Aihe: Isi, mitä oli Indie?
1 2
paavi
31.05.2004 08:40:52
Tai mitä se on edelleen? Onko sitä?

Tiedän toki, että tulee sanasta independent ja niin edelleen. Voisitteko luonnehtia omin sanoinne käsitettä "indie"? Ja löytyykö jostain "virallinen" luonnehdinta?

Tuli vaan mieleen noista tulevista Indie-iltamista. Ennenkin kyllä asiaa pohtinut.
Jusstus
31.05.2004 10:32:16
Mulla ainakin omissa mielikuvissa indiestä tulee mieleen seuraavaa...

Tuo Independent -sana on vähän niinkun lähtökohta, eli tehdään itsenäistä ja riippumatonta musaa. Mun mielessä tää kääntyy tarkoittamaan isoista levy-yhtiöstä vapaata, omaleimaista ja valtavirrasta poikkeavaa tuotantoa. Eli suomen mittakaavassa laskisin tähän kategoriaan nämä ei-niin-suuret levyfirmat, jotka tekee juttuja täysin omilla ehdoillaan... Onhan noita. Uutena tuttavuutena ehkä Grandpop Records. Siis levy-yhtiöiden osalta tämä. Kunnon indie-bändihän ei ees tartte levy-yhtiötä. Vrt. Don Johnson Big Bandin eka levy.

Toi indie toimii ehkä etuliitteenä myös aika monen tyylisuunnan yhteydessä. Vrt. Indie-rock, Indie-punk jne... Mielikuvina tulee taas esiin sellaset enempi autotallihenkiset ja omaleimaiset bändit, jotka ei kuulosta siltä perus-muoviselta radiosoittokamalta.

Mutta niinkuin sanottu, aika löyhä ja laaja käsitehän tuo voi olla. Riippumatonta musiikkia siis... :)
"These go to eleven.."
paranoid android
31.05.2004 12:53:57
Juuri näin.
Härski
31.05.2004 13:08:52
Eikun noin.
paavi
31.05.2004 14:22:09
Mulla ainakin omissa mielikuvissa indiestä tulee mieleen seuraavaa...

Samoin.

Tuo Independent -sana on vähän niinkun lähtökohta, eli tehdään itsenäistä ja riippumatonta musaa.

Niinpä. Ja sitten kun on vähän enemmän nimeä, ei yhtäkkiä ollakaan enää indie? Otetaan nyt viime aikoina paljon puhuttu Metallica esimerkiksi. Tekee itsenäistä ja riippumatonta musaa. Onko indietä?

Ja en näe mitään järkeä lokeroida tuollaisella nimellä bändejä sen mukaan, kuinka iso levy-yhtiö heillä on takanaan. Underground on esim. hieman parempi, koska se kertoo, että bändi ei ole pinnalla mediassa, vaan kaikki tapahtuu ikäänkuin maan alla.

Hieman vaan esimerkiksi ärsyttää ns. indie-bändit, jotka koreilevat taukoamatta erilaisten lehtien palstoilla ja rundaavat ympäri maailmaa tai ainakin Eurooppaa. Siinä täytyy jo rahaakin olla pelissä. Ja edelleen ollaan niin indie...?
Juzzu
31.05.2004 14:52:57
Mulla tulee tästä termistä aina mieleen flegmaattisen oloisesti liikkuva flanellipaitainen rokkipändi, jotka soittaa keskinkertaisesti ja soundit melkein yhtä räkäisiä ja likaisia ja kuin soittajien hiukset.

Hmm.. tuohan täsmäisi grungeenkin, mutta enpä sitä tarkoita kuitenkaan.

Tämä johtunee vain siitä, että olen herkässä iässä altistunut ko. musiikille samalla kun samassa yhteydessä on mainittu termi 'indie', esim. MTV:n alternative nation -ohjelman tiimoilta 90-luvun ekalla puoliskolla.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
depe
31.05.2004 15:08:00
Ai Indie Jones? Ehe ehe...
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
PomppoK
31.05.2004 17:04:16 (muokattu 31.05.2004 17:07:14)

Indie ja alternative ovat nyttemmin aika harhaanjohtavia ja huonoja kuvauksia. Toki suurin osa ymmärtää, että esim. alternative-rock on nykypäivänä sitä, millä jotkut aikoinaan mullistivat/uudistivat huomattavalla tavalla mainstreamia, ja josta tuli jonkinlainen standardi, jota nyt apinoidaan ympäri maailman kellareista pörsseihin asti.

Periaatteessa alternative ei ole enää alternativea, kun siitä aletaan puhumaan alternativena - ei ainakaan kovin kauaa.

Mitäpä tätä miettimään, onhan meillä rokkipoliisit.
"I've been busier than a one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
paavi
31.05.2004 17:31:24

Kyllä näin on! Onneksi on rokkipoliisit. Niitä löytyy muuten myös tuolta mun allekirjoituksena olevan linkin takaa. ;)
Teijo K.
31.05.2004 18:09:20

Indie ja alternative ovat nyttemmin aika harhaanjohtavia ja huonoja kuvauksia. Toki suurin osa ymmärtää, että esim. alternative-rock on nykypäivänä sitä, millä jotkut aikoinaan mullistivat/uudistivat huomattavalla tavalla mainstreamia, ja josta tuli jonkinlainen standardi, jota nyt apinoidaan ympäri maailman kellareista pörsseihin asti.

Periaatteessa alternative ei ole enää alternativea, kun siitä aletaan puhumaan alternativena - ei ainakaan kovin kauaa.

Sanojen merkitys muuttuu. Progepalstalla tapellaan säännöllisesti siitä mikä on oikeaa progea. Samoin nuo alternativet ja indiet. Nekin voisi kenties jo ajatella alternative tai Alternative. Ja myös progressive ja Progressive. Eli alternative olisi vaihtoehtorokkia ja Alternative tämä yksi tietty tyylisuunta. Samoin progella.

Mutta lopulta aika nysväämiseksi menee.
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
Jusstus
31.05.2004 18:41:43
Sanojen merkitys muuttuu. Progepalstalla tapellaan säännöllisesti siitä mikä on oikeaa progea. Samoin nuo alternativet ja indiet. Nekin voisi kenties jo ajatella alternative tai Alternative. Ja myös progressive ja Progressive. Eli alternative olisi vaihtoehtorokkia ja Alternative tämä yksi tietty tyylisuunta. Samoin progella.

Näinpä. Ja tää on vielä pelkkää terminologiaa ja otsikoiden kanssa nysväämistä... Mutta annas olla, kun kaikilla on tarve myös käyttää näitä nimiä ja lokeroida kaikki bändit tiettyihin karsinoihin. Vaikeaksi menee.

Vaikka jollainhan sitä täytyy voida kertoa muille, että millaista tietty musa tai bändi on... Ei siihen oo parempaa keinoa, kuin vertailla ja lokeroida.
"These go to eleven.."
Chemo
31.05.2004 19:45:29

Mulla tulee myös tämä "indie-independent-riippumaton suurista levy-yhtiöistä"-ajatusketju mieleen ekana.

Toisaalta jostain syystä tulee myös mielikuva brittiläisestä, aneemisesta vaihtoehtomusasta, jossa komppi laahaa, soittajat näyttävät siltä kuin olisivat nukahtamaisillaan, ja ovat ilmeisen "tietoisia" jostakin mutta yhtye ei kuitenkaan tunnu viestittävän juuri mitään. Lisäksi tyypillistä kappaletta ei parhaalla tahdollakaan voi kutsua sävellykseksi vaan mutinaksi erilaisten "intelligentisti fashinoivien" nelisointujen päälle. Tiedä sitten mistä toi mielikuva tulee.

Indie-nimikkeen alla olen sitten kuullut ilmeisesti jotain tuollaistakin, mutta myös oikeasti kivan rosoista meininkiä, jota kuunnellessaan pääsee "lähelle" bändiä, kun kaikkea ei ole hiottu kiiltävän steriiliksi ylituottamisella.
Ramalamadingdong.
herb
31.05.2004 20:24:24
"Indie rock" -käsite kai syntyi kutakuinkin silloin, kun Nirvana tuli? Ne alternative-bändit, jotka jäivät sinne maan alle indie-labeleille asumaan, olivat sitten sitä "indie rockia". Käsitteenä siis, ihan siinä missä alternativekin, on tämäkin tänäpäivänä aika mitäänsanomaton. Ja vähän sellainen näennäisen epäkaupallinen niin kuin punk, joka ei oikein tiedä missä aina seisoa.
paavi
31.05.2004 21:18:20
Ja vähän sellainen näennäisen epäkaupallinen niin kuin punk, joka ei oikein tiedä missä aina seisoa.

Sitä se on ku pitäis aina jossain seisoa. Istuis välillä vaikka aloilleen ja lähtis pikku kävelylle haistelemaan tuulia.
zorro
31.05.2004 22:32:46 (muokattu 31.05.2004 22:33:47)
minun tietääkseni se ei muuta tarkota kuin että bändi tekee ikäänkuin oman yrityksen jolla sitä tuotantoaan levittää

eli ei käsittääkseni liity millään tavalla siihen, minkä tyylistä musiikkia soittaa

voin toki olla väärässä.. kyllähän tuo indierokki-käsite kieltämättä kuulostaa jonkun musiikkityylni nimitykseltä.
OSTETAAN: Digitech WH1
Huevos
31.05.2004 23:16:51

nyt tulee se _virallinen_ määritelmä mikä on indie:

ostat kasarilenkkarit

väität kuunnellees pixiesiä ja the curea ennenku kukaan oli kuullukaan niistä

ajattelumalli "se oli hyvää ennenku kukaan muu tykkäs siitä"

puet päälles viruneita svetareita...mielellään 70-80-l. vaihteesta. (kirpparilta luonnollisesti)

poltat pilveä

äänestät vihreitä
Lähikauppias
31.05.2004 23:39:43

Mun mielestäni indie ei enää niinkään tarkoita riippumatonta musiikkia, vaan on siirtynyt tarkoittamaan tietynlaista rock-musiikin alalajia. Kärjistyksenä voisi ehkä ottaa tuon Huevosin kuvailun, vaikken nyt siihen ihan täysin yhdykään.
Huevos
31.05.2004 23:43:16

yleensä ottaen indie tarkoittaa jotain mitä pitää välttää hinnalla millä hyvänsä.
mr_b
01.06.2004 00:53:18

"Indie rock" -käsite kai syntyi kutakuinkin silloin, kun Nirvana tuli?

Näh, vanhempaa brittiläistä(?) perua 80-luvulta.
Before I talk I should read a book.
Lennu
01.06.2004 03:34:48

Tämä johtunee vain siitä, että olen herkässä iässä altistunut ko. musiikille samalla kun samassa yhteydessä on mainittu termi 'indie', esim. MTV:n alternative nation -ohjelman tiimoilta 90-luvun ekalla puoliskolla.

hehhee, mä lähen tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)