Aihe: Biisianalyysi? E, W & F: September
1
rokkijuha
24.06.2017 13:54:06
Moikka,

Löytyisikö täältä intoa ja osaamista analyseeraamiseen? Vanha, kulunutkin biisiklassikko, Earth, Wind & Firen September, tuli äsken radiosta. Kun nyt vanhalla iällä olen alkanut tehdä itse musaa, vanhoja, tuttuja biisejä tulee kuunneltua uudella tavalla, yrittää ymmärtää, miksi joku kuulostaa hyvältä, miksi joku kuulostaa huonolta, mikä saa biisin toimimaan, mikä pilaa biisin, yms. Vaan kun ei ole itsellä ole oikein osaamista eikä musiikillista sivistystä, tuntuu usein, ettei osaa löytää olennaisia juttuja, saati pukea niitä sanoiksi.

September groovaa ja svengaa, levyversio kuulostaa aivan virheettömältä, ja kaiken lisäksi bändi tekee saman livenä, kaikki iskut tulevat täsmälleen kohdalleen, torvet tuuttaavat tsiljardisosasekunnin tarkkuudella, kaikki palaset tuntuvat olevan aivan täydellisen kohdallaan. Ja kaiken tämän tarkkuuden vastapainoksi svengi on vangitsevan letkeä, imee mukaansa, kuulostaa helpolta ja rennolta, homma ei kuulosta ylirittämiseltä eikä ylituotetulta.

Mutta mihin ne iskut tulevat, miten tämä tehdään? Miksi svengi on niin vangitseva, miksi melodia toimii, miksi biisin rakenne toimii, miksi lyriikka toimii, miksi kaikki toimii niin hyvin?

On varmaan tyhmiä kysymyksiä monen mielestä, mutta yrittäkää kestää, onhan juhannus. Hyvää juhannusta!

https://youtu.be/Gs069dndIYk
Euphonium
26.06.2017 14:20:55
Makuasioita kai. Minusta tuo ei ole mikään erikoisen hyvä biisi.
Vessajono
26.06.2017 14:22:31
Euphonium: Makuasioita kai. Minusta tuo ei ole mikään erikoisen hyvä biisi.

Nimenomaan. Menee samaan kusenpolttamimpien konsaläpsyttelystankkujen kategoriaan kuin jotkut I Wish ja Sir Duke.
Lennu: Mene paskaan, Pink Floyd on maailman paras pändi. Parempi ku Santa Cruz. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 291
Gary Enfield
26.06.2017 14:56:36 (muokattu 26.06.2017 14:56:54)
rokkijuha: Moikka,

...

https://youtu.be/Gs069dndIYk

Jos on tarkkaan sovitettu ja soittajat osaa hommansa niin se jäänee sinne subjektiivisten kokemusten piiriin se hyvyys ja huonous. Tässä tyylilajissa se rytminen tarkkuus lienee a ja o. Garagerokki sallii enemmän löysää ja silti voi toimia, siis subjektiivisesti.
Epämuusikko
26.06.2017 19:28:49 (muokattu 26.06.2017 20:18:55)
Septemberissä voi olla semmoinen taika, että yhtye oli tehnyt paljon yhdessä livenä ja levyllä jo tuolloin. Piinkova ammattilaisuus yhdistettynä "hyvään meininkiin" tekevät siitä sen. Klikkiähän eivät käyttäneet. Se ei ole itseisarvo, mutta kukin tehkööt sillä tiedolla mitä tahtoo.

Sinänsä komppaan ylläolevia, on EFW:ltä parempiakin biisejä (vaikka sitä on kyllä hauska soittaa), eikä ne torvijututkaan levyversiossa täysin maaliin mene.

Semmoinen sävellyksellinen juju siinä äkkiseltään piilee, ettei duurin toonika tule koskaan. Melodia on sinänsä todella pirteä, ja vaikka 6. asteella käydäänkin, ei läpikuultava duurifiilis häivy vaikka itse 1. asteella ei käydä koskaan. Samaa ilmiötä on mm. Ain't no mountain high enoughissa.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Notefix
26.06.2017 21:20:38

Mun mielestä pirun kova biisi hienolta bändiltä. Sinänsä en koe tarvetta kuunnella tuota liian analyyttisesti.
"Layers of layers of shit!"
evo
26.06.2017 21:28:30
Epämuusikko:

Semmoinen sävellyksellinen juju siinä äkkiseltään piilee, ettei duurin toonika tule koskaan. Melodia on sinänsä todella pirteä, ja vaikka 6. asteella käydäänkin, ei läpikuultava duurifiilis häivy vaikka itse 1. asteella ei käydä koskaan. Samaa ilmiötä on mm. Ain't no mountain high enoughissa.

Voisiko tätä kutsua hissimusiikki-kaavaksi?
Knowledge is power.
Epämuusikko
27.06.2017 00:42:41 (muokattu 27.06.2017 00:43:26)
evo: Voisiko tätä kutsua hissimusiikki-kaavaksi?

Ei voida. Jotkut käyttävät siitä jostain versiosta nimitystä Implied Tonality, mutta en tiedä voidaanko nyt sitä nimeä käyttää koska "mollin toonika" on välillä käytössä.

Knower-yhtye viljenee sovituksissaan sitä. Myöskin On Every Streetin kitarajankkaus menee moisesti. Mielestäni (en ala tarkistamaan).

Dr Dominant tai Rantsu voisivat jatkaa tästä.
rokkijuha
27.06.2017 01:38:54
Epämuusikko: Ei voida. Jotkut käyttävät siitä jostain versiosta nimitystä Implied Tonality, mutta en tiedä voidaanko nyt sitä nimeä käyttää koska "mollin toonika" on välillä käytössä.

Knower-yhtye viljenee sovituksissaan sitä. Myöskin On Every Streetin kitarajankkaus menee moisesti. Mielestäni (en ala tarkistamaan).

Dr Dominant tai Rantsu voisivat jatkaa tästä.

Kiitos hienoista kommenteista! Näissäkin on sulateltavaa, kun joudun vähän opiskelemaan, että edes ymmärrän, mitä sanotaan.

En minäkään ihan ykkössuosikkinani tuota bändiä ja biisiä ole ikinä pitänyt, mutta on siinä kumminkin niin monta timantinkovaa elementtiä, että en voi olla kadehtimatta osaamista.

Onko muiden tekemien ja esittämien biisien analysoinnista hyötyä, jos haluaa kehittyä itse biisintekijänä? En tiedä. Onko? Ainakin esitysten suhteen siitä on taatusti hyötyä, että ymmärtää, mikä muilla toimii, mikä ei.

Minulla on lähinnä tuossa musiikin esittämisessä ongelmana osua oikeisiin nuotteihin oikeaan aikaan, ja kun siitä lähtökohdasta yrittää tehdä itse hyvää musiikkia, säveltää, sanoittaa ja sovittaa, ei se helppoa ole. Kaikki konstit on otettava käyttöön.
Funkånaut
27.06.2017 10:15:53

rokkijuha: Onko muiden tekemien ja esittämien biisien analysoinnista hyötyä, jos haluaa kehittyä itse biisintekijänä? En tiedä. Onko? Ainakin esitysten suhteen siitä on taatusti hyötyä, että ymmärtää, mikä muilla toimii, mikä ei.

Yhdellä sanalla: On.

Jos tietää mitkä toimivat ja mitkä ei sekä miltä mikäkin kuulostaa, niin ei siitä voi olla kuin hyötyä.
"Tympeetä."
Kefiiri
27.06.2017 15:02:21 (muokattu 27.06.2017 15:45:43)
Funkånaut: Yhdellä sanalla: On.

Jos tietää mitkä toimivat ja mitkä ei sekä miltä mikäkin kuulostaa, niin ei siitä voi olla kuin hyötyä.

Juu. En ole tainnut kuulla puheena olevaa kappaletta koskaan, (puhaltimia sisältävä musa on aina epäilyttävää), mutta täytyypä kunnella. Jospa tuolla toonikanvälttelykikalla olisi käyttöä itsellekin.

No nyt kuuntelin niin pitkään kuin jaksoin, tuttu renkutushan se olikin.
En ole musiikin asiantuntija.
ituvirtanen
27.06.2017 17:57:34

rokkijuha: Onko muiden tekemien ja esittämien biisien analysoinnista hyötyä, jos haluaa kehittyä itse biisintekijänä?

Voit käyttää tehokkaasti aikasi tuottamalla kelvottomia virheitä. Vaihtoehtona on opiskella muitten tekemiä onnistumisia ja virheitä. Musiikin opiskelun yksi hyvin tärkeä puoli on hyödyntää traditiota eli historiaa. Siis kaikkea sitä, mitä on jo saatu aikaan.
leka
28.06.2017 12:37:51
Radio Suomen loistavassa Klassikkokäräjät -ohjelmassa analysoitiin juuri tätä hittiä.

http://areena.yle.fi/1-4156133

Kannattaa ehdottomasti kuunnella myös seuraavan biisin kuvailu Tapani Ripatin toimesta. Huikeaa...
Det är farligt att leka i hissen
Epämuusikko
28.08.2017 17:33:31
leka:
Kannattaa ehdottomasti kuunnella myös seuraavan biisin kuvailu Tapani Ripatin toimesta. Huikeaa...

Kuuntelin joskus jotain arvio-ohjelmaa jossa Hra Ripatti laukoi yhtä sun toista. Meni jokseenkin fiilikset kys. hahmosta. Mikälie juttu ollu, en halua muistella.
Kefiiri
28.08.2017 18:31:19 (muokattu 28.08.2017 18:40:40)
Epämuusikko: Kuuntelin joskus jotain arvio-ohjelmaa jossa Hra Ripatti laukoi yhtä sun toista. Meni jokseenkin fiilikset kys. hahmosta. Mikälie juttu ollu, en halua muistella.

Ripattia ei pidä ottaa liian vakavasti!
En ole musiikin asiantuntija.
Jucciz
31.08.2017 03:44:02
Tapani Ripatti, sillä viikset vipatti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)