Aihe: Levyhyllysi järjestys
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Trendkeel
06.05.2008 15:27:14
Bändit aakkosjärjestyksessä ja bändien levyt ilmestymisjärjestyksessä.
Vaikka sama se nyt olisi missä järjestyksessä nuo levyt ovat, kun niitä löytyy vielä sen verran vähän niin löytää aika helposti.
Niin ja kuuntelen levyt yleensä koneelta tai iPodilta niin eihän sillä ole mitään väliä. Joten mitä turhaan noita levyjä pitää tuolla hyllyssä.
Gibson Les Paul Studio Alpine White
Väinämöinen
06.05.2008 19:28:23
Bändit aakkosjärjestyksessä ja bändin tuotanto ilmestymisjärjestyksessä.

Tällä tavalla. Juice Leskinen menee L-kirjaimen kohdalle. Promot ovat erikseen omassa nipussaan.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Frozen Semen
ruuvimeisseli
06.05.2008 20:32:59 (muokattu 06.05.2008 20:34:12)

Bändien levyt ilmestymisjärjestyksessä ja bändit on järjestelty vähän miten sattuu. Mulla ei mitään massiivista levykokoelmaa ole, joten järjestelyyn ei nyt niin hirveästi ole tarvetta. Tällä hetkellä levyjä on noin 70 kappaletta hyllyssä.
You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava.
M-Juhana
06.05.2008 20:47:57

Viimeks kuunnellut kasan päällä.
"Akaan Saabisti" -Veikko
McWall
07.05.2008 09:06:25 (muokattu 07.05.2008 09:07:02)
Jaa, oon aina pitänyt itteäni pakkomielteisenä kahelina, ku levyjen on oltava aina aakkosjärjestyksessä. Vaan ilmeisesti meitä on lisääki. :D

e: typ
Rattata
07.05.2008 09:08:09
Viimeks kuunnellut kasan päällä.

Näinhän se ikävä kyllä yleensä menee kunnes jaksaa taas järjestää.
Eero Laine
07.05.2008 09:20:20
Artistin nimen mukaan (Peter Gabriel G:ssä, The Smiths S:ssä, A Tribe Called Quest T:ssä, Chick Corea and Return to Forever C:ssä ja pelkkä Return to Forever R:ssä) ja artistin sisällä ilmestymisjärjestyksen mukaan (myös kokoelmat). Eri esittäjien kokoelmat ovat albumin nimen mukaan, esimerkiksi Warriorsin soundtrack on W:ssä. Jos tällaisen albumin kotelon kyljessä lukee eri nimi kuin kannessa, kansi ratkaisee (kyljen Salsoul Classics vs kannen The Original Salsoul Classics; O:hon meni).

Voi kuulostaa aika fasistiselta, mut kun on kerran tiukat säännöt keksinyt, niiden noudattaminen on aika automaattista, ja levytkin löytyvät helposti.
jigsore
07.05.2008 10:08:40

Tuli yksi ongelmatapaus mieleen, nimittäin uudelleenjulkaisut joissa on kaksi levyä samassa. Esim. Anthtax - Fistful Of Metal / Armed And Dangerous, Pestilence - Consuming Impulse / Testimony Of The Ancients, Pekka Pohjola - Pihkasilmä kaarnakorva / Harakka bialoipokku. Sijoittaako levy sen ensimmäisen levyn alkuperäisjulkaisuvuoden mukaan vai koko setin julkaisuvuoden mukaan..
seikkailumielellä ja leikkimielellä
Dunga
07.05.2008 10:12:59
Oli joskus _todella_ tylsää, joten järkkäsin levyhyllyn kansien sivujen värien mukaan, valkoiset, mustat ym.

Hienon näkönen tuli ja muijakin tykkäs. Levyjen löytäminen ei sitten ookkaan niin helppoa puuhaa, mutta normaalisti sivutettavat levyt on löytänyt itsensä paremmin soittimeen.
Accidento bizarro - tutto morto.
metall1ca
07.05.2008 14:43:30
ne 30-40 levyy mitä mul on on iha sikinsokin! Mutta pidän yleens metallicaa ja kaikkee iron maidenii helposti löydettävissä!
Spike
07.05.2008 23:55:40
Onko täällä muuten kukaan väsäillyt sellaista koko seinän kokoista levyhyllyä, eli listat joiden päälle levyt, saa kannet näkyviin? Tuollainen on pari vuotta pyörinyt mielessä, mutta ei mitään hajua käytännön toimivuudesta. Ainakin levykaupoissa noita näkee välillä, esim Turun "moi, oliksulla joku tietty mielessä?"-kaupassa.
Luulis että parisataa levyä valkoisella seinällä vois olla jo aika näyttävä.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
Wiitala
08.05.2008 01:32:50
Aakkosissa, ja saman artistin levyt ilmestymisjärjestyksessä.

Levymäärän paisuessa suureksi tämä on osoittautunut lähes ainoaksi keinoksi löytää haluamansa levy.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Carvel
08.05.2008 01:44:12
Onko täällä muuten kukaan väsäillyt sellaista koko seinän kokoista levyhyllyä, eli listat joiden päälle levyt, saa kannet näkyviin? Tuollainen on pari vuotta pyörinyt mielessä, mutta ei mitään hajua käytännön toimivuudesta. Ainakin levykaupoissa noita näkee välillä, esim Turun "moi, oliksulla joku tietty mielessä?"-kaupassa.

Toi kuullostaa hienolta! Ainakin jos ei keksi tyhjälle seinälle käyttöä, ja tois se ainaki näyttävyyttä. Ja jos kaikki nyt ei kuitenkaan olis mitään Cannipal Corpsea, niin kehtais vanhemmatkin tuoda kylään :D
Kuvittele että tässä lukee jotain hauskaa..
Burn
08.05.2008 08:48:20 (muokattu 08.05.2008 08:50:10)

Saman bändin levyt kronologisessa järjestyksessä, ei siinä oikeastaan mitään muuta ole.

EDIT levyjä on tosiaan vajaa 200 että ei vielä ole syytä pitää niitä missään aakkosjärjestyksessä. Ehkä sitte hiukan myöhemmin.
Olipa kerran pedofiili, raiskaaja ja pappi. Ja siinä oli vasta tarinan ensimmäinen henkilö...
Marshallga
08.05.2008 10:14:15
Bändit aakkosjärjestyksessä. Artistin levyt kronologisessa järjestyksessä, kokoelmat studiolevyjen jälkeen.
Mordax
08.05.2008 10:44:07
Bändit aakkosjärjestyksessä. Artistin levyt kronologisessa järjestyksessä, kokoelmat studiolevyjen jälkeen.

Hyvin sanottu. Kyseinen järjestys toimi minullakin hyvin.
Where's that confounded bridge?
L.Ruoska
08.05.2008 10:58:18

Levyhyllyyn menis ehkä jotakuinkin 150+ cd:tä. Ei ole läheskään täynnä. Mitään muuta järjestystä ei ole kun että levyt on aikajärjestyksessä bändeittäin. Eli vaikka Angel Dust, King for a Day ja Album of the Year joista Dusti olis siis ylimpänä. Bändit on ihan random järjestyksessä, paremmat bändit vähä ylempänä vissiin =)

Se hylly on kind of jaettu neljään osaan, semmonen missä on kaks "lokeroa" vierekkäin ja päällekkäin.

Niinkun näin:
1-2
----
3-4

Osastolla 1 oli ennen pelkästään Apulantaa, möin pois 40+ levyn kokoelman ja säästin pari levyä ja yhden sinkun jostain yläasteajoilta. Nyt siinä on kaikki suomalaiset, eli CMX ja pari muuta. Osastolla 2 on suurinosa ulkomaisista. Rokit ylempänä, chillit (regei ja jazzi) alempana. Osa näistä chilleistä valuu tonne nelososastolle kans.

Osastolla 3 on ns. "vaimon levyt" eli Bon Jovit ja Savage Gardenit ja joululaulut ja sitä rataa. Osastolla 4 on soundtrackejä ja häröpallolevyjä.

Aina muuttaessa tai suursiivouksen aikana (kun ottaa joka levyn hyllystä ja pyyhkii pölyt) tulee järjesteltyä jotain aakkosjärjestyksiä ja tällästä. Mutta siin on sitten se kun jokaisen osaston ylimpään slottiin mahtuu yksi tuplalevy, niin niihin kuitenkin ostuu jotain joka sitten ei todellakaan ala A:lla ja niinpoispäin. Mulla on levyjä varmaan jotain ehkä 50-60 nyt kun möin muutaman kokoelman joten kaikki löytyy kyllä ihan sekuntissa muutenkin.
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
Marlowe
08.05.2008 11:18:51
Levyhyllyn järjestystä on pohdiskeltu Muusikoiden.netissä useampaan otteeseen, mutta laitetaas vielä kerran, koska kyse on kuitenkin Elämää Suuremmasta Jutusta.

Levyt ovat aakkosjärjestyksessä, kirjastoihminen kun olen. Sukunimi ratkaisee yksittäisen artistin paikan (Aretha Franklinin "Lady Soul" löytyy siis F:sta). Jos samalta artistilta on useampia levyjä, niin niiden paikka järjestyy ilmestymisvuoden mukaan (Beatlesin "Sgt. Pepper" on siis hyllyssä ennen "Abbey Roadia").

Jos kokoelmalevy voidaan sijoittaa selkeästi johonkin tiettyyn vuoteen, niin se sijoittuu sopivaan väliin artistin tuotannossa (esim. Alice Cooperin "Greatest Hits" on hyllyssä "Billion Dollar Babiesin" ja "Welcome to My Nightmaren" välissä). Näin ei kuitenkaan ole ihan aina, sillä esimerkiksi Beatlesin "Anthologyt" on sijoitettu bändin tuotannon loppupäähän.

Tribuuttilevyt ja tietyn bändin tai artistin tuotantoon kiinteästi liittyvät on useimmiten järjestetty varsinaisen artistin tuotannon perään, eli heviheebojen tekemä "Butchering the Beatles" tai useiden eri artistien Beatles-aiheisista biiseistä koostuva "Beatlemaniacs" löytyy Beatlesin kohdalta (mutta muistaakseni cover-levy "Glass Onion" on G:ssa - onkohan tässä uudelleenmietinnän paikka?).

Soundtrackit ja useamman eri esittäjän tuotannosta koostuvat kokoelmalevyt on hyllytetty nimekkeen mukaan, ellei sitten niillä ole selkeästi yhtä tekijää (esim. Isaac Hayesin "Shaft" löytyy H:sta, mutta monen esittäjän biiseistä koostuva "Juno" puolestaan J:sta).

Lisäksi boksit ovat kirjahyllyssä erikseen, ja yleensä uusimmat hankinnat ovat pinossa stereoitten ääressä.

Genren mukaan järjestelemistä olen harkinnut joskus heikkoina hetkinäni.
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
mokkasiini
08.05.2008 12:30:26

Tota pitää ehkä koittaa ku pääsee täältä HOASilta omaan asuntoon. Jos jollain on tällänen jo nyt, olis siisti nähä kuvia, että miten skulaa.

Itellä on tällä hetkellä tässä koneen päällä hyllyssä aakkosjärjestyksessä. Ja sitte bändin levyt ilmestymisjärjestyksessä, paitsi esim Saviour Machinen Legend-trilogian erikoispainokset jotka ilmesty järjestyksessä II, III, I on tietenkin järjestyksessä I, II, III. Various Artists on ihan vikana vaikka siinä edessä on mm. Wreckin levyt. Uudelleenpainatukset menee samaan paikkaan mihin originaali menis. Kokoelmia en osta niin ei oo niiden kanssa ongelmaa.

Ongelma on nyt se, että noihin riveihin taitaa mahtua enää kaks kolme levyä maksimissaan. Eikä oo tilaa alottaa uutta riviä. Pitää varmaan heittää johonkin nurkkaan noita, joita ei tuu enää kuunneltua. Toinen ongelma on kans noissa muoviläpysköissä / ohuissa pahvikoteloissa. Esim. Asan Foetida. Eihän sitä mitenkää näe / saa tuolta jewel discien välistä.
Punisher
26.06.2008 17:55:07 (muokattu 26.06.2008 19:59:36)

Itse olen aina laittanut kokoelmatkin varsinaisen diskografian lomaan ensipainoksen julkaisuvuonna.

Prioriteettini ovat seuraavat.
1 - Bändit aakkosjärjestykseen 0-Ö
Esimerkit:
1.1 - Numerot ensin, 36 Crazyfists tulee ennen Abbaa
1.1 - Dark Funeral tulee ennen Darkanea, King Diamond ennen Kingston Wallia, jne.
1.2 - Joel Hoekstra sijoittuu Allan Holdsworthin eteen, eli artistin sukunimen mukaan
1.3 - The Faceless kuuluu kategoriaan F, A Perfect Circle kategoriaan P (tästä olen ollut aiemmin toista mieltä, vieläkin ovat jotkut levyt "miten sattuun" mitä en ole viitsinyt korjata)
2 - Levyt kronologiseen järjestykseen vasemmalta katsottuna
2.1 - Ensimmäiseksi demo(t)
2.2 - Varsinainen tuotanto ensimmäisen painoksen ilmestymispäivänä {esim. Death : "Individual Thought Patterns" (1. painos 1993, minun painos 1999) ennen "Symbolic"-levyä (1. painos 1995, minun painos 1995)}
2.3 - Bootlegit ja kokoelmat "julkaisupäivän" mukaan {esim. Emperor : "Conquering Europe" (1998) sijoittuu levyjen "Anthems to the Welkin at Dusk" (1997) ja "IX Equilibrium" (1999) väliin, "Scattered Ashes" (2003) luonnollisesti viimeiseksi, koska viimeisin studiolevy on "Prometheus" vuodelta 2001}
2.4 - Yhtyeen diskografiaan läjään lasketaan demot, EP-julkaisut, täyspitkät ja kokoelmat. Itse lasken mukaan myös bootlegit vaikka ne eivät virallisesti artistin diskografiaan kuulukaan.

Yllämainitun kaltaisesta kontrollifriikkiydestäni johtuen en ole koskaan ostanut splittilevyä tai kokoelmalevyä jossa on useita artisteja, mutta fuusioduttuani naisystäväni kanssa saman katon alle, oli pakko laittaa näille kokoelmille omat karsinansa, johon laitoin ne kokoelman nimikkeen perusteella aakkosjärjestykseen.

Jotta tilanne olisi vielä hankalampi, on olemassa erityisen harmittavia painoksia levyistä, jotka eivät mahdu levyhyllyyni. Esim. Sigur Rós "Takk", Porcupine Tree "Fear of a Blank Planet" CD+DVD, pahvisinkut ja muut taidelaatikot olen sijoittanut aakkosjärjestykseen omaan karsinaansa.

Sekä Opeth että Emperor (omat henkilökohtaiset suosikkiyhtyeeni) olen irrottanut epäjohdonmukaisesti kaikista albumeista omiin lokeroihinsa, joihin olen niiden diskografiat kasannut. Molemmat karsinat sisältävät monia samoja levyjä erilaisina painoksina (vrt. Emperorin viime vuonna julkaistut yhtenevän mustat boksit, Opethin metallilaatikot ja kirjekuoret, huhhuh), joten nämä samat painokset olen koettanut laittaa kronologiseen järjestykseen, vaikkakin lähinnä silmänmiellyttävyysastetta kunnioittaen (eli en siis lähtenyt tunkemaan lähes identtisiä Emperor-lootia muun diskografiaan väleihin, vaan ihan omaan siistiin nurkkaansa.

Pisteenä i:n päälle olen vielä tehnyt "oma tuotanto" -nurkkauksen, johon kasaan kronologiseen järjestykseen levyjä, joissa itse esiinnyn.

PS. Minua harmittaa suunnattomasti levyjeni kansien rikkoutuminen tai vaurioituminen, joten jossain vaiheessa otin digipackit ja slipdiscit erilleen, mutta jostain syystä se ahdisti päässä, joten sijoitin ne jälleen sääntöjeni mukaan omille paikoilleen.

Edit: Typoja
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Wilhelm Nietzsche
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)