Aihe: Knopfler ennustaa isojen levy-yhtiöiden loppua
1 2 3 4
Silvertown
17.07.2004 18:33:35
Juupa juu. Media ja viihde olisi ehkä ollut tälle se eniten oikea paikka, taikka sitten tuo musabisnes.

Mutta kuitenkin. Tämän päivän Hesarissa taloussivulla on pieni Mark Knopflerin haastattelu. Siinä mies ensinnäkin puhelee siitä, ettei ikinä tulisi kuuluisaksi, jos aloittelisi nyt uraansa. Hänen mukaansa nyt on kaikilla niin kova kiire, bändejä tulee julkisuuteen, kestävät pari vuotta ja katoavat.

Knopflerin mukaan isojen levy-yhtiöiden ahdinko heijastuu koko alaan. "Tilanteen täytyy tulla huonoksi, ennen kuin se tulee taas hyväksi", mies sanoo.

Lisäksi Knopfler kertoo neljännen soololevynsä Shangri-la:n ilmestyvän syyskuussa, harmittelee nykyisiä radioiden soittolistoja ja sanoo, että kuluttajat eivät enää kauaa sulata nykymeininkiä.
Voittajat eivät luovuta, luovuttajat eivät voita.
Bonham
17.07.2004 18:44:35
Ai kuluttajat ei sulata... aika omituista, kun kuluttajat kuitenkin ovat niitä, jotka ostavat mitä tarjotaan ja siten ovat osaltaan luomassa nykymenoa...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Silvertown
17.07.2004 18:46:12
Ai kuluttajat ei sulata... aika omituista, kun kuluttajat kuitenkin ovat niitä, jotka ostavat mitä tarjotaan ja siten ovat osaltaan luomassa nykymenoa...

No itsekin vähän samaa mietin. Toisaalta ei kai nuo soittolistajutut ole siitä lähtöisin että kuluttajat haluavat kuulla vain paria kappaletta? Tai saattaa vaikka ollakin, mitä sitä turhaan kuuntelee kuin yhtä suosikkikappalettaan.
Mako
17.07.2004 18:47:27

Lisäksi Knopfler kertoo neljännen soololevynsä Shangri-la:n ilmestyvän syyskuussa, harmittelee nykyisiä radioiden soittolistoja ja sanoo, että kuluttajat eivät enää kauaa sulata nykymeininkiä.

Minä en ole sulattanut moneen vuoteen, mutta minkäs teet!
"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
Bonham
17.07.2004 18:48:04
No itsekin vähän samaa mietin. Toisaalta ei kai nuo soittolistajutut ole siitä lähtöisin että kuluttajat haluavat kuulla vain paria kappaletta? Tai saattaa vaikka ollakin, mitä sitä turhaan kuuntelee kuin yhtä suosikkikappalettaan.

Mun käsittääkseni levyjenmyyntiluvut ovat aika kovaa luokkaa... siis näillä "yhden hitin" ihemeillä. Kertakäyttömusiikki on kai tullut jäädäkseen.

Taitaa Mark ajatella asiaa lähinnä omalta kannaltaan ja oman musiikkinsa kannalta... vaikka ei sen puoleen, samoilla linjoilla olen.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Silvertown
17.07.2004 18:52:09
Taitaa Mark ajatella asiaa lähinnä omalta kannaltaan ja oman musiikkinsa kannalta... vaikka ei sen puoleen, samoilla linjoilla olen.

Jep. Tai ei ehkä omalta kannaltaan, mutta ajattelee varmaan sen tyyppistä musaa soittavia bändejä, joista itse pitää ja haluaisi niille menestystä.
HaloOfFlies
17.07.2004 18:59:31 (muokattu 17.07.2004 19:01:14)

Jep. Tai ei ehkä omalta kannaltaan, mutta ajattelee varmaan sen tyyppistä musaa soittavia bändejä, joista itse pitää ja haluaisi niille menestystä.

Ritchie Blackmore sanoi Machine Head-dokkarissa, että jos haluaa menestyä, pitää olla hyvä soittaja, jos taas tavoittelee julkisuutta, riittää että on muodikas. Hänen mukaansa rajat menestymisen ja julkisuuden tavoittelun välillä ovat hälvenemässä nykymusiikissa.
"Kun sä olet tornissa, sä olet siellä ylhäällä ihan up yours", Matti Nykänen
HS
17.07.2004 19:05:40
Terve

Tuntuu hullulle, että "musiikkitarjonta", radiosoitto yms. suunnataan lähinnä ihmisille jotka eivät oikeasti välitä musiikista paskan vertaa.
Jani The Rock
17.07.2004 19:16:38

Perkele, kuluttajat eivät edes tiedä mitä ne haluavat. Sitten ne kuulevat yksinkertaista, joskin tarttuvaa nuoren ja söpön "artistin" esittämää kertakäyttöpoppia ja päättävät tykkäävänsä siitä. Senhän täytyy olla oikein, koska kyseisen tyypin pärstä hyppii silmille joka helvetin tuutista ja biisit soivat radiossa viisi kertaa tunnin aikana. Koska kaikki muutkin kerran tykkäävät, hekin tykkäävät ja silvuplee.

Tietenkään ei ole levy-yhtiön velvollisuus tarjota suurelle yleisölle näyttävästi kattavaa palettia erilaisia artisteja: "Tässä meillä nyt olisi tällä viikolla tällaista kitaravetoista psykedeliaa ehdassa 60-luvun lopun hengessä. Vaan jos ette pidä siitä, kokeilkaapa tätä raa`an energistä, bensan ja moottoriöljyn katkuista rock`n rollia... Eh, eikö? Ehkäpä siis mieluummin tutustuisittekin kokeellisen konemusiikin osastoon..."? Tuollainenhan ei olisi taloudelliselta kannalta järkevää eikä edes mahdollista. Levy-yhtiöiden ja median on huomattavasti järkevämpää jatkaa tällä nykyisellä systeemillä joka tuskin tulee perustuksillaan keikkumaan, vaikka Mark Knopfler sanoisi mitä tahansa. Ikävä kyllä.

Me, