Aihe: Kertokaa 1990-luvun musiikista?
1 2 3 4 5 6 7 811 12 13 14 15
Stradlin
05.09.2011 16:10:23
JIRPPI: Rock saavutti huippunsa 70-luvulla - tai itseasiassa 70-luvun alussa - ja siitä sitten lähti laskuun 80-luvulla, vaikkei mun mielestä varsinkaan 80-luvun alkupuolisko ollut ollenkaan huonoa ainkakaan brittiheavyn osalta. 90-luvulla mun näkemyksen mukaan oltiin niin pohjalla kuin vain mahdollista, vaikkei sieltä kyllä olla kovin paljoa vieläkään noustu.

Niin, sehän itseasiassa kuoli vuonna 1986. Faktat haltuun, mitään nousua on sen jälkeen ollut turha odottaakaan.
"Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori
DJKaaos
05.09.2011 17:15:11
Wradlin: Use Your Illusioneiden ja Nevermindin jälkeen ei 90-luvulla julkaistu yhtään hyvää albumia. Hyviä biisejä ja artisteja kylläkin jonkinverran.

Aika raju mielipide, mutta mikäs siinä. Mä koen vahvasti, että 90-luvun puolivälissä ja jälkipuoliskolla julkaistiin useampikin hyvä albumi. Mainitaan tässä vaikka Manic Street Preachersin The Holy Bible ja Everything Must Go, Radioheadin OK Computer, Red Hot Chili Peppersin Californication ja Oasiksen kaksi ekaa albumia olivat myös varsin arvostettuja ja suosittuja.
Minä olen minä.
Stradlin
05.09.2011 17:34:34 (muokattu 05.09.2011 17:41:39)
DJKaaos: Aika raju mielipide, mutta mikäs siinä. Mä koen vahvasti, että 90-luvun puolivälissä ja jälkipuoliskolla julkaistiin useampikin hyvä albumi. Mainitaan tässä vaikka Manic Street Preachersin The Holy Bible ja Everything Must Go, Radioheadin OK Computer, Red Hot Chili Peppersin Californication ja Oasiksen kaksi ekaa albumia olivat myös varsin arvostettuja ja suosittuja.

Mulle tuli heti mieleen vuoden '92 jälkeen hyviä levyjä ainakin Verveltä, Supergrassilta, Foo Fightersilta, Faith No Morelta, Soundgardenilta, Megadethilta ja No Doubtilta. Nasin Illmaticista tykkään myös, vaikken mikään rap-musiikin suurkuluttaja olekaan.
"Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori
itsy
05.09.2011 18:01:18 (muokattu 05.09.2011 18:14:50)
DJKaaos: Aika raju mielipide, mutta mikäs siinä. Mä koen vahvasti, että 90-luvun puolivälissä ja jälkipuoliskolla julkaistiin useampikin hyvä albumi. Mainitaan tässä vaikka Manic Street Preachersin The Holy Bible ja Everything Must Go, Radioheadin OK Computer, Red Hot Chili Peppersin Californication ja Oasiksen kaksi ekaa albumia olivat myös varsin arvostettuja ja suosittuja.

Myöskin 1990-luvun powerpop on parhaillaan aika hienoa kamaa, esimerkkeinä The Posies, Weezer, Teenage Fanclub ja vaikka Foo Fighters.

Ja julkaisihan Primal Scream parhaat levynsä ysärillä. Myöskin Red House Paintersin eponyymi levykaksikko on mainitsemisen arvoinen, parhaimmuudesta yhtyeen katalogissa sen sijaan en tiedä.
Arkka
05.09.2011 18:06:51

lindo:
Tunnustaako joku soittavansa grungea nykyään? (kysyn tietämättömyyttäni)
Jäikö grunge samantapaiseksi pysyväksi musatyyliksi kuin esim punk, tai ns. heavy metal jne.

Kyl vaan soittaa. Kyl noin isot jutut jää pysyviksi. Monet isot bändit soittaa edelleen jopa menestyksekkäästi. Sit o myös noita uusia suosittuja niinku joku vidusti radiossa soitettu Seether
http://www.youtube.com/watch?v=FZLILV18ut8

Stradlin:
Vähän hassu kysymys, kun eihän grunge nyt varsinaisesti ole mikään tietty musatyyli. Varsinkin on outoa tuolla lailla selkeästi erottaa se punkista tai hevistä, koska nuo grungeksi mielletyt bändit imivät vaikutteita eniten just nimenomaan noista musiikinlajeista. Nirvanalla on punkvaikutteet aika selkeät, Alice In Chainsilla taas enemmän sitä hevimeininkiä. Jokainen noista suosituimmista grungebändeistä on selkeästi ainakin zeppeliininsä ja sabbathinsa kuunnellut.

