olazabal 09.12.2005 13:31:15 (muokattu 09.12.2005 13:32:09) | |
---|
Noinkai se menee mutta silti siinä vinyylissä jokin kiehtoo :D Ja kuitenkin kun nauhoitetaan digitaalisesta analogiseksi niin se signaali pyöristyy ja musiikki päätyy analogiseen formaattiin... No kyllähän se CD:ltä tai muulta digimatskulta kuunneltaessakin analogiseksi pyöristyy viimeistään vahvistimessa. Ellei jollain sitte ole sellasia korvia mihin voi työntää ilman sijasta digitaalisen signaalikaapelin :). Ainiin, mua vastaanhan voi argumentoida sillä, että jos tavara muutetaan analogiseksi jo masterointipajalla tms., niin voidaan käyttää helvetin kalliita ja hyviä da-muuntimia, jollaisia ei ole kenelläkään kotona soittimessa. Mut mä ainakin luotan mun muuntimiin. |
PIM 09.12.2005 13:32:41 | |
---|
Noinkai se menee mutta silti siinä vinyylissä jokin kiehtoo :D Ja eikös kuitenkin kun nauhoitetaan digitaalisesta analogiseksi niin ne portaat nimenomaan pyöristy ? Ja musiikki päätyy analogiseen formaattiin... Usko nyt jumalauta ettei sieltä CD-soittimesta tule mitään perkeleen portaita. Ne portaat on olemassa vaan sun mieleikuvituksessas ja väärin valitusta digitaalidatan visualisointitavassa. Miks ..tana tuon kuvaajan keksijä ei käyttänyt yksittäisiä pisteitä kuvaamaan digitoitua signaalia koska yksittäisistä pisteistä aika/jännite-koordinaatistossa tuossa on oikeasti kyse eikä mistään jatkuvasta kulmikkaasta viivasta. Onko toi nyt niin perkeleen vaikea ymmärtää että AD-muunnoksessa jatkuvasta sähköisestä signaalista syntyy yksittäisiä mittaustuloksia, joiden perusteella DA-muunnoksessa generoidaan vastaava jatkuva signaali digitoidessa käytetyllä taajuus- ja dynamiikka-alueella, eikä siis mitään porrassignaalia koska se vaatisi teoriassakin äärettömän taajuuskaistan CD:n 20kHz sijaan. Kiesus että on vaikeeta... Some just like it analog. Some don't know shit about digital audio. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
shagriml 09.12.2005 13:35:05 (muokattu 09.12.2005 13:37:52) | |
---|
Usko nyt jumalauta ettei sieltä CD-soittimesta tule mitään perkeleen portaita. Ne portaat on olemassa vaan sun mieleikuvituksessas ja väärin valitusta digitaalidatan visualisointitavassa. Tiedän mutta siinä perkeleen levyllä ne on portaina ja D/A muunnin pyöristää ne ja noita muuntimia on monenlaisia kuten edellisessä postauksessa joku toteskin ! Vinyylissä ei ole portaita. Some don't know shit about digital audio. Some don't know shit about shit ! :D (piti vaa jotai heittää vastalauseeks) edit: Ja jos luit mun postaukset kunnolla niin huomasit senkin etten mä yrittäny selitellä äänenlaadullista eroa portailla vaan spekuloin että säröllä ja taustaäänillä on varmaan iso osansa tuossa asiassa. Toisekseen mä en oo mikään ammattilainen. Sen tiedän ainakin että monet käyttää kelanauhuria siihen että signaali jotenkin pyöristyy ja säröytyy ja siten kuulostaa "lämpimältä" ja hyvältä. |
Musta Arkipyhä 09.12.2005 13:50:40 | |
---|
Tiedän mutta siinä perkeleen levyllä ne on portaina Ymmärtääkseni cd-levyllä on ihan ykkösiä ja nollia...Eli tuo mittaus arvo koodataan biteiksi jotka tallennetaan.Noin niinkuin karkeasti ottaen. Tai sitten multa on mennyt jotain ohi opiskeluissa. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Tmp 09.12.2005 13:54:25 | |
---|
Tiedän mutta siinä perkeleen levyllä ne on portaina Äsken PeteH selitti että ei ole mitään portaita vaan ne on pisteitä. Sitten sanot että ymmärät ja sitten selität "mutta ne portaat...". Jatkakaa toki. Tämä on Mnetin parasta antia ;) |
Musta Arkipyhä 09.12.2005 13:55:29 (muokattu 09.12.2005 13:57:33) | |
---|
Vinyylissä ei ole portaita. Ei niin.Mut siinä on kuoppia ja uria :-) Vakavammin puhuen meille koulussa kerrottiin myös että nuo "portaat" koskee tuota esitystapaa jotta asia olisi paremmin ymmärrettävissä (ja täten opetettavissa) niin ne piirretään "liioitellen". Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Teijo K. 09.12.2005 14:00:11 | |
---|
Äsken PeteH selitti että ei ole mitään portaita vaan ne on pisteitä. Sitten sanot että ymmärät ja sitten selität "mutta ne portaat...". Jatkakaa toki. Tämä on Mnetin parasta antia ;) Portaita, pisteitä, mitä eroo... Munsta. |
shagriml 09.12.2005 14:00:24 | |
---|
Kaikki taas unohti pointin ja rupes jauhamaan paskaa :D Asioista on vaikea selittää kun pitäisi selittää kaikki 100% korrektisti ja konkreettisesti ettei joku takertuis johonkin pilkunviilaukseen. |
Sinap 09.12.2005 14:02:47 | |
---|
Vielä sellanen myönnytyspointti et mitä vinyylien kaiverruksessa itseasiassa tapahtuu. Voihan se olla että siinä tapahtuu joitain eriskummalisia saundia parantavia muutoksia(kertokaa joku jos TIEDÄTTE) ja minkälaisia muutoksia tapahtuu neulassa lukuhetkellä? Kuten nauhalle siirrettäessä tapahtuu nauhakompressiota. Jonkun pitäs kaivertaa levylle kaikkia testi ääniä ja tutkia tarkemmin. Tai sit jonkun pitäs kaivaa googlella et onko joku jo testannu. |
gandar 09.12.2005 14:16:03 | |
---|
Asioista on vaikea selittää kun pitäisi selittää kaikki 100% korrektisti ja konkreettisesti ettei joku takertuis johonkin pilkunviilaukseen. Tervetuloa Muusikoiden.nettiin. Ceci n'est pas une signature |
leka 09.12.2005 14:31:41 | |
---|
Portaita, pisteitä, mitä eroo... Jeps. Nollia ja ykkösiä ne on kuitenkin, visualisoisi ne vaikka piirakkana. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
Tmp 09.12.2005 14:43:16 | |
---|
Jeps. Nollia ja ykkösiä ne on kuitenkin, visualisoisi ne vaikka piirakkana. No turha kummiskaan puhua kakuista vaikka ne visualisois sellasiks. |
pablo gnu 09.12.2005 15:44:32 | |
---|
emmä siitä saundista tiiä mut viinylit on kovia! lihamylly |
pardy 09.12.2005 16:11:08 | |
---|
emmä siitä saundista tiiä mut viinylit on kovia! Joutuuko niitä hakkaamaan enemmän kuin CD:itä että ne saa rikki? |
askomiko 09.12.2005 17:44:58 | |
---|
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin. |
arrgh 09.12.2005 17:53:21 | |
---|
Minusta taas on kunniotettavaa rohkeutta tulla ilmaisemaan omaa tietämättömyyttään näinkin julkisesti. Tosin anonyymi nimimerkki auttanee julkaisukynnyksen madaltamista. Tuliko mieleen, että olisit voinut sanoa missä kohti kirjoittaja meni metsään oletustensa kanssa? Oltaisiin saatu enemmän tietoa asiasta ja uusi näkökulma ketjuun. Sen sijaan päätit ruveta vittuilemaan henkilökohtaisella tasolla, joka ei auta asiaa mihinkään päin. |
J.Hollström 09.12.2005 18:13:16 | |
---|
Tuliko mieleen, että olisit voinut sanoa missä kohti kirjoittaja meni metsään oletustensa kanssa? Oltaisiin saatu enemmän tietoa asiasta ja uusi näkökulma ketjuun. Sen sijaan päätit ruveta vittuilemaan henkilökohtaisella tasolla, joka ei auta asiaa mihinkään päin. Okei, nyt tuli mieleen kun sitä erikseen pyydettiin. Mitä henkilökohtaiseen vittuiluun tulee, niin enhän edes tunne ko. nimimerkkiä. Vittuilu menee enemmäkin sen piikkiin, että täällä on niin helppo heittää kommentteja sen enempää menettämättä kasvojaan. Mutta sitten itse asiaan, lainaukset alkuperäisestä viestistä jota kommentoin: Musta on huvittavaa, että on tyyppejä, jotka sanovat että LP kuulostaa analogisuutensa takia CD:tä paremmalta. 1. oletus: olen itse sanonut että LP kuulostaa paremmalta, mutta en sen analogisuutensa takia, vaan alla myöhemmin tulevan perustelun takia. Sitten ne kuuntelevat LP:ltä uusia julkaisuja, jotka on kuitenkin äänitetty digitaalisesti. 2. oletus: mistä henkilö tietää mitä julkaisuja kukin kuuntelee ja millä teknologioilla ne on toteutettu? Sehän tarkoittaa, että se, minkä takia ne LP:n soundista enemmän pitävät, on juurikin ne kohinat ja poksunat, eikä todellakaan digitoinnissa menetetty informaatio. 3. oletus: henk. koht. en juurikaan noista em. mainituista asoista välitä, mutta soundi kokonaisuudessaan hyvällä laitteistolla kuulostaa minun korviinin miellyttävämmältä, vähemmän rasittavalta ja musikaalisemmalta. Minulle noissa oli riittävästi oletuksia jotka eivät vastanneet käsitystäni alkuperäiseen kysymykseen viitaten. Jukka Hollström |
Musta Arkipyhä 09.12.2005 18:19:42 | |
---|
3. oletus: henk. koht. en juurikaan noista em. mainituista asoista välitä, mutta soundi kokonaisuudessaan hyvällä laitteistolla kuulostaa minun korviinin miellyttävämmältä, vähemmän rasittavalta ja musikaalisemmalta. Ei kai sillä tallennusmuodolla nyt ole mitään tekemistä musikaalisuuden kanssa? Jos tykkää vinyylistä ja nauttii sen kuuntelusta niin se on siinä.Ei siinä kummempia perusteita tarvita. Mun mielestä. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
merix 09.12.2005 19:01:31 | |
---|
Minulle opetettiin että Hz= 1/s eli 44,1kHz:n näytteenottotajuudella otetaan 44 100 näytettä /sekunti.Mikäli nyt oikein muistan niin käytännössä analogia signaalissa mitataan jännite siis 44 100 kertaa sekunnissa.Näin siis x-akselilla.Y-akselilla joka on jännitteen amplitudi vaikuttaa moniko bittinen näytteen otto on siis mitä enemmän bittejä sitä "pienempiin" osiin y-akseli on jaettu.Jotenkin näin se karkeasti ottaen muistaakseni meni. Kaikkea em . saa korjata.Kirjoitin sen ulkomuistista joten virheitä saattaa olla :-) Toi on oikein. Oliko tässä jossain kysymys mulle? Sillä 4,41 näytettä jutulla tarkoitin siis että yhden 10kHz aallon esittämiseen menee 4,41 näytettä. Koska yhdelle aallolle on vain 4,41 näytettä hypyt Y-akselilla ovat kieltämättä aika isoja (81 astetta/näyte kun tarkastaa vaihetta) mutta lopussa alipäästösuodin hoitaa nämä asiat kuntoon. The mind is a terrible thing to taste |
Musta Arkipyhä 09.12.2005 20:10:24 (muokattu 09.12.2005 20:17:11) | |
---|
Toi on oikein. Oliko tässä jossain kysymys mulle? Jep. Sillä 4,41 näytettä jutulla tarkoitin siis että yhden 10kHz aallon esittämiseen menee 4,41 näytettä. Outo tapa käsittää asia.Minusta.Kai se noinkin käy.Toisaalta ns.Nyqvistin teoreeman mukaan näytteenottotaajuuden tulee olla kaksinkertainen näytesignaaliin nähden jotta signaali toistuu alkuperäisenä. Tällöin: 44 100Hz / 2 = 22 050 Hz on siis korkein taajuus joka em. mukaan toistuu alkuperäisenä 44,1 kHz:n näytteenottotaajuudella. Koska yhdelle aallolle on vain 4,41 näytettä hypyt Y-akselilla ovat kieltämättä aika isoja (81 astetta/näyte kun tarkastaa vaihetta) mutta lopussa alipäästösuodin hoitaa nämä asiat kuntoon. Y-akselilla? Y-akselilla kuvataan ymmärtääkseni amplitudia - ei jaksonaikaa.Siis tarkoittanet X-akselia? Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |