HaloOfFlies 29.11.2006 12:02:01 | |
---|
Kamahoulama, stop thät building! Ja asiasta toiseen... Piti äsken uteliaisuuttani suoraan kysyä kirjallisuuden proffalta oliko Juicella merkitystä akateemiselle kirjallisuudentutkimukselle ja tutkijoille. Kuulemma oli. Aika samantyylisesti puhui kuin sinä tuossa aiemmin. Ne tietyt muutamat tekstit nostettiin esille ja niiden merkitys. Juice ei kuulemma pelkästään toistanut kieltä, vaan loi sitä uudeksi. Tämä on totta. Ja jotkut Juicen biiseissä olleet sanat on ihan yleisestikin päätyneet sanastoon. Esim. sana "sinappihuntu", joka ei siis ennen Sika-kappaletta ollut käytössä. Muitakin varmasti on. It's always funny until someone gets hurt, and then it's just hilarious. S.M.A.K.-jäsen #5 |
M-Juhana 29.11.2006 12:11:04 | |
---|
Hm. Johtuu varmaan siitä ettei kouluissa enää opeteta tavaamista. Ihan vaan välissä, et tavaaminen on kouluun palannut. Ainakin mun tyttö opettelee tavaamista. |
Leikari 29.11.2006 12:16:20 | |
---|
Sanoppa muuta. Joistakin tämänkin ketjun teilaamisista tulee ikävästi mieleen m.netin keskustelupalstan sääntö numero kymmenen.
täh??? mistä? - - taitaa tuossa kommentissa olla ruotsalaistyylistä yliherkkyyttä kyllä keskusteluun pitää muutakin mahtua kuin hymistelyä Soitetaan jamia! |
carnation 29.11.2006 13:17:11 | |
---|
Eniten mua ihmetyttää tämä suomi-rap jossa uhotaan, että on paljon sanottavaa mutta loppujen lopuksi ei sitten sanotakkaan yhtään mitään. Ja luulisi, että kun musa kuitenkin perustuu pitkälti niiden riimien voimaan niin tehtäisi muutakin kuin jauhetaan samaa riimiä noin minuutin verran kuten eräässä finteligenssin biisissä tehdään jonka riimeistä lisään pienen pätkän tähän loppuun. "tavattiin, ravattiin, havaittiin, niin, avattiin, poimittiin, perustettiin, edustettiin, vakiinnutettiin, kellariin, madallettiin, vaivuttiin, sijoitettiin, perustettiin, otettiin, lainattiin, purkitettiin, iskettiin, lähdettiin, tähdättiin" "Verbaalisesti kumpikin meistä potki niin ku Jet Li" - Fintelligens Mua ihmetyttää joku rock-musa, siinähän sanat on tasoa "get on baby get on ou jee get on oujee jee". Mitä sanottavaa siinä on? Jos nyt suomenkielisestä rapista/hiphopista puhutaan, niin tsekkaa vaikka Avain/Asa. Jos Fintelligens tekee jonkun asian just niin kuin ei pitäisi, niin se ei tarkoita sitä että kaikki tekee niin. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
Minstrel 29.11.2006 13:23:28 | |
---|
Heheh, Juicen ja Göstan sanoituksista lipsuttiin sitten rap-dissaukseen. Muusikoiden.net ei ikinä petä. Alkuperäiseen aiheeseen liittyen olen itse valmis kompromissiin. Arvostan Juicen ja etenkin Göstan lyriikkaa todella paljon, mutta saan myös uudemman polven teksteistä hitosti irti. Nerokkaita sanankäänteitä ja oivalluksia löytyy sukupolvesta riippumatta. "Sometimes you eat the bar, and sometimes, well, the bar eats you." |
Nor 29.11.2006 13:41:39 | |
---|
Pelle Miljoona! Onko jo mainittu? |
kivi 29.11.2006 14:06:40 | |
---|
Pelle Miljoona! Onko jo mainittu? Joo, esimerkkinä vasemmalla kädellä tehdyistä sanoituksista. |
Jani The Rock 29.11.2006 14:08:37 | |
---|
Joo, esimerkkinä vasemmalla kädellä tehdyistä sanoituksista. Äläs nyt, hei. "Väkivalta ja päihdeongelma" on oikeesti niin inhorealistinen mestariteos, että oikein hirvittää. Siinä jää Anssi Kelan vitun faijan BMW:t toiseksi. Your funeral, my trial. |
kivi 29.11.2006 14:08:53 (muokattu 29.11.2006 14:09:10) | |
---|
Heheh, Juicen ja Göstan sanoituksista lipsuttiin sitten rap-dissaukseen. Muusikoiden.net ei ikinä petä. Hm. Vaikka nyt dissattiinkin Fintelligensiä, niin mielestäni ihan syystä. Sen sijaan jo ketjun alussa taisin mainita Jukka-pojan ja Tulenkantajat esimerkkeinä hyvästä rap-sanoittamisesta suomen kielellä. |
AP 29.11.2006 14:09:04 | |
---|
Joo, esimerkkinä vasemmalla kädellä tehdyistä sanoituksista. Merkitys tietylle aikakaudelle voi silti olla iso, Pellen sanoituksia en kokonaisuutena tarkastellen vähättelisi, yksikseen "vain sanoituksina" katsoen niistä kyllä löytää huomauttamista. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
kivi 29.11.2006 14:11:48 (muokattu 29.11.2006 14:12:45) | |
---|
Merkitys tietylle aikakaudelle voi silti olla iso, Pellen sanoituksia en kokonaisuutena tarkastellen vähättelisi, yksikseen "vain sanoituksina" katsoen niistä kyllä löytää huomauttamista. Mä olen juuri tuota tarkoittamaasi "tiettyä aikakautta" nuoruuteni elänyt, mutta mun on sanottava että vaikka silloin joku "Lähdetään kiitämään" tai "Meidän on tulevaisuus" tai "Nuoret sankarit" tai "Juosten kohti elämää" olivat elämää suurempia elämyksiä, ei aika ole niitä hyvin kohdellut. Sitäpaitsi Taskinen ne hyvät biisit teki. :-) |
Mako 29.11.2006 14:50:00 | |
---|
..kävöin niin että selkä pettää ilman sinua aina on hc sää laulaa Happoradio. Karua. Juice ois muotoillu toisin mutta yleisön perseet keinuu keikoilla näilläkin. Mulla tommonen rivi särähtää korvaan, mutta kun tekstejä voi tehdä niin monella tyylillä, eikä se hiotuin aina sovi parhaiten musiikkiin. "Think MacGyver, think!" -MacGyver |
KillingMachine 29.11.2006 15:42:19 | |
---|
Gösta Sundquist oli kyllä semmoinen legenda että ei muuta sanaa tulekkaan mieleen hänen nimestään. Mutta vaikka Juice ja Göstä molemmat ovat ajassa siirtyneet eteenpäin niin jyrkästi kiellän että ketään yhtä loistavia sanoittajia ei olisi elossa. Tähän lisäisin semmoiset nimet kuin J. Karjalainen ja Pelle Miljoona. Basistit kunniaan. |
Nor 29.11.2006 16:48:19 | |
---|
Siis mitä fuck!? Pellen sanoituksethan on just mahtavia ja elämääsuurempia! En meinaa niitä punk-sanotuksia, vaikka onhan niissäki asennette ja ne on aika pellejä :D Mä ainaki saan Moottoritie on kuuma levyn ja muista sen tyylisistä sanotuksista kunnon kiksit. |
Conrad Lant 29.11.2006 16:50:23 (muokattu 29.11.2006 17:48:56) | |
---|
J.A. Mäki ja Jarno Mällinen Esimerkiksi Mustan mullan juhannus, Ei mitään ja Palaan pohjoiseen ovat suomenkielistä lyriikkaa (ja nimenomaan lyriikkaa taidemuotona) parhaimmillaan. Etelän vetelät jäävät hapuilemaan kauas taakse. Kun täytyy sanoa jotain eivät runomitat kerro mitään EDIT: Sillä virallisella rock-kielellä mainittavaa lyriikkaa on tuottanut kai lähinnä Ilkka Salmenpohja. No one prayed for Sodom |
AP 29.11.2006 17:40:58 | |
---|