Kyl meikä pitää sitä musatyylinä vaikka nimenomaan just Nirvana ja AIC esim. on aika erilaiset. Jotenkin sellane runttasaundisuus, narinalaulu, keskitemposuus, riitasoinnut, grungemaiset laulumelodiat, aiccityyliset harmoniat ja jalat maassa -henkisyys tulee ainaki mieleen tunnusomaisina piirteinä. Kaikki näkee sen varmaan eri tavalla tosin niinku minkä tahansa musatyylin. Ja sit jos alkaa jotain Melvinssejä pohtimaan ni niistä ny ei ota kukaa selvää.
bedlam
05.09.2011 18:59:26 (muokattu 05.09.2011 19:00:38)

Wradlin: Use Your Illusioneiden ja Nevermindin jälkeen ei 90-luvulla julkaistu yhtään hyvää albumia. Hyviä biisejä ja artisteja kylläkin jonkinverran.

Aika kova jätkä olet kyllä, jos ajatellaan että vuosittain ilmestyy vaikkapa 30000 levyä, niin olet käyttänyt n. parikymmentä vuotta elämästäsi pelkästään ysärilevyjen kuunteluun yötä päivää.
http://www.petrified-eye.net
Sakmongkol
05.09.2011 19:27:34
90-luku oli siitä jännä ettei silloin käsittääkseni yksikään hyvä yhtye julkaissut esikoisalbumiaan, tai jos julkaisi niin ei sitten julkaissut sen jälkeen muuta, tai jos julkaisi niin loput olivat huonoa. Yhteensä hyviä levyjä julkaistiin muistaakseni kuusi.
Epämuusikko
05.09.2011 19:44:29 (muokattu 05.09.2011 19:44:42)
Itchy: Myöskin 1990-luvun powerpop on parhaillaan aika hienoa kamaa, esimerkkeinä The Posies, Weezer, Teenage Fanclub ja vaikka Foo Fighters. nuoko onkin powerpoppia?

mitä sitten on Ben Folds Five ja Jellyfish?

e: tai no, sinne päin :)
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Funkånaut
05.09.2011 19:55:04 (muokattu 05.09.2011 19:55:44)

Sakmongkol: 90-luku oli siitä jännä ettei silloin käsittääkseni yksikään hyvä yhtye julkaissut esikoisalbumiaan, tai jos julkaisi niin ei sitten julkaissut sen jälkeen muuta, tai jos julkaisi niin loput olivat huonoa.

No NYT on perustelut kohdillaan! Kummasti munsta monikin 90-luvulla perustettu artisti on tehnyt hyviä levyjä jo silloin, ja vielä nykyäänkin. Maxwell, Jamiroquai, Kington Wall, Prodigy, ja Femi Kuti pari mainitakseni. Tosin, myönnettäköön et Matti Nykänen ja Sepi Kumpulainen hieman laskevat keskiarvoa...

Yhteensä hyviä levyjä julkaistiin muistaakseni kuusi.

Tekiks Ynkkä ysärillä kuus levyä, vai? :)

E: Oho, Buena Vista Social Club unohtui.
Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 5. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko
Sakmongkol
05.09.2011 20:03:12
Funkonaut: Tekiks Ynkkä ysärillä kuus levyä, vai? :)

Yngwie julkaisi 90-luvun hyvistä levyistä noin kolmasosan.
Funkånaut
05.09.2011 20:07:11

Sakmongkol: Yngwie julkaisi 90-luvun hyvistä levyistä noin kolmasosan.

Et oo tainnut kovin laajasti tutustua vuosikymmenen musatarjontaan?
Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 5. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko
Sakmongkol
05.09.2011 20:22:51
Funkonaut: Et oo tainnut kovin laajasti tutustua vuosikymmenen musatarjontaan?

Juuri tarpeeksi laajasti.
itsy
05.09.2011 20:22:53 (muokattu 05.09.2011 20:27:09)
Epämuusikko: nuoko onkin powerpoppia?

mitä sitten on Ben Folds Five ja Jellyfish?

e: tai no, sinne päin :)

Jep, sinne päin: mainitsemani eivät niin tyylipuhdasta ole kuten vaikkapa tuo Jellyfish (siis Weezer ja FF, The Posies ja Teenage Fanclub kyllä!), mutta genreä kuitenkin vahvasti mukailleita ja isoja nimiä sen saralla.

Huomiona, etten itsekään ole Foo Fightersin ensikiekkoja ole koskaan mieltänyt powerpopiksi, mutta uskon viisampiani, kun Radio Helsingin Musaneuvostossa aiheesta keskustelleet näin sanoivat.
Funkånaut
05.09.2011 20:24:30

Sakmongkol: Juuri tarpeeksi laajasti.

Oon kuullut biisin ynkkää, joten tunnen ynkän tuotannon tarpeeksi hyvin ja laajasti.
DJKaaos
05.09.2011 21:13:45
Sakmongkol: Juuri tarpeeksi laajasti.

Kyllä se reikä, josta kakskybäsen ehdottomuudella ja kaikkitietävyydellä maailmaa tihrustat, laajenee vuosien vieriessä. Turha kuvitellakaan, että olisit jo löytänyt kaiken hyvän 90-luvultakaan. Tulet vielä näkemään (kuulemaan).
Minä olen minä.
Sakmongkol
05.09.2011 21:17:16
DJKaaos: Kyllä se reikä, josta kakskybäsen ehdottomuudella ja kaikkitietävyydellä maailmaa tihrustat, laajenee vuosien vieriessä. Turha kuvitellakaan, että olisit jo löytänyt kaiken hyvän 90-luvultakaan. Tulet vielä näkemään (kuulemaan).

Minusta ei kannata koska jo vaikka 80-luvulta löytyy paljon enemmän ja parempaa ihan etsimättäkin, ja toisaalta 2000-luvultakin löytyy pienellä etsimisellä suhteessa selkeästi enemmän kuin 90-luvulta.
Funkånaut
05.09.2011 21:28:10

Sakmongkol: Minusta ei kannata koska jo vaikka 80-luvulta löytyy paljon enemmän ja parempaa ihan etsimättäkin, ja toisaalta 2000-luvultakin löytyy pienellä etsimisellä suhteessa selkeästi enemmän kuin 90-luvulta.

Allekirjoitukses sinetöi tämän kirjoituksen.
Rotuvaari
05.09.2011 21:36:36
Älkää nyt. Kyllä tähän maailmaan mahtuu musiikkia niin ysäriltä kuin kasariltakin. Miekin olin parikymppisenä, että "vittu en syö ruispuuroa", mutta tälleen vajaana kolkytvuotiaana oon että "vittu en syö tillilihaa ellen saa kuunnella Burzumii samal".

Karkit seinään!
Jos otat kollin voit hörhiä muiden natu kissojen kanssa. Ja näin saat extraa tekemiseen eli tekeminen nousee yli maximin. Kissan elämää -tietokonepeli
Artist
05.09.2011 21:36:42 (muokattu 05.09.2011 21:37:51)
Sakmongkol: 90-luku oli siitä jännä ettei silloin käsittääkseni yksikään hyvä yhtye julkaissut esikoisalbumiaan, tai jos julkaisi niin ei sitten julkaissut sen jälkeen muuta, tai jos julkaisi niin loput olivat huonoa.

Väärin. The Wildhearts julkaisi debyyttialbuminsa "Earth Vs. The Wildhearts" vuonna 1993.

Wildheartsin tuotantoa kannattaa kuunnella, jos luulee ettei 90-luvulla enää tehty hyvää rokkia. Huomattavasti parempaa kuin jotkut pömpöösit Use Your Illusionit vaikkapa.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Sakmongkol
05.09.2011 21:50:11
Artist: Väärin. The Wildhearts julkaisi debyyttialbuminsa "Earth Vs. The Wildhearts" vuonna 1993.

Wildheartsin tuotantoa kannattaa kuunnella, jos luulee ettei 90-luvulla enää tehty hyvää rokkia. Huomattavasti parempaa kuin jotkut pömpöösit Use Your Illusionit vaikkapa.

Kuulostaa liian newcastlelaiselta. Silleen huonolla tavalla kuten Venom.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)