![]() 05.09.2003 10:03:46 | |
---|---|
Mitä mieltä olette musiikin ottamisesta netistä? Yritä itse hankkia kaikki cd formaatissa, mutta rahat meinaa loppua kesken. Hyvää musiikkia on vaan liikaa tarjolla jotta kaikki pystyisi hankkimaan cd:llä Thump it or ill slap you | |
![]() 05.09.2003 10:08:30 | |
Jingo: Mitä mieltä olette musiikin ottamisesta netistä? Tarkoittanet nyt p2p ohjelmilla "warettamista" ilmeisesti. Ei ole oikein ei. Maistiaisena hyväksyn ja käytän. Sitten joko ostaa levyn tai unohtaa koko paskan. Toisaalta tuohan on täysin laillista, p2p ohjelmien kautta imuttaminen. | |
![]() 05.09.2003 10:09:35 | |
Tuo onkin ihan hyvä kysymys. Itse olen imuttamista vastaan melko lailla täysin. Artistin kuuluu saada korvaus luovasta työstään ja siitä ilosta, jonka hän kuulijalle aiheuttaa. En kuitenkaan ala jeesustella liikaa - itsellänikin kazaa pyöri joskus pari viikkoa, kunnes alkoi hävettää. Se kyllä harmittaa, että mulla on esim. Beatlesin koko tuotanto vinyylinä, mutta tällä hetkellä ei ole vinyylisoitinta. Ei millään viitsisi ostaa uudestaan levyjä cd-plattoina. | |
![]() 05.09.2003 10:26:27 (muokattu 05.09.2003 10:33:17) | |
Ostan kaikki levyt yleensä oikeasti oikeasta kaupasta, muutamia kopioita ja "omia" kokoelmia olen kavereiden levyistä tehnyt. Olen kai sitä sukupolvea, että imurointi netistä yms. häslääminen on liian työlästä puuhaa. Kaupassa ne levyt on siinä hyllyssä, otat ja maksat, siirryt autoon ja alat kuunnella. Okei tässä vaiheessa elämää ei esim 20€:n levyn ostaminen ole juuri pohdinnan arvoinen asia. Jos haluan levyn jonka nään , niin ostan sen. Edit: täähän oli ihan off-topic, vastaus alkuperäiseen kysymykseen: on väärin imuroida musaa netistä, tekijälle kuuluu korvaus musiikistakin. Mutta toisaalta musabisnes on hienosti hoidettu, tekijänoikeudet säilyy vähän niinkuin ikuisesti. Esim. teollisuudessa tuotesuoja tai patentti on määräaikainen, kun se umpeutuu, on tuote ns. vapaata riistaa. Vrt. esim. halvemmat rinnakkais-lääkkeet. Buranalta loppu patenttisuoja, Ibusal tuli markkinoille !! Edit2: typo Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ... | |
![]() 05.09.2003 10:36:49 | |
Kannan suuren osan käyttövaroistani levykauppaan, mutta siitä huolimatta musiikkia tulee ladatuksi melkoiset määrät. Se on helpoin ja halvin keino tutustua siihen valtavaan kiinnostavan ja tuntemattoman musiikin määrään. Eettisyys on tietysti sen suhteen niin ja näin, mutta toistaiseksi ne hyviksi todetut levyt ovat kulkeutuneet myös levyhyllyyn. Mainostilaa vuokrattavana | |
![]() 05.09.2003 10:43:25 | |
Tarkoittanet nyt p2p ohjelmilla "warettamista" ilmeisesti. Ei ole oikein ei. Maistiaisena hyväksyn ja käytän. Sitten joko ostaa levyn tai unohtaa koko paskan. Jep. Samaa mieltä. Toisaalta p2p käyttö rajoittuu melko lailla pelkästään siihen, että kuuntelen sen verran biisiä, että saan kirjoitettua ko. biisistä itselleni pahvit tai kuunneltua sen bassot. Tuntuu vain niin kohtuuttomalta ostaa jonkun poppihumpan takia koko plätty. Silti kaiketi rikollinen olen... | |
![]() 05.09.2003 10:44:07 | |