Mä olen juuri tuota tarkoittamaasi "tiettyä aikakautta" nuoruuteni elänyt, mutta mun on sanottava että vaikka silloin joku "Lähdetään kiitämään" tai "Meidän on tulevaisuus" tai "Nuoret sankarit" tai "Juosten kohti elämää" olivat elämää suurempia elämyksiä, ei aika ole niitä hyvin kohdellut. No, kyllä me tässä vähän samaa kysymystä kierretään, ja sitä mitä olet ennekin epäillyt. Että tekstin arviointiin ja sen "hyvyyden" miettimiseen voi vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuin teksti itsessään. Pelle osui sellaisella tavalla sellaiseen aikaan, että biiseistä nyt tuli yhden vuosikymmenentaitteen nuorten yhteinen juttu. Herää vaan kysymys, pitäisikö näitä tekstejä sitten jossain mielessä pitää parempina kuin Juicen viimeisen päälle hiottuja tekstejä. Henkilökohtaisesti itselleni eivät Pellen tekemiset ole ihan mahdottomasti koskaan kolahtaneet, Hyvää yötä maailma nyt korkeintaan. Sitäpaitsi Taskinen ne hyvät biisit teki. :-) Hymiö. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
texjazz 29.11.2006 18:38:54 | |
---|
Ennenkuin sanoitusten perussääntöjä aletaan hakata peruskallioon, pitää muistaa, että kielikin muuttuu koko ajan. Räppärit ainakin ovat etulinjassa tässä muutosprosessissa. Joku päivä huomaamme, että 70- ja 80 -luvun -sanoitukset kuullostavat vanhahtavilta kieliasultaan. Ei tarvitse loikata kuin 60-luvulle, niin huomaa, että kieli on jo nyt erilaista sanoituksissakin. "Jo päivä iltaan saa..." Kuka kynäniekoista enää tälläistä kirjoittaisi? Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
Veikko 29.11.2006 19:04:33 | |
---|
Kyllähän tätä Helismaa-Vainio-Leskinen -linjaa jatkaa kuuluisista nimistä edelleen ainakin Hanhiniemi, Myllykoski ja Saarela. Uskaltaisin lisätä tähän vielä Edu Kettusen. Kettusen sulkakynästä ei ole lähtenyt montaa heikkoa teosta, ja materiaali on aina tunnistettavaa. Ja tämä tunnistettavuus on tässä tapauksessa pelkästään positiivinen asia, sillä kyse lienee tyylistä eikä samojen teemojen pakkotoistosta. Ikävä homma, ettei Kettunen syystä tai toisesta ole onnistunut koskettamaan "kansan syviä rivejä". Tämä johtunee enemmän siitä, että mies ei soolona juuri esiinny kuin siitä että miehen esittämässä musassa olisi joitain vikavikaa. "Herra on minun paimeneni - Mister is my cowboy!" -Jukka Emil Vanaja |
Teijo K. 29.11.2006 19:05:03 | |
---|
Ennenkuin sanoitusten perussääntöjä aletaan hakata peruskallioon, pitää muistaa, että kielikin muuttuu koko ajan. Räppärit ainakin ovat etulinjassa tässä muutosprosessissa. Joku päivä huomaamme, että 70- ja 80 -luvun -sanoitukset kuullostavat vanhahtavilta kieliasultaan. Ei tarvitse loikata kuin 60-luvulle, niin huomaa, että kieli on jo nyt erilaista sanoituksissakin. "Jo päivä iltaan saa..." Kuka kynäniekoista enää tälläistä kirjoittaisi? Mielestäni tässäkin pätee sama vanha yleistys, että "mitä tiukemmin kiinni ajassa, sitä helpommin muuttuu vanhanaikaiseksi." Kaikilta ajoilta löytyy kaikenlaista silloin muodikasta juttua mikä on mennyt äkkiä ohikin, ja sitten sellaista ajattomampaa. Sen näkee myöhemmin mikä on mitä, ei juuri koskaan tekohetkellä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Älä klikkaa tät |
Mika Antero 29.11.2006 19:48:39 | |
---|
Ikävä homma, ettei Kettunen syystä tai toisesta ole onnistunut koskettamaan "kansan syviä rivejä". Tämä johtunee enemmän siitä, että mies ei soolona juuri esiinny kuin siitä että miehen esittämässä musassa olisi joitain vikavikaa. En ole ihmeemmin Kettuseen perehtynyt, vain yksi kokoelma-lp on hyllyssä, koska ihastuin joskus siihen Kone älä hyydy -biisiin. Kettunen on tod.näk. liian Broadcast ja Lentäjän poika rokkareille ja liekö sitten kuitenkin liian rock iskelmän ystäville. Eikä hän tietenkään ole esim. Leskisen kaltainen joka alan lausuntoautomaatti, eikä julkkis eikä missi... |