Aihe: Mikä tekee levystä hyvän?
1 2
Jabbe
30.06.2003 18:30:53
Ihan vain tässä rupesin miettimään, että miksi esim. joku Dark Side Of The Moon on niin monen mielestä upea levy ja muutenkin tuollaisessa kulttistatuksessa? Mikä jostain levystä tekee hyvän? Onko se ne biisit? Joku juttu siinä musiikissa? Kokonaisuus? Vai se, että se on juuri nimenomaan jonkun tietyn suosikkibändin levy, otetaan nyt vaikka esimerkkinä tuo St. Anger, kuinkahan moni sen olisi ostanut jos se ei olisi Metallican (nyt saan tietysti kaikkien metallistien vihat niskaani)? Entä onko kansilla, hinnalla, kotelolla ja muilla "ulkoisilla seikoilla" väliä?

Niin, eli niin mikä tekee levystä hyvän ja mikä tekee siitä vielä paremman, kenties jopa klassikon?
Olette varmaan huomanneet, että puhun paljon. Mutta yritän kyllä joskus myös sanoakin jotain...
Bonham
30.06.2003 18:37:23
Paljon tässä liikutaan samalla maaperällä kuin genreajattelussakin; kyllä minäkin kun muutkin...

Mutta kai toiset levyt vaan onnistuvat niin vetin hyvin, että sukupolvi toisensa jälkeen kokee biisit omikseen. Kai yksi vastaus sitten on ajattomuus.

Olisi muuten mielenkiintoista tietää noiden klassikkojen syntyhistoriasta, että tajusivatkohan muusikot itse, että nyt tässä on jotain käsittämättömän hienoa syntynyt. Tuskinpa...
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
snaga
30.06.2003 18:38:18 (muokattu 30.06.2003 18:39:58)

Niin, eli niin mikä tekee levystä hyvän ja mikä tekee siitä vielä paremman, kenties jopa klassikon?

Hyvä levy on sellainen, jota haluan ja jaksan kuunnella. Helppoa, eikö? :-) Mestariteos on sitten sellainen, jota haluan ja jaksan kuunnella useasti ja vielä useiden vuosien kuluttuakin.

Edit: Niin ja kun oli maailmanlaajuisesta klassikkostatuksesta kyse, niin eiköhän sellainen synny sitten, kun tarpeeksi moni ihminen haluaa ja jaksaa kuunnella sitä levyä useasti ja vielä useiden vuosien kuluttuakin. :-)
Floyd code: v1.2a s+r>d TW 1/0/r tG 0? 0 Meddle 2 1 19.3%
_Petri_
30.06.2003 18:48:28

Omituinen kysymys. Mielestäni levy on hyvä, jos se kuulostaa hyvältä.
Jabbe
30.06.2003 20:41:18
Omituinen kysymys. Mielestäni levy on hyvä, jos se kuulostaa hyvältä.

Joo. Mutta kun on niin monia mielipiteitä, niin mikä tekee siitä sellaisen yleisesti hyväksytyn (ja platinaa myyvän)?
Olette varmaan huomanneet, että puhun paljon. Mutta yritän kyllä joskus myös sanoakin jotain...
_Petri_
30.06.2003 20:55:54

Joo. Mutta kun on niin monia mielipiteitä, niin mikä tekee siitä sellaisen yleisesti hyväksytyn (ja platinaa myyvän)?

Hyvä musiikki, toimiva markkinointi, puskaradio, bändin imago, musiikin trendikkyys, sattuma...jne.
Nimismies
30.06.2003 20:59:08
Hyvä levy muodostuu useiden asioiden summasta. Otetaanpa esimerkiksi(ihan vaikka vaan Jaben mieliksi:) Don Johnson Big Bandin uusi levy Breaking Daylight, joka sisältää mielestäni kaiken mitä hyvä levy tarvitsee: taitavan, hyvin yhteen soittavan bändin, kauniita melodioita, sisällöllä siunattua lyriikkaa, miellyttävän kuuloiset solistit, loistavia ja käytössä kestäviä sekä monipuolisia biisejä, jotka vieläpä muodostavat selkeän kokonaisuuden. Siinä on mielestäni 'hyvä' levy parhaimmillaan.
"Rockmusiikissakin on voimaa" - Petri Anjalankoskelta
lxi
30.06.2003 21:09:26

"Jabbe feat. filosofiset kysymykset, joihin ei ole vastausta part MCMXIV?"

Raha. Muovi. Tuuri. Kapina. Kiilto. Mainos. Kajal. Taito. Draaman kaari. Tissit. Oikea aika. Hype. Historia. Toteutus. Nerous. Painostus. Purkka. Sattuma. Max Martin. Mystiikka. Visio. Groove. Sinnikkyys. Oikea paikka. Draivi. Tuotanto. Tarve. Legendaarisuus. Tuoreus. Ajattomuus. Tilu.

Valitse siitä tai lisää sopiva.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Kitaranraiskaaja
30.06.2003 21:16:38

Dark Side Of The Moon

Nyt minua varmaan joku sanoo sivistymättömäksi, mutta: mikä se tuommoinen levy on?

Ja ei tähän kysymykseen ole mitään yleispätevää vastausta.
Tekno, POP, etno, latin, kuningas, minä.
lxi
30.06.2003 21:19:16
Nyt minua varmaan joku sanoo sivistymättömäksi, mutta: mikä se tuommoinen levy on?

Sivistymätön.

Pink Floydin levy vuodelta 1973. Maailman kautta aikojen myydyimmäksi levyksi arvioitu, ja ainakin ylivoimaisesti pisimpään listoilla kiikkunut levy.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Jabbe
30.06.2003 21:25:22 (muokattu 30.06.2003 21:25:49)
"Jabbe feat. filosofiset kysymykset, joihin ei ole vastausta part MCMXIV?"

Kieltämättä. Mieluummin filosofoin kun jauhan paskaa siitä, onko Ynkkä kovempi kuin Petrucci ja onko DT progea tai onko RHCP Red Hot Chili Peppers vai Red Hot Chilli Peppers... ;)

Asiallisin vastaus toistaiseksi taisi tulla Bonhamilta ja Nimismieheltä (ei liity itse levyyn mitenkään. tosin jotenkin arvasin, että ottaisit juuri tuon levyn esimerkiksesi...), eikö muut pysty samaan?

En mä nyt huviksenikaan näitä threadeja aloita.
mdm
01.07.2003 00:41:58
Vahva kokonaisuus ja ennen kaikkea alusta loppuun kantava yhtenäinen tunnelma, jonkinlainen "punainen lanka", jonka pystyy erottamaan levyn jokaisesta osa-alueesta. Tunnelmaan tulee sävellysten lisäksi sisältyä myös tärkeinä elementteinä kannet ja lyriikat.

Sillisalaattimainen kasa täysin erilaisia, toisiinsa liittymättömiä, vaikkakin hyviä biisejä, ei välttämättä muodosta hyvää levyä.
-susi on ihmiselle susi-
Kitaranraiskaaja
01.07.2003 00:50:01

Sivistymätön.

JÖGH! Kuinka saatat sanoa noin?

Pink Floydin levy vuodelta 1973. Maailman kautta aikojen myydyimmäksi levyksi arvioitu, ja ainakin ylivoimaisesti pisimpään listoilla kiikkunut levy.

Jaahas, vai niin. Onko edes hyvä levy?
Tekno, POP, etno, latin, kuningas, minä.
_Petri_
01.07.2003 00:53:18

Onko edes hyvä levy?

JÖGH!! Loukkaus musiikkia kohtaan edes kyseenalaistaa tuota.

Kyl maar se on pirun hyvä. Ansaitsee asemansa.
herb
01.07.2003 08:01:36
Omituinen kysymys.

