Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 5 6 7 844 45 46 47 48
HXY
17.01.2011 19:02:48

velipesonen: Vinyyliharrastus on tyylipuhdas ritualistinen elämäntapauskonto. Ihmiset voivat todistetusti paremmin kun he uskovat että jollain hokkuspokkuksella on merkitystä.

Hyvin sanottu, vaikka tykkäänkin vinyyleistä.
BigPapa
17.01.2011 19:25:16 (muokattu 17.01.2011 19:40:25)

velipesonen: Tuon kun pystyis vielä uskomaan.

Ei se ole mikään uskonasia vaan ihan korvin kuultavissa.

velipesonen: Vinyyliharrastus on tyylipuhdas ritualistinen elämäntapauskonto. Ihmiset voivat todistetusti paremmin kun he uskovat että jollain hokkuspokkuksella on merkitystä.

En mä harrasta vinyyleitä, kuuntelen musiikkia vinyylilevyiltä. Ja ettei menis ihan samanlaiseks kuin nää vinyylin vastustajien hurmoshenkiset älyttömyydet, niin voin sanoa, että kuuntelen joskus myös CD:levyiltä.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
MV
17.01.2011 20:04:47
Mulle musiikin kuuntelu on aina ollut simppeliä touhua, levy soittimeen ja joraus alkakoon. Sen sijaan tietokoneet ovat vituttaneet niin kauan kuin muistan, enkä todellakaan haluaisi yhdistää näitä kahta aktiivikäytössä. Siihen en usko, että mp3-tiedostot olisi jotenkin paskempia äänenlaadultaan, samaa pätee käänteisesti vinlyyleihin.
Meadow
17.01.2011 20:07:45 (muokattu 17.01.2011 20:20:52)
MV: Siihen en usko, että mp3-tiedostot olisi jotenkin paskempia äänenlaadultaan, samaa pätee käänteisesti vinlyyleihin.

MP3-tiedostojen äänenlaadun heikkous CD-levyihin nähden ei ole mikään uskon asia.
Leikari
17.01.2011 20:17:04
arsu: Jo on ankeeta. Miten kukaan täysjärkinen haluaa kuunnella saati omistaa musiikkinsa noin? Albumi on kokonaisuus, jossa musiikillinen sisältö on vain osa pakettia. Ja tottakai se albumi täytyy olla fyysisenä kappaleena käsissä kun siihen alkaa uppoutua. Muuten on koko kuuntelukokemus melko lailla köyhää.

Tosi ankeeta on kuunnella musaa jostain tallenteelta. Albumi on vain kalpea kuva elävän soiton tuottamasta vuorovaikutteisesta meiningistä. Käyn vain konserteissa/keikoilla.
Lennu
17.01.2011 20:19:21

Meadow: MP3-tiedostojen äänelaadun heikkous CD-levyihin nähden ei ole mikään uskon asia.

Totta, mutta käytännöllisyys ajaa laadun edelle.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
Flash
17.01.2011 20:21:08 (muokattu 17.01.2011 20:27:11)

Leikari: Tosi ankeeta on kuunnella musaa jostain tallenteelta. Albumi on vain kalpea kuva elävän soiton tuottamasta vuorovaikutteisesta meiningistä. Käyn vain konserteissa/keikoilla.

Vihdoinkin joku puhuu asiaa. :)

E: Tunnen tuollaisen tyypin, joka omistaa alle 10 levyä ja vain yhden live-DVD:n, mutta joka käy joka vuosi useita kertoja ulkomailla eri artistien keikoilla (isoilla ja pienillä) kotimaan keikkojen lisäksi.
Live Music Is Better!
arsu
17.01.2011 20:29:15
Leikari: Tosi ankeeta on kuunnella musaa jostain tallenteelta. Albumi on vain kalpea kuva elävän soiton tuottamasta vuorovaikutteisesta meiningistä. Käyn vain konserteissa/keikoilla.

Tää vois olla mukavaa tulevaisuudessa. Joka ilta lempibändejä soittamassa mun valitsemaa settilistaa meitsin olohuoneessa. Ei huono.
antnis
17.01.2011 21:04:32 (muokattu 17.01.2011 21:04:57)
velipesonen: Tuon kun pystyis vielä uskomaan.

(...) von Wrightit eivät niinkään, mutta suomalaisella nykymittapuulla hekin miltei ylittämättömiä.

Juu jos tykkää Biedermeier-näpertelijöistä.
LaMotta
17.01.2011 21:48:08 (muokattu 17.01.2011 21:50:04)

Olen tuonut tämän asian esille aiemminkin.
Vinyylisoittimen soundin "taika" perustuu siihen, että sen tuottama taajuusvaste on vuoristorata. Korostuu erityisesti matalia taajuuksia kohti.
Ostan VOX AC15, Tarjotkaa!!!
Teijo K.
17.01.2011 21:59:07

LaMotta: Olen tuonut tämän asian esille aiemminkin.
Vinyylisoittimen soundin "taika" perustuu siihen, että sen tuottama taajuusvaste on vuoristorata. Korostuu erityisesti matalia taajuuksia kohti.

