Aihe: Mårtenson veti herneet
1 2 3 4 5 6 7 8
Sperm Donor
14.08.2006 21:42:33
Lasse Mårtenson loukkaantui nimikkokonsertistaan

Julkaistu: 21:05

Muusikko, säveltäjä Lasse Mårtenson ei hyväksy Mårtenson remix -konserttia, joka on tarkoitus järjestää Huvila-teltassa perjantaina. Loppuun varattu konsertti avaa teltan tarjonnan Helsingin juhlaviikoilla.

Konsertissa nuoremman polven suomalaismuusikot esittävät uusia versioita Lasse Mårtensonin omista sävellyksistä sekä hänen tunnetuksi tekemistään käännöskappaleista. Lavalle nousevat muun muassa Paleface, Tommy Lindgren, Johanna Iivanainen, Jukka Poika, Samuli Putro, Emma Salokoski ja Pauli Hanhiniemi.

Lasse Mårtenson sanoo, ettei hyväksy myöskään konsertin oheen syntynyttä Kaikki paitsi Mårtenson on turhaa -levyä. Levyllä esiintyvät pääosin samat artistit kuin konsertissa. Uusista sovituksista vastaavat levyn tuottaja Jukka Hakoköngäs sekä yhtye, joka on koottu duon Nieminen & Litmanen ympärille.

Levy on uusimmalla Suomen virallisella albumilistalla sijalla kahdeksan.

Konsertti ja levy on tarkoitettu kunnianosoitukseksi Mårtensonille, jota moni projektissa mukana oleva artisti pitää oppi-isänään.

Mårtenson itse näkee projektin kuitenkin aivan muuna kuin kunnianosoituksena.

"Koen tämän kaiken pikemminkin herjana. Koko homma on ryöstäytynyt käsistä, tässä on edetty kysymättä minulta lupaa. Minun identiteettiäni ja taiteilijakuvaani on käytetty törkeästi hyväksi", muusikkoveteraani sanoo.

Hänen mielestään uudet sovitukset on tehty ilman minkäänlaista melodia- ja tekstianalyysia alkuperäisversioista. "En halua kuitenkaan syyttää artisteja. Ei ole heidän vikansa, mihin ovat joutuneet."

Levyn vastaavana tuottajana toiminut Timo Kuoppamäki EMI:stä on yllättynyt asian saamasta käänteestä. Hänen mukaansa lupa koko projektiin on kysytty artistilta itseltään, ja lupa on myös saatu. Alun perin projektiin kysyi lupaa koko idean isä, Ylen aikaisessa toimittajana työskentelevä Jari Mäkäräinen.

Levyn teon aikana myös Kuoppamäki sanoo keskustelleensa Mårtensonin kanssa. Tällöinkään ei poikkipuolista sanaa kuulunut.

"Hän ei halunnut levyä kuultavakseen raakamiksausvaiheessa, joten lähetimme levyn hänen kuultavakseen heti sen valmistuttua. Nyt voimme sitten todeta, että fiksumpaa olisi ollut, jos hän olisi saanut sen kuultavakseen aiemmin", Kuoppamäki toteaa.

Hän vakuuttaa, että mitään vilpillistä ei konsertin järjestelyissä tai levynteossa ole. "Liikkeellä on oltu vain ja ainoastaan kunnioittaaksemme suurta suomalaista muusikkoa."

Lasse Mårtenson ei aio olla paikalla perjantaina, kun muut tekevät hänelle kunniaa.

"En todellakaan aio olla paikalla katsomassa jotakin, mikä ei ole minua. Tästä tulee vielä jälkiseuraamuksia", hän sanoo.
Keskustele aiheesta Tulosta juttu Lähetä linkki

MARI KOPPINEN / Helsingin Sanomat
mari.koppinen@sanoma.fi

ILMOITUS
Sperm Donor
14.08.2006 21:43:17
Mielestäni aiheetonta pulttia vanhalta parralta.
HaloOfFlies
14.08.2006 21:46:06

Onkohan herra Mårtenson hieman liian tosikko? Joku toinen artisti olisi otettu tämmöisestä kunnianosoituksesta.
It's always funny until someone gets hurt, and then it's just hilarious. S.M.A.K.-jäsen #5
Härski
14.08.2006 21:46:32
Hehheh... kaveri ei kaiketi anna kovasti arvoa tekemisilleen? Noh, oli miten oli, tosson sulle, Lasse, 300 g jahtimakkaraa. Olkoon siitä iloa sun loppukesän rientoihin!
pliksu
14.08.2006 21:48:13
"Koen tämän kaiken pikemminkin herjana. Koko homma on ryöstäytynyt käsistä, tässä on edetty kysymättä minulta lupaa. Minun identiteettiäni ja taiteilijakuvaani on käytetty törkeästi hyväksi"

Eiköhän tuo kommentti puhu puolestaan. Märisköön siellä valtaistuimellaan.

Silti kirjoitan kunnioittaen Mårten meriittejä. :)
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
willie
14.08.2006 21:59:16
Mårtenson itse näkee projektin kuitenkin aivan muuna kuin kunnianosoituksena..

Hyväksytään nyt Mårtsikan mieleipide kuitenkin. Mulle tulee Mårtsikasta mieleen aina kappale "Rikas mies jos oisin". Mistäs (musikaalista) se alunperin oli ?
Sperm Donor
14.08.2006 22:01:36
Eihän sitä levyä nyt täysin Lassen tietämättä ole tehty, helvetti. Ja rahaakin kilahtaa tilille. Kuka muuten muistaa "huiman" Lehtori musan?
Epämuusikko
14.08.2006 22:01:47 (muokattu 14.08.2006 22:02:05)
Hyväksytään nyt Mårtsikan mieleipide kuitenkin. Mulle tulee Mårtsikasta mieleen aina kappale "Rikas mies jos oisin". Mistäs (musikaalista) se alunperin oli ?

