Aihe: Oudot "sivuäänet" mp3 - tiedostoissa
1
Nimismies
12.08.2003 07:56:31
Mistä johtuu moinen: Kopioin cd-levyn mp3-tiedostoiksi kovalevylle. Kun sitten teen mp3:ista kokoelmalevyn ja kuuntelen mp3-cd-soittimellani, biiseihin tulee sellaisia hankalasti kuvailtavia sivuääniä ihan tyhjästä. Sellaisia "kulahduksia". Mistä on kyse?
Vihaan Jorma Melleriä.
PekkaRii
12.08.2003 08:32:36
Ne on virheitä pakkauksessa. Mullakin on joissain fileissä semmoisia. Siis mulla ne on syntynyt, mun mielestä, polttovaiheessa, eli ilmeisesti kun se kääntää sen mp3:m takaisin wav-muotoon.
Pitää olla maha tai selkäranka näkyy
Jucciz
12.08.2003 08:38:03 (muokattu 12.08.2003 08:41:19)
Käytä riittävän isoa bitratea (256-320kbps CBR tai riittävän hyvä VBR), jolloin minimoidaan pakkauksesta tulevien artifaktien (ei-toivottujen sivuäänien) määrä.

Jos tekee cd:lle mp3-kokoelman, ei siinä mitään mp3->wav -konversiota tapahdu. Yleensä muutenkin nuo äänet ovat merkki rikkinäisestä tai huonosti pakatusta mp3-tiedostosta. En ole koskaan kuullut tapauksesta, että mp3 olisi ollut "ehjä", mutta siitä tehty wav olisi ollut "rikki". Kenties tämä on mahdollista jollain todella kelvottomalla ohjelmalla.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
vexu
12.08.2003 08:40:39

...kuuntelen mp3-cd-soittimellani...

Paitsi jos tuo todella tarkoittaa sitä mitä siinä lukee eli mp3 soitin. Tällöin virhe on varmaankin lähtöisin polttovaiheesta. Kokeile polttaa levy hitaammalla nopeudelle jos noita häiriöitä ei ole vielä koneella olevissa mp3-tiedostoissa.
Unworthy Knight
12.08.2003 08:41:35 (muokattu 12.08.2003 09:37:04)
Jos levyssä on pienikin paska niin jotkut ohjelmat on niistä kovin kranttuja ja iskevät "räpsyä" siihen.
Itellä oli että ohjelma joka vei huomattavasti enemmän, ja hävisi laadussa sellaselle jonka olemassaoloa koossa voi nipinnapin todeta.
Tosin mulla on jo ihan roska koneen Cd-asema.
Mutta köyhällä ei ole nyt varaa.
Tulee ostettua kaikkea muutakun uusia Cd-asemia.
"...So croak the king of Grey."
Jucciz
12.08.2003 09:25:43
Itellä oli että ohjelma joka vei huomattavasti enemmän hävisi laadussa sellaselle jonka olemassa oloa koossa voi nipinnapin todeta.

Jouduin lukemaan lauseen ainakin kolmesti ennenkö tajusin, mitä halusit sillä sanoa. Haluatko ostaa välimerkin tai useamman? Nyt saat kaupan päälle yhdyssanan, jos ostat vähintään kaksi pilkkua.

Mutta asialinjalle: ei se määrä eikä se laatu, kun CD->wav-rippaajista puhutaan.. eiku..

Itse olen käyttänyt CDCopy-nimistä softaa menestyksellä jo viitisen vuotta. Voi olla, että parempiakin on olemassa, mutta olen tällainen "if it ain't broken, don't fix it" -tyyppi, joten se, mikä toimii, se kelpaa. Nopea ja helppokäyttöinen. Wavit työstän tarvittaessa mp3:ksi LAME-enkooderilla käyttäen apunani RazorLame-käyttöliittymää.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
qfleax
12.08.2003 09:35:15
Sellaisia "kulahduksia". Mistä on kyse?

Kyse voi olla siitä, että mp3:sesi ovat huonosti/epäsopivasti pakattu MP3CD-soitintasi varten. Hyvien mp3-cd soittimien ohjeissa neuvotaan millä mp3 enkodereilla saat parhaan lopputuloksen. Myös CD-levysi voi olla huonolaatuinen (tai vaan jostain syystä ei miellytä MP3CD-soitintasi). Laadukkaammat CD-levyt auttaa tähän. Jos MP3CD-soittimesi ohjelmiston pystyy päivittämään, niin syytä lätkäistä uusin soittimeen. Muuten kyseessä on varmaan ns. huono MP3CD-soitin.
Nixxx
13.08.2003 01:58:09

Se olen minä. Kuuntele takaperin niin saatat löytää viestin.
Ihan päin vittua
SaBer
13.08.2003 09:40:44

Jos bitrate on ihan liian pieni ja biisissä on räikeät diskantit (säröä ja peltejä) voi se aiheuttaa omituisia vääristymiä ääneen. En sitten tiedä ovatko nämä niitä "kulahduksia"... Kokeile suurempaa bitratea esim. 196kbps on musta sopiva.
fridgebuzz
13.08.2003 10:44:14

Eikö ainakin joskus aikoinaan puhuttu mp3-tiedostoista jotka ovat downloadaamisen jälkeen ns. "cooked" selainten ja serverien yhteensopivuusongelmien takia? Aiheutti juuri tuollaisia ihmeääniä, korjaantui "uncook"-ohjelmilla, esim. http://www.free-music.com/uncook95.htm

FAQ:ia asiasta osoitteessa http://www.free-music.com/uncook952.htm
"Majatalossa, huonossa hapessa; teen matkan, untani jatkan."
OSTETAAN: True Bypass -boksi, Volume-boosteri (itsetehdytkin kelpaavat)
qfleax
13.08.2003 11:07:12 (muokattu 13.08.2003 11:07:32)
Eikö ainakin joskus aikoinaan puhuttu mp3-tiedostoista jotka ovat downloadaamisen jälkeen ns. "cooked" selainten

Juu, mutta Nimismies oli itse vääntänyt eli tästä ei voi olla kyse. Eikä kyllä bitratestakaan eli ei se 128kbit stream "kulahtele", jos on tehty oikealla enkooderilla.
fridgebuzz
13.08.2003 11:24:09

Juu, mutta Nimismies oli itse vääntänyt eli tästä ei voi olla kyse.

Jep. Tuli vaan tuossa mieleen, kun samasta asiasta suunnilleen puhuttiin.
"Majatalossa, huonossa hapessa; teen matkan, untani jatkan."
OSTETAAN: True Bypass -boksi, Volume-boosteri (itsetehdytkin kelpaavat)
Nimismies
13.08.2003 19:56:55
Epäilen ongelman johtuvan nopeasta poltostani(48X), pitänee kokeilla hidastaa sitä. Hassua vain että läheskään kaikki tiedostot eivät kulahtele.

Kiitos kaikille.
Vihaan Jorma Melleriä.
askomiko
14.08.2003 00:04:00
Onko kulahtelu semmoinen "vetinen" ääni esim. haitsussa ja crashissa? Inhoan sitä yli kaiken. :P 128kbps:ää ei voi kuunnella.
Jormaz
14.08.2003 12:23:31
Mulla kuului yhteen aikaan sellaista kopsahtelua, niin kuin mikrofoniin olisi koputeltu. Ilmeni muistaakseni vain Media Playerilla mutta ei Winampilla. Poistui jotenkin itsestään, joku codec-ongelma ilmeisesti? En tajua.
Back to the 80's
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)