![]() 11.05.2006 14:38:21 | |
---|---|
Miksei niilläkin joilla virallisia nuottikirjoja on. Esim. Kotiteollisuudelta on ilmestynyt nuottikirja ja silti heidän omilta nettisivuiltaan löytyy tabloja ja linkki mun kt-tab-saitille. Nettitablat vain edistää bändin tunnettavuutta ja sitä kautta myyntiä kokonaisuudessaan. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ja kuten totesin, niin esim. Foo Fightersilla on kaikkien biisien tabit verkossa, vaikka jokaisen levyn biiseistä on nuottikirjatkin tehty. Ei tää tablasivustojen jahtaus ole mitään muuta kuin levy-yhtiöiden ahneutta. Tai kuten sanoin... oikeus narista jostain niin sittenhän siitä PITÄÄ narista :) Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher | |
![]() 11.05.2006 14:45:22 | |
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ja kuten totesin, niin esim. Foo Fightersilla on kaikkien biisien tabit verkossa, vaikka jokaisen levyn biiseistä on nuottikirjatkin tehty. Eihän tämä käsittääkseni kenenkään mielestä paha asia ollut. Tässä on kysymys enemmänkin siitä, että Foo Fighters on itse saanut päättää niiden julkaisusta ja julkaisupaikasta. Sillä tavalla he saavat omille sivuilleen kävijöitä, mainoksia ja muuta tarvittavaa ja tarpeetonta tietoa sivuilla vierailevien tietoon. Ei auta paljoakaan FF:ia, jos ne mainosrahat kääräisee esim. tämä suljettu MSB. Sitten päästään taas aiheeseen kapitalismista ja sen oireista/paremmuudesta. | |
![]() 11.05.2006 14:49:50 | |
Olis tosissaan hyvä jos mahd. moni bändi rupeaisi julkaisemaan omilla nettisivuillaan tabulatuureja biiseihinsä, olisi varmasti hyödyksi sekä bändille et mainostajille "ei saa ärsyttää naista koska hän on hyvin herkkänä juuri kuukautisten aikaan, mutta mies ei myöskään saa olla liian kiltti eli ei saa olla sellainen ettei ärsytä yhtään koska nainen tajuaa tämän ja se ärsyttää" | |
![]() 11.05.2006 15:01:36 | |
Niin, eikö olekin outoa että kuluttajille joutuu tarjoamaan kaikkea omituista ekstraa. Mitä autossakaan oikeasti tekee peruutustutkalla tai edes avattavilla ikkunoilla? Ne nyt vain on kehityksen tuloksia joilla HOUKUTELLAAN asiakkaita. Sinä nyt et vaan tajua sitä pointtia. Minä haen takaa sitä, että mistä se tekijä sille mielenkiintoiselle sisällölle löytyy? Jos tämä kyseinen muusikko/artisti on käyttänyt elämänsä vain sen musansa hiomiseen eikä sitä kiinnosta mikään muu kuin se musiikki, niin mistä se muu sisältö siihen levylle revitään? Ei mua ainakaan ostajana kiinnosta, että jos minä menen kauppaan ostamaan jotain tiettyä musiikkilevyä ja siihen on kaupanpäällisinä joku Matti Multimediavelho kyhännyt jotain lisäarvoa niin minusta tuo nyt on vaan jotenkin todella kaukaa haettua. Jos taas on luonnostaan paljon materiaalia julkaistavaksi, niin voihan sitä siihen kylkiäisiksi laittaa, vaan tuskin niitä levyjä silti sen enempää myydään. Miksi siis autokaupan oheen liitetään lisävarustepakettia, miksi kaupassa on 3 tuotetta 2 hinnalla (eli yksi tuote täysin ilmaiseksi) tarjouksia, miksi kännykkäkaupan ohessa saa ilmaista puheaikaa... miksi? miksi? miksi? Juuri siksi, että sillä saadaan asiakkaita. Olit