Viulunsoittaja katolla.

Juutalaista meininkiä. Ja tämä ei ollut rotuprovo.
I absolutely Weckl. Bustard #1
Jani The Rock
14.08.2006 22:02:12

Kai mun täytyy sitten asettua Lassen puolelle tässä jutussa, vaikka ihmetyttääkin miksi tämä on ylipäänsä alunperin näyttänyt vihreää valoa koko projektille. Sitäkään ei tosin tiedä, miten asiasta on sillon keskusteltu ja onko paperilla mitään.

Jo pelkästään siitä syystä otan tän kannan, että kyllä noita "kunnianosoituksia" on jo nähty tarpeeksi. Gösta Sundqvistin muistokonserttikin oli lähinnä karmeaa raiskausta. Ja samoja vatusseja heilui silloinkin lavalla. Saatana, sanon minä.

Jokunen päivä sitten ihmettelinkin jo tuota "Kaikki paitsi Mårtenson on turhaa" -levyn uskomattoman typerää nimeä ja mietin mitä Lassella itse siitä tuumaa.
"En aamulla herää aikaisin. En kuuntele vittuiluja pomojen. Ruokatunnin pidän milloin vaan. Tänään vapaana kulkea saan".
texjazz
14.08.2006 22:02:17

Nyt voi vain kysyä: Miltä meno maistuu?

Oliko Viulunsoittaja katolla?
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Lennu
14.08.2006 22:04:15

Jokunen päivä sitten ihmettelinkin jo tuota "Kaikki paitsi Mårtenson on turhaa" -levyn uskomattoman typerää nimeä ja mietin mitä Lassella itse siitä tuumaa.

Sama juttu. Kun itse mies ei ole, kaikella kunnioituksella, ollut koskaan mikään suuri humoristi.
kivi
14.08.2006 22:06:04
Oliko Viulunsoittaja katolla?

Olihan se, kuten tuossa Epämuusikko aiemminkin tiesi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
texjazz
14.08.2006 22:06:36

Mårtensonhan on kova mies purjehtimaan ja on lausunut, että "kaikki paitsi purjehtiminen on turhaa". Ääh, tämänhän nyt kaikki tiesivätkin. Mitä äidinkielenopettajani lausuikaan truismeista?
Sperm Donor
14.08.2006 22:20:37
Kai mun täytyy sitten asettua Lassen puolelle tässä jutussa, vaikka ihmetyttääkin miksi tämä on ylipäänsä alunperin näyttänyt vihreää valoa koko projektille. Sitäkään ei tosin tiedä, miten asiasta on sillon keskusteltu ja onko paperilla mitään.

Yksi asia mihä ihmetyttää on se että miksi se rutina alkaa nyt kun on jo niinsanotusti paskat housussa. Jättäisi kommentoimatta koko homman jos ei diggaa.
Listen
14.08.2006 22:25:30
"Koen tämän kaiken pikemminkin herjana. Koko homma on ryöstäytynyt käsistä, tässä on edetty kysymättä minulta lupaa. Minun identiteettiäni ja taiteilijakuvaani on käytetty törkeästi hyväksi", muusikkoveteraani sanoo.

Mitähän Lou Reed mahtaisi sanoa Lassen "Walk on the wild side"-käännöksestä...
texjazz
14.08.2006 22:28:39

Mitähän Lou Reed mahtaisi sanoa Lassen "Walk on the wild side"-käännöksestä...

Katsoisi tylysti Ray Baniensa takaa ja toteaisi: "Lost in translation"
arppah8
14.08.2006 23:50:46 (muokattu 15.08.2006 00:53:24)

Rushin Neil Peart älähti myös samansuuntaisesti Magna Cartan julkaisemasta Working Man-tribulevystä, jossa päällepäsmärinä taisi olla Mike Portnoy. Kovasti oli sitä mieltä, että baarimuusikot yrittävät rahastaa Rushin nimellä. No, kai esim. Billy Sheehan, Steve Morse, Stu Hamm ja Devin Townsend täyttävät baarimuusikon määritelmän... tai kuten Portnoy sanoi: "I'd love to hang out in the same bars as Neil does."

Eihän tuo levy mikään mestariteos ole, mutta jokunen ihan hyväkin veto siltä löytyy.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
efunkelist
15.08.2006 00:08:52

Ehkä em. porukka ei ole onnistunut Mårtensonia miellyttämään hlökoht mutta asianomainen voisi kuitenkin muistaa että kyseessä on kuitenkin KUNNIANOSOITUS.

Jos joku lapsi piirtäisi minulle tikku-ukon ja sanoisi että se esittää minua niin en minä siitä alkaisi märisemään että "piirtäisin itse paremman, eihän tuo mitenkään minua muistuta." - olettaen että tuo lapsi tekisi sen minua ihaillen eikä halveksuen ofcourse.
patonki
15.08.2006 00:25:52

Levyä kuunnellessani mietin, että tekijäporukalla taitaa olla aika erityylinen käsitys Mårtensonista kuin itselläni. Aika heikko levy on tuo ja erityisesti Veetin Myrskyluodon Maija on sellaista rääkkäystä, etten ihan täysin yllättynyt maestron suivaantumisesta...
Thomy
15.08.2006 00:50:08
Konsertti ja levy on tarkoitettu kunnianosoitukseksi Mårtensonille, jota moni projektissa mukana oleva artisti, muun muassa Paleface, Tommy Lindgren, Johanna Iivanainen, Jukka Poika, Samuli Putro, Emma Salokoski ja Pauli Hanhiniemi pitävät oppi-isänään.

Kaikki paitsi remix on murhaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)