Aihe: Vertaisverkot - muusikolle plussaa vai miinusta? 1 | |
---|---|
![]() 19.05.2004 14:02:52 | |
Mä vähän jalostin tuota ideaani jo kerran aiemmin esittämästäni kysymyksestä. Eli kuinka moni latailee täällä P2P-verkoista tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia? Ja onko tarkoituksena saada musiikkia mahdollisimman edullisesti vai kenties ns. esikuuntelu jolloin hyvät levyt ostetaan ja huonot jätetään kauppaan. Ja kun varmaan jokaisella ainakin pikkuisen kummittelee sekin, että joskus pääsisi oman levyn tekoon, niin toivotteko siinä vaiheessa, että mahdollisimman moni ostaa levynsä rahalla vai onko teille tärkeintä että mahdollisimman moni pääsee kuulemaan teidän musiikkia? P2P-verkot musiikille, musiikinkuluttajalle ja muusikolle - plussaa vai miinusta? Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen. | |
![]() 19.05.2004 16:09:29 | |
Tällä hetkellä koneeltani ei löydy moisia ohjelmia. Yksi piraattiohjelmakin vain(niin mutkun se on kallis ja en minä mikään ammattilainen ole ja sössönsössön). Tiedän, että jotkin ihmiset käyttävät näitä ohjelmia oikein. Eli esikuuntelevat kotona, eivätkä levykaupassa ostopäätökseksi, mutta hyvin pienellä marginaalilla se noin toimii ja tuskin näitä ohjelmia on edes moiseen suunniteltukaan. Voisin melkein väittää, että hallaa ne vain muusikoille tekevät. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 19.05.2004 16:25:42 (muokattu 19.05.2004 18:09:35) | |
Minä taas uskon, että moni näistä vertaisverkkojen käyttäjistä ("vertaisveikoista") ei lataamaansa levyä ostaisi kuitenkaan, joten näin tapahtunut hävikki on enimmäkseen teoreettinen. Tietysti on myös olemassa muunlaisia käyttäjiä -- niitä, jotka aktiivisesti etsivät uutta musiikkia ja käyttävät p2p-järjestelmiä vain tutustumiseen, ja toisaalta niitä joita ei alkuperäisten levyjen hankkiminen kiinnostakaan, kerran ilmaiseksi saa. Itse tiedän, ettei oma p2p-systeemien käyttöni ole ainakaan vähentänyt levyostosteni määrää, ja uskallan sanoa olevani sanomisissani vilpitön. En kuitenkaan ole ylpeä asiasta, päinvastoin. EDIT: Kopiosuojattuja levyjä ei hyllystä löydy eikä tulekaan löytymään. Joku raja. Tarjolla edestakainen autokyyti Jyväskylästä Helsinkiin G3-keikalle! | |
![]() 19.05.2004 16:34:28 | |
Itse tiedän, ettei oma p2p-systeemien käyttöni ole ainakaan vähentänyt levyostosteni määrää, ja uskallan sanoa olevani sanomisissani vilpitön. En kuitenkaan ole ylpeä asiasta, päinvastoin. Näin mullakin. Levyihin menee paljon enemmän rahaa mulla P2P:n johdosta. Tosin tiedän muutaman ihmisen, jotka lakanneet täysin ostamasta levyjä P2P:n takia. BTW, tämä on aika moneen kertan kaluttu aihe jo, tästä ei kuitenkaan saada rakentavaa ja hyvähenkistä keskustelua. Harppu on alaston piano | |
![]() 19.05.2004 16:35:31 | |
Minua ei ainakaan tässä vaiheessa haittaa, vaikka levymme leviäisi netissä. Se on vain positiivinen asia, että mahdollisimman moni saa tuotoksemme kuuleviin korviinsa. Ainakin metallipiireissä tuntuu olevan hyvin yleinen tapa, että ensin kuunnellaan netistä millaista musiikkia bändi tekee, ja jos musa todetaan hyväksi, niin sitten mennään kauppaan ja ostetaan se levy. Eihän tietenkään kaikki näin tee, mutta suuri osa kuitenkin, tällaisen käsityksen olen itse saanut. Vaikka kaikki eivät levyä ostaisikaan ja