Niin. Viivasuora taajuusvaste aiheuttaa kuunteluväsymystä. Sen huomaa hyvin kun miksailee studiolla riittävän pitkään. Cd -laadulla tuli vielä paljon nopeampaan, mutta nykyään kun käytetään parempaa laatua miksatessa niin kestää niitä Genejä vähän pitempään.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
LaMotta
17.01.2011 22:03:38 (muokattu 17.01.2011 22:04:05)

Teijo K.: Niin. Viivasuora taajuusvaste aiheuttaa kuunteluväsymystä. Sen huomaa hyvin kun miksailee studiolla riittävän pitkään. Cd -laadulla tuli vielä paljon nopeampaan, mutta nykyään kun käytetään parempaa laatua miksatessa niin kestää niitä Genejä vähän pitempään.

Olen kyllä sitä mieltä, että ne taajuusvasteen piikit on se mikä aiheuttaa kuunteluväsymystä. Tästä kouluesimerkkinä olkoon seisovat bassoaallot.
Karlsson
17.01.2011 22:09:30
Mulla on ollut useampikin äänirasia, jossa on tullut mukana oma taajuusvastemittaus ja kaikissa kuuloalueella heitot ovat olleet alle puolen desibelin luokkaa ja jos jotain epätasaisuutta on ollut, niin aivan siellä taajuuskaistan yläpäässä.

Tietysti laaduttomalla tai rikkinäisellä rasialla saa ulos varmaan mielenkiintoista käppyrää. Saman tekee myös tasoton riaa-korjain, joka monesti tällä saralla on rasiaa heikompi lenkki.

Basso-ongelmia taas saa helposti aikaiseksi huonolla rasian ja varren sovittamisella, mutta jos ykköset ja nollat ovat huima juttu, niin tuohon tarvittava laskukaava menee varmasti yli käsityskyvyn, joten säästän teidät siltä.
LaMotta
17.01.2011 22:12:04 (muokattu 17.01.2011 22:12:25)

Karlsson: Mulla on ollut useampikin äänirasia, jossa on tullut mukana oma taajuusvastemittaus ja kaikissa kuuloalueella heitot ovat olleet alle puolen desibelin luokkaa ja jos jotain epätasaisuutta on ollut, niin aivan siellä taajuuskaistan yläpäässä.

Puolen desibelin ero on äänentoistoketjussa huomattava ero. Etenkin jos se on laajalla taajuuskaistalla. Ja varsinkin kun puhutaan äänilähteestä.
Teijo K.
17.01.2011 22:13:51

LaMotta: Olen kyllä sitä mieltä, että ne taajuusvasteen piikit on se mikä aiheuttaa kuunteluväsymystä. Tästä kouluesimerkkinä olkoon seisovat bassoaallot.

Enemmän sitä piikkiä tulee ihan perus asunnosta kuin mistään normaalisäädöissä olevasta vinyylisoittimesta. Vinyylin diskantit lähtevät laskemaan alaspäin alempana kuin cd, mutta vinyylissä ne laskevat loivasti kun cd on sellainen jyrkkä pudotus. Seisovat bassoaallot on puhtaasti tilakohtainen esa.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Teijo K.
17.01.2011 22:15:01

LaMotta: Puolen desibelin ero on äänentoistoketjussa huomattava ero. Etenkin jos se on laajalla taajuuskaistalla. Ja varsinkin kun puhutaan äänilähteestä.

Sokkotestissä et tullaista eroa kyllä huomaisi.
LaMotta
17.01.2011 22:20:00 (muokattu 17.01.2011 22:24:21)

Teijo K.: Sokkotestissä et tullaista eroa kyllä huomaisi.

Riippuu taajuuskaistasta. Esim 2 - 6 kHz alueelle tehty 0,5db pudotus luultavasti kuuluisi. Mutta ei minulla ole tarvetta alistaa itseäni testille. Vinyylisoittimien äänirasioissa on mitattu 0,5db suurempia korostumia bassovasteessa.
Leikari
17.01.2011 22:31:01
LaMotta: Riippuu taajuuskaistasta. Esim 2 - 6 kHz alueelle tehty 0,5db pudotus luultavasti kuuluisi. Mutta ei minulla ole tarvetta alistaa itseäni testille. Vinyylisoittimien äänirasioissa on mitattu 0,5db suurempia korostumia bassovasteessa.

"käppyröissä" näkyvät pienet erot eivät musiikin kuuntelijalle kuulu varsinaisina voimakkuuseroina sinänsä vaan eroina toiston sävyissä ja äänen läsnäolossa ja kolmiulotteisuudessa, joihin vaikuttavat toki muutkin seikat (esim. laitteiden ja tilan aiheuttamat vaihe-erot) kuin miten eri taajuudet eri laitteistoissa hienonhienosti korostuvat/heikentyvät.
Karlsson
17.01.2011 22:31:08
LaMotta: Puolen desibelin ero on äänentoistoketjussa huomattava ero. Etenkin jos se on laajalla taajuuskaistalla. Ja varsinkin kun puhutaan äänilähteestä.

Niin, siksi hieman ihmetyttää, että esim. monissa digitaalisissa mobiiliaudiolaitteissa on hyväksytty vastaavia tai pahempiakin heittoja. Tai voi olla, ettei kukaan sitten kuitenkaan huomannut loppupeleissä.
JoKo
17.01.2011 22:31:09
Puolen desibelin ero on äänentoistoketjussa huomattava ero.

On aika harvinaista että edes studion tarkkaamoon saa tohon marginaaliin mahtuvan kuuntelun.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)