Tämä keskusteluhan juontaa juurensa juuri voimaan tulleeseen musiikki- ja viihdealan meluasetukseen jossa ei todellakaan välitetä hevon vertaa kenenkään mieltymyksistä. Siellä on selkeät äänenpainerajat, niitä täytyy työnantajien jatkossa noudattaa. Jos esim. ravintolaoloissa livebändeistä aiheutuvaa äänenpainetta ei saada laskemaan riittävän alhaiselle tasolle, on ainoa vaihtoehto jättää bändi buukkaamatta. Ei tämä sen kummallisempaa matematiikkaa ole. Juu, mutta se taso on 87 desibeliä suojien alla ja jos lyö baarimikolle vaikka 20dB:tä vaimentavat tulpat, niin se on aikalailla tarpeeks suurimalle osalle bändejä. Tai ainakin näin olen käsittänyt, että homma toimii. Siitä päästään taas siihen kysymykseen, että kannattaako ylipäätään soittaa niin kovaa. Ehkä kannattaa, ehkä ei. Se on päätös mikä on bändien tehtävä ja kummallakin on hyvät ja huonot puolensa, ja sen keskustelun paikka on ehkä joku toinen threadi sitten. |
En minä näkisi asiaa tuolla tavalla. Kyse on vain eri mieltymyksistä. EDIT: Tällä vuodatuksella ei taida olla hirveästi tekemistä enää itse topicin kanssa, mutta oli vain tarkoitus kommentoida tuota "nuoret tykkää kuunnella musiikkia kovalla, vanhemmat hiljaisella. Nuoret väärässä, vanhat oikeassa" ajattelutapaa. Ei vaan se että iän mukana melun voipi aistia paljon kivuliaammin kuin nuorena riippumatta sen melun desibeli tasosta. Alle kaksikymppisenä luukutettiin betoniseinäisessä treenikämpässä 60 w putkivahvistinta liki täysillä. Arvaapa tulisiko enää mieleen. |