Aihe: Onko kukaan tehnyt soololevyä..?
1
Sharegraw
26.04.2004 13:19:55
Niin, eli onko kukaan tehnyt soololevyä kotikeinoisesti?
Itse olen tässä biisejä kirjoitellut jo toista kuukautta. Minua kiinnostaakin, että millä ohjelmalla kannattaa tehdä rummut ym tehosteet? Itse olen tässä käyttänyt Guitar Prota, mutta kauhean aidolta tuo ei vaikuta. Ehdotuksia.
kivi
26.04.2004 13:53:41 (muokattu 26.04.2004 13:57:22)
Niin, eli onko kukaan tehnyt soololevyä kotikeinoisesti?
Itse olen tässä biisejä kirjoitellut jo toista kuukautta. Minua kiinnostaakin, että millä ohjelmalla kannattaa tehdä rummut ym tehosteet? Itse olen tässä käyttänyt Guitar Prota, mutta kauhean aidolta tuo ei vaikuta. Ehdotuksia.

No, mä olen käyttänyt sellaista metodia, että olen palkannut (tai siis pyytänyt) oikean rumpalin soittamaan pohjasessioissa, ja sitten siihen päälle vasta soittanut muut soittimet. Eli rumpalin kanssa biisit sisään, ja sitten muita raitoja tekemään.

Olen myös yrittänyt sellaista, että tekisin soitot klikin päälle, ja antaisin rumpalin sovittaa osuutensa viimeisenä, mutta se ei kuulosta mun korviini hyvältä. Tulee tehtyä liian täyttä tavaraa, ja sitten joutuu vain tekemään kaiken uusiksi vähemmillä eleillä.

Rumpukoneita olen kokeillut myös, mutta ne kuulostavat aika onnettomilta järjestään. Ainoa kerta kun rumpukone kuulosti hyvältä, oli kun sain Tommi Lindellin ohjelmoimaan mulle rumpu/perkussiotaustat biisien demoamiseksi. Mies ei suotta ole juuri tuossa hommassa suomen kovapalkkaisin ammattilainen.
:-)

Ehkä rumpukomppien parin tahdin pituisia sampleja yhdistelemällä saa riittävän hyvät rummut. Luulisin niin, sitä metodiahan nuo tuotantoyhtiö-biisinikkarit käyttää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
lapio
26.04.2004 14:22:15

Ehkä rumpukomppien parin tahdin pituisia sampleja yhdistelemällä saa riittävän hyvät rummut. Luulisin niin, sitä metodiahan nuo tuotantoyhtiö-biisinikkarit käyttää.

Tätä viimeistä metodia käytän itsekkin. Tähän on hyvä sitten tehdä vaikka pari erilaista filliä ja muuta kivaa. Crasheja ja muuta on myös sitten suht helppo asetella jälkeen päin.
"BANZAI!" -Juha Mieto Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
krushing
26.04.2004 14:28:32

Minä periaatteessa olen tekemässä, mutta mr. Itsekritiikki on toistaiseksi estänyt julkaisemasta mitään. Alatempoinen sähkömusiikki on pikkuhiljaa muuttunut hieman Nick Drake-henkiseksi, enemmän kitara/lauluvetoiseksi melankoliaksi konerumpu/synahöysteisillä taustoilla. En ole edes yrittänyt tehdä "oikean" kuulloisia rumpuja (sitä varten on rumpaleita), vaan enemmänkin semmoiseen Depeche Mode / glitch / idm-osastoon menee tuo rytmipuoli. Hommaan olen käyttänyt laajahkoa kirjastoa sämplättyjä rumpukoneita ja rumpuja, rumpusynia (mm. Sonic Charge µTonic) ja sekalaista samplekolinaa ja -rätinää. Työkaluina toimii Reason, Live ja VST-hostina ilmainen Plogue Bidule. Sample-editointiin Soundforge ja ReCycle. Hardispuolella käytössä lisäksi Yamaha Rm1x-sekvensseri, Ensoniq EPS16+ -sampleri/kiippari ja Yamaha A3000 sampleri. Kummaa kolinaa saa ainakin aikaiseksi mielin määrin ;)
vaurio
26.04.2004 14:40:04
Minä voin tehdä rumpukomppeja.
olen kuitenkin tehnyt konemusiikkia sellaset 7-8 vuotta.
hei.. mitä sä teet? Hei! Et kyllä ruuvaa mun kitaraa kiinni seinään!!!
VÄKIPÄÄ
26.04.2004 20:13:13
On, Sting.
Vihaan musiikkia. Se on suurilta osin pelkkää paskaa. Suurin osa puheestakin on paskaa. Vihaan ihmisiäkin!...Perkules... Itseasiassa kaikki muu on paskaa paitsi kusi!!!
Spiralmind
27.04.2004 08:25:48 (muokattu 27.04.2004 08:40:41)

Mä oon tekemässä. Viel en oo oikein saanut mitään aikaseksi. Muutama biisi on sävellysasteella. Yks pikasesti Reasonilla kyhätty pätkä joka vois olla joku välitunnelmointi tai josta vois ehkä biisinkin vielä kehittää on mulla tossa ääninäytteenä. Tarkoitus ois vielä tän vuoden puolella saada jotain valmista biisiä mikseri.netissä julkaistua ( www.mikseri.net/omnio ).

Mulla on käytössä tollanen MIDI-keyboard ja erinäistä softaa (Reason, Cubase, Buzz, Cool Edit Pro ym.). Alustava suunnitelma mulla on tehdä esim. Reasonilla rummut ja mahdolliset syntsat, yms. ja soittaa kitara ja ehkä myös basso - ja ehkä pyytää jotain kavereita esim. laulamaan tai tekemään jonkun vierailevan instrumentaalisen suorituksen (esim. soittamaan soolon tai jonkun vaikeen jutun kitaralla/bassolla mihin en kykene).
Sitte kun hyviä tuotoksia on tarpeeks vois niistä tehdä remakeja oikeilla rummuilla, yms. jos siltä tuntuu. Jos vaikka studioon oisin menossa niin löytyy kyllä kavereita joita voin sitten pyytää 'sessiomuusikoiksi'.

Edit: vielä vinkkiä: Kitaraa aion nauhottaa mm. suoraan Line 6 Guitarportin kautta koneelle käyttäen, en varmaankaan niin paljon Guitarportin omia, vaan Simulanalog mallinnuksia jotka löytyy osoitteesta http://www.simulanalog.org/
Parhaita vahvistinmallinnuksia mitä oon kuullut eikä ainakaan minun korva erota nauhoitettuna oikeasta mikitetystä vahvistimesta välttämättä millään.
Mallinnukset on täysin ilmaisia ja toimii VST:tä tukevalla softalla, joita myös löytyy ilmaiseksi. Ja Guitarportia ei tietenkään tarvi vaan kitaran voi laittaa vaikka äänikortin line iniin, tosin paremman soundin saa lykkäämällä esim. mikserin väliin niin se muuttaa impedanssit sopivaksi äänikortille.
Notefix
27.04.2004 11:29:32

Olen myös yrittänyt sellaista, että tekisin soitot klikin päälle, ja antaisin rumpalin sovittaa osuutensa viimeisenä, mutta se ei kuulosta mun korviini hyvältä.

Tosin tuo on nykyään jo kohtuullisen yleinen metodi, jos sovitus on mietitty.

Soololevy? Tuo kiusallinen ajatus käväisee aina silloin tällöin mielessä...tyyliin että ottais frendejä soittamaan ja laulamaan aika akustispitoisesti. Yleensä olen tullut kuitenkin järkiini :)

...nih, millonkahan se Kiven levy tulee :))
My name is Baron, Notefix Baron " Reijoteppo: Ääninäytteesi kuulostaa siltä kuin avo-hoitopotilaat olisi päästetty keikalle ja lääkkeiden otto on unohtunut
kivi
27.04.2004 12:02:19
Tosin tuo on nykyään jo kohtuullisen yleinen metodi, jos sovitus on mietitty.
---
...nih, millonkahan se Kiven levy tulee :))

Sitten kun mä opin soittamaan tarpeeksi vähän klikin päälle, arvelisin. Siltä ainakin näyttää.

No, biisilista on jo kirjoitettu. En voi loputtomasti lykätä hommaa sillä varjolla, että lemppariakustinen on remontissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)