Aihe: Pitäisi nauhoittaa biisi, kertokaas avuttomalle tietonne!
1
Skebaholikko
06.07.2003 14:05:26

*disclaimer: Jos tämlle ois sopivampi palsta, ni siirtoa peliin vaan*

Elikkä homman nimi on tämä:

Ystäväni pyysi minua tekemään biisin, joka musiikiltaan ja sanoiltaan on jo melko valmis. Mutta kun eteen tulee itse nauhoitusvaihe, jotta saisi biisin heille kuultavaksi, minulla menee sormi suuhun.
En ole siis ikänäni nauhoittanut mitään muita kuin ohjelmia VHS-kaseteille joten en tiedä biisien nauhoittamisesta yhtään mitään.
Kyseinen biisi ei siis olisi pelkkä akustisella kitaralla vedettävä instrumentaali, vaan ihan koko bändin (vokaalit, kitarat, bassot, rummut) sisältävä vetäisy. Studioon minulla tuskin on varaa;) joten millasia vermeitä käyttäen olette kotonanne nauhoitelleet biisejä joissa on siis enemmänkin instrumentteja kuin yksi?
Mitä siis tarvitsisin jotta menemättä studioon saisin biisin nauhoitettua, kun vielä on epätodennäköistä että bänditilanteessa saataisiin homma kerralla purkkiin, elikkä eri instrumentit tultaisiin soittamaan eri aikoihin samalle nauhalle? Mitä tähän vaadittaisiin?
Mitenkä päällekkäisäänitykset esim. eri kerroilla nauhalle laitettavien kitararaitojen ja vokaalien kanssa onnistuu?
Kertokaa kaikki mitä kokemuksesta voitte kertoa minulle biisien nauhoittaisesta olematta "professional"-studiossa.

Huomioikaa todellakin etten tiedä aiheesta MITÄÄN. Kiitos, toivottavasti kysymykseni oli mahdollisimman (epä)selvä. Pitäkää hauskaa:D
Jos hyppäät laskuvarjolla, eikä se aukea, ja ystäväsi ovat katselemassa, - niin voisi olla hauska temppu, jos esittäisit uintiliikkeitä.
Dj.Dumbass
06.07.2003 14:55:07
Me ollaan tehty näin:
etsitään sopiva soittotila, sitten vedetään kaukokaapeli niin pitkälle kunnes löytyy joku hyvä paikka tarkkaamolle. kerran soittopaikka oli ulkorakennuksessa ja sitten kk ikkunan kautta sisään yläkertaan tarkkaamoon. tämä siksi ettei tapahdu ns. vuotoa eli esim rumpuja äänitettäessä kaikki äänet tulevat tarkkailu monitoreista eikä seinänläpi jolloin sopivaa soundia ei saada aikaiseksi. kaikki rummut on ollu mikitetty ja päällä vielä overheadit. sitten tarkkaamoon tarvitaan mikseri, jossa riittävästi kanavia; sanotaanko että 10 mikkikanavaa riittää rumpujen äänittämiseen. mikserin lisäksi tarvitaan kaikulaite ja mielellään myös kompuroita sekä myös iso eq on kätevä jos haluaa säätää basarin soundia yksityiskohtaisemmin vaikka napsahtavaksi. kun on saatu soundi hyväksi mikserillä ja oheislaitteilla, pistetään tietokoneelle jotain hyvää softaa(itsellä cool edit, joka ei ole hyvää vaan helppoa softaa =)) apunakäyttäen. tässä vaiheessa äänikortti on ratkaisevin tekijä; meillä on ollut käytössä vain 2 kanavainen kortti jonka ongelma on se, että rumpuja ei voi säätää enää sen jälkeen kun ne on nauhoitettu, mutta jos olisi vaikka 8 kanavainen kortti niin voisi äänittää basarin 1 kanavalle ja virvelin 2 kanavalle jne jotta ääntä saisi muokattua vielä nauhoituksen jälkeen. ja nyt kun on koko rumpusetti kahdella kanavalla niin mitään tiettyä ei tietenkään voi säätää. tarvitaan monta ottoa jos halutaan olla kriittisiä soundista. tämä siis näin yksinkertaisesti. joku muu selittää varmasti mielellään kytkennät, mikit, softat, äänikortit yms. minä en niihin puutu koska en osaa asiaa niin hyvin selittää että joku siitä hyötyisi jotain.
Ja anopille Niket...
ten
07.07.2003 10:21:49
Itselläni ei kovasti ole kokemusta noista äänityshommista, mutta jotain olen saanut itsekseni aikaan. Bändin kanssa ollaan myös nauhoteltu muutama demo ihan omaksi huviksi.

Kotona olen tehnyt omia biisejä niin, että ohjelmoin rummut jollain träkkerillä (esim. impulse tracker). Toki tämä ei ole kovinkaan mukavaa, varsinkaan jos bändissänne on rumpali. Hän kenties haluaisi itse soittaa rummut nauhalle. Kitarat olen nauhoittanut multiefektin ja mikserin läpi äänikortin kautta koneelle. Bassot sama homma. Lauluja olen nauhoitellut sitten ihan tavallisesti mikrofoni kädessä. Jos tahtoo vielä puhdistaa ylimääräiset poksahdukset ja suhinat laulusta, niin kannattaa virittää jonkinnäköinen pop-filtteri vaikka äidin sukkahousuista. Tarkemmin en osaa tuosta pop-filtteristä kertoa. Ja siis kaikki on nauhoitettu Cool Edit Prolla.

Bändin kanssa ollaan yleensä mikitetty rummut neljällä mikillä, mutta soundien kanssa tulee aina ongelmia, koska äänikortissa ei ole kuin yksi kanava. :( Rumpusoundien hakeminen on siis varmastikin vaikein vaihe äänityksessä, jos ei ole kunnon äänikorttia. Kitarat on nauhoitettu mikittämällä kitaravahvistin ja mikserin kautta tietysti. Bassoille sama homma. Ja lauluissa tuo pop-filtteri olisi hyvä.

Kaikki instrumentit kannattaa yrittää nauhoittaa mahdollisimman kovalla voluumilla. Siis niin, ettei miksausvaiheesa tarvitse ruveta ainakaan nostamaan minkään raidan tasoja. Miksaaminen ja equilu ynnä muu vastaava kannattaa hoitaa huolella. Maltillisesti kun tekee, niin tulee hyvää jälkeä.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
Skebaholikko
08.07.2003 23:54:43

Itselläni ei kovasti ole kokemusta noista äänityshommista, mutta jotain olen saanut itsekseni aikaan. Bändin kanssa ollaan myös nauhoteltu muutama demo ihan omaksi huviksi.

Kotona olen tehnyt omia biisejä niin, että ohjelmoin rummut jollain träkkerillä (esim. impulse tracker). Toki tämä ei ole kovinkaan mukavaa, varsinkaan jos bändissänne on rumpali. Hän kenties haluaisi itse soittaa rummut nauhalle. Kitarat olen nauhoittanut multiefektin ja mikserin läpi äänikortin kautta koneelle. Bassot sama homma. Lauluja olen nauhoitellut sitten ihan tavallisesti mikrofoni kädessä. Jos tahtoo vielä puhdistaa ylimääräiset poksahdukset ja suhinat laulusta, niin kannattaa virittää jonkinnäköinen pop-filtteri vaikka äidin sukkahousuista. Tarkemmin en osaa tuosta pop-filtteristä kertoa. Ja siis kaikki on nauhoitettu Cool Edit Prolla.

Bändin kanssa ollaan yleensä mikitetty rummut neljällä mikillä, mutta soundien kanssa tulee aina ongelmia, koska äänikortissa ei ole kuin yksi kanava. :( Rumpusoundien hakeminen on siis varmastikin vaikein vaihe äänityksessä, jos ei ole kunnon äänikorttia. Kitarat on nauhoitettu mikittämällä kitaravahvistin ja mikserin kautta tietysti. Bassoille sama homma. Ja lauluissa tuo pop-filtteri olisi hyvä.

Kaikki instrumentit kannattaa yrittää nauhoittaa mahdollisimman kovalla voluumilla. Siis niin, ettei miksausvaiheesa tarvitse ruveta ainakaan nostamaan minkään raidan tasoja. Miksaaminen ja equilu ynnä muu vastaava kannattaa hoitaa huolella. Maltillisesti kun tekee, niin tulee hyvää jälkeä.

Kiitosta kummallekkin, lisää vaan immeiset jos tietoa on.
Jos hyppäät laskuvarjolla, eikä se aukea, ja ystäväsi ovat katselemassa, - niin voisi olla hauska temppu, jos esittäisit uintiliikkeitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)