Kerrassaan omituinen. Tätä kysymystä ei aivan kannata konjakkilasi kädessä nojatuolissa alkaa analysoimaan käsillä puhetta elävöittäen.
Call me Alowishus Devadander Abercrombie
Karlsson
01.07.2003 09:11:08
Varmasti kuuntelutilannekin vaikuttaa, siihen mitä pitää hyvänä. Se mitä omassa päässä liikkuu ja mitä juuri siihen levyyn assosioituu. Menneen ja tulevan vaikutus juuri tähän hetkeen.
Jossain tilanteissa tietty levy saa "hemmetin hyvän" leiman, mutta ei se sitten vähän ajan päästä oikein olekaan niin hyvä ja toiste päin.
I can´t believe it´s not music!
Bonham
01.07.2003 09:16:45
Minulla käy erittäin harvoin niin, että aluksi hyvältä kuulostava levy menettää vuosien saatossa "arvonsa"...

Hyvässä levyssä pitää siis olla mulle jo alkumetreistä lähtien jotkin ominaisuudet, jotka putoavat.

Toisaalta, löytyy myös niitä levyjä, joita ei ensikuulemalta ole pitänyt kovin hyvinä...

Tähän kohtaan saattaa vaikuttaa ikä ja elämäntilanne ja vaikka mitkät.

Tämä on oikeasti hyvä kysymys (vaikka jotkut sitä epäilevätkin).
Risto Mustalisä
01.07.2003 09:32:21
Minulla käy erittäin harvoin niin, että aluksi hyvältä kuulostava levy menettää vuosien saatossa "arvonsa"...

Minulle kävi. Ostin nousuhumalassa käytettynä Gamma Rayn Somewhere In Space -levyn ja en jaksa enää innostua siitä juuri lainkaan :-)

Toisaalta, löytyy myös niitä levyjä, joita ei ensikuulemalta ole pitänyt kovin hyvinä...

On käynyt näinkin. Allman Brothers Bandin Live at Fillmore east -levyn ostin koska levyn sanottiin olevan klassikko. Ensin en pitänyt niin paljoa. Kuukausia myöhemmin kaivoin levyn esille ja se kuulosti kerrassaan loistavalta. Sen jälkeen loisto ei ole himmennyt.

Bonham se on "opinions.." tuo allekirjoitus meinaan.Sori.Sattu vaan saivartelevan silmään.:-)
Born to be wild! - paitsi kotona..
Bonham
01.07.2003 09:34:51
Minulle kävi. Ostin nousuhumalassa käytettynä Gamma Rayn Somewhere In Space -levyn ja en jaksa enää innostua siitä juuri lainkaan :-)

On käynyt näinkin. Allman Brothers Bandin Live at Fillmore east -levyn ostin koska levyn sanottiin olevan klassikko. Ensin en pitänyt niin paljoa. Kuukausia myöhemmin kaivoin levyn esille ja se kuulosti kerrassaan loistavalta. Sen jälkeen loisto ei ole himmennyt.

Bonham se on "opinions.." tuo allekirjoitus meinaan.Sori.Sattu vaan saivartelevan silmään.:-)

Käväsen korjaamassa, kiitokset:) Mullahan nyt on trabelia allekirjoituksen kanssa, ensin oli sukunimessä väärä kirjain ja nyt tämä. Sen siitä saa kun öisin jotain yrittää räpeltää...
unijoni
01.07.2003 09:47:46
Aika usein levyn lopullisesti tekee klassikoksi suunnaton munkki (hillolla).
Tottakai levyn pitää olla hyvä ja kaiken siinäkin kohdallaan. Mutta veikkaan että maailmassa on monta levyä jotka on ihan yhtä hyviä kuin ns. klassikot, mutta ne on vain saapunut väärään aikaan. Vuoden/kuukauden myöhässä tai aikaisessa, tai markkinointi ei ole osunut kohdalleen. Ehkä bändi ei ole ollut vielä niin tunnettu että sitä oltaisiin voitu tuoda tarpeeksi pinnalle tai sitten muuten hommassa ei kaikki vain ole loksahtanut paikalleen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)