Se kyllä harmittaa, että mulla on esim. Beatlesin koko tuotanto vinyylinä, mutta tällä hetkellä ei ole vinyylisoitinta. Ei millään viitsisi ostaa uudestaan levyjä cd-plattoina. Tuossa tilaanteessa en kokisi mitään tunnontuskia imuttaa koko setti Kazaalla tai vastaavalla. Musiikistahan sinä olet maksanut etkä jakelumediasta. | |
![]() 05.09.2003 13:05:30 | |
Joos uutuuslevyjen hinnat puolitettais niin ostaisin varmaan kaikki levyni levykaupasta. | |
![]() 05.09.2003 13:12:17 | |
Musiikin imuroija ei itse asiassa riko lakia - sen tekee se, joka antaa mahdollisuuden musiikin imuroimiseen, eli esimerkiksi jakaa tiedostonsa p2p-ohjelmalla. Omituista mutta totta. Tekijänoikeudellisen musiikin laiton levittäminen on kaksipiippuinen juttu. Moni artisti menettää tuloja, mutta vastaavasti moneen juttuun olisi jäänyt tutustumatta jos ei olisi ollut mahdollisuutta kuunnella kappaleita etukäteen. Nykyisin kuuntelen melkein kaikkea ostamaani musiikkia etukäteen, ainakin pari kappaletta levyltä. Nykyään tuleekin ostettua enemmän levyjä kuin ikinä (vaikkei taloudellinen tilanne antaisi todellakaan myöten) kun kaikkea mielenkiintoista on niin paljon. Se mikä ei tapa, ahistaa. | |
![]() 05.09.2003 13:23:33 | |
juu, on paha ottaa perusteellista kantaa tuohon kysymykseen yleisellä tasolla, mutta omakohtaisesti on helpompi vastata; rahaa on palanut (ja palaa edelleen) aika järkyttävästi levyostoihin kuukausittain, vaikka Napster -> AG -> Kazaa on laulanut viimeiset nelisen vuotta aikalailla jatkuvasti. Ei mulla tämän enempää olisi varaa pistää levyihin, vaikken musaa imuroisikaan. Siispä imurointi ei ainakaan vähennä meikäläisen levyostoksia, päinvastoin. Erään lafkan nokkamiehen kanssa otettiin tästä kevyesti ja lyhyesti yhteen joskus reilu vuosi sitten. Kyseisen lafkan kärkiartistin levyt myi 90-luvun huippuvuosina kevyesti toistakymmentä tuhatta, nyt uusimmat myy enää muutamia tuhansia. Tästä levymoguli laski kylmästi plus-miinus -pohjalta, että mp3 syö nykyään ko. artistin levymyyntiä vähintään 10t kappaletta per julkaisu. HOHHOH. | |
![]() 05.09.2003 14:21:56 | |
juu, on paha ottaa perusteellista kantaa tuohon kysymykseen yleisellä tasolla, mutta omakohtaisesti on helpompi vastata; rahaa on palanut (ja palaa edelleen) aika järkyttävästi levyostoihin kuukausittain, vaikka Napster -> AG -> Kazaa on laulanut viimeiset nelisen vuotta aikalailla jatkuvasti. Ei mulla tämän enempää olisi varaa pistää levyihin, vaikken musaa imuroisikaan. Siispä imurointi ei ainakaan vähennä meikäläisen levyostoksia, päinvastoin. Erään lafkan nokkamiehen kanssa otettiin tästä kevyesti ja lyhyesti yhteen joskus reilu vuosi sitten. Kyseisen lafkan kärkiartistin levyt myi 90-luvun huippuvuosina kevyesti toistakymmentä tuhatta, nyt uusimmat myy enää muutamia tuhansia. Tästä levymoguli laski kylmästi plus-miinus -pohjalta, että mp3 syö nykyään ko. artistin levymyyntiä vähintään 10t kappaletta per julkaisu. HOHHOH. Laatuhan ei tietenkään vaikuta enää mitenkään. Ja harva nuoristakaan kuuntelee enää kunnon musiikkia. :D Perhana! Kuka vei mun kalajan?