ihan mitä mieltä tahansa, mutta suosittelen että käyt jonkun markkinoinnin perusteet oppikurssin suorittamassa vaikka avoimessa yliopistossa. No oletkos sä käynyt levykaupassa? Oikeassa tai nettikaupassa. Katsele vaikka Levykauppa Äxän suuntaan jossa monesti uutuuslevyn ennakkovaraaja saa bändin pipon/lippiksen tai jotain vastaavaa kaupanpäälle, tai cdonillahan on jos jonkinlaista kampanjaa missä tosiaan saattaa saada kolme levyä kahden hinnalla jne. Autoissahan nuo lisävarusteet maksaa aina asiakas. Kyllä mullekin käy niin, että uus Opethin levy maksaa 16.90 ja uus Opethin levy + soittoäänet puhelimeen maksaa 17.90, mun ei oo noista vaikea päättää kumman otan. Susikoira Roi Orbison | |
![]() 11.05.2006 15:07:03 | |
Eihän tämä käsittääkseni kenenkään mielestä paha asia ollut. Tässä on kysymys enemmänkin siitä, että Foo Fighters on itse saanut päättää niiden julkaisusta ja julkaisupaikasta. Sillä tavalla he saavat omille sivuilleen kävijöitä, mainoksia ja muuta tarvittavaa ja tarpeetonta tietoa sivuilla vierailevien tietoon. Ei auta paljoakaan FF:ia, jos ne mainosrahat kääräisee esim. tämä suljettu MSB. Sitten päästään taas aiheeseen kapitalismista ja sen oireista/paremmuudesta. Onko oikeasti niin yksinkertaisesti ajattelevia verkon käyttäjiä, että ajatellaan: "Kun mä nyt laitan näille sivuille niin eihän sitä kukaan muu siitä kopioi eikä levitä". Sama asia, kun kuvaaja laittaa valokuvan verkoon, hän samalla allekirjoittaa sellaisen olemattoman sopimuksen, missä lukee että "et välttämättä saa kuvaasi tämän jälkeen enää koskaan verkosta pois". Sama pätee KAIKKEEN netissä julkaistuun materiaaliin. Kuka tahansa voi kopioida sieltä mitä tahansa ja se mitä sinne on joskus laitettu ei välttämättä koskaan katoa sieltä. Nämä on riskejä jotka tulee tiedostaa siinä vaiheessa kun esim. Internetiin laitetaan materiaalia (oli se tekstiä, kuvia, ääntä, videota... ihan mitä tahansa). Moni ei ilmeisesti ymmärrä tätä. Tämähän ei tietysti oikeuta sitä että kaikkea saisi vapaasti levittää, mutta sen valvomisesta tulee täysin mahdotonta. Se kuka ottaa riskin, saa myös kantaa vastuun. Tämä pätee myös tuohon levybisnekseen. Se joka julkaisee promolevyjä erilaisille medioille ja ottaa riskin sen suhteen, on mielestäni vastuunkantaja. Hauskaa on kyllä seurata, että samalla kun musabisneksessä rämmitään suossa ja koitetaan keksiä keinoja joilla nettilatailuja saadaan vähennettyä, niin tietokonepuolella GPL-tyyppiset lisenssit ovat yleistyneet suuresti. Siellä puhutaan siis ihan 100-200% parannuksista vuosittain. Samalla tavoin softapuolella ohjelmien aktivointeja suoritetaan verkon kautta ja sillä valvotaan laittomia versioita. Miksi siis muilla aloilla kehitytään mutta ei musabisneksessä? Tähän ei ole vielä kukaan vastannut. PS. Otetaanpa galluppi. Kaikki MSB:a, piratismia ja waretusta vastustavat, onko teillä tietokoneissanne kaikki sovellukset ja softat 100% laillisia? Onko soittovehkeenne 100% aitoja eikä kopioita alkuperäisestä? Oletteko joskus kopioineet asioita joltain toiselta, esim. nettisivujen suunnittelussa, graafisissa