silti pitäisivät musiikista (ja kuuntelisivat pelkkää mp3:a), niin eipä sekään haittaa, koska he kuitenkin nyt tietävät bändin; mielenkiinto esim. keikkoja ja seuraavaa julkaisua silmälläpitäen on taattu. Eli lyhennettynä (ja niin monesti ennenkin todettuna) sanoisin, että mp3:t ja niiden leviäminen netissä on hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisesti parasta promootioita mitä juuri ensimmäisen levyn tehnyt harrastelijabändi voi saada. Tämä siis vain bändin jäsenen mielipide, eriasia on sitten kun aletaan tarkastelemaan suurempaa kokonaisuutta, ja otetaan levy-yhtiö mukaan tähän pohdintaan. Yhtiön pitäisi kuitenkin saada sijoituksestaan omat takaisin, ja mitenkä muutenkaan se ne saisi kuin myymällä levyjä; bändin keikoistahan he eivät kostu sentin vertaa (yleensä). Esiintyminen on osa performanssia. | |
![]() 19.05.2004 17:08:01 | |
Minulle suurin meriittini muusikon uralla oli kun bändini levy löytyi mustamäen torilta. Kyllä levyn aina Anttilaan saa, mutta kun sille saa "venäläisen" jakelun niin se on jo jotain.. | |
![]() 19.05.2004 17:09:56 | |
En periaatteesta käytä musaimutus-härpäkkeitä. Piraatiohjelmia jonkin verran, mutta musan suhteen käytän tarpeisiini kirjastoa/ostan levyt. POIKKEUKSENA musiikki jota en löydä/saa tilattua, tällöin piratismi iskee myös minun kohdallani. I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake | |
![]() 19.05.2004 17:42:10 | |
Kyllä levyjä ostan vielä. Mutta jos on kuuntelusuojattu levy niin mieluummin hankin sen musiikin verkosta. Tuossa on vain se riski, että basisti tulee ja läpsii korville taajuusaluetunkeutumisrikkeen johdosta. -Fortune | |
![]() 19.05.2004 20:39:13 | |
tämä on aika moneen kertan kaluttu aihe jo, tästä ei kuitenkaan saada rakentavaa ja hyvähenkistä keskustelua. Mun tarkotus oli lähinnä tiedustella suuren joukon mielipiteitä asiaan. Että ihan juu - ei jututkin kiinnostaa. Tiedän ettei tähän kovin hyviä ratkaisuja taida olla tällä hetkellä kellään Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen. | |
![]() 19.05.2004 22:09:26 (muokattu 19.05.2004 23:21:52) | |
Mä vähän jalostin tuota ideaani jo kerran aiemmin esittämästäni kysymyksestä. Eli kuinka moni latailee täällä P2P-verkoista tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia? Ja onko tarkoituksena saada musiikkia mahdollisimman edullisesti vai kenties ns. esikuuntelu jolloin hyvät levyt ostetaan ja huonot jätetään kauppaan. Käytän DC:tä musiikin lataamiseen tutustumistarkoituksessa. Kuuntelemani yhtyeet eivät ole olleet pinnalla pariin vuosikymmeneen tai eivät silloinkaan, joten levyjen löytäminen on hyvin vaikeaa. Jos lataamani levy osoittautuu hyväksi, se on ansainnut paikkansa levyhyllyssäni. Tällöin tilaan levyn, ja ostankin levyjä niin paljon kuin varat antavat periksi. Ilman tutustumista etukäteen en viitsi tilata levyä, jos en ole satavarma sen sisällöstä. Tänä vuonna on jo mennyt 100 ostetun levyn raja rikki. Ja kun varmaan jokaisella ainakin pikkuisen kummittelee sekin, että joskus pääsisi oman levyn tekoon, niin toivotteko siinä vaiheessa, että mahdollisimman moni ostaa levynsä rahalla vai onko teille tärkeintä että mahdollisimman moni pääsee kuulemaan teidän musiikkia? Jos mä pääsen levyttämään, toivon että kohderyhmä ostaisi levynsä. En kuitenkaan alkaisi