Kyllä, olen kitaristi | |
![]() 05.09.2003 14:43:07 | |
Ei se väärin ole! Ensinnäkin se on täysin laillista ja ei se artistin ura siihen tökkää että murto-osa ihmisistä kopioi hänen musiikkiaa netistä. Itsellänikin on n.4 gigatavun edestä netistä kopioitua musiikkia eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaisia tunnontuskia. Ja muistakaa: Kaikkea saa tehdä kunhan ei jää kiinni. Reikä se on rinkelissäkin. | |
![]() 05.09.2003 14:44:27 | |
Ei se väärin ole. Kyllähän sitä pitää tietää ennen levyn ostamista että mitä on ostamassa, kun ei niitä mistään muualtakaan kuule. Jos pitää "imuttamastaan" musiikista ja sitä kuuntelee niin sillonhan se levy on pakko ostaa. I will not follow where the path may lead, but I will go where there is no path, and I will leave a trail. | |
![]() 05.09.2003 15:02:35 | |
Pitäsi perkele kazaaa poistaa ku menee sen takia kaikki rahat levyihin. Aina löytyy uusia levy ostoksia. En piraattilevyjä osta enkä poltettujakaan tue mutta niinku sanoin haen musaa netistä ja ostan sitten jos diggaan niin levyn. Pitää on fjongaa et on Stüldt Håjttii... | |
![]() 05.09.2003 15:22:28 | |
Netistä warettamisessa on ainakin yksi hyvä puoli. Enää ei tule mieleenkään ostaa piraattilevyjä jostain Viipurista/Tallinasta. Artisti ei saa rahaa, mutta eipä saa Gangsta-Sergeikään. Kokonaisten levyjen kopioiminen on kuitenkin arveluttavaa. Harrastan sitä vain harvoin, tosin nyt pitää ladata Green Dayn Dookie ja polttaa cd:lle kun olen hävittänyt kyseisen lätyn jonnekin. | |
![]() 05.09.2003 15:43:33 | |
Pitäsi perkele kazaaa poistaa ku menee sen takia kaikki rahat levyihin. Aina löytyy uusia levy ostoksia. En piraattilevyjä osta enkä poltettujakaan tue mutta niinku sanoin haen musaa netistä ja ostan sitten jos diggaan niin levyn. Mulla ihan sama homma. Netistä imuttelu lisäsi mun levyjen hankkimista noin 100%. Harppu on alaston piano | |
![]() 05.09.2003 16:32:40 | |
Minä otan netistä musiikkia paljonkin. Toistaalta jos joku bändi julkaisee erityisen hyvän levyn tai joku bändi jonka levy on muuten vaan ostettava kun on kaikki edellisetkin, niin silloin ostan kaupasta. Sitten taas joku Iron Maiden tai Metallica. Pah, en ikinä osta tuollaisen bändin levyä (elleivät kuulu pakkosaada osastoon). Se vähä raha mitä minulla on varaa levyihin laittaa niin ostan mieluummin pienempien bändien levyjä. Tuskin siitä Jamesin tai Brucen lompsukka kovin kevenee. Niillä on rahaa ostaakin levyjä. Viva DC !!! Tämähän oli siis minun mielipide, ei siis faktaa. | |
![]() 05.09.2003 17:01:23 | |
No kyllä se toimii niin että kun muistaa/kuulee jostain mielenkiintoisesta bändistä niin ekaks hakee joitain kappaleita netistä ja sitten jos syttyy niin tulee hommattua virallinen julkaisu. Tänään just postissa tuli pojan levy tilaus. Houmasin että siinä oli neljä levyä sellaisia bändejä mitä poika on tässä kesän mittaan imuroinnut ja kuunnellut. Kyllä minä oon ehdottomasti sitä mieltä että kun innostuu jostain bändistä niin tulee kyllä ostettua virallinenkin versio. Eihän noilla Maxelille poltetuilla ole mitään arvoa. Kyllä oikea levy on oikea levy. Mutta hyvä asiahan se vaan on että saa tutustua etukäteen johonkin harvinaisempaan kamaan netin kautta. "G-strings are for strippers" | |
![]() 05.09.2003 18:05:03 | |
Ei. Yleensä lataan yhden tai kaksi biisiä joltain bändiltä mihin haluan tutustua ja jos se on hyvä, etsin jonkun jolla sen levy on ja poltan tai sitten ostan itse. Ja jos se on oikein hyvä niin ostan aitona joka tapauksessa. oon yks ***** tyhmä aasi | |
![]() 06.09.2003 11:29:34 | |
Ei se väärin ole. Kyllähän sitä pitää tietää ennen levyn ostamista että mitä on ostamassa, kun ei niitä mistään muualtakaan kuule. Jos pitää "imuttamastaan" musiikista ja sitä kuuntelee niin sillonhan se levy on pakko ostaa. Veit sanat suustani. Asenteella siitä selvitään.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)