töissä, sävellyksissä, sanoituksissa? Kopioita on eikä sille mahda mitään. Pitää vain varoa ettei höpinät mene ihan tekopyhyyden puolelle, sillä suuretkin piratismia vastustavat tahot täälläkin saattaa surffailla laittomalla Windows-käyttöliittymällä tms. PPS. Miten selitätte sen, että esim. Mozilla on organisaationa edelleen pystyssä vaikka selaimia ja muita sovelluksia jakavat ihan ilmaiseksi sivuillaan? Miten Apache voi olla maailman johtava http-palvelin sovellus, turvallinen ja alati kehittyvä sellainen, vaikka käyttäjien ei tarvitse maksaa siitä yhtään mitään? Miten Ubuntu Linux organisaatio voi selvitä nykymaailman markkinoilla kun heidän sivuiltaan saa tilattua kyseisen käyttöjärjestelmän asennus-CD-levyjä täysin ilmaiseksi, siis ihan ilman postimaksuja? Miksi "maksuttomuus" koetaan niin suurena mörkönä musiikissa... ja etenkin sanoituksien ja tabulatuurien kohdalla? Täälläkin jo todettiin että musiikissa on musiikki tärkeintä ja muut sivutuotteet on vain silmänlumetta ja täten niillä ei ole mitään arvoa. Nytkö yks kaks yllättäen niillä onkin suuri arvo? Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher | |
![]() 11.05.2006 15:15:23 | |
PPS. Miten selitätte sen, että esim. Mozilla on organisaationa edelleen pystyssä vaikka selaimia ja muita sovelluksia jakavat ihan ilmaiseksi sivuillaan? Miten Apache voi olla maailman johtava http-palvelin sovellus, turvallinen ja alati kehittyvä sellainen, vaikka käyttäjien ei tarvitse maksaa siitä yhtään mitään? Miten Ubuntu Linux organisaatio voi selvitä nykymaailman markkinoilla kun heidän sivuiltaan saa tilattua kyseisen käyttöjärjestelmän asennus-CD-levyjä täysin ilmaiseksi, siis ihan ilman postimaksuja? Tähän löytyy jo vastaus tuossa edellisessä postissani, jonka itse lainasit. Mainokset pitävät nämä pystyssä, joita ei luonnollisesti tule, jos ei selainta käytetä. Miksi "maksuttomuus" koetaan niin suurena mörkönä musiikissa... ja etenkin sanoituksien ja tabulatuurien kohdalla? Täälläkin jo todettiin että musiikissa on musiikki tärkeintä ja muut sivutuotteet on vain silmänlumetta ja täten niillä ei ole mitään arvoa. Nytkö yks kaks yllättäen niillä onkin suuri arvo? Varmaankin se koetaan möröksi siksi, että sen osuus kasvaa jatkuvasti. Jos siihen ei koskaan puututa, niin se vain kasvaa koko ajan. Tuohon yht'äkkiseen suureen arvoon: Et kai sä luule, että tää ihan nopeasti vaan on jonkun päähän pälkähtänyt. Se on selvästikin hiertänyt jossain pitkään, ja nyt kun on keinot, niitä käytetään heti. Koska homma on jo levinnyt käsiin aiemmin ilman puuttumiskeinoja, tuntuu koko homma niin radikaalilta nyt. | |
![]() 11.05.2006 15:19:44 (muokattu 11.05.2006 15:21:33) | |
