Aihe: Kuka kuuntelee mp3:sia tai vastaavia?
1 2 3 4
Zammy
14.05.2004 13:54:35 (muokattu 14.05.2004 14:09:19)
Näistähän on väännetty aiemmin, minua kiinnostaa, että kuinka moni näitä kuuntelee?

Itse en oikeastaan tarvitse nykyään yhtään mihinkään. En voi sietää MP3:sten huonoa äänenlaatua, ja jos ajatellaan tuollaista netistä imettyä matskua, niin mulla moraalikin jo siinä pykii vastaan. Itse haluan "palkita" artistin siitä työstä minkä on tehnyt. Ja pidän muutenkin siitä, että albumit kuunnellaan kokonaisuuksina ja samalla voi ihastella kansia. Töissä kuuntelen sitten äänenlaadultaan aivan umpisurkeata nettiradiota surkeista pikkupurkeista, mutta ajaa asiansa taustamusana. Haluamaansa musiikkia saa soimaan milloin haluaa ja asialliset korvaukset menee artistille. (launch.yahoo.com)

Kansan yleinen mielipide imutteluun ja mp3:siin lienee, että ei mitään väliä jos mä pääsen ilmaiseksi jostain hyötymään. Poikkeaako väki täällä mitenkään? Ihan vaikka gallupinomaisesti tää mua kiinnostaa, mut perustellakin toki voi.

Vastatkaa vaikka mp3 = kyllä tai ei

EDIT: puhuin kyllä sikäli soopaa, ettei mp3:lla olis mulle mitään tekoa. Lähes päivittäin kyllä kuuntelen esim. muusikoiden.netin demopalstalla olevia mp3:sia. Mutta kaupalliset jutut joko ostan levyllä tai jätän kuuntelematta.
tuomittu
14.05.2004 13:59:58
Kuuntelen kyllä. Melkein kaikki levyt, jotka omistan ovat koneella mp3-muodossa.
While hunting in Africa, I shot an elephant in my pajamas. How an elephant got into my pajamas I'll never know.
fireal
14.05.2004 14:00:17
No kyllä kuuntelen. Oikeastaan koko levykokoelmani on mp3 formaatissa kovalevyllä. Siitä on playlististä mukava soitella, eikä tarvitse vaihdella levyjä soittimeen.

En oikein ymmärrä tuota äänenlaadun kritisointia.
MrFunk
14.05.2004 14:05:09 (muokattu 14.05.2004 14:05:55)
Mp3:set haisee niin maan perkeleesti. Kaikki kaverit aina sanovat omistavansa kaikenlaisia levyjä koneella, mutta kukaan ei näytä ostavan enää kunnon levyjä. Ymmärrän toki jos netistä imutetaan joku näyte joltain bändiltä, mutta...

Itse ostan aina kaikki levyt...ja ne kaikki on hyviä koska otan niistä selvää ennen kuin ostan. Näyttäähän ne nyt paremmalta hyllyssä kun koneella. Ja ne ei voi hävitä yhtä ennalta-arvaamattomasti kuin mp3:set.

Sitten on myös piraatit yms...voih, voih.
Vilhelmus
14.05.2004 14:06:27 (muokattu 14.05.2004 14:26:52)

Minä kuuntelen MP3-formaatissa olevia biisejä paljonkin.

Edit:
Vastaukseni onkin merkityksetön kun aloittaja tähdensi.
Zammy
14.05.2004 14:07:37
Jätetään tämän keskustelun ulkopuolelle siis mp3:n äänenlaatu. Lähinnä tarkoitin keskustelua siitä, että materiaali on suoraan imetty jostain netistä. Eli jos omistat levyn jota kuuntelet koneelta mp3:na niin senkin jutun voi skipata tässä topicissa.
mie
14.05.2004 14:09:53 (muokattu 14.05.2004 14:11:27)

Melkein kaikki mp3:set on ladattu netistä ja kuuntelen niitä lähes aina koneella ollessani.

EDIT: Eikä yhtään harmita se ettei artisti itse ole saanut yhtään rahaa kopioimistani kappaleista.
IHKK #10 "Pitääkö siun aina olla kun vetelä paska?" -Äitini
paranoid android
14.05.2004 14:12:10
Minulla on tapana ladata netistä 1 tai 2 kappaletta joltain kiinnostavalta artistilta, ja tehdä niiden perusteella päätös ostanko kyseisen yhtyeen levyn vai en.
Keikkoja tulee kyllä haettua mp3:sina jos ei SHN-muodossa löydy.
Zammy
14.05.2004 14:14:14
Laittakaas mukaan (vaikka karkea arvio) siitä kuinka monta levyä teillä on rehellisesti ostettuna, poltettuja levyjä ja mp3:sia koneella.
jussiohman
14.05.2004 14:20:18 (muokattu 14.05.2004 14:20:29)
En kuuntele. Kirjasto ja levykaupat riittävät. Paska äänenlaatu haittaa menoa. Jotenkin ontto.
Lihava sinkku hakee kontaktia
Lähikauppias
14.05.2004 14:22:51 (muokattu 14.05.2004 14:31:28)

Kyllä kuuntelen. Aika paljonkin.

Kokonaisia levyjä en juurikaan imuroi. Saatan kuitenkin ottaa joltain bändiltä vaikkapa 10 MP3:sta, ja sitten näiden perusteella päätän, ostanko levyn. Aika usein ostan, levyjen osteluni on noussut huomattavasti netin ansiosta.

Sinänsähän tästä hyödyn vain minä. Ja tietysti oikeasti hyvät bändit. Enääpä en mene siihen lankaan, että ostan huonon levyn hypetyksen vuoksi. Tai että hyvän sinkkubiisin vuoksi erehtyisin ostamaan albumillisen sontaa.

Enkä pode yhtään huonoa omaatuntoa, pikemminkin päinvastoin. Uskon, että internet-esikuuntelu saattaisi olla keino musiikkiteollisuuden laadun kohentamiseen. Yhä harvempi ihminen ostaisi levy-yhtiöiden rahan hajuisia hypetys-ilmiöitä, kun voisivat kuunnella levyjä etukäteen ennen ostoa. Ja lisäksi hyvät, mutta vähemmän mainoshuomiota osakseen saaneet bändit pääsisivät paremmin esille. Tämä tietysti vaatisi sen, että kukaan ei tyytyisi poltettuihin levyihin. Minä en ainakaan tyydy, enkä omista niitä yhtään. Paitsi jotain keikkoja ja harvinaisuuksia.

EDIT: Tätä en huomannut:

Laittakaas mukaan (vaikka karkea arvio) siitä kuinka monta levyä teillä on rehellisesti ostettuna, poltettuja levyjä ja mp3:sia koneella.

Ostettuja levyjä n. 250
Poltettuja levyjä 9 (mutta kaikki siis keikkoja tai harvinaisuuksia)
MP3:sia koneella: 964 kpl (ja näistä siis todella suuri osa jo käyttämättömäksi jääneitä, kun olen ostanut aidon levyn)
"No one ever plans to sleep out in the gutter / Sometimes thats just the most comfortable place."
Angus
14.05.2004 14:24:24

Vastatkaa vaikka mp3 = kyllä tai ei

Ei.

En nyt ole vähään aikaan pitänyt ylhäällä kuinka paljon levyjä on, mutta reilusti yli 100 ainakin, niin LP:llä kuin CD:lläkin. Mp3:sia ei ole yhtään eikä tulekaan, eikä myöskään poltettuja levyjä.
Let there be rock!
Angus
14.05.2004 14:28:04

pikemminkin päinvastoin. Uskon, että internet-esikuuntelu saattaisi olla keino musiikkiteollisuuden laadun kohentamiseen.

Eihän tuossa esikuuntelussa nyt moraalisesti mitään väärin ole, samahan se sinäänsä on kuin kuulisi vaikka kaverin tykönä ko. levyn biisejä. Mutta jos harrastaa tätä "koekuuntelua" pitäisi mielestäni nämä biisit poistaakin heti koekuuntelun jälkeen. Tuohan oikeasti voisikin edistää levyjen ostoa musateollisuudessa, mutta mites rajoitat sen niin että ihmiset ottaisivat vaan muutaman biisin ja poistaisivat ne sitten?
Let there be rock!
Zammy
14.05.2004 14:29:54
Itsekin aiemmin harrastelin tuota esikuuntelemista mp3:sia imuttamalla ja en kyllä kokenut siinä puuhassa kovin moraaliton olevani. Nykyään vaan tuntuu, että ostettavia levyjä olisi listalla jo niin paljon, ettei taida tässä elämässä ehtiä. Uutuuksia sitten kuulee kavereiden kautta + tuolta aiemmin mainitsemastani nettiradiosta.

Uskon, että levy-yhtiöt nimenomaan sen takia vastustavat näitä p2p verkkoja, että enääpä ei levyä voi myydä kivan näkösillä tyypeillä videoissa + yhdellä hitillä, kun ihmiset tsekkailee mitä matskua levyllä muuten on. Moni puhuu siitä, että levy-yhtiöt taistelee systeemiä vastaan joka on pelkästään kaikkien eduksi. En usko, että levy-yhtiötkään niin idiootteja ovat, etteivätkö ne tietäisi mitä vastaan ne taistelee..

