Aihe: Musiikkitiede yliopistossa??
1
Stube
16.12.2003 15:51:13
Turun yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa on yhtenä aineena musiikkitiede.

Tietääkö kukaan mitä siellä käytännössä opiskellaan ja mitä sieltä valmistuvat ihmiset tekevät työkseen?
Aerodactev
16.12.2003 15:58:23
Musiikkitieteen opetuksessa keskeistä on musiikkiin liittyvän kriittisen ajattelun kehittyminen. Opiskelija perehtyy erilaisiin musiikkeihin, musiikkien sosiaalisiin ja historiallisiin kerrostumiin, musiikintutkimuksen metodeihin ja musiikkianalyysiin ja oppii arvioimaan ja tuottamaan tietoa. Musiikkitiede jakaantuu moniin tutkimussuuntauksiin, jotka ovat omaksuneet menetelmiä ja saaneet virikkeitä useilta tieteenaloilta (mm. filosofia, kulttuurien tutkimus, lingvistiikka, mediatutkimus, naistutkimus). Oppiaineen painopistealueita ovat etnomusikologia, feministinen ja kulttuurinen musiikintutkimus, kognitiivinen musiikkitiede, länsimaisen taidemusiikkitradition tutkimus, musiikin kulttuurihistoria, nykymusiikki ja äänimaisematutkimus.

---
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
Tsekkaa myös Kissapuhelin
blastoff
16.12.2003 16:11:39
Tietääkö kukaan mitä siellä käytännössä opiskellaan ja mitä sieltä valmistuvat ihmiset tekevät työkseen?

Siskoni on valmistunut fil.maisteriksi musiikkitiede pääaineenaan ja hän myös nykyään opettaa sitä yliopistossa, mutta silti täytyy sanoa, että aika hämäräksi on ainakin minulle jäänyt se mitä tuo aine käytännössä on. Kai siihen kuuluu aika paljon musiikin analysointia ja myös eri musiikkityyleihin vaikuttavien kulttuurien tutkimista.
Your mother sucks cock in Hell!
JulGubbe
16.12.2003 16:49:26
Turun yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa on yhtenä aineena musiikkitiede.

Vastasit jo itse työtä koskevaan kysymykseen, kun mainitsit että sitä opetetaan humanistisessa tiedekunnassa.
I would've gotten away with it too, if it hadn't been for those pescy kids and that dog!
NORTON
16.12.2003 17:16:32

Ylläri
16.12.2003 22:18:21
Vastasit jo itse työtä koskevaan kysymykseen, kun mainitsit että sitä opetetaan humanistisessa tiedekunnassa.

Mitäs insinööri sanoi kun näki vanhan humanistikaverinsa ekaa kertaa 10 vuoteen?

-Yks Bic Mac-ateria kokiksella, kiitos.

Hehhee...

Nimim. itsekin humanisti.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Tupuna
16.12.2003 22:46:40

Jeb. Minä luen itse musiikkitiedettä Jyväskylän yliopistolla, kolmatta vuotta. Tässä vaiheessa alkaa jo olla aika hyvin selvillä eri yliopistojen väliset musiikkitieteen painotukset... itse olen kyllä tykästynyt tähän Jyväskylään, koska täällä on aika laajamuotoista tämä opetus, ei vaan keskitytä mihinkään yhteen hommaan. Opetusta on ollut todella mukavasti, ja yhtenä syynä on samalla laitoksella majaileva musiikkikasvatuksen puoli. Meidän laitoksemme on siis paljon isompi kuin muut Suomen musiikkitieteelliset... ja meillä saattaa myös kuulla oikeaa musiikkia, kun on enemmän porukkaa ja nuo musanopeopiskelijat.

Mutta juu... Turun yliopistossa musiikkitiede on aika pieni yksikkö, ja siellä ei ilmeisesti ole kovinkaan paljoa kontaktiopetusta. Jyväskylän yliopistossa varsinaisen musiikkitieteen ohella voi opiskella music managementia (aivan uusi oppiaine), mitä ei yliopistotasolla voi Suomessa opiskella sivuaineena missään muualla. Sibiksessä on Arts Management, mutta se on käytännössä vain maisteriohjelma (eli laudaturopinnot... sinne päästäkseen täytyy olla jo lähes ammattilainen). Jyväskylässä musiikkitiedettä pääaineenaan opiskeleva opiskelija voi opiskella perus- ja aineopinnot music managementista, tulevaisuudessa myös maisteriopinnot (eli laudaturopinnot).

