Risto Mustalisä 23.06.2004 10:50:13 | |
---|
Lueskelin uudesta Hamara-lehdestä Hannu Leidenin haastattelua josta kävi ilmi ,että Tyrävyön levyllä rumpuja soittaakin Ultra Bran "Letku" Lehtinen vaikka kannessa ei niin luekaan.Tulikin pohdittua miten yleistä tämä on studiohommissa Suomessa? Born to be wild! - paitsi kotona.. |
paavi 23.06.2004 11:44:10 | |
---|
Lueskelin uudesta Hamara-lehdestä Hannu Leidenin haastattelua josta kävi ilmi ,että Tyrävyön levyllä rumpuja soittaakin Ultra Bran "Letku" Lehtinen vaikka kannessa ei niin luekaan.Tulikin pohdittua miten yleistä tämä on studiohommissa Suomessa? Kai sitten aika yleistä on. Tästä oli joskus puhetta täälläkin. Saahan sitä missä vaan mainita, että rumpali on kuka vaan. Kunhan virallisissa papereissa (kuten teoston kaavakkeet jne) lukee varsinainen soittaja. Säälittävää touhua joka tapauksessa, varsinkin jos on olevinaan rock-bändi. Jos tuollaiseen ryhtyy, ainakin mun silmissä kyseessä ei ole enää bändi sanan varsinaisessa merkityksessä vaan joku epämääräinen levy-yhtiön talutusnuorassa oleva porukka. Asian ymmärtää paremmin, jos kyseessä on esimerkiksi solisti, jonka ympärille kasataan livebändi. |
Super-Jari 23.06.2004 13:04:07 | |
---|
Vähän niinkuin Norjassa. Jokaisen norjalaisen bändin rummut soittaa oikeasti Hellhammer vaikka kannessa lukisi mitä. Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?
Ai sulla on 5150 nuppi? Myyt sen mulle NYT! |
leka 23.06.2004 13:36:04 | |
---|
Niinpäniin, varatako päiväkaupalla aikaa nauhoituksille vai palkata ammattimies joka saa ekalla otolla biisit narulle... stutioaika maksaa. I want to be your sledgehammer,
why don't you call my name |
Johannes_t 23.06.2004 13:38:37 | |
---|
Pahimmassa tapauksessa pitäisi varata aikaa vuosikaupalla, että kaveri oppii soittamaan... |
Risto Mustalisä 23.06.2004 13:46:47 | |
---|
Niinpäniin, varatako päiväkaupalla aikaa nauhoituksille vai palkata ammattimies joka saa ekalla otolla biisit narulle... stutioaika maksaa. Tämä lienee myös peruste Pro Toolsien ja muiden vastaavien käytölle nykyään.Editointimahdollisuudet säästävät myös aikaa. Born to be wild! - paitsi kotona.. |
Skywalker 23.06.2004 13:49:59 | |
---|
siis niinku tä? kattokaa mun OMAKUVAA !! |
paavi 23.06.2004 13:50:35 | |
---|
Niinpäniin, varatako päiväkaupalla aikaa nauhoituksille vai palkata ammattimies joka saa ekalla otolla biisit narulle... stutioaika maksaa. Niinpä niin. Niinhän se menee. Kiusaus on suuri. |
Viceroy 23.06.2004 13:59:57 | |
---|
Joo, toi oli Hannu Leidénin (Seawolf-studioiden äijä) haastattelusta. Joskus luin jostain muistaakseni Anssi Kipon haastattelua, jossa mies kertoi kitaristin veivanneen sooloja pieleen niin pitkään, että hän käski tämän mennä röökille, ja soitti itse nauhalle tällä välin kyseiset pätkät - oikein. Ja nehän siellä levyllä sitten totta kai ovat. Sen suu napsaa, jonka jalka kapsaa, ja sitä niittää mitä kylvää. Treenin puutehan se on kaiken takana loppujen lopuksi... Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren! |
Leikari 23.06.2004 14:04:50 | |
---|
Tämä lienee myös peruste Pro Toolsien ja muiden vastaavien käytölle nykyään.Editointimahdollisuudet säästävät myös aikaa. siellä alkaa olla melko harmaa vyöhyke, että missä menee raja soittamisen ja "soittamisen" ja "rumpu"koneen välillä (viittaan myös toiseen threadiin - muuttaisitko musiikkiasi) soitetaanko biisi: - kertavedolla koko bändi "livenä" - kertavedolla rummut - kertavedolla useita ottoja rummut - valitaan paras tai pätkiä kustakin - kertavedolla rummut & paikataan soittamalla toiselle raidalle jokunen tahti sieltä sun täältä - kertavedolla rummut tietokoneelle - leikataan hyvät kohdat, joita käytetään joka säkeistöissä jne. - soitetaan jotenkin em. - taimataan tietokoneella iskut kohdalleen - äänitetään 1-muutaman tahdin mittaisia pätkiä, taimataan jne. so. tehdään oma looppikirjasto, jota käytetään biisin rumpuraidan rakentamiseen - äänitetään omien rumpujen instrumenttiäänet ja rakennetaan ohjelmoimalla lyönti kerrallaan looppeja tai koko biisi -- -kone soittaa nykyisen studiotekniikan saloja perusteellisesti tuntematta tuli mieleen ainakin tuommoiset mahdollisuudet kysymys: missä vaiheessa katoaa rock-uskottavuus ja ortodoksi jättää levyn ostamatta jos tietäisi |
Nimismies 23.06.2004 14:09:19 | |
---|
Pahimmassa tapauksessa pitäisi varata aikaa vuosikaupalla, että kaveri oppii soittamaan... Kyseisen bändin kohdalla enemmän kuin tarpeen. Kaikista eniten ottaa kuitenkin pannuun, että mua ja Turboa sanotaan häiriköiksi. Mielestäni häirikkö on sellanen floodaaja, jolla ei ole mitään asiaa ja ainut missio on häiritä muiden keskustelua. - Mahe |
pakokauhu 23.06.2004 14:29:12 | |
---|
Aivan. Btw, Hellhammerin soitosta en tiedä kamalasti-käsitykseni meinaa on, että se soittaa triggereillä! Onko tämä nyt sitten oikein soitettu? Kyllähän triggereillä saa soittaa, mutta se poraaminen luulisin helpottuu, kun ei tarvi koskettaa kun ihan snadisti ja tulee sama tormuutus-saundi kuitenkin. Ja Arcturuksen uusimman rumpusaundit on ainakin niin syvältä että ne on pinnalla. "Perfectionist" is mostly an eufemism for a pain in the ass. |
Risto Mustalisä 23.06.2004 14:46:50 | |
---|
Joskus luin jostain muistaakseni Anssi Kipon haastattelua, jossa mies kertoi kitaristin veivanneen sooloja pieleen niin pitkään, että hän käski tämän mennä röökille, ja soitti itse nauhalle tällä välin kyseiset pätkät - oikein. Tässähän tulee tietysti mieleen heti ,että mitä se pieleen meno tarkoittaa? Minä käsitän asian siten ,että kitaristin soolo ei ole samassa sävellajissa kuin tausta,rumpali ei pysy temmossa jne.Eli kyseessä on selkeä moka. Jos taas kyse on "siin ei oo niinku rokkii ja munaa hei" / "vittu pitäs saada niinku potkuu hei"-tyyppinen "huonous" niin tulkinnan varaa on heti enemmän ja liikutaan enemmän mielipide-alueella kuin faktapohjalla.Toki ammattilaisen mielipiteelläkin on arvoa - sitä en ole kiistämässä. Mielestäni taitava tuottaja osaa myös selkeästi ja loogisesti perustella mikä hommassa mättää.Uskoisin ,että Suomessa monet tuottajat/äänittäjät kuuluvat tähän ryhmään. Born to be wild! - paitsi kotona.. |
Jani The Rock 23.06.2004 14:55:39 | |
---|
Pitääkö semmosia jurtteja ylipäänsä päästää studioon, jotka eivät osaa soittaa edes omia biisejään. Vittu vaikka mä en olekaan mikään pr00, niin ei mua ole tarvinnut opettaa soittamaan kun on studiossa pitänyt vetää soolo purkkiin. Ne pitää mennä oikein, vaikka seisoisi päällään tai soittaisi unissaan. En tiedä muista, mutta mä ampuisin itteni häpeästä, jos joku muu olis vetänyt mun osuudet levylle. Ei saatana, pojat. Don`t mess with the countryboys |
Super-Jari 23.06.2004 14:59:46 (muokattu 23.06.2004 15:01:25) | |
---|
Pitääkö semmosia jurtteja ylipäänsä päästää studioon, jotka eivät osaa soittaa edes omia biisejään. Vittu vaikka mä en olekaan mikään pr00, niin ei mua ole tarvinnut opettaa soittamaan kun on studiossa pitänyt vetää soolo purkkiin. Ne pitää mennä oikein, vaikka seisoisi päällään tai soittaisi unissaan. En tiedä muista, mutta mä ampuisin itteni häpeästä, jos joku muu olis vetänyt mun osuudet levylle. Ei saatana, pojat. Ei siinä kyllä oikein bändimeininkiä ole jos joutuu studiossa sessiomiehet soittamaan. Kannattaako sinne studioon edes mennä jos ei ole varmaa mitä ja miten siellä soitetaan? edit. Mulla aina ihmetyttää ne bändit jotka haastatteluissa sanoo että ei me treenattu tätä levyä varten ollenkaan ja biisitkin tehtiin studiossa. Mikä järki siinä on? Saako siitä jotani irti? Minä ainakin pidän bänditoiminassa kaikkein mukavimpana ja antoisimpana sitä kun treenikämpällä tehdään ja soitetaan. Joskus jopa onnistuen. Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?
Jani The Rock 23.06.2004 15:16:16 | |
---|
Mulla aina ihmetyttää ne bändit jotka haastatteluissa sanoo että ei me treenattu tätä levyä varten ollenkaan ja biisitkin tehtiin studiossa. Mikä järki siinä on? Saako siitä jotani irti? Minä ainakin pidän bänditoiminassa kaikkein mukavimpana ja antoisimpana sitä kun treenikämpällä tehdään ja soitetaan. Joskus jopa onnistuen. Right on. Ennenvanhaan bändi teki biisit, treenasi ne kondikseen, soitti niitä mahdollisesti jopa keikoilla ja paineli sitten studioon pistämään ne purkkiin. Nykyään biisit koppuloidaan kasaan studiossa sessiomuusikoiden avustaessa ja tuottajasetien sanellessa, mitä ja millaista tehdään. Pukataan levy pihalle, ja sitten "bändin" tyypit saa opetella soittamaan edes osan niistä biiseistä vähän sinnepäin, jos joskus sattuu tulemaan ihan oikea live-esiintyminen playbackien sijaan. Don`t mess with the countryboys |
Notefix 23.06.2004 15:30:16 (muokattu 23.06.2004 15:31:09) | |
---|
Hei, vähän armoa! On tuollaista tapahtunut kautta aikain. Ehkä aikoinaan jopa enemmän kuin nyt, johtuen siitä että nyt voidaan raitoja editoida kondikseen, JOKA sinänsä kyllä hidastuttaa sessioita helvetisti ja on muutenkin puuduttavaa hommaa. Sitäpaitsi esim. rumpali saattaa olla ihan jees ja näyttävä liverokkirumpali, mutta studiosoitto ei ole vielä hanskassa. Ei se aina kuulkaas niin helppoa ole. Usein saattaa bändillä olle, esim hyviä biisejä, joka on ehkä se tärkein juttu. Mutta sitten löytyy se vähän heikompi lenkki. Tällöin saattaa tulla esiin tilanne jossa joutuu pohtimaan vaihtoehtoja. Se on niin pirun helppoa uhota kaikenlaista, varsinkaan jos ei itse ole käynyt sitä isompaa prässiä läpi. Sinänsä mä olen kyllä sen vähän pidemmän ja hankalamman linjan kannalla -> biisejä, keikkailua, treeniä, hyviä biisejä,keikkailua, erinomaisia biisejä, treeniä, keikkailua, treeniä, lisää keikkailua, paljon biisejä joista valita, kaikkeilua, sitten ehkä mahdollinen levy. My name is Baron, Notefix Baron " |
Johannes_t 23.06.2004 15:37:25 | |
---|
Hellhammerin soitosta en tiedä kamalasti-käsitykseni meinaa on, että se soittaa triggereillä! No mitäs ihmeellistä siinä on? Lähes kaikki metallibändit käyttävät triggereitä rumpujen nauhoituksessa, johtuen siitä, että rumpujen akustinen soundi ei oikein pärjää särökitaravallille. Triggereillä ja soiton helpottumisella taas ei ole mitään tekemistä keskenään. En ainakaan ole keltään rumpalilta moista kuullut, kertokaa ihmeessä jos olen väärässä. |
Super-Jari 23.06.2004 15:40:51 | |
---|
No mitäs ihmeellistä siinä on? Lähes kaikki metallibändit käyttävät triggereitä rumpujen nauhoituksessa, johtuen siitä, että rumpujen akustinen soundi ei oikein pärjää särökitaravallille. Triggereillä ja soiton helpottumisella taas ei ole mitään tekemistä keskenään. En ainakaan ole keltään rumpalilta moista kuullut, kertokaa ihmeessä jos olen väärässä. Ja kyse ei todellakaan ole pelkästään metallirumpaleista. Monissä äärinaputusgrind bändeissä trigataan jo siksi että iskut ei muuten erotu toisistaan. Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?
pakokauhu 23.06.2004 16:14:37 | |
---|
Se on sitten eri jos tosiaan saundi puuroutuu, mutta kulostaa kummalta. Käsitykseni mukaan mikitettynä rummut kantaa yli vallin kun vallin. Näkemilläni free-keikoilla tempo on ollut usein aika katossa kaikin soittimin, nyt on siis kyse sähköistetyistä, eikä ne rummut sieltä mihkään peity. Missasinko jotain olennaista? "Perfectionist" is mostly an eufemism for a pain in the ass. |