Varmaan parhaat tulot levy-yhtiöille nimenomaan tuottaa tällaiset niitten tuottamat starat, joiden musasta puuttuu kaikki pitemmälle kantava. Siihen kiva stailaus ja kiva radiohitti, niin levytkin myy uskomattoman paljon vaikka ne on jotakuinkin kuuntelukelvottomia.
Lähikauppias
14.05.2004 14:33:31

Eihän tuossa esikuuntelussa nyt moraalisesti mitään väärin ole, samahan se sinäänsä on kuin kuulisi vaikka kaverin tykönä ko. levyn biisejä. Mutta jos harrastaa tätä "koekuuntelua" pitäisi mielestäni nämä biisit poistaakin heti koekuuntelun jälkeen. Tuohan oikeasti voisikin edistää levyjen ostoa musateollisuudessa, mutta mites rajoitat sen niin että ihmiset ottaisivat vaan muutaman biisin ja poistaisivat ne sitten?

Toisaalta, ei mun mielestä ne koneella makaavat MP3:t sinänsä haittaa ketään, kunhan vain ostaa levyn jos biisit on hyviä.
"No one ever plans to sleep out in the gutter / Sometimes thats just the most comfortable place."
Flow
14.05.2004 14:35:55
Mulla on kaikki alkuperäiset levyni kovolla mp3 muodossa. Paljon kätevämpi kuunnella niitä sieltä kun alkaa etsimään levyhyllystä. Netistä haen hieman tuntemattomampien bändien mp3:sia, jotta tietäisin kannattaako heidän levyjään ostaa.
Pari sellaista levyä, jota ei suomesta saa ei sitten mistään, olen imuroinut kokonaisuudessaan mp3:sina itselleni.
"Look behind you...A mirror with an image of a three headed donkey"
Angus
14.05.2004 14:38:23

Toisaalta, ei mun mielestä ne koneella makaavat MP3:t sinänsä haittaa ketään, kunhan vain ostaa levyn jos biisit on hyviä.

Toisaalta mihin tarvitsetkaan niitä silloin? Jos biisit ovat hyviä niin ostat levyn, jos biisit ovat huonoja niin miksi silloin kuunnella niitä?
Let there be rock!
Spiralmind
14.05.2004 14:40:23 (muokattu 14.05.2004 14:46:22)

Mulla taitaa olla semmoset about 600 levyä tällä hetkellä koneella. :p (Ostettuja CD-levyjä jotain about 50 + muutama kymmen vinyylejä)
Ja jep, kuuntelen niitä kaikkia.
Pyrin aina hakemaan mp3:t parhaan mahdollisen laatusina. Ei ne juuri CD:lle sitten laadussa häviä.
Eikä harmita jos en levy-yhtiöitä, yms. välikäsiä tue.
Täs on semmonen juttu että ainakin mun mielestä köyhilläkin pitäis olla oikeus kuunnella musiikkia ihan yhtä lailla kuin rikkailla.
Itellä ei ole jatkuvasti varaa levyjä ostaa, mutta ostan sitä mukaa kun pystyn niiden artistien levyjä mistä tykkään - ja ainakin tiedän tykkääväni kun olen niitä mp3:na kuunnellut. Yks juttu on että mielummin tukisin jotain pieniä nousevia, tuntemattomia, yms. artisteja sitten kun rahaa johonkin pistän. Tuntuu jotenkin tosi hölmöltä että joillain ennestään jo miljonääreillä (Metallica) on pokkaa valittaa jos joku köyhä kuluttaja ei maksa niille kuuntelemastaan musiikista.
Te olette minun unessani. Käyttäytykää siivosti tai saatan nipistää itseäni.
Zammy
14.05.2004 14:45:36
Yks juttu on että mielummin tukisin jotain pieniä nousevia, tuntemattomia, yms. artisteja sitten kun rahaa johonkin pistän. Tuntuu jotenkin tosi hölmöltä että joillain ennestään jo miljonääreillä (Metallica) on pokkaa valittaa jos joku köyhä kuluttaja ei maksa niille kuuntelemastaan musiikista.

Ihan kakkaa puhut. Missäs se tuloraja on määritelty minkä jälkeen ei ole enää oikeuksia omiaan vaatia? Ja kenenkäs tienaamista rahoista ne pienet nimetkin monesti saavat tukensa, ellei näistä isoista nimistä? Levy-yhtiöt ohjaa osan voitoistaan nouseviin tähtiin.
lapio
14.05.2004 14:47:06

Laitoin eilen ostamani Mokoman levyn koneelle, jotta voin sitä näppärämmin kuunnella, sillä oma CD-soittimeni ei meinaa jostain syystä soittaa kaikkia uudempia levyjä. Ja tämä on yksi niistä. Sitten minulla on joitain levyjä LP:nä ja osan niistä olen hommanut koneelle mp3 muodossa.
"BANZAI!" -Juha Mieto Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)