sub zero 16.07.2004 15:21:19 | |
---|
Kylläpä tuo "rockin" rappio tulee konkreettisesti esille tuossa Helsingin Sanomien "Rockin 50-vuotta" sarjassa. Janis Joplin, Frank Zappa, Sly Stone ja The Doors eivät mahtuneet mukaan silloin kun niiden vuosia käsiteltiin, mutta nyt vuodelle 1996 ne tarjoaa jotain ***vetin Fugeesia. Mitäköhän kamaluuksia sieltä vielä tulee ennenkuin sarja ehtii loppua? Heittäisivät vuodelle 1997 Emperorin levyn niin helpottaisi vähän. http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/kulttuuri/rock50v/rock50v.htmlWhat's there to live for? Who needs the peace corps? |
Chemo 16.07.2004 15:47:12 | |
---|
The Doors oli mainittu '67 Hendrixin levyn yhteydessä. Mua tuossa lämmitti Ramonesin eka levy '76, ja Television vuodessa '77. Sex Pistolsia ei oltu nostettu esille "vuoden levynä", mutta The Clash oli - mitkä valinnat olivat mun mielestäni hyvän musiikin riemuvoitto, ja muoti-ilmiöiden tappio :-) No joo. Mutta eihän tuollaisiin niin kovin vakavasti jaksa suhtautua... Ramalamadingdong. |
lxi 16.07.2004 15:58:35 (muokattu 16.07.2004 15:59:05) | |
---|
Tuota on ollut hauska seurata ja yrittää arvata etukäteen. Suurin yllätys oli, ettei Oasis voittanutkaan '94 eikä '95. (Ei tosin haittaa minua.) Fugeesin valinta oli minusta outo, olisin itse arvellut DJ Shadow'n Endtroducingin olevan vuoden '96 levy. "The Scoren keskeiset kappaleet perustuivat vanhojen amerikkalaisten levytysten kohtuulliseen kekseliääseen kierrätykseen" ...onko jotenkin kekseliästä laittaa yksitoikkoinen konebiitti Killing Me Softlyn taustalle, tai pölliä luvatta Enyan Boadicea-biisi Ready or Notin alkuun? Aika "oveliakin" valintoja on seassa ollut, kuten PJ Harvey ja Björk 90-luvulla, mikä osoittaa sen ettei ihan listajyrien ehdoilla olla menty. Joistain valinnoista vähän näkyy, että on "pitänyt" saada jokin genre edustettua (Bob Marley reggaen, Human League synapopin ja Chic diskon kohdalla), mutta kiitettävän laaja-alaisesti on valintoja tehty. Tosin hiphop johtaa jo nyt metallia noin 3-1, eikä tilanne varmaan loppua kohden ainakaan tasoitu. Suurimmat pettymykset: Black Sabbathin debyytin olisi pitänyt voittaa '70, ja Depeche Moden Violatoria ei edes mainittu '90. 1997 menee Radioheadin OK Computerille, tästä lyön vaikka vetoa. '98 voisi olla Massive Attackin Mezzaninen vuosi. Sitten onkin vaikeampaa, mitä lähemmäksi nykypäivää tullaan, sen vaikeampaa on arvioida jonkin levyn merkitystä. Jotain eminemia, strouksia ja vaitstraipsia siitä varmaan tulee. Vai saisikohan retroilun riemuvoitto The Darkness maininnan? The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
sub zero 16.07.2004 16:03:44 | |
---|
Tosin hiphop johtaa jo nyt metallia noin 3-1, eikä tilanne varmaan loppua kohden ainakaan tasoitu. Mä aion lähettää jonkun vihasen sähköpostin niille tämän takia. Siis en sen takia että metallia on noin vähän vaan siitä että hiphoppia on noin paljon. Ei sitä pitäisi olla yhtään. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
lxi 16.07.2004 16:10:35 | |
---|
Mä aion lähettää jonkun vihasen sähköpostin niille tämän takia. Siis en sen takia että metallia on noin vähän vaan siitä että hiphoppia on noin paljon. Ei sitä pitäisi olla yhtään. Syystä, että: A) henkilökohtaisesti inhoat hiphoppia B) se ei kuulu "Rockin 50 vuotta"-listauksen aihepiiriin C) molemmat ylläolevat D) joku muu, mikä: _____________ ? The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
sub zero 16.07.2004 16:21:00 | |
---|
Syystä, että: A) henkilökohtaisesti inhoat hiphoppia B) se ei kuulu "Rockin 50 vuotta"-listauksen aihepiiriin C) molemmat ylläolevat D) joku muu, mikä: _____________ ? D) koska se on myös objektiivisesti ala-arvoista ja koska mulla on päällä joku **tutus What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Feggy 16.07.2004 16:37:20 | |
---|
Kun katsoo kirjoittajajoukkoa, ei ole varsinainen yllätys, että metallia ei ole mukana. Siellähän ei ole yhtään alan asiantuntijaa. Mikä ei kyllä meitsiä haittaa yhtään. Ei siellä ole varsinaisesti progeakaan sen enempää kuin folkkiakaan. Metalli on sen verran eriytynyt alalajinsa, että tilanne on sama kuin jos listattaisiin kirjallisuuden tärkeimmät teokset ja scifi-kirjallisuus jäisi rannalle. Mutta siis, kaikki listat muodostuvat tekijöidensä mukaan. Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää. |
vanttera 16.07.2004 16:41:54 | |
---|
Tämänkaltaiset sarjat ovat minunkaltaiselleni nuorelle pojalle oikein mukavia ja opettavaisiakin. 80-luvulla syntyneellä on paljon kirittävää. Toki pitää ymmärtää että ihmiset näitä kirjoittavat, ja suhtautua lukemaansa kriittisesti. Mutta niinhän se on muussakin journalismissa, ihmiset niitä kirjoittavat. Pidempiä juttuja vaan, munsta. "Muista et mä tuun kahes minuutis." K100#5 |
sub zero 16.07.2004 16:42:52 | |
---|
Mutta siis, kaikki listat muodostuvat tekijöidensä mukaan. Ei tästä mitenkään seuraa että alan ihmisten pitäisi tehdä niin isoja virheitä että progea on puoli levyä (Dark Side of the Moon) ja metallia yksi levy (Puppets). Listan tekijät ovat kelvottomia ja sillä hyvä. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
N_Bates 16.07.2004 16:45:13 | |
---|
Eikös tuon listan idea juuri ole populaarimusiikin kehityksen seuraaminen. Lienee siis kohtalaisen loogista jättää norjalainen turskanpalvausmöykkä pois. Hiphop sen sijaan on ollut niin vahva virtaus viime vuosina, että tietysti sitä on tuolla listalla, ja niin pitääkin. Kyllä Eminem on ihan samanlainen sukupolven ikoni kuin kurt kobainkin aikoinaan oli. Kieltämättä tuolla listalla on ollut monia aika outoja valintoja, mutta vastaavasti myös positiivisia yllätyksiä. Ja kuten nahkis tuossa jo totesikin, niin mitä lähemmäksi nykypäivää tullaan, sen vaikeampaa on määritellä mitkä levyt todella ovat tärkeitä. Stein und Brötchen! |
lxi 16.07.2004 16:53:31 | |
---|
feg: Metalli on sen verran eriytynyt alalajinsa, että tilanne on sama kuin jos listattaisiin kirjallisuuden tärkeimmät teokset ja scifi-kirjallisuus jäisi rannalle. Todella, todella hyvä vertaus. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
sub zero 16.07.2004 16:57:21 | |
---|
Metalli on sen verran eriytynyt alalajinsa, että tilanne on sama kuin jos listattaisiin kirjallisuuden tärkeimmät teokset ja scifi-kirjallisuus jäisi rannalle. Todella, todella hyvä vertaus. No ei kyllä ole kovin hyvä vertaus. Sci-fi:n asema koko kirjallisuudessa on kyllä selvästi pienempi jos sitä verrataan metallin asemaan länsimaiden populaarimusiikissa siitä alkaen kun se on ollut olemassa. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
sub zero 16.07.2004 16:59:24 | |
---|
Eikös tuon listan idea juuri ole populaarimusiikin kehityksen seuraaminen. Lienee siis kohtalaisen loogista jättää norjalainen turskanpalvausmöykkä pois. Hiphop sen sijaan on ollut niin vahva virtaus viime vuosina, että tietysti sitä on tuolla listalla, ja niin pitääkin. Jos se on kehitystä että laitetaan konekomppi jonkun 70-luvun hitin taustalle niin minä olen turska. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Diablero 16.07.2004 18:46:11 | |
---|
Sentään MC5 mainittu. Vaan ei merkkiäkään esim Deep Purplesta? EIkä AC/DC:sta? Ei tää nyt ROckiin liittyvältä loppujen lopuks vaikuttanut Se parhaiten nauraa, joka on helvetin väsynyt |
Mika Antero 16.07.2004 18:56:14 (muokattu 16.07.2004 18:59:00) | |
---|
Vaan ei merkkiäkään esim Deep Purplesta? EIkä AC/DC:sta? Ei tää nyt ROckiin liittyvältä loppujen lopuks vaikuttanut Olen kova Deep Purple diggari, mutta olen myös sitä mieltä, että Deep Purple ei ole mitenkään merkittävästi vaikuttanut rockin kehitykseen eikä se ole edes mitenkään oleellinen osa rokin historiaa. Onpahan vain mainio rokkipumppu. Ihan samaa voi sanoa AC/DC:stä. Mikään metallibändi ei ole senkään vertaa oleellinen, joten ihan kiva jos ne on jätetty listan ulkopuolelle. Itse en ole tuota Hesarin sarjaa seurannut. En sitten tiedä onko joku MC5 sen kummemmin merkityksellinen, koska kyllähän lähes vastaavia rokkiporukoita on ollut maailma pullollaan (suosittelen taas kerran mahtavaa 4-cd:n Nuggets -boxia) jo ennen sitäkin. Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. |
samwyse 16.07.2004 22:48:52 | |
---|
Sentään MC5 mainittu. Vaan ei merkkiäkään esim Deep Purplesta? EIkä AC/DC:sta? Ei tää nyt ROckiin liittyvältä loppujen lopuks vaikuttanut AC/DC:n Highway To Hell on mainittu vuoden 1979 kohdalla. www.vesabbs.com |
Vemmy 16.07.2004 23:28:30 | |
---|
Metalli on sen verran eriytynyt alalajinsa, että tilanne on sama kuin jos listattaisiin kirjallisuuden tärkeimmät teokset ja scifi-kirjallisuus jäisi rannalle. Suurimmassa osassa tällaisia listauksia (jotka nyt tietenkin ovat yleensä tekijöidensä objektiivisia mielipiteitä) on kyllä mainittu science fictionin edustajia, etenkin kyseisen tyylisuunnan ensimmäisiä edustajia (tai ainakin sellaisiksi laskettavia), kuten myös muutamia myöhempiä. Jos taas puhutaan puhtaasti amerikkalaisesta 50-luvun dime-sci-fi-kirjallisuudesta, niin se ei kyllä edustusta varmaankaan saa, maininnan sci-fin alalajina kylläkin varsin usein. Sinänsä vertaus on kyllä osuva, että sekä sci-fi että metalli ovat oikeastaan eriytyneet vahvasti valtavirrasta, vaikka niiden juuret kyllä tukevasti siellä ovatkin, ja molemmista on kyllä tullut nykyään oma osansa valtavirran nykyistä monimuotoisuutta: on hyvin vaikeaa enää nykyään sanoa jostain tyylilajista kokonaisvaltaisesti onko se mainstreamia vai ei, koko käsite 'mainstream' on hyvin vaikea määritellä yksioikoisesti ja tarkkaan rajatusti. Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
Travis Bickle 16.07.2004 23:39:19 | |
---|
Kyllähän Hesari on ihan ansiokkaasti nostanut esille levyjä eri tyylisuunnista, enkä nyt menisi väittämään että joku tietty levy olisi väärin perustein nostettu "vuoden levyksi". Sen sijaan ihmettelen kyllä itse, mikseivät The Who, Bruce Springsteen, REM ja Smiths saaneet vuoden levy-kiinnitystä (esim. Who's Next vuodelle '71, Born To Run '75, Automatic For The People '92 ja The Queen Is Dead '86). |
Bee-äf 17.07.2004 07:21:53 | |
---|
Kyllähän metallin poisjättämiselle on sama syy kuin miksi sitä ei soiteta radiossa: Osa ihmisistä vihaa sitä niin paljon, että sen olemassolo pyritään tavalla tai toisella feidaamaan. |
Mika Antero 17.07.2004 08:23:43 (muokattu 17.07.2004 08:30:29) | |
---|
Osa ihmisistä vihaa sitä niin paljon, että sen olemassolo pyritään tavalla tai toisella feidaamaan. Tätä minä en kyllä jaksa mitenkään uskoa. Homma vain on niin, että metallin (ja nimenomaan metalli, ei hevi/jytä/millänimelläsittensitä70-luvunraskastarokkiaikinäkutsutaankin) vaikutus rockmusiikkiin on hyvin suppea, lähinnä se vaikutus tuntuu vain siinä omassa genressä, toisin kuin monessa muussa tyylisuunnassa. Esim. hiphopista/räpistä/mistälie otetaan paljon vaikutteita muuhunkin kuin hiphop/räp/mitälie -musiikkiin. Metallista harvemmin. Harvinaisen vaikeaselkoinen sepustus, mutta yrittäkää ymmärtää. Mutta jos nyt tästä jytäosastosta puhutaan, niin kyllähän siellä joku hevilevy olisi pitänyt mainita. Vaihtoehdot ovat lähinnä Led Zeppelinin ja Black Sabbathin debyytit. Kallistun Sabbathin suuntaan vaikka a) Sabbath ei keksinyt heviä b) Sabbath ei ollut ensimmäinen hevibändi c) Sabbath ei ollut paras hevibändi, mutta se on kuitenkin se poppoo, jonka myöhemmät hevi- ja vielä myöhemmät metallibändit useimmiten mainitsevat suurimmaksi esikuvakseen. Eli Black Sabbath on vaikuttanut yhden genren kehittymiseen ilmeisesti jopa ratkaisevasti, toisin kuin esim. Deep Purple, Uriah Heep tai Free, jotka kaikki ovat Sabbathia mielenkiintoisempia ja taidokkaampia orkestereita. Se mitä Sabbathin nouseminen alan ykkössuosikiksi kaikista puutteistaan huolimatta kertoo ko. genrestä onkin mielenkiintoinen keskustelunaihe… Ja ennen kuin ”Ozzy on Jumala ja Iommi sen poika” –osasto vetää herneen nenäänsä, niin kerrottakoon, että omistan vinon pinon Sabbathin älppäreitä ja diggaan bändistä kovasti. Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. |