oikeustoimiin niitä vastaan, jotka mun musiikkiani lataisivat, koska mä itsekin lataan muiden musiikkia. En usko, että netistä lataaminen vaikuttaa ostoinnokkuuteen ainakaan negatiivisesti. Jos henkilö ei osta ollenkaan levyjä, se on kai yksi ja sama, lataako hän se netistä vai ei. Jos henkilö ostaa paljon levyjä, hän saattaa seuraavaksi ostaa juuri lataamansa levyn. Jos mun esimerkkini pitää paikkansa, bändien ja levy-yhtiöiden ei tarvitse olla huolissaan. P2P-ohjelmat ovat hyviä markkinointivälineitä, koska näin kuulijat ja potentiaaliset ostajat saavat helposti tietää, millaista musa on. Uskon ja toivon, että hevimiehet ovat sen verran lojaaleja diggaamilleen bändeille, että haluavat aidon levyn hyllyynsä kansipapereineen. Härskimpää kuin netistä lataaminen on mennä levykauppaan kuuntelemaan levyjä, kirjoittaa hyvien biisien nimet ylös ja sitten ladata ne. Levykaupassa työskentelevänä joudun näkemään tätä valitettavan usein, ja joka kerta pännii koska "asiakkaan" menettelytapa on arveluttava. P2P-verkot musiikille, musiikinkuluttajalle ja muusikolle - plussaa vai miinusta? Toivottavasti plussaa. Just kid-ding. | |
![]() 19.05.2004 22:17:41 | |
Plussaa ehdottomasti musiikille ja muusikoille...itse lataan levyn aina netistä ennen ostoa...kuka sitä paskaan rahaa upottaa :/ tuntemattomammille bändeille netti on oikein hyvä mahdollisuus tehdä itseään tunnetummaksi. PUNKKIA KANSALLE o/
http://www.2flashgames.com/f/f-548.htm | |
![]() 19.05.2004 23:07:58 | |
Olisi todella moni levy jäänyt kauppaan ilman näitä vertaisverkkoja. Enkä tiedä olisinko täällä tässä ja nyt ilman niitä, ovat todella paljon avartaneet musiikkitietouttani laajemmaksi vaan siitä radiohumpasta ja muusta. | |
![]() 20.05.2004 12:48:15 | |
Olen itse tilanteessa, jossa odottelen oman levyn julkaisua. Mielestäni nykyisen musiikkibisneksen ongelma on se, että valtaosa kaikesta tehdystä musiikista on hajutonta, mautonta, persoonatonta ja ennenkaikkea hirveän kuuloista kuraa (tämä on tosin tietysti vain oma mielipiteeni). Tämä valtava musiikkijätteen määrä on johtanut aktiivisen musiikinkuuntelun radikaaliin vähenemiseen - ihmiset siis kertakäyttävät musiikkia taustamusiikkina, marketissa, diskossa, bileissä ym. Kertakäyttökulttuuri taas johtaa, automaattisesti siihen, että musiikki ladataan verkosta, eikä osteta kaupasta. No mitäs sitten? Minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa lataako joku Tuiskun Antin biisin netistä vai ei. Levyn ostaminen kaupasta on, tai pitäisi ainakin olla, arvostuksen osoitus artistille mehukkaasta, tunteita herättävästä, omaperäisestä ja ennenkaikkea hyvin tehdystä työstä! Käytän vertaisverkkoja musiikin etsimiseen. Kun löydän levyn, josta pidän, osoitan arvostukseni levyn tekijöille ostamalla kyseisen tuotteen kaupasta. Vertaisverkon käyttäminen on kohdallani lisännyt levyjen ostamista. Kun oma levyni jossainvaiheessa julkaistaan toivon ihmisten ostavan tuotoksen arvostuksen osoituksena siitä, että oikeasti pitävät siitä. Jos joku lataa levyn verkosta ostamatta sitä, niin olen ainakin saanut ujutettua musiikillista sanomaani yhdelle viattomalle ja pahaa aavistamattomalle yksilölle - tämä taas kumuloituessaan johtaa väistämättä siihen, että maailmasta tulee parempi paikka! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)