Käytännön opiskelusta voisin sanoa sen, että opiskelemme kaikenlaisen musiikin historiaa ja traditioita, ja monista eri näkökulmista tutkimme musiikkia. Monilla on sellainen kuva, että hinutamme pelkkää musanteoriaa, mutta se ei kyllä pidä paikkaansa. Onhan tietysti sitäkin, mutta aika vähissä määrin. Opintoja riittää aikalailla barokkisatsin säveltämisen opettelusta populaarimusiikin tutkimukseen ja kognitiiviseen musiikkitieteeseen. On ollut kieltämättä ihan hauskaa tutustua tutkimuksiin, joissa mietitään vaikkapa miksi ihminen lyö jalallaan tahtia musiikin soidessa... kaikkea tällaista hauskaa :)

Työtehtävät tulevaisuudessa ovat moninaiset. Ehkä kuuluisimpia musiikkitieteilijöitä Suomessa ovat Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen pomo Jari Muikku, sekä Music Export Finlandin toimitusjohtaja Pauliina Ahokas. Musatieteilijöitä työskentelee mm. orkestereiden intendentteinä, tapahtumaorganisaattoreina, musiikkiopiston rehtoreina, kulttuuritoimittajina/tiedottajina jne... Musiikkitiede mielestäni valmistaa enemmän tutkimuksen tekoon, music management enemmän ehkä varsinaiseen työelämään. Meille jaksetaan jankuttaa, että henkilökohtaiset mielenkiinnot ja suhteet vaikuttavat työllistymiseen ratkaisevasti.

Mitä tulee opinnäytetöihin, niin musiikkitieteen skaala opinnäytetöissä on valtava. Musiikkitieteessä on niin monia eri osa-alueita, että melkein mitä tahansa voi tutkia. Eräs ystäväni tekee nyt opinnäytetyötä György Ligetin sointikenttämusiikin hahmopsykologisista muodoista, toinen siitä, mikä on hyvä joululaulu, kolmas esimerkiksi levy-yhtiöiden struktuurista. Minä teen nyt itse tutkielmaani rockestetiikasta, joka on tosin pohjaton kaivo, mutta kova mielenkiintoni kohde. Kaikki on siis mahdollista, melkein.

Juuh... mutta jos pyrit musiikkitieteelle, niin kannattaa kyllä valita laitos oikein. Tutkintovaatimuksiin ja kurssikuvauksiin kannattaa käydä tutustumassa eri laitosten (Helsinki, Jyväskylä, Turku + Tampereen etnomusikologia) kotisivuilla. Opintotarjonta riippuu hyvin ratkaisevasti siitä, millaista tutkimushenkilökuntaa laitoksella on. Turussa näyttää aika suppealta koko henkilökunnan määrä... sinne en itse menisi ainakaan näillä tiedoilla, mutta kaikkeahan kannattaa aina yrittää. Paitsi kansantansseja.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
drumm
16.12.2003 23:24:16
Asiallinen vastaus tällä saitilla. Mihin tämä maailma on menossa..?
JulGubbe
16.12.2003 23:37:48
Asiallinen vastaus tällä saitilla. Mihin tämä maailma on menossa..?

Ei hätää. Tilanne on vielä korjattavissa:

Vittu kuka vitun homo jotain tollasta paskaa menee lukemaan!!!11 Ottxte jotain vajaaälysii vitun idioottei1111!!
I would've gotten away with it too, if it hadn't been for those pescy kids and that dog!
Reddie
17.12.2003 01:11:01
Tupuna, ootko miettiny mitä rupeet itse tekemään?
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
Tupuna
17.12.2003 10:58:28
Tupuna, ootko miettiny mitä rupeet itse tekemään?

Hirveen vaikee sanoa. Kyllä mun mielestä aika paljon vaikuttavat mm. sivuainevalinnat ja muut tätä sijoittumista, ja tietenkin omat mielenkiinnot ja suhteet. Jonkin verran oon tehny ite tapahtumaorganisointia ja se on kyllä ihan mielenkiintoista, ja vielä mielenkiintoisempaa olisi, jos saisi ihan mielimusiikkiaan organisoida tapahtumassaan. Mut en tosiaan voi tietää... voinhan mä olla vaikka kortistossa tulevaisuudessa. En osaa miettiä. Nyt vaan keskityn siihen, että oikeesti tykkään opinnoistani ja teen tässä ohella kaikkee mahdollista kiinnostavaa, mitä nyt eteen tulee.

