James Mc Brown 02.06.2003 19:37:40 (muokattu 02.06.2003 21:44:09) | |
---|
Kertokaa nyt minulle, että miksi ihmeessä joka ainoalla keikalla ja usein jo baareissakin volyymit on käännetty niin lujalle, että niin yleisö, työntekijät kuin soittajatkin joutuvat käyttämään kuulosuojausta. Täysin käsittämätöntä tämä on varsinkin baareissa ja klubeilla, joissa kaiketi olisi myös tarkoitus harrastaa myös sosiaalista keskustelua. Varsin mahdotonta tämä on kuitenkin 90+dB:n metelissä.. Tämähän on jo puhtaasti terveysriski (no onhan se baarissa notkuminen muutenkin, mutta silti).. Ainakin itse kärsin AIVAN joka kerta kun musiikkia yritän ilman suojausta kuunnella. Perustellaanko tätä nyt sitten sillä, että on kovempi meininki ja kaikki kuulee takanakin vai mitä kummaa? edit. Tarkennusta desibeleihin Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
Teijo K. 02.06.2003 19:44:00 | |
---|
Kertokaa nyt minulle, että miksi ihmeessä joka ainoalla keikalla ja usein jo baareissakin volyymit on käännetty niin lujalle, että niin yleisö, työntekijät kuin soittajatkin joutuvat käyttämään kuulosuojausta. Tämähän on jo puhtaasti terveysriski (no onhan se baarissa notkuminen muutenkin, mutta silti).. Ainakin itse kärsin AIVAN joka kerta kun musiikkia yritän ilman suojausta kuunnella. Et ole sitten ollut meidän keikalla ikinä. Hoho. Tosissaan puhuen olen kyllä hyvinkin samaa mieltä. Monta kertaa olen joutunut lähtemään kesken pois ihan hyvien bändien keikoilta kun ei ole ne tulpat sattuneet mukaan. Pikkupaikoissa syyttävä sormi kohdistuu bändin rumpaliin, isommissa miksaajaan. Eli se hiljaa soittaminen on joskus aika haasteellinen homma. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
James Mc Brown 02.06.2003 19:46:47 | |
---|
Tosissaan puhuen olen kyllä hyvinkin samaa mieltä. Monta kertaa olen joutunut lähtemään kesken pois ihan hyvien bändien keikoilta kun ei ole ne tulpat sattuneet mukaan. Kyllä saisivat kirjoittaa lain, joka pakottaisi jokaisen klubin, keikkapaikan ja baarin myymään noita tulppia. Kotonahan ne aina on kun musiikkia kuuntelemaan eksyn... Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
sormunen 02.06.2003 19:49:08 | |
---|
Kertokaa nyt minulle, että miksi ihmeessä joka ainoalla keikalla ja usein jo baareissakin volyymit on käännetty niin lujalle, että niin yleisö, työntekijät kuin soittajatkin joutuvat käyttämään kuulosuojausta. Rockia kuunnellaan lujaa ja sillä siisti. Baarien häly ja ylipäätänsä äänisaaste on sitten eri asia. |
James Mc Brown 02.06.2003 19:50:35 | |
---|
Rockia kuunnellaan lujaa ja sillä siisti. Pitääkö sattua, että musiikista voi nauttia? Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
Teijo K. 02.06.2003 19:51:49 | |
---|
Kyllä saisivat kirjoittaa lain, joka pakottaisi jokaisen klubin, keikkapaikan ja baarin myymään noita tulppia. Kotonahan ne aina on kun musiikkia kuuntelemaan eksyn... Samaa mieltä ja sama tilanne. Siinä kohtaa kelpaisi mikä vain, vaikka ne bilsomin keltaiset vaahtomuovit. Parempi sekin kuin lähteä kotiin, kun korvat vinkuu niin ettei sitä kestä kukaan. Varsinkin kun tinnitusta on jo valmiiksi ihan omiksi tarpeiksi. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Nuages 02.06.2003 19:57:39 | |
---|
Olin joku aika sitten Hanoi Rocksin keikalla ja kyllä täytyy sanoa, että kovaa pojat soittivat. Korvatulpista huolimatta korvat vinkuivat pitkään keikan jälkeen. Kaukana väijyy ystäviä... |
sormunen 02.06.2003 20:01:50 | |
---|
Pitääkö sattua, että musiikista voi nauttia? Ei. Voihan se kyllä auttaa asiaa. Mun mielestäni pitäisi enemmänkin olla huolissaan joka puolelta tulvivasta äänisaasteesta. Keikka on kumminkin tilanne, mihin mennään vapaaehtoisesti nauttimaan showsta. Rock´n rollin idea on räimiä kitaroita ja paukuttaa rumpuja ja karjua niin perkeleesti. Jos sitä meteliä ei kestä, voi mestaan olla menemättä. Äänisaasteelta taas on hankala välttyä. Se ei ole vapaaehtoista. Ainakaan kaupungissa asuvalle. |
James Mc Brown 02.06.2003 20:08:26 | |
---|
Ei (pidä sattua) Keikka on kumminkin tilanne, mihin mennään vapaaehtoisesti nauttimaan showsta. Hirveä ristiriita. Menen nauttimaan showsta, mutta en voi sitä tehdä koska korvani vuotavat verta. Tämä taas on kovin tarpeetonta... Rock´n rollin idea on räimiä kitaroita ja paukuttaa rumpuja ja karjua niin perkeleesti. Jos sitä meteliä ei kestä, voi mestaan olla menemättä. Tässähän nyt sanot juurikin, että jos tykkäät musiikista, on pakko hankkia se kuulovaurio, että voisi nähdä suosikkiyhtyeen livenä. Ja tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa. Kyllähän rokkikeikoilla meininkiä pitää olla, mutta kyllä se hyvä fiilis ainakin mulla lähtee ihan muusta kuin korvat hajalle repivästä metelistä. Edelleen, olen sitä mieltä, että kun sattuu, on hyvästä meiningistä nauttiminen varsin mahdotonta. Äänisaasteelta taas on hankala välttyä. Se ei ole vapaaehtoista. Ainakaan kaupungissa asuvalle. No nyt olen samaa mieltä. On siinä maalla asumisessa etunsakin. Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
Teijo K. 02.06.2003 20:08:29 | |
---|
Rock´n rollin idea on räimiä kitaroita ja paukuttaa rumpuja ja karjua niin perkeleesti. Meillä on näemmä eri käsitys rock musiikista. Joo, mä olen varmaan väärässä, mutta silti. Toisaalta tuo volumeongelma ei ole mikää rokkikeikkojen yksinoikeus. Sama juttu tulee vastaan melkein keikalla kuin keikalla. Viimeksi erään tunnetun trubaduurin keikalla. Ei se kitara ja laulu, vaan ne nauhalta tulleet taustat. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
James Mc Brown 02.06.2003 20:12:46 | |
---|
Toisaalta tuo volumeongelma ei ole mikää rokkikeikkojen yksinoikeus. Sama juttu tulee vastaan melkein keikalla kuin keikalla. Tämänpä takia sitä täällä vuodatankin. Tuskin tälle mitään koskaan saadaan tehtyä, mutta kai jonkinlainen yleinen tyytymättömyys asiaan tulisi voida ilmaista, jos siihen tosiaan on tarvetta. Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
HS 02.06.2003 20:31:41 | |
---|
Terve Jep, monesti tulee liian lujaa. Toisaalta olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että rock-musan ja bändin pitää tämähtää aika mojovasti. Ongelma onkin useimmiten se, että tämähtää ihan vääriä asiota (riipivää kitaraa ja koskettimia), ei bassoa, basaria eikä virveliä. ps. yleensähän ne kyllä aloittavat niin myöhään, että sosiaalinen keskustelu on tuolloin jo aika avutonta :) Huomio, työnjohtaja! Viitospenkin mutterit ovat löysällä! |
Psycho-Monkey 02.06.2003 20:33:43 | |
---|
Ottaa minuakin tuo 'nupit kaakossa'-asenne päähän. Olin tuossa taannoin Alice Cooperin keikalla ja vaikka oli korvatulpat niin silti ääni meni aivan puuroksi..ja korvat soi pitkään konsertin jälkeen. En tiedä kuinka kukaan voi tuollasessa metelissä mistään musiikista nauttia, en minä ainakaan. Suurin osa ihmisistä ei tietäisi mitä musiikki on vaikka se tulisi ja purisi heitä persuuksiin. -Frank Zappa- |
sormunen 02.06.2003 21:13:09 | |
---|
Ottaa minuakin tuo 'nupit kaakossa'-asenne päähän. Olin tuossa taannoin Alice Cooperin keikalla ja vaikka oli korvatulpat niin silti ääni meni aivan puuroksi..ja korvat soi pitkään konsertin jälkeen. En tiedä kuinka kukaan voi tuollasessa metelissä mistään musiikista nauttia, en minä ainakaan. Nyt sä puhut soundista, et voluumista. Tottakai se riipii, jos soundi on semmonen, että paikat lähtee hampaista. Ja tottakai 130 deebeetä mikserille on liikaa. Mutta ei sitä 130 deebeetä keikalla edes huomaa, jos soundi on hyvä. Jälkeenpäin kylläkin. 70 deebeetä huonoa soundia on taas murhaa. Mutta edelleen mä korostaisin äänisaastetta. Siltä ei voi välttyä, sen kuuntelu ei ole vapaaehtoista. Sen torjumiseen pitäisi panostaa. On tietysti myös äänisaastetta, joka on vapaaehtoista. Kuinka moni teistäkin huudattaa autostereoita? Tai katsoo maikkaria? |
