Aihe: Musiikkipiratismi TV1
1 2
Anagram
18.05.2004 20:02:59
En nyt ole aivan varma pitäisikö tämä kirjoitus tänne laittaa mutta luulisi myös muusikot.net käyttäjäkuntaa kiinnostavan.

-------------------------------------------------------------------------
21:30 FST: Tarkkailija: Internet-piraatit

Musiikkipiratismi on levinnyt Suomessa laajemmalle kuin missään muussa EU-maassa. Tarkkailija seuraa, miten musiikki- ja elokuvapiraatit toimivat käytännössä. Toimittaja Peik Henrichson. Tuotanto: YLE Samhälle och dokumentärer.

http://www.telkku.com/
-------------------------------------------------------------------------

Eli katsotaanko ohjelma ensin ja keskustellaan esillenousseista asioista myöhemmin?
Bonham
18.05.2004 22:16:54
Ei ollut paljoa uutta asiaa, sitä tärkeämpää tosin...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Zammy
19.05.2004 09:57:57
Se oli hyvä juttu, että ohjelma ei ollut tämmönen levy-yhtiöiden sanoja toisteleva, joissa jauhetaan sitä että P2P ohjelmat laskee levymyyntiä, mikä ei edes ole totta. Tilastoja sopivan valikoivasti esittämällähän saadaan näyttämään, että esim. cd-myynti on laskenut, mutta tilalle on tullut musiikki-dvd jonka ansiosta kokonaismyynti on kasvanut.

Aiemmista kirjoituksistani saattoi päätellä, että olen yksinomaan tekijänoikeuksilla suojatun musiikin lataamista vastaan, mutta kyllä minä ehdottomasti olen sitä mieltä, että P2P-verkkojen arvo ilmaisena mainoksena levy-yhtiöille on huomioitava. Onhan tuo mahtava keino esikuunnella orkestereita ennenkuin levykauppaan ryntää, ja saahan niitä levyjä esikuunnella siellä levykaupassakin. En ole oikein vielä kantaani tuollaisista P2P verkoista keksinyt, koska niissä on hyvät ja huonot puolensa. Surkeita ihmisiä ovat ne jotka eivät kiinnostu enää ollenkaan levyjä ostamaan, kun ilmaiseksi saavat jotain kämäisiä ämppäreitä. Kyllä kannet ja kaikki on lähes puolet asiasta!

Tämän warettajajannun, joka esiintyi ohjelmassa, pointit olivat mielestäni aika onttoja ja osittain melko naurettavia. Esimerkiksi se, että tekijänoikeudet pitäisi poistaa siihen vedoten, että musiikki ei voi olla kenenkään omaa, koska se on vain omien vaikutteiden muodostama lopputulos. Tämän periaatteen mukaan ihmisellä ei voi olla mitään muuta omaa kuin mitä rahalla on ostanut ja siitä kuitin saanut todistukseksi, että oma on. Ajatuksetkin ja mielipiteetkin on vain muualta suodatettuja.

Mielestäni tosi ontuva peruste warettamiselle on myös se, että joku on liian kallista. Jos joku on liian kallista niin silloin pitää olla ilman, kyllähän palvelun/tavarantarjoajalla on mielestäni oikeus määrittää hintansa, vaikka se sitten olisi täysin järjenvastainen, kukaanhan ei pakota ostamaan.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Zammy
19.05.2004 10:12:22 (muokattu 19.05.2004 10:18:48)
On muuten tietenkin selkeä syy, miksi musiikkiteollisuus haluaa esittää nikottelevaa. Ja se on siinä, että haluavat, että valtio tulee tueksi heidän "heikolla hetkellä" ja laskee nykyisen arvonlisäveron 22 prosentista 8 prosenttiin, jonka levy-yhtiöt osittain siirtäisivät kuluttajahintoihin, joka tietysti vauhdittaisi levymyyntiä ja etenkin yhtiöiden tulosta.

EDIT: Tietenkään mulla ei ole mitään alvin alentamista vastaan, päinvastoin, mutta keinot siihen pääsemiseksi on taas kerran kyseenalaisia.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
teha
19.05.2004 10:13:12
En nyt ole aivan varma pitäisikö tämä kirjoitus tänne laittaa mutta luulisi myös muusikot.net käyttäjäkuntaa kiinnostavan.

En itse käytä juuri koskaan P2P-verkko-ohjelmia (ihan tosi. Tällä hetkellä minulla ei edes ole kovalevylläni moisia ohjelmia).

En ole oikeastaan huolestunut vanhempien ihmisten P2P-verkkojen käytöstä, koska he ostavat yleensä myös itsekin kaupasta levyjä. Minua kuitenkin huolettaa tämä uusi teinien sukupolvi, joka oppii hakemaan kaiken musiikkinsa vertaisverkoista. Olen kuullut läheisteni lapsilta, että heille CD-levy alkaa olla jo historiaa, ja useimmat kuuntelevat musiikkia pelkästään ämpäreinä. Kerran kun vielä oppii saamaan musiikkinsa ilmaisena, niin tuskin siitä tulevaisuudessakaan on hirveästi valmis maksamaan.

Tällä jos millä voi olla inhottava vaikutus tulevaisuudessa musiikkiteollisuudelle.
toyopet
19.05.2004 11:23:30
Onko ilmaislatailulla niinkään merkitystä suurelle levyteollisuudelle?
No vähentää myyntiä mutta suurempi merkitys lienee meille soittajille, jos joskus tulee levytettyä joku myyvä versio. Jää gramexit ja teostot saamatta.
Minun puolesta levy-yhtiöillä ei ole väliä mutta omaan toimeentuloon pitää kiinnittää huomiota.
Zammy
19.05.2004 11:40:38
suurempi merkitys lienee meille soittajille, jos joskus tulee levytettyä joku myyvä versio. Jää gramexit ja teostot saamatta.
Minun puolesta levy-yhtiöillä ei ole väliä mutta omaan toimeentuloon pitää kiinnittää huomiota.

No et muistanu, että siellä levy-yhtiössäkin on ihmisiä töissä joille pitää palkka maksaa. Miten ihmiset voi olla tänä päivänä noin naurettavan typeriä omaan napaan tuijottelijoita? Eli onko sun asenne kaikessa muussakin niin, että paskat nakkaat muista, mutta omista tuloista pidät tiukasti kiinni. Onhan itsekkyyskin yksi tapa nähdä asiat.
Zammy
19.05.2004 11:48:03
Vaikka moni näkeekin ilmeisesti levy-yhtiöt riistofirmoina, jotka toimivat kaikkea mahdollista vastaan mukaanlukien kuluttajat ja yhtiön talleissa olevat bändit, niin onhan nyt muusikkona pakko myöntää että on niistä myös korvaamatonta apua suhteineen ja markkinointitaitoineen, rahoituksineen ja kaiken muunkin mahdolliseksi tekemiseen.. Tuskin ne meitä vastaan toimivat, sehän olisi aika mahdoton yhtälö. Se, että jotkut on tehneet huonompia ja jotkut parempia sopimuksia lafkojen kanssa on sitten eri asia ja aina tapauskohtainen.
Bonham
19.05.2004 11:49:54
Ja kuten ohjelmassa todettiin, usein piraattien takana on iso järjestäytynyt rikollisuus... se ei ole koskaan hyvä homma se...
Wersus
19.05.2004 12:01:30

Enpä tuota ohjelmaa nähny, mutta täytyypä sanoa, että ei "suuri järjestäytynyt rikollisuus" paljoa netin ilmaisjakelusta välitä. Suuremmin tätä järjestäytynyttä rikollisuutta löyty(y/i) esim viron tiedät-kyllä-miltä markkinoilta.
Ainakin jos p2p musiikista puhutaan, niin kyllähän tuo on suurimmaks osaks sitä, että Pentti käy ostamassa levyn ja rippaa sen mp3:si ja pistää jakoon, eikä se Pentistä mafiosoa tee. Moraalittoman paskan ehkä, mutta mafiosoa ei.
You Can't Spell Crap Without Rap...
Bonham
19.05.2004 12:03:26
Enpä tuota ohjelmaa nähny, mutta täytyypä sanoa, että ei "suuri järjestäytynyt rikollisuus" paljoa netin ilmaisjakelusta välitä. Suuremmin tätä järjestäytynyttä rikollisuutta löyty(y/i) esim viron tiedät-kyllä-miltä markkinoilta.
Ainakin jos p2p musiikista puhutaan, niin kyllähän tuo on suurimmaks osaks sitä, että Pentti käy ostamassa levyn ja rippaa sen mp3:si ja pistää jakoon, eikä se Pentistä mafiosoa tee. Moraalittoman paskan ehkä, mutta mafiosoa ei.

Piratismi onkin muuttanut muotoaan viime vuosina, netit ovat tulleet uutena elementtinä mukaan...

Perinteisiä piraattivalmisteita työstävät ja levittävät tahot ovat niitä rikollisjärjestöjä useasti... sitähän mää meinasin...
Zammy
19.05.2004 12:05:35
Ja kuten ohjelmassa todettiin, usein piraattien takana on iso järjestäytynyt rikollisuus... se ei ole koskaan hyvä homma se...

Niin tämä rikollisliigojen pyörittämä todellinen piratismi, eli nämä venäjältä ja virosta lähinnä tulevat kopiolevyt on se aito ongelma mihin täytyy puuttua kovalla kädellä ja pikaisesti. Mutta tätä ei pidä sotkea P2P verkkoihin, koska nämähän eivät rikollisjärjestöjä ruoki, vaan lähinnä niitä pyörittää nörtit jotka saa sitten salanimelleen glooria hienosta koodauksesta.

Miten vaikea on muuten tavallisen Matin ja Maijan tajuta, että kun ne ostaa sen kuppaisen piraattilevyn Tallinnasta niin ne aivan suoraan antavat rahaa sille samalle jengille joka pitää heidän lapsensa huumeissa. "No tavallaan tiesin, mutku ne oli niin halpoja"

Itse olen käytössä pariin piraattilevyyn törmännyt ja ne on ollut niin luokattoman huonoja, etten edes ilmaiseksi ikimaailmassa semmosta ottaisi. Eräs Pink Floydin levy oli ilmeisesti nauhoitettu kasetille ja sen jälkeen siitä poltettu levy, suhina oli aika mieletön ja lisäksi kappaleita oli väärässä järjestyksessä. Kansiläpyköistä oli vain ne ulospäin näkyvät osat näkyvissä.
Mikael
19.05.2004 13:28:55 (muokattu 19.05.2004 13:29:13)

Mä yritin tätä välillä katsella, mut tämän lippisjampan "filosofiset" kelat taiteilijan oikeudesta teoksiinsa rupes jurppimaan heti kärkeen siinä määrin, että päätin mielummin tiskata. Heppu varmaan käy ilmaseks töissä...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Bonham
19.05.2004 13:32:17
Mä yritin tätä välillä katsella, mut tämän lippisjampan "filosofiset" kelat taiteilijan oikeudesta teoksiinsa rupes jurppimaan heti kärkeen siinä määrin, että päätin mielummin tiskata. Heppu varmaan käy ilmaseks töissä...

Kuinka ollakkaan oli just "sillä hetkellä työtön"...
PomppoK
19.05.2004 13:33:15

Heh, juu... melkoisia laatuvaihteluita noissa piraateissa. Voihan niistä jotkut olla ihan laadukkaita, mutta kyllä hieman meinasi itkettää, kun näin kirppiksellä jonkun myyvän vähintäänkin erikoista Radioheadin Hail To The Thiefiä... nelisen euroa siitä pyydettiin, olishan tuon voinut mielenkiinnosta ostaa tai vaikka varastaa. Itse asiassa, ko. levy on alkuperäisenäkin jossain määrin viallinen, löytyy hyllystä, mutta kun ei toimi niin ei toimi... niimpä niin, parhaiten koen taistelevani kaikkea tätä vastaan, kun jätän suosiolla piraatit ja kopiosuojatut (laillinen vitsaus kuluttajille) levyt ostamatta. Ei munla ole mitään sanottavaa siihen, millaisia ratkaisuja muut tekevät.

Täyspäinen ihminen kyllä ymmärtää snägäritappelun ja väkivaltamurhan eron, mutta tähän piratismi vs. kotipoltto/p2p -vastakkainasetteluun ei tunnu olevan yleisesti kovinkaan järkevää kuvaa, puhumattakaan totuudenmukaisuudesta. Levy-yhtiöt ym. tahot tuntuvat tuuttaavan väkisin nuo samaan karsinaan... sama kai se siis on asiaan perehtymättömälle, että ostaako sen piraatin vaiko lataa pari ämppäriä. Ja kas, piraatin mukana saa kannetkin, sellainen mulle!

Ei sillä, että olis ideaalia poltella kaikki levynsä ämppäreistä, mutta suhteellisuudentajua hieman peliin päättäviltä tahoilta ja asiat tärkeysjärjestykseen ennen kuin lähdetään hutkimaan kopiosuojauksia ym., joista ei hyödy kukaan.
"I've been busier than a one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Zammy
19.05.2004 13:39:37

Todella nerokas päätelmä oli heti alkuun sillä kaverilla: Jos jotain saa ilmaiseksi niin miksi siitä maksaa! Siis miten tuohon voi edes mitään enää sanoa. Jos ihmiset yleisesti on noin tyhmiä niin näyttää siltä, että peli on menetetty.
Bonham
19.05.2004 13:41:45
Todella nerokas päätelmä oli heti alkuun sillä kaverilla: Jos jotain saa ilmaiseksi niin miksi siitä maksaa! Siis miten tuohon voi edes mitään enää sanoa. Jos ihmiset yleisesti on noin tyhmiä niin näyttää siltä, että peli on menetetty.

Samalla kaverilla myös hieno näkemys siitä, että jos joku on kallista, sen voi ottaa käyttöön luvattomin keinoin...
Zammy
19.05.2004 13:43:08
jätän suosiolla piraatit ja kopiosuojatut (laillinen vitsaus kuluttajille) levyt ostamatta.

Mitenhän muuten on tuonkaan kopiosuojauksen laillisuuden kanssa. Kun lakihan on kuitenkin sitä mieltä, että omaan käyttöön muutaman kopion saa ottaa ja sitä mahdollisuutta nämä kopiosuojatut periaatteessa eivät salli.

Mä oon yhden kopiosuojatun levyn ostanu ja ensimmäiseks mä jouduin polttamaan siitä kopion. Syljettää vieläkin. Kyllä hyviä kopiosuojaamattomia levyjä löytyy niin paljon, että jatkossa saa nuo suojatut lojua siellä hyllyssä.
PomppoK
19.05.2004 13:55:39

Mitenhän muuten on tuonkaan kopiosuojauksen laillisuuden kanssa. Kun lakihan on kuitenkin sitä mieltä, että omaan käyttöön muutaman kopion saa ottaa ja sitä mahdollisuutta nämä kopiosuojatut periaatteessa eivät salli.

Periaatteessa joo, mutta who's above the law...

Eihän tämä vielä kiehauta tai koettele sietokykyä, mutta toki on kova paikka jättää kauan odottamansa levy hyllyyn kopiosuojan takia. Ostan sitten käytettynä, kun vahinko on jo päässyt tapahtumaan aiemmin.
"I've been busier than a one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
teha
19.05.2004 14:26:39

Saahan sitä mitä tahansa roskaa myydä, kunhan vain kertoo siitä asiakkaalle jossakin muodossa (tarra levyn kannessa). Eihän se laki velvoita siihen, että asiakkaan tulee välttämättä saada tehtyä ostetusta levystä helpolla itselle tai kaverille kopio.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)