Kattellaan. Toisaalta, ei tutkimusurakaan mun kohdalla ole ihan mahdoton ajatus, mutta toisaalta ainakin nyt aika stressaava. Ei pitäis liikaa ajatella tulevaisuutta... kyllä ne palat tulevaisuudessa loksahtavat paikoilleen. Ainakin luotan niin.
Conrad Lant
17.12.2003 15:40:29

Mitä tulee opinnäytetöihin, niin musiikkitieteen skaala opinnäytetöissä on valtava.

Niinpä. Vaimoni teki FM:n Helsingissä tietokoneavusteisen musiikintutkimuksen linjalta - aiheena gradussaan oli kansantajuisesti "Tietämyksen muodostaminen algoritmisessa musiikkianalyysissa". Mutta joo, toinen FM:nsä on tietojenkäpistelystä, jonka laitoksella hän tekee tutkimusta ja väikkäriä musiikkitiedonhausta ja -algoritmiikasta*. Perheen "humanistin" työllistyminen on siis taattu ison luonnontieteellisen mutkan kautta :-)

* http://www.cs.helsinki.fi/group/cbrahms/
No one prayed for Sodom
leka
17.12.2003 16:55:46
On ainakin musiikkitieteen opiskelu on mielenkiintoista ja mukavaa. En minä mistään valmistumisista ja tulevaisuuden ammateista tiedä...
yleistäminen on aina väärin
Tupuna
17.12.2003 20:39:58
On ainakin musiikkitieteen opiskelu on mielenkiintoista ja mukavaa. En minä mistään valmistumisista ja tulevaisuuden ammateista tiedä...

Musta tuntuu, että olemme saman vuosikurssin opiskelijoita Jyväskylän musiikkitieteellä... voin kyllä kuvitella, ettet valmistumisista kauhiasti tiedä :) Mutta juu. Yleistäminen on väärin, eikö niin. Ja Kari Peitsamo rulettaa, näinkö on?
Storm
25.05.2005 03:57:52
Musiikkitiede kyllä kiinnostaisi hurjasti. :) Itse en soita mitään (pianoa joskus, ei löydy omaa niin eipä sitäkään enää), enkä omaa hyvää laulutaitoa, mutta musiikin tutkiminen kyllä olisi kiinnostavaa...täytyy katsoa, jospa tuonne hakisi ensi vuonna. Etenkin tuo Jyväskylän music management kiehtoo.
Tupuna
25.05.2005 08:40:31
Musiikkitiede kyllä kiinnostaisi hurjasti. :) Itse en soita mitään (pianoa joskus, ei löydy omaa niin eipä sitäkään enää), enkä omaa hyvää laulutaitoa, mutta musiikin tutkiminen kyllä olisi kiinnostavaa...täytyy katsoa, jospa tuonne hakisi ensi vuonna. Etenkin tuo Jyväskylän music management kiehtoo.

Hei! Ihmettelin, kun tämä threadi oli ylhäällä.

Taitaavat meillä kaikki musiikkitieteilijät kuitenkin olla ainakin jossain määrin muusikkoja. Kyllähän se oma kokemus auttaa musiikin ymmärtämisessä kuitenkin. Hyvin pärjäät, jos osaat ja omaksut musiikinteorian luonnostaan ja olet muuten kiinnostunut yliopisto-opiskelusta ja tieteellisestä ajattelusta. Mielestäni music managementikin vaatii sitä, että ymmärtää myös itse mitä musiikki esittäjälleen sekä yleisölle on. Kuka tahansa ei mielestäni voi täysin pyyteettömästi musiikkia tai muuta taidetta tuottaa.

Nyt parin vuoden viiveellä ja valmistumista odotellessa voi sanoa, että tuo music management -oppiaine lähti vähän torsona liikkeelle. On toki tullut kaikenlaista opittua, mutta toivottavasti tuo oppiaine kehittyy tulevaisuudessa enemmän! Nimikin on taidettu muuttaa music managementista musiikkituotannoksi ja -hallinnoksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)