Sinä nyt et vaan tajua sitä pointtia. Minä haen takaa sitä, että mistä se tekijä sille mielenkiintoiselle sisällölle löytyy? Ihan mistä vaan. Kyllä aina löytyy IT-alan saralta henkilöitä joille työ kelpaa. Jos tämä kyseinen muusikko/artisti on käyttänyt elämänsä vain sen musansa hiomiseen eikä sitä kiinnosta mikään muu kuin se musiikki, niin mistä se muu sisältö siihen levylle revitään? Eihän sitä tarvitse kaikille levyille laittaakaan. Esim. Tom Waits on aika varma tapaus joka tyytyy julkaisemaan vain pelkän musiikin... mutta miten esim. joku Britney Spears jonka levyä kuitenkin myydään enemmän kuin monen muun levyä tässä maailmassa... sieltä varmasti löytyy jos jonkinlaista lisämatskua jota jo muutenkin tuotetaan erilaisille medioille. Jossain tapauksissa siis tuo lisämatsku voisi syntyä vähän kuin "itsestään". Riippuen tietysti tapauksista.... tapauskohtaistahan tämä on enkä minä tietääkseni ole missään vaiheessa kuuluttanut kovaäänisellä että "joka levyyn on nämä tultava". Jotenkin minusta vain tuntuu että sinä olet käsittänyt kirjoitukseni tuolla tavalla. Luetun ymmärtäminen... ja sitä rataa. Ei mua ainakaan ostajana kiinnosta, että jos minä menen kauppaan ostamaan jotain tiettyä musiikkilevyä ja siihen on kaupanpäällisinä joku Matti Multimediavelho kyhännyt jotain lisäarvoa niin minusta tuo nyt on vaan jotenkin todella kaukaa haettua. Jos taas on luonnostaan paljon materiaalia julkaistavaksi, niin voihan sitä siihen kylkiäisiksi laittaa, vaan tuskin niitä levyjä silti sen enempää myydään. Ei varmasti levybisnestäkään kiinnosta oletko sinä asiakas vai ei. Sota ei yhtä miestä/naista kaipaa. Se että sinua ei kiinnosta ei todellakaan poissulje sitä että miljoonaa muuta voi kiinnostaa. Turhaa lässytystä siis... No oletkos sä käynyt levykaupassa? En koskaan, mikä se on? Oikeassa tai nettikaupassa. Eikö nettikauppa ole yhtä oikea levykauppa kuin fyysinen "retail-store"? No, jos nyt välttämättä haluat tietää niin minulla on n. 800-900 CD-levyä, joku 1200 vinyyliä, C-kasetteja oli joskus kolmatta sataa, DVD-medioita on joku 150-200kpl ja näistä 100% on alkuperäisiä. Katsele vaikka Levykauppa Äxän suuntaan jossa monesti uutuuslevyn ennakkovaraaja saa bändin pipon/lippiksen tai jotain vastaavaa kaupanpäälle, tai cdonillahan on jos jonkinlaista kampanjaa missä tosiaan saattaa saada kolme levyä kahden hinnalla jne. Jep, enkä yhtään ihmettele jos verkkokioskit tekevät parempaa tiliä kuin joku väsynyt liike jossain keskustan kalliissa vuokrakiinteistössä, missä sitä harvinaisempaa levyä joutuu odottelemaan kuukausia ja sitten vielä itse noutamaan sieltä :) Autoissahan nuo lisävarusteet maksaa aina asiakas. Jälleen kerran... en todennut missään vaiheessa että levyille laitettava lisämateriaali ja sen tuottaminen pitäisi olla ilmaista. Toki työstä kuuluu maksaa korvaus. Se vain että jos tarjolla on 20e hintaan levy missä ei ole mitään muuta kuin musiikki, tai 20e hintaan levy jossa on musiikki, pari dvd-tason videopätkää esim. keikalta biisin tai parin verran, kuvamateriaalia (joista voi tietokoneen avulla vaikka tulostaa itselleen A3 ja A4 kokoisia julisteita) tms. niin uskoisin monen valitsevan tämän "enhanced" version. Sama homma autojen kanssa. Toyota Corolla 1.6 sillä heikoimmalla varustelutasolla 21000e, sitten erikoistarjouksessa saat saman auton, astetta paremmalla varustelutasolla samaan hintaan, niin tuskin on kenellekään epäselvää kumpi tekee paremmin kauppansa. Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher | |
![]() 11.05.2006 15:23:16 | |
Jälleen kerran... en todennut missään vaiheessa että levyille laitettava lisämateriaali ja sen tuottaminen pitäisi olla ilmaista. Toki työstä kuuluu maksaa korvaus. Se vain että jos tarjolla on 20e hintaan levy missä ei ole mitään muuta kuin musiikki, tai 20e hintaan levy jossa on musiikki, pari dvd-tason videopätkää esim. keikalta biisin tai parin verran, kuvamateriaalia (joista voi tietokoneen avulla vaikka tulostaa itselleen A3 ja A4 kokoisia julisteita) tms. niin uskoisin monen valitsevan tämän "enhanced" version. Tuossa esimerkissäsi lisämateriaalillinen versio näyttää kyllä olevan saman hintainen kuin karvalakkimalli. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 11.05.2006 15:25:00 (muokattu 11.05.2006 15:31:38) | |
Tähän löytyy jo vastaus tuossa edellisessä postissani, jonka itse lainasit. Mainokset pitävät nämä pystyssä, joita ei luonnollisesti tule, jos ei selainta käytetä. Ei minulle tule ainuttakaan Mozilla-mainosta tätä selainta käyttäessä. Niin tai mitään muutakaan mainosta. Operastakin taisi poistua mainokset sen myötä kun siitä tehtiin freewarea. Varmaankin se koetaan möröksi siksi, että sen osuus kasvaa jatkuvasti. Jos siihen ei koskaan puututa, niin se vain kasvaa koko ajan. Tuohon yht'äkkiseen suureen arvoon: Et kai sä luule, että tää ihan nopeasti vaan on jonkun päähän pälkähtänyt. Se on selvästikin hiertänyt jossain pitkään, ja nyt kun on keinot, niitä käytetään heti. Koska homma on jo levinnyt käsiin aiemmin ilman puuttumiskeinoja, tuntuu koko homma niin radikaalilta nyt. Niin, tuohan puoltaa juuri tätä: "Syy on levy-yhtiöissä jotka eivät puuttuneet asiaan ajoissa ja nyt syy vieritetään kuluttajien niskaan". Pitää muistaa että monessa maassa oli ihan tähän vuoteen tai viime vuosiin asti voimassa laki, joka salli verkosta lataamisen. Itseasiassa Ruotsissa se oli käänteisesti. Lataaminen oli kiellettyä mutta jakaminen sallittua. Tuo kulttuuri tuskin tulee muuttumaan vuorokaudessa, tai sillä että nostetaan syytteitä syytteen perään. Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher | |
![]() 11.05.2006 15:26:32 | |
Tuossa esimerkissäsi lisämateriaalillinen versio näyttää kyllä olevan saman hintainen kuin karvalakkimalli. Niin se onkin. Selitin jo tuon "mistä resursseja mihinkin" aikaisemmin tässä threadissa. Mikäli sitä kaavaa käytetään uuden luomiseen, niin se tulee syrjäyttämään nuo vanhat "perusversiot". Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher | |
![]() 11.05.2006 15:58:01 | |
Ei kai sitä mitään noposia tartte. Opettelee kerran sen biisin, niin sittehän sen muistaa jo ulkoa. Vähän yritystä siihen hommaan. | |
![]() 11.05.2006 15:59:38 | |
Kylä ny vituttaa. Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa! | |
![]() 11.05.2006 16:10:43 | |
Ei kai sitä mitään noposia tartte. Opettelee kerran sen biisin, niin sittehän sen muistaa jo ulkoa. Vähän yritystä siihen hommaan. Tais mennä vähän asian vierestä? "Paskan möivät" | |
![]() 11.05.2006 16:22:37 | |
