![]() 25.11.2007 11:28:20 | |
---|---|
No mutta Thomy, rakas ystävä, solvata musiikinteiköitä? Olen mielestäni yhden kerran sanonut jotain siihen suuntan. Se tapahtui silloin kun vertasin musiikintekemistä ja sillä elämisen yrittämistä siihen, että sama asia kun yrittäisi elää käpyjen keräilyllä. Se ei ole solvaamista. Se on mielipide. Jäykkis hyvä, en ole ystäväsi. Ja kerron sinulle myös, että tuo on paska mielipide. Olen itse elävä esimerkki siitä, että musiikin tekemisellä voi pärjätä ihan mukavasti ja huomattavasti paremmin, kuin käpyjen keräilyllä. Ja meitä on monia. Se on fakta, eikä se muutu miksikään sinun väheksyvillä "mielipiteilläsi". | |
![]() 25.11.2007 18:34:05 | |
Molemmilta nimi esiin :) "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 | |
![]() 25.11.2007 18:45:59 | |
Molemmilta nimi esiin :) Kyllä nämä ovat merkittäviä henkilöitä varmaan kumpainenkin. :) | |
![]() 25.11.2007 19:01:05 | |
Luulisi, ettei se sinunkaltaisellesi asiantuntijalle ole ongelma eikä mikään, etenkin kun päämäärään "pääsee monin erilaisin tavoin". Vain yksi tapa riittää. Muussa tapauksessa joku äkkinäisempi saattaisi kuvitella, ettei sinulla oikeasti ole mitään käyttökelpoista mallia tarjolla, ja että tuollainen "Kun tekstit ymmärretään niin syvällisesti kuin Rintapek tuossa edellä, niin ei totta puhuen inspiroi mennäkään kovin syvälle eri vaihtoehtoihin" -tyyppinen nillitys olisi vain huono tekosyy. Mun kokemuksen mukaan "parhaat" konsultit on niitä jotka tulee taloon, teettää kaiken työn talon omalla henkilökunnalla ja kirjoittavat lopuksi helvetinmoisen laskun. Näiden hankkeiden onnistumisen edellytys on kyllä aina se, että kaikilla hankkeeseen osallistuvilla on suurin piirtein sama käsitys ainakin siitä mikä on ongelma tai projektin päämäärä. Keinot, siis nuo kaivatut tehtävälistät, jalostuu kyllä sitten matkan varrella. Kuinka mulla onkin nyt se käsitys, että tässäkin ketjussa "konsultilla" ja parilla muulla on hytinä että jotain ehkä tarvitsisi tehdä, kun sitten taas suurin osa talon omasta väestä lähtökohtaisesti vastustaa kaikkea mitä kukaan koskaan missään sanoo tai tekee. Näin ollen ainakaan tämä "konsultti" ei suunnitellut tässä vaiheessa lähteä tuomaan pöytään minkäänlaisia tehtävälistoja. Vaikka hän sattuisi pudottamaan keskusteluun kuinka upean hopeanuolen tahansa, niin talonväki toimii omaksumansa roolin mukaan ja torppaa sen millä tahansa syyllä tai peräti olkinukella. Eli jatketaan kuten ennenkin, yritetään pitää "keskustelua" yllä ja voidaan ehkä pudotta jokin ideakin aina silloin tällöin. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 25.11.2007 19:21:10 | |
Kun tekstit ymmärretään niin syvällisesti kuin Rintapek tuossa edellä, niin ei totta puhuen inspiroi mennäkään kovin syvälle eri vaihtoehtoihin... Ymmärrystäni on turha kyseenalaistaa. Lainaukset ovat aivan kuten kirjoitit. Niitä kommentoin. Mikäli tuossa on jotain syvällisempää taustalla, niin se ei kirjoituksistasi käy ilmi. One kind of music only - the good kind | |
![]() 25.11.2007 19:38:48 | |
Mun kokemuksen mukaan "parhaat" konsultit on niitä jotka tulee taloon, teettää kaiken työn talon omalla henkilökunnalla ja kirjoittavat lopuksi helvetinmoisen laskun. Näiden hankkeiden onnistumisen edellytys on kyllä aina se, että kaikilla hankkeeseen osallistuvilla on suurin piirtein sama käsitys ainakin siitä mikä on ongelma tai projektin päämäärä. Keinot, siis nuo kaivatut tehtävälistät, jalostuu kyllä sitten matkan varrella. Kuinka mulla onkin nyt se käsitys, että tässäkin ketjussa "konsultilla" ja parilla muulla on hytinä että jotain ehkä tarvitsisi tehdä, kun sitten taas suurin osa talon omasta väestä lähtökohtaisesti vastustaa kaikkea mitä kukaan koskaan missään sanoo tai tekee. Näin ollen ainakaan tämä "konsultti" ei suunnitellut tässä vaiheessa lähteä tuomaan pöytään minkäänlaisia tehtävälistoja. Vaikka hän sattuisi pudottamaan keskusteluun kuinka upean hopeanuolen tahansa, niin talonväki toimii omaksumansa roolin mukaan ja torppaa sen millä tahansa syyllä tai peräti olkinukella. Eli jatketaan kuten ennenkin, yritetään pitää "keskustelua" yllä ja voidaan ehkä pudotta jokin ideakin aina silloin tällöin. Tämähän on jo nähty lukuisia kertoja näillä palstoilla. Kehitellään raju ja raflaava otsikko: "Rahanahneelle TO-järjestölle..." (tuossa "rahanahneudessahan" on kyseessä tietysti vaan puhdas "mielipide", ei solvaus...) ja retostellaan ummet ja lammet, sekoitetaan puurot ja vellit... ja sitten kun joku tarpeeksi tiukkaan sävyyn kysyy, että mitäköhän herra jäykkis oikeastaan mahtaa tarkoittaa, niin BAM ! Väistöliike. Jätetään vastaamatta suoriin kysymyksiin, kun ei vaan taidot ja tietämys riitä. Mutta jatka vaan jäykkis, mutu-pohjalta niinkuin tähänkin saakka. Onhan siinä oma tietynlainen hupi-aspektinsa... | |
![]() 25.11.2007 21:23:38 | |
Tämähän on jo nähty lukuisia kertoja näillä palstoilla. Kehitellään raju ja raflaava otsikko: "Rahanahneelle TO-järjestölle..." (tuossa "rahanahneudessahan" on kyseessä tietysti vaan puhdas "mielipide", ei solvaus...) ja retostellaan ummet ja lammet, sekoitetaan puurot ja vellit... ja sitten kun joku tarpeeksi tiukkaan sävyyn kysyy, että mitäköhän herra jäykkis oikeastaan mahtaa tarkoittaa, niin BAM ! Väistöliike. Jätetään vastaamatta suoriin kysymyksiin, kun ei vaan taidot ja tietämys riitä. Voihan tietenkin olla, että kyse on tiedon ja taidonkin puutteesta, mutta kuitenkin: Olen tässä ketjussa osoittanut, että hyvitysmaksun jakoavaimessa on perustavaalaatua oleva ongelma, joka on aikapommi ja että ennen pitkää se posahtaa meidän kaikkien silmille. Mikä on vastaus? Toistuvissa vastauksissasi et ota puolikkaalla sanalla kantaa itse asiaan, vaan toteat ykskantaan, että minä kyllä koen että mun taiteilu on täysin vapaata, rahaakin tulee että ropisee ja että se joka muuta väittää on vähintään kaheli. Tämän saitin keskustelun tason kannalta ikävintä on, että fiksuimmat tyypit ovat aivan täysipäisiä kavereita ja tasan tarkkaan tietävät mistä puhutaan, mutta koska tunnutaan pelkäävän koko asiaa, niin on omaksuttu pelkkä äänekkään rölöttäjän rooli, jonka ainoa tarkoitus on estää kaikki tähän aiheeseen liittyvä vähänkin asialliselta haiskahtava keskustelu. Mutta Rintapekkiin. Väitin, että et ollut käsittänyt mistä on kysymys, mutta voin olla kyllä väärässäkin - jos niin sori. Kommentoit tuolla taannoin minun tätä tekstiä: Joka kerta kun sun frendit polttaa sun kellaribändin biisin CD:lle, niin Teosto varastaa sulta sulle kuuluvaa rahaa ja sä et voi tehdä asialle yhtään mitään. näin: Kellaribändi tai mikserinetti eivät noihin maksettaviin korvauksiin liity millään lailla, tai tavalla. Mikäli tuommoista teos/korvausautomaattia olet luomassa, niin pimputtelen casiolla jotain rompulle, jota jakelen Stockkan kellon alla ruuhka- aikana ilmaiseksi. Ilmoitan jakelumäärän tuonne hyväksymääsi mediaverotoimistoon. Korvauksia sitten odottelen. Ymmärrän pointtisi. Ketjun alkupuolella on puhuttu tekijänoikeuden kolmesta tukijalasta, respektio-oikeudesta, palkasta ja yksinoikeudesta määrätä teoksen käytöstä. Taustoja kannattaa vielä lukea tästä viestistä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=155860&o=72 Viestin lopussa todetaan perusongelma, eli että ei ole mittaria jolla kulutus voitasiin mitata. Sanotaan myös, että mediaveron avulla voitaisiin ehkä luoda puitteet joiden avulla voitaisiin edes summittain mitata teosten kulutus. Siis ei ole mittaria ja se tuntuisi olevan ongelma. En usko että me nähdään päivää jolloin artisti voisi tässä laajuudessa itse vain ilmoittaa jonnekin että näinpalmeni, se on sitten 150 juuroa, kiitos. Jos sinulla on ajatuksia tämän mittauksen suhteen, niin anna palaa. Viihdeteollisuus ja musiikintekijät nyt ainakin tekevät kaikkensa että mitään mittaria ei pääsisi milloinkaan syntymäänkään. Jos täällä nyt sattuisi olemaan joku rahantarpeessa oleva oikeudenomistaja, niin voisi miettiä esimerkiksi sitä, että kuinkahan paljon lirahtaisi tilille jos ne kaikki verkoissa liikkuvat teokset rekisteröitäisiin kulutuksena. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 25.11.2007 21:30:03 | |
Viihdeteollisuus ja musiikintekijät Tässäpä tämä jäykkiksen metodi pähkinänkuoressa. Kuten totesin (aika monennen kerran): puurot ja vellit. | |
![]() 25.11.2007 21:48:04 | |
Jos täällä nyt sattuisi olemaan joku rahantarpeessa oleva oikeudenomistaja, niin voisi miettiä esimerkiksi sitä, että kuinkahan paljon lirahtaisi tilille jos ne kaikki verkoissa liikkuvat teokset rekisteröitäisiin kulutuksena. Noh, tässä mä oon.Oikeudenomistaja.Ja olen aina rahantarpeessa. Mites kun muistaakseni säkin oot sanonut useaan otteeseen ettei sitä datavirtaa saa kontrolliin millään? Mistä sitä sitten korvauksia? | |
![]() 25.11.2007 22:53:33 | |
Voihan tietenkin olla, että kyse on tiedon ja taidonkin puutteesta, Voi olla. Olen tässä ketjussa osoittanut, että hyvitysmaksun jakoavaimessa on perustavaalaatua oleva ongelma, joka on aikapommi Et mielestäni ole. ...fiksuimmat tyypit ovat aivan täysipäisiä kavereita ja tasan tarkkaan tietävät mistä puhutaan... Ovat. Mutta Rintapekkiin. Väitin, että et ollut käsittänyt mistä on kysymys, mutta voin olla kyllä väärässäkin - jos niin sori. Kommentoit tuolla taannoin minun tätä tekstiä: Ymmärrän pointtisi. Siis ei ole mittaria ja se tuntuisi olevan ongelma. En usko että me nähdään päivää jolloin artisti voisi tässä laajuudessa itse vain ilmoittaa jonnekin että näinpalmeni, se on sitten 150 juuroa, kiitos. Jos sinulla on ajatuksia tämän mittauksen suhteen, niin anna palaa. Ei ole. Mikäli itselläsi on, niin anna palaa. One kind of music only - the good kind | |
![]() 26.11.2007 09:22:58 | |
Viihdeteollisuus ja musiikintekijät nyt ainakin tekevät kaikkensa että mitään mittaria ei pääsisi milloinkaan syntymäänkään. En ymmärrä. selitä, kiitos. Miksi viihdeteollisuus ei haluaisi mittaria, joka paljolti helpottaisi kaikkien työtä? Jos täällä nyt sattuisi olemaan joku rahantarpeessa oleva oikeudenomistaja, niin voisi miettiä esimerkiksi sitä, että kuinkahan paljon lirahtaisi tilille jos ne kaikki verkoissa liikkuvat teokset rekisteröitäisiin kulutuksena. Ei luultavasti yhtään enempää, koska jostain nekin rahat olisi kerättävä. Yksittäisen kulutustapahtuman hinta vaan laskisi. Toisin sanoen kulutusta olisi pirusti enemmän, mutta rahamäärät pysyisivät suunnilleen samoina. Olettaen tietysti, että joku kerää rahaa suunnilleen saman verran kuin ennenkin. Sitäpaitsi, kuten olet itsekkin jo monesti sanonut, ei sitä nettiliikennettä voi kontrolloida tai valvoa. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' | |
![]() 26.11.2007 09:30:15 | |
En ymmärrä. selitä, kiitos. Miksi viihdeteollisuus ei haluaisi mittaria, joka paljolti helpottaisi kaikkien työtä? Saattaa olla, että kyseinen teollisuus ei halua mittaria joka laskee mukaan äänitteet jotka myydään sen ohi suoraan tekijältä kuluttajalle. MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa. | |
![]() 26.11.2007 10:18:13 | |
Tässäpä tämä jäykkiksen metodi pähkinänkuoressa. Kuten totesin (aika monennen kerran): puurot ja vellit. Kuuleppas nyt Thomy, tekisit selkeesti itseäsi suuremman teon jos ymmärtäisit nyt yksinkertaisesti sulkea turpasi. Kun arvostellaan yhtä näistä Järjestöistä niin arvostellaan juuri sitä politiikkaa joka on seurausta mm. musiikintekijöiden polittiikasta. Jos yhtä näistä Järjestöistä kiitetään, niin kiitetään myös musiikintekijöitä. Jälkimmäisen osalta on suhteellisen harvoin syytä sanoa yhtään mitään. Yleisesti tunnettu tosiasia on, että näiden järjestöjen hallituksissa ja toimielimissä istuvat edustajat ristiin ja rastiin ja käytännössä ne ovat niin vahvoissa sidokissa toisiinsa, että yhden politiikka on myös toisen politiikaa. Jos kuitenkin juuri sinulla nyt sattuisi olemaan aukkoja sivistyksessä, niin koetappa vaikka aikasi kulutuksi selvittää Arto Alaspään virat ja luottotehtävät niin saatat valoisimpana hetkenäsi hetken käsittää mistä on puhe. Noh, tässä mä oon.Oikeudenomistaja.Ja olen aina rahantarpeessa. Mites kun muistaakseni säkin oot sanonut useaan otteeseen ettei sitä datavirtaa saa kontrolliin millään? Mistä sitä sitten korvauksia? Taisi tulla sanottua. Esimerkiksi IFPI onnistui painostustoimillaan sulkemaan OiNK nimisen trakkerin. Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että sen materiaali on jakaantumassa kolmelle uudelle trakkerille. Kulttuuria ei saada netistä, eikä sen tehokasta jakamista voida kontrolloida. Ranskassa kaavaillaan nyt että ainoa vaihtoehto on siis se, että kun IFPI bongaa verkosta potentiaalisen kulttuurin varmuuskopioijan, niin katkaistaanpa kaverilta yhteydet. On tainnut tulla ennenkin sanottua, että saahan sitä haaveilla ja että mitä ankaremmin näihin asioihin yritetään vaikutta, niin sen nopeampaa on kehitys. Nyt voisi ajatella että tuo Ranskan tapaus voisi olla se joka liipaisee todella käyntiin anonyymien verkkojen kehityksen. Esimerkiksi pojat lahden takana kaavailevat jo, että torrent protokollasta on muutenkin päästävä eteenpäin ja on hyvin todennäköistä, että he saavat myös jotain aikaan. Puhutaan esimerkiksi muurahaisten-polku nimisestä tekniikasta jossa lähimmät kontaktit on jollain järjellisellä vaivalla tunnistettavissa, mutta eipä juuri pidemmälle. Kontrolloida liikennettä ei siis voi, mutta ehkä sen kanssa voi kyllä tehdä yhteistyötä. Ongelmahan oli, että ei ole mittaria. Protokollat, Torrent, DC++, tulevat anonyymit verkot jne., ovat kaikki ihmisten tekemiä ja ne, siis protokollat, tekevät niitä asioita joita niiden tekijät haluavat niiden tekevän. Piraatit, toisin kun täällä usein halutaan väittää, eivät ole läpeensä pahoja jotka tekevät asioita silkasta kiusasta (vaikka sitäkin varmasti esiintyy), vaan, niin kornilta kun se kuulostaakin, he ovat musiikinkintekijöiden uskollisin fanilauma. Kysymys on kaupankäynnistä: Älkää antako heille Kotilaista, antakaa heille joille jotain jota he arvostavat, niin he antavat teille mittarit. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 26.11.2007 10:32:49 (muokattu 26.11.2007 10:37:15) | |
Näin ollen ainakaan tämä "konsultti" ei suunnitellut tässä vaiheessa lähteä tuomaan pöytään minkäänlaisia tehtävälistoja. En ole lainkaan yllättynyt. En uskonut hetkeäkään, että sinulla edes olisi meille tarjottavaksi minkäänlaista toimivaa ratkaisua, ja lisäksi olin melkoisen varma, ettei sinussa ole myöskään miestä myöntää sitä, vaan tyydyt tapaisi mukaan väistelemään liian vaikeaksi käyviä kysymyksiä ja esittämään jonkinlaista ylemmyydentuntoista pseudointellektuellia, joka on aikaansa edellä ja tietää miten maailma makaa. kulttuurin varmuuskopioijan Hoho! Piraatit, toisin kun täällä usein halutaan väittää, eivät ole läpeensä pahoja jotka tekevät asioita silkasta kiusasta Eivät varmasti tee asioita "silkasta kiusasta", vaan pikemminkin siksi, että he voivat käyttää rahojaan johonkin muuhun kuin ylihintaisiksi katsomiinsa levyihin. Lisäksi voisit joskus ottaa sen pääsi pois puskasta ja korvata tuon kirjoittamasi "piraatit" sanan "levy-yhtiöillä". niin koetappa vaikka aikasi kulutuksi selvittää Arto Alaspään virat ja luottotehtävät niin saatat valoisimpana hetkenäsi hetken käsittää mistä on puhe. "Koetappa" joskus selvittää meille myös omat virkasi ja luottotehtäväsi sekä se, missä määrin saat toimeentulosi musiikista, niin ehkä sinuun voi sitten suhtautua vähän vakavammin. Ai niin, onhan tätä kysytty aikaisemminkin, ja saatu taas lisää väistelyä vastaukseksi! Ei sittenkään mitään. "Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto) | |
![]() 26.11.2007 10:36:36 (muokattu 26.11.2007 10:38:06) | |
Kuuleppas nyt Thomy, tekisit selkeesti itseäsi suuremman teon jos ymmärtäisit nyt yksinkertaisesti sulkea turpasi. Kiitti vinkistä, voisit myös näyttää esimerkkiä ja avata kitasi sitten kun sulla oikeesti on jotain kerrottavaa. "Mielipiteesi" ovat jo tulleet selväksi. Kun arvostellaan yhtä näistä Järjestöistä niin arvostellaan juuri sitä politiikkaa joka on seurausta mm. musiikintekijöiden polittiikasta. Ja sun maailmankuvassasi "musiikintekijä" on näköjään hyvin tarkkaan rajattu sapluuna (ja meillä on oikein yhteinen "politiikka"). Mutta kuten itsekin tuossa myöhemmin toteat: Kysymys on kaupankäynnistä Sun kelailemasi business-mallit eivät vain vakuuta. Johtunee osittain ylimielisestä asenteestasi koko alaa ja siihen liittyvää työtä kohtaan, sekä siitä, että sä vetelet niin monet mutkat suoriksi, kun et oikeasti ole riittävän perehtynyt asioihin. | |
![]() 26.11.2007 11:07:06 | |
PS. Mä en oikeastaan tarkkaan tiedä mitä meinaa "rölötys", ilmeisesti jotain johon olen itsekin syyllistynyt. Mutta jos keskusteluaiheen, joka voisi olla esim. "Gramex hävisi hovioikeudessa" otsikoi "Rahanahneelle TO-järjestölle turpaan hovissa", niin varmasti saa mitä tilaa. Rölö rölö. | |
![]() 26.11.2007 12:00:17 | |
Jäykkiksen perimmäinen motiivi on mulle edelleen täysin epäselvä. Mä olen muusikko ja tienaan erilaisina tekijänoikeuskorvauksina noin 20.000 -25.000 euroa. Mun mielestä mä olen sen ansainnut ja sen lisäksi saan rojaltya jolla ei ole mitään tekemistä tekijänoikeuskorvausten kanssa. | |
![]() 26.11.2007 12:28:17 | |
Jäykkiksen perimmäinen motiivi on mulle edelleen täysin epäselvä. Mä olen muusikko ja tienaan erilaisina tekijänoikeuskorvauksina noin 20.000 -25.000 euroa. Mun mielestä mä olen sen ansainnut ja sen lisäksi saan rojaltya jolla ei ole mitään tekemistä tekijänoikeuskorvausten kanssa. Et olisi paljastanut summaa, tulee lisää vain kateellisia. ;) No, mun korvaukset ovat murto-osa noista. | |
![]() 26.11.2007 12:29:57 | |
Jäykkiksen perimmäinen motiivi on mulle edelleen täysin epäselvä... Et ole ainoa. One kind of music only - the good kind | |
![]() 26.11.2007 12:58:32 | |
Juuri. Ennen kun tämä ketju saa ainakin omalta osalta jäädä, niin palataan vielä hetkeksi ajattelun sille tasolle joka näiden tekstien perustella tuntuu luonteenomaisimmalta ainakin muutamalle viimeksi äänessä olleelle. Vain pari asia. Ensinnäkin henkilöllisyyskysymys. Kuten olen joskus ennenkin sanonut, niin tämän hetkisiin suunnitelmiin ei millään muotoa kuulu retostella henkilöllisyydelläni, mikä virka minulla mahdollisesti on tai miten valtavat saavutukset minulla on musiikin tai muun taiteen alueella. On tullut ennenkin sanottua, että asiat asioina ja ne on ne jotka väittelee, ei persoonat. Kuka käyttää tarmonsa henkilöllisyyskysymysten ja motivaatioiden puntarointiin, niin olkoon hyvä vain - vaikka aikansa voisi käyttää hyödyllisemminkin. Varoitettu on. Thomyä tuntuu tuo otsikko edelleen kiusaavan. Tämän tyyppiset otsikot on usein kirjailijan omia subjektiivisia näkemyksiä tai väitteitä jostain asiasta. Niin voisi olla nytkin, mutta ei ole. Otsikon väitteen tukena on nyt kahden oikeusasteen päätös joiden perusteella Gramex on tehnyt väärin (= on osoittanut perusteetonta ahneutta) vaatiessaan laskutusperusteeksi potentiaalista kuulujamäärää kontra se, että YLE on ollut valmis maksamaan korvaukset "vain" todellisen kuulijamäärän mukaan. Jos haluaa neutraalimman otsikon, niin kannattaa ensikerralla olla hiukan nopeampi. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)