Aihe: cover biisi 1 | |
---|---|
![]() 10.06.2003 09:50:16 | |
Eli kysymys on seuraava: Mulla on itse tehty ac/dc cover biisi. Onko kuinka laillista julkaista se netissä ihan noin vain? Jos ei, niin mitä lupia siihen tarvitaan? Sori kun oon tyhmä. | |
![]() 10.06.2003 10:18:35 | |
Niin, käsittääkseni kantabändiltä pitää olla hyväksyntä että biisi voidaan julkaista 'coveroituna' uuteen muotoon. Esimerkiksi Eläkeläisillähän on ollut hieman vaikeuksia uutta levyä suunnitellessaan hankkia lupia uusille humppaversioilleen eri biiseistä. Siinä lienee osasyy, että ovat tehneet omaa tuotantoa. Tässähän ei tosin ole kyseessä samankaltainen tapaus, mutta periaate lienee sama. Viisaammat täydentäkööt/korjatkoot Ei teillä kellään sattuis oleen näkkileivän palaa takataskussa. Mulla meni kurkkuun jotain karvasta eikä se lähde pois! | |
![]() 10.06.2003 10:43:26 | |
Niin, coverin tekemiseen tarvitaan siis lupa, jos se tulee julkaistavaksi, esim. nettiin. Koska soitat biisin itse, niin sun ei tarvii maksaa teostomaksuja, mutta gramexia joudut maksamaan 7 centtiä/kuuntelukerta (vai oliko se toisinpäin?). Periaatteessahan mitään maksuja ei tarvitse maksaa, koska kuuntelun määrää ei pystytä valvoa (kai?). Mutumutu. | |
![]() 10.06.2003 10:49:35 | |
Juu. Tossa olis yks livenä äänitetty cover versio ac/dc:n big gun biisistä. | |
![]() 10.06.2003 10:50:24 | |
jos sen omaksi huviksesi julkaiset ilman kaupallista tarkoitusta, tuskimpa siitä kukaan sanoo yhtään mitään. ja jos sanoo, niin tod. näk. saat sitten jostain levy-yhtiöstä sähköpostia, että "ota se pois sieltä". heti jos raha hyppää kuvioihin, lupia tarvitaan. | |
![]() 10.06.2003 11:33:20 | |
Lainataan monta kirjoitusta kerralla: -J: Niin, käsittääkseni kantabändiltä pitää olla hyväksyntä että biisi voidaan julkaista 'coveroituna' uuteen muotoon. Ei bändiltä, vaan biisin tekijöiltä. Säveltäjältä, sanoittajalta, sovittajalta, kustantajalta. Härski: Niin, coverin tekemiseen tarvitaan siis lupa, jos se tulee julkaistavaksi, esim. nettiin. Coverin 'tekemiseen' lupaa ei tarvita, julkaisemiseen tarvitaan. Yhteydet löytää Teoston kautta. Teoston alaisen musiikin nettilevityksestä on omat pykälänsä, jotka ovat selkeästi esitetty http://www.teosto.fi/ :ssä. Koska soitat biisin itse, niin sun ei tarvii maksaa teostomaksuja, mutta gramexia joudut maksamaan 7 centtiä/kuuntelukerta (vai oliko se toisinpäin?). Toisinpäin - Teosto on tekijöiden (säv. san. sov. kust.), Gramex esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Mistä repäisit tuon 7 c? Musiikin julkisen esittämisen korvaukset niin T:n kuin G:nkin suuntaan riippuvat mm. tilaisuuden kuulijamäärästä ja esim. maksullisuudesta/lipun hinnasta. Netti on tässä mielessä ongelmallinen, mutta kuten sanottu, Teoston (ja varmaan Gramexinkin, .fi) sivuilta löytyy se tieto... Periaatteessahan mitään maksuja ei tarvitse maksaa, koska kuuntelun määrää ei pystytä valvoa (kai?). Mutumutu. ...jotta moiseen mutuun ei tarvitse turvautua. On nimittäin taas mahdollisimman väärää tietoa yllä. krushing: Jos sen omaksi huviksesi julkaiset ilman kaupallista tarkoitusta, tuskimpa siitä kukaan sanoo yhtään mitään. ja jos sanoo, niin tod. näk. saat sitten jostain levy-yhtiöstä sähköpostia, että "ota se pois sieltä". heti jos raha hyppää kuvioihin, lupia tarvitaan. Tässä taas menee vähän käytäntö ja laillisuus vähän ristiin. Ensimmäinen virke sinänsä on totta. Totta on sekin, että kaupasta voi näpistää ja selvitä ensikertalaisena varoituksella. Tai sitten ei. Levy-yhtiölle tai muulle edunvalvojalle on kieltämättä helpompaa ja halvempaa lähettää tai pyytää internet-palveluntarjoajaasi lähettämään sähköpostia ja vaatimaan poistamista kuin tehdä asiasta rikosilmoitus. Mutta jos rike on räikeä tai asiaa hoitava henkilö vittumaisella päällä, niin saattaisi se käyttää kovempiakin keinoja. Ja lakiteknisestihän 'emmä tienny' ei juuri auta. Summa summarum: tuossa on oma riskinsä, jokainen päättäköön itse, ottaako sen. --- Niin, ja tsekkailkaa tällaisessa tapauksessa niitä Teoston ja Gramexin nettisivuja; www eteen, nimi keskelle ja fi perään ja pisteet väliin. Molemmilla (ainakin T:llä) on myös asiakaspalvelu, joka vastaa kokemuksen mukaan ystävällisesti tällaisiin peruskysymyksiinkin. Tätäkin asiaa sieltä on varmasti monesti kysytty. Netistä ja muusikkotutuilta tuntuu löytyvän melkein useammin väärää kuin oikeaa tietoa. http://kuoppamaki.cjb.net/ | |
![]() 10.06.2003 13:24:16 | |
Coverin 'tekemiseen' lupaa ei tarvita, julkaisemiseen tarvitaan. Mähän sanoin, että jos se tulee julkaistavaksi vaikka netissä. Mistä repäisit tuon 7 c? Olen itse kysynyt samaa teostolta ja muista sen kuin eilisen, että 7 c/kuuntelukerta. | |
![]() 10.06.2003 15:54:44 | |
Esko. Soita Teostoon ja kysy, kuinka sun pitää toimia, kun haluat laittaa coveroimasi biisin nettiin. Se on helpoin tapa saada varmasti oikea vastaus kysymykseesi. Ihmisen suurin heikkous on luovuttaminen.- T.Edison | |
![]() 10.06.2003 17:11:27 | |
Okei. Mä soitan sinne teostoon kun kerkeen ja kysyn asiaa, katotaan miten asia oikeesti on. | |
![]() 10.06.2003 19:05:52 | |
Mä oon itse julkaissu bändini sivuilla coverin NOFX:n biisistä, mutta se oli livetaltiointi. Vaikuttaakohan tämä asiaan? "Eres tú cabron hijo de puta" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)