Tais mennä vähän asian vierestä? Nojoo, kieltämättä. Lähinnä viittasin siihen, että tekee vaikka sen lappusen ittelleen, opettelee biisin ja tuntee iloa. Ei kai sitä pakko ole levitellä pitkin maailmaa. Paljastan siis varmaan täyden tietämättömyyteni tabulatuurikulttuurista. Eikö kuitenkin saa esimerkiksi lähettää kaverille jotain tekniikkasahaustabulaa, joka ei selkeestikään ole mistään kotoisin? Tai siis on esimerkiksi joka hevibiisissä? Eli että jaettaisiin jotain oppitunteja perusskaaloihin yms. Ne biisithän kuitenkin saa plokattua jokainen soittoniekka edes sinnepäin, ja niitä tekniikkatreenejä siihen lisäämällä saa soitettua kaikki biisit. Näinhän ne itse biisitkin on alunperin tehty. | |
![]() 11.05.2006 16:31:11 (muokattu 11.05.2006 16:33:39) | |
Mainokset pitävät nämä pystyssä, joita ei luonnollisesti tule, jos ei selainta käytetä. Perehdytäänpä asiaan ennen kuin kommentoidaan älyttömyyksiä. Ubuntulla ja mainoksilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei myöskään Mozillalla. Ni. http://linux.fi/index.php/Ubuntu "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 11.05.2006 17:12:26 | |
Tää on niin naurettava juttu että, siis että ei pystyy ottaa tuolta tabei muuuuurrrrrrrrrrrr..... Ei Dream Theateria voi soittaa ilman tabeja voi elämä.... Siis ymmärsinkö oikein että Mysonbookin-tiimi yrittäisi laillistaa tabit Mysongbook sivuston osalta? "In the waiting for a regularization with the copyright owner of this score, its download is no more possible." | |
![]() 11.05.2006 17:24:26 | |
Tää on niin naurettava juttu että, siis että ei pystyy ottaa tuolta tabei muuuuurrrrrrrrrrrr..... Ei Dream Theateria voi soittaa ilman tabeja voi elämä.... Sullahan ei ole mitään hätää, esim. täältä http://www.f-music.com/tuotteet.php … omaiset+artistit&tuoteryhma=592 voit tilata noita tabeja. Susikoira Roi Orbison | |
![]() 11.05.2006 17:29:07 (muokattu 11.05.2006 17:30:57) | |
Sullahan ei ole mitään hätää, esim. täältä http://www.f-music.com/tuotteet.php … omaiset+artistit&tuoteryhma=592 voit tilata noita tabeja. Tiätkö ei paljo kirjat kiinnosta ku on guitar prota käyttäny. Mut suomentakaa joku nyt tämä lause. "In the waiting for a regularization with the copyright owner of this score, its download is no more possible." | |
![]() 11.05.2006 17:36:14 | |
MSB suljettu Ei hätää, onhan meillä korvat - onhan. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 11.05.2006 17:55:28 | |
Mitä jos mä rustaan nettisivuilleni semmosia ohjeita että sanallisesti selitän miten joku biisi soitetaan. Esim. "Soita A-kielen 12. nauhan takaa nuottia ja pistä hammeri 14. nuottiin esim. nimettömällä. Sitten D-kieleltä 12. nauhan takaa painat ja näppäät plekulla ja venytät puolisävelaskeleen". Onko laillista vai loukataanko siinä jonkun herkän taiteilijan oikeuksia? Ostin joskus Total Guitarin Guitar Heroes taustaraitapaketin. Taustaraidat oli cd:llä mikä riitti itselle. Sen sijaan se kuinka biisit soitetaan, oli kerrottu c-kaseteilla suullisesti nuotti nuotilta. Pakkauksessa kerrottiin muistaakseni jotenkin hämäävästi, että mukana on täydelliset kuvaukset kuinka biisit soitetaan. Kasetit olen jo tainnut heittää roskiin. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)