suurrikollinen siis, ei mikään punaisia päin kävelijä. | |
![]() 15.12.2011 12:15:23 | |
reaper666: ^Kiitos linkistä. Olen silti eri mieltä asiasta. Koska jos omaan käyttöön latailee ja kaikki sitä tekisivät niin eihän artistit yms. saisi enää rahaa. Hassua sinänsä, että Sveitsi on kyllä sellainen maa, että siitä suomi kyllä saisi ottaa opikseen. Asiat tuntuu aika mallillaan meinaan olevan siellä. Sori OT. Sveitsillä on yksi maailman vauraimmista maista. Sveitsi on onnistunut pelaamaan korttinsa hyvin historian saatossa. Pankkitalous on nähtävästi olliut kannattavaa. Sveitsistä mallin ottaminen todennäköisesti tarkoittaisi sitä, että pitäisi olla "vähän" vauraampi maa. Jossain kantonissa saa runsaasti asumistukea jos tulot eivät ylitä 100 000€ vuodessa (summa voi heittää, mutta noilla main se oli), yksi poliitikkomuusikkokaveri oli käynyt siellä keikalla ja kertoi tämän. Pitäisi varmaan muuttaa sinne. | |
![]() 15.12.2011 12:22:22 | |
Aalimupina: No sittenhän jää vain "oikeat taiteilijat", jotka tekevät musiikkia sydämestänsä ja käyvät raksalla duunissa. On myös niitä jotka eivät ymmärrä katsoa peiliin ja lopettaa suosiolla. Jos olet yksityisyrittäjä ja sinulla ei riitä asiakkaita, niin ennemmin tai myöhemmin laitat lapun luukulle ja vaihdat hommia. Muusikoilla nyt ei ole mitään laaduntarkkailua. Ihan sama, mitä ripulipaskaa tekee ja aina voi syyttää piratismia tulojen pienuudesta ja saat kuitenkin jotain pieniä roposia siitä kun ihmiset ostavat kännyköitä ja kovalevyjä. (hymiö taas tiukkiksille) | |
![]() 15.12.2011 12:39:30 | |
tender.insanity: On myös niitä jotka eivät ymmärrä katsoa peiliin ja lopettaa suosiolla. Jos olet yksityisyrittäjä ja sinulla ei riitä asiakkaita, niin ennemmin tai myöhemmin laitat lapun luukulle ja vaihdat hommia. Muusikoilla nyt ei ole mitään laaduntarkkailua. Ihan sama, mitä ripulipaskaa tekee ja aina voi syyttää piratismia tulojen pienuudesta ja saat kuitenkin jotain pieniä roposia siitä kun ihmiset ostavat kännyköitä ja kovalevyjä. (hymiö taas tiukkiksille) Olipas tyhmä vertaus. Entä jos olisin yksityisyrittäjä ja myisin sanotaan nyt vaikka helloja. Joka yö mun liikeeseen murtauduttaisiin ja helloja pöllitäisiin. Ja kun jokainen on käynyt pöllimässä hellan niin eihän se sitä enää sitten ostaisikaan. Sitten pistän lapun luukulle kun hellat on mennyt mutta rahaa ei ole tullut. Eli kauppa ei ole käynyt. Mutta jos vaikka estettäisiin se pölliminen niin ihmiset ostaisivat sen tarvitsemansa hellan ja ei tarvisi pistää lappua luukulle. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)