James Mc Brown 02.06.2003 21:26:06 (muokattu 02.06.2003 21:37:02) | |
---|
Nyt sä puhut soundista, et voluumista. Tottakai se riipii, jos soundi on semmonen, että paikat lähtee hampaista. Ja tottakai 130 deebeetä mikserille on liikaa. Mutta ei sitä 130 deebeetä keikalla edes huomaa, jos soundi on hyvä. Jälkeenpäin kylläkin. 70 deebeetä huonoa soundia on taas murhaa. Ahaa. Siis, korvan tärykalvo reagoi eri tavalla tähän "hyvään" soundiin kuin huonoon vaikka äänen intensiteetti on sama... Kyllä nyt kuule puhut ns. paskaa. Tokihan tuossa liioittelit mutta sanotaan nyt vielä, että 130dB aiheuttaa jo ihan fyysisiä vaurioita. Ts. n. 5 minuttia tässä metelissä riittää tuhoamaan kuulon pysyvästi. Tämä myös silloin kun kyseessä on tuo mainitsemasi "hyvä" saundi. Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
Vilhelmus 02.06.2003 21:51:46 | |
---|
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Aivan käsittämätöntä on touhu aina joskus, en edes muista millon olin viimeksi keikalla ilman tulppia. Ainakaan niin että nautin joka hetkestä. Uskon pyhään kolmen soinnun voimaan. |
Roberto 02.06.2003 22:36:01 | |
---|
- Eri musaa vedetään eri äänenvoimakkuuksilla - Musiikilla on eri tilaisuuksissa eri rooli - Tilaaja/Bändi/Miksaaja ei ymmärrä jompaakumpaa edellisistä - Laitteisto ei ole kykenenvä puhtaan äänen toistoon halutuilla voimakkuuksilla - Ei haluta toistaa puhdasta ääntä - Erilaisissa tiloissa on erilainen akustiikka, joku sopii johonkin paremmin, joku toinen ei taas mihinkään - Rokin pitää rulettaa - Lounasjazz ei saa häiritä keskustelua - Rock-yhtyeen esiintyessä ei vi**u keskustella säästä - Olisi mukava olla ilman tulppia katsomassa heviä Jaffahallissa, vaikka oma paikka onkin tokalla rivillä ja sinne takarivillekin on joku lipun ostanut - Asiakas on aina oikeassa - V***u me soitetaan kovempaa ku Manowar! jne. jne... |
Bonham 02.06.2003 22:45:40 | |
---|
Raskaaksihan käy sekä huonot soundit että ylenpalttinen volyymi, kun työkseen käy 2-3 iltaa viikossa bändejä katsastamassa. Nuoriso joskus pilkkasi mua kun kuuntelin kaikessa rauhassa työn lomassa Totoa. Yritin selittää, että välillä pitää antaa korville onnen hetkiä hyvin soundaavan musiikin kera. Ei ne nuoret sitä hiffanneet. Sama toistuu livenä, erittäin hyvin tehdyt soundit ja sopiva vole voivat tuoda suurenkin onnen tunteen, pitkäksi aikaa. Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan) |
sormunen 02.06.2003 23:50:08 | |
---|
Tokihan tuossa liioittelit mutta sanotaan nyt vielä, että 130dB aiheuttaa jo ihan fyysisiä vaurioita. Ts. n. 5 minuttia tässä metelissä riittää tuhoamaan kuulon pysyvästi. Tämä myös silloin kun kyseessä on tuo mainitsemasi "hyvä" saundi. Ahaa? Oikeesti desibeli ei ole absoluuttinen vaan suhteellinen määre. Siitä tosin erilaisilla poliittisilla sopimuksilla ollaan tehty absoluuttista. Mutta niinhän aina. Ja se on OK. Kuulon fysiikka on fyysistä, mutta 99% tapauksista kyse ei ole fysiikasta vaan mausta. Jos riipii, kuulo lähtee herkemmin jos ei riivi. |
hörhö 03.06.2003 00:16:32 | |
---|
Se on vain hassua, että bändi tulee ravintolaan soittamaan musiikkia ihmisille, mutta pitää soittaa niin kovaa, että musiikista ei saa mitään selvää. Itse kävisin kuuntelemassa mielelläni bändejä, mutta useimmiten äänenvoimakkuuden takia häviän paikalta kesken kaiken. En saa mitään irti siitä, että musiikista ei saa selvää ja sattuu päähän. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |