Aihe: Onko luvallista äänittää konsertti?
1
ope16
02.10.2007 23:46:44
Jep, sain tässä erään kollegan vetämään herneen tai useammankin nenään. Tällainen tapaus: Olipa kerran konsertti, jonka neiti x nauhoitti mukaanlukien minun soittaman osuuden. Pyysin pari kuukautta saada kuulla osuuteni, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta laitoin napakamman mailin, jossa ilmoitin, että olen pettynyt tapaan, jolla on toimittu selkäni takana ja vaadin saada biisini kuultaviksi. No, sitten ne hyvin pian tulivatkin mailin mukana. Ko. nainen oli kovin loukattu! Oliko hänellä mielestänne aihetta siihen, vai tekikö hän vain itse väärin pantattuaan esittämääni musiikkia minidiskillä kotonaan?
Borlag
03.10.2007 00:53:20

Itse myös samaa harrastan, tosin sillä erolla että aina artistin ehdoilla. Jos ihan tarkkaan lakipykäliin mennään niin kaikkeen tuohonhan pitäisi olla kirjalliset luvat niin artistilta kuin myöskin tapahtuman järjestäjiltä, näinhän ei kuitenkaan aina ole edes silloin kuin bändit itse nauhoittavat oman settinsä. Jos taas etsit vastausta moraaliselta kantilta katsottuna, niin sinun konserttisihan siinä tallennettiin, ei sillä tallentajalla itsellään ole siihen käytännössä mitään oikeuksia. Näin ollen jos hän kieltäytyisi antamasta kopion keikasta, hän olisi auttamatta väärällä puolella niin lain kannalta katsottuna kuin moraalisestikin.

Itse joskus suht hitaammanpuoleisesti myöskin toimittanut kopioita bändin jäsenille, varsinkin jos seuraavaan lähialueen keikkaan on pitkäkin aika (terkkuja vaan bändeille jotka tunnistaa), kun yleensä kuitenkin mieluummin annan kädestä käteen ne kopiot. Reilu peli äänittäjän puolesta yleensä johtaa reiluun peliin bändin puolelta myöskin, eli siltä kantilta tuo "neiti x" ei kyllä taida kerätä pisteitä kotiin.

Toiselta kantilta ajatellen taas... tuolla rapakon takana jenkkilässähän tämä nauhoittelu on avoimesti sallittua joidenkin bändien keikoilla ja jopa joissakin festareissa kokonaisuudessaan, kuin myös niiden tallenteiden vaihtelu muiden fanien välillä kunhan raha ei vaihda omistajaa. Tätä samaa käytäntöä toivoisin joskus täälläkinpäin esiintyvän. Kun kyseessä ei kuitenkaan aina ole mikään "bootleg" tehtailija joka sitten myy niitä eteenpäin, ja se avoin tallennuslupa faneille itseasiassa toimii ilmaisena promona niille bändeille, ja myöskin osalta estää niitä bootleg tehtailijoita koska eihän kukaan sellaista osta mitä bändin omien sivujen kautta saa ilmaiseksi, noin niinkuin esimerkkinä.

Hmm taisi mennä vähän off topicin puolelle...
ope16
03.10.2007 01:27:43
Kiitos Borlag! Kyseessä oli erään klubin järjestämä konsertti, jossa esiintyi useampi jäsen. Tämä nauhoittaja soitti myös itse ja väittää, että diskille on vahingossa mennyt koko konsertti. Aikamoinen vahinko.
Toisaalta, kuuntelin (sitten loppujen lopuksi) mielelläni omat biisini (joista sain kaksi kolmesta maililla). En tiedä, tietävätkö muut huilistit, että heidänkin soittoa on nauhalla. Minulle sanoi mieheni, että konsertti nauhoitettiin. Muuten en minä ainakaan nytkään olisi siitä tietoinen.
Olisin kyllä antanut luvan soittoni taltioimiseen silläkin uhalla, että soitin kaksi osaa hemmetin vaikeasta soolosarjasta (väsyneenä talokauppojen ja muuton jälkeen...). Muutama lapsus tuli. Entä sitten.
Borlag
03.10.2007 08:20:06 (muokattu 03.10.2007 08:20:15)

Itse käyttänyt noita tallenteita alunperin oman soiton parantamiseen. Tottakai ne pahimmat mokat huomaa heti jo soittaessa mutta niitä pienempiä juttuja jotka ei varsinaisesti ole mokia, mutta voisi silti mennä paremmin, noihin nämä tallenteet onkin sitten hyvä juttu.
Sertzo S
03.10.2007 08:44:00 (muokattu 03.10.2007 08:44:29)
Jep, sain tässä erään kollegan vetämään herneen tai useammankin nenään. Tällainen tapaus: Olipa kerran konsertti, jonka neiti x nauhoitti mukaanlukien minun soittaman osuuden. Pyysin pari kuukautta saada kuulla osuuteni, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta laitoin napakamman mailin, jossa ilmoitin, että olen pettynyt tapaan, jolla on toimittu selkäni takana ja vaadin saada biisini kuultaviksi. No, sitten ne hyvin pian tulivatkin mailin mukana. Ko. nainen oli kovin loukattu! Oliko hänellä mielestänne aihetta siihen, vai tekikö hän vain itse väärin pantattuaan esittämääni musiikkia minidiskillä kotonaan?

Ei saa nauhoittaa ilman lupaa! Kysehän on tekijäinoikeuksista, josta joku voi mm. tehdä laittoman äänitteen ja jne hyötyä siitä. Äänittäjänaisella ei ole mitään syytä loukkaantua asiasta toimittuaan laittomasti tässä tapauksessa. Itse vaatisin korvauksen vastaavassa tapauksessa vaikka oikeusteitse.
Bronks
03.10.2007 08:45:17

Ei saa nauhoittaa ilman lupaa! Kysehän on tekijäinoikeuksista, josta joku voi mm. tehdä laittoman äänitteen ja jne hyötyä siitä. Äänittäjänaisella ei ole mitään syytä loukkaantua asiasta toimittuaan laittomasti tässä tapauksessa. Itse vaatisin korvauksen vastaavassa tapauksessa vaikka oikeusteitse.

Yhteenveto: on luvallista järjestää konsertti, jos on siihen lupa. Simple but true.
ope16
09.10.2007 23:03:56
Vieläkö löytyy kommentteja?
mr_b
09.10.2007 23:22:52 (muokattu 09.10.2007 23:24:23)

Vieläkö löytyy kommentteja?

Öh, no, jos nyt välttämättä pyydät niin "relaa vähän" voisi olla aika sopiva.

Tehty äänitys ei kuullosta siltä että sillä olisi suurta kaupallista potentiaalia (huilu, soolosarja yms.), joten tuskin sitä hyötymismielessä tehtiin. Joku laittoi minidiscin pyörimään ja nauhoitti äänentoiston läpi tai jollakin muulla tavalla konsertin lähinnä siis kai kuullakseen oman osuutensa, mutta samalla levylle tarttui sattumalta koko konsertti. No, ihan kiva. Ei se kai tee tästä henkilöstä velvollista pätkimään nauhoitusta ja hoitamaan jakelua koko porukalle, vaikka olisihan se tietysti ollut ihan kohteliasta.
Softer, worse, slower, weaker.
ope16
09.10.2007 23:29:58
Kohteliasta se olisi ollut. Lisäksi se olisi ollut porukan yhteishengen kannalta paljon parempi tapa käyttäytyä. Oltais voitu pitää positiivinen jälkipuinti-ilta vaikka meillä!
Hyötymisestä ei taatusti ollut kysymys. En vain ymmärrä, miksi meidän "äänittäjä" on salannut asian. Enkä muuten ole ainut, joka omat biisinsä halusi kuulla, en vain tiedä, miten juttu muiden kohdalla on edennyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)