Aihe: Sahansoitto
1
Nuages
16.12.2003 18:17:00
Onko ko. perinne ainoastaan suomalaisten vinksahdus vai onko se lähtöisin kenties jostain muualta? Minulla oli taannoin mahdollisuus kuunnella ihan livenä (eräässä vanhusten juhlassa) Suomen parhaaksi tituleerattua sahanvinguttajaa; nimeä nyt muista en. Hyvältä se kuulostaa, kun osaava kaveri sitä sahaa taivuttelee haitarin säestyksellä. Onko sahansoittajia paljonkin olemassa?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Sahanpurija
16.12.2003 19:32:38
Puukäsityötunnilla ihan mukavaa puuhaa paremman puutteessa. Ei nyt kyllä mitenkään liittynyt kysymyksiin.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Clayrooster
16.12.2003 22:36:02 (muokattu 29.10.2005 04:17:25)
Kerrompa oman tositarinani soittosahasta ja sen tuottamista kokemuksista.. :)
Nyt kuolleella papallani (isän isälläni) oli ihan soittoon tarkoitettu saha, eli ei siis mitään teriä tms.
Sitä oon jokusen kerran kokeillut ja se on yllättävän vaikeeta hommaa.
Siinä joutui ainakin siinä mallissa käyttämään yllättävän paljon voimaa saadakseen edes jotain ääntä ulos.
Mulla ainakin oli kädet ihan paskana soiton, varsinkin jos enemmän putkeen oli veivannut.Kertakaikkiaan ihan hauska soitin vaikka pitääkin ihan hirveää älämölöä, etenkin jos sitä joku osaa soittaa.
Jopa saan sen perinnöksi, huippu harvinaisen MandoliianBanjo risteytyksen mukana.
Juujuu.

Edit: Tekstiä vähän karsittu.
"Syö sukset, jos et, aja viikset"
baron
16.12.2003 23:21:11

TAI KENTIES AIDON SOITTOSAHAN SOITTAJAA! KUHAN OLEN TREENAILLUT TARPEEKSI TÄÄLLÄ ON YKSI SEMMOINEN! ;).
Saa nähä mitä tulee, vaikken kyllä IHAN tulevaisuuden ammattia sahasta ajatellut ottaa...
Kiitos.

Eiks nykyään kaikki soittimet ole sähköisiä. Osaatko soittaa sähkösahaa?

(Mulla on vanha Black and Decker. Haluatko ostaa sen harjoitussoittimeksi?)
"Baron spelar hällre än bra"
Makuupussimies
17.12.2003 09:04:39
Black metal-bändeiltä tihkuu tarjouksia sähkösahan soittajalle.
"It's better to burn out than to fade away" -Kurt Cobain
Mage
17.12.2003 09:10:12
Sanokaa mitä sanotte mutta saha on hieno soitin oikeissa käsissä. Olennnaista on ymmärtääkseni saada se saha S:n muotoiselle mutkalle ennenkuin alkaa vinguttaan.
Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink. - RL Burnside
mrk
17.12.2003 11:04:17
Sahansoittoa esiintyy kyllä Suomenkin ulkopuolella. Omistan jopa yhden levyn jolla sitä voi kuulla: Mercury Rev - Deserter's Songs. Tosin muistaakseni vain yhdessä biisissä.
-J
17.12.2003 11:36:43 (muokattu 17.12.2003 11:37:44)
Mä muistan joskus ala-asteaikoina 80-luvulla, koululle pöllähti sellainen partainen äijä esittelemään sahansoittoa. Mielenkiintoista siinä äijässä oli se, että se kiersi maata ristiin rastiin polkupyörällä. Sillä oli sellainen vanha miestenfillari jossa oli kiinni ilmeisesti sen koko omaisuus. En tiedä mikä mies se oli, mutta muistan nähneeni tyypin vielä jokunen vuosi sitten jonkun TV-ohjelman yhteydessä.
Onkohan kukaan muu nähnyt kyseistä tyyppiä?

EDIT: kijrotsvrhetä
Sisko tahtoisin näädän, mutta maailma on rotta!
Mage
17.12.2003 12:52:28

Onkohan kukaan muu nähnyt kyseistä tyyppiä?

Olikohan se väinämöisen näkönen?

Joku semmonen kävi joskus peruskouluaikoina 80-luvulla esiintymässä koululla. Lausui runoja ja soitti sahaa.
Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink. - RL Burnside
Nuages
17.12.2003 13:35:15
Olikohan se väinämöisen näkönen?

Joku semmonen kävi joskus peruskouluaikoina 80-luvulla esiintymässä koululla. Lausui runoja ja soitti sahaa.

Tämä?

http://www.cdroots.com/finn-vimp.html
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
-J
17.12.2003 14:14:41 (muokattu 17.12.2003 14:16:26)
Tämä?

Mainitsemani tyyppi ei ollut kyllä ihan noin vanha. Viimeksi kun ko. "sahistin" näin hän oli arviolta 50-60 ikävuoden haarukassa. Voi olla nuorempikin, pikkupojan silmin hän näytti partoineen vanhalta.

Tuon linkin heppu on syntynyt vuonna 1900 ja harvapa n. 87 vuotias olisi enää painanut fillarilla pitkin Suomea...(silloin joskus 80-luvulla, kun olin ala-asteella)

EDIT: Toki hän silti saattaa olla se "väinämöisen näköinen heppu" :)
Sisko tahtoisin näädän, mutta maailma on rotta!
Mage
17.12.2003 15:02:25
Tämä?

ei, sillä oli semmonen retee parta
Clayrooster
17.12.2003 18:25:59
Eiks nykyään kaikki soittimet ole sähköisiä. Osaatko soittaa sähkösahaa?

(Mulla on vanha Black and Decker. Haluatko ostaa sen harjoitussoittimeksi?)

Sähkösaha? Semmosiakin on? En tiedä osaanko sähkösahaa soittaa mutta "akustista" kyllä!
Heh. Kiitos en tarvitse.
Tai heitä pari kuvaa siitä niin voin harkita asiaa.
"Syö sukset, jos et, aja viikset"
Sahanpurija
17.12.2003 18:52:18
Sähkösaha? Semmosiakin on?

Tunnetaan paremmin nimellä "Moottorisaha". Tunnettuja soittajia esim. Maukka Perusjätkä.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Deg
17.12.2003 19:07:00

Tunnetaan paremmin nimellä "Moottorisaha". Tunnettuja soittajia esim. Maukka Perusjätkä.

Ääh, moottorisaha ja sähkösaha on aivan eri asia. Moottorisahassa on polttomoottori, kun taas sähkösaha saa verkkovirtaa.
Sexual Chocolate, Baby!!
Herra-X
18.12.2003 07:45:18
Eikös joku oo soittanu moottorisahalla, jotain klassista musiikkia. Näin olen kuullut. Nuotit saa kun painaa kaasua vähän enemmän ja vähän vähemmän.
"Tonight I'm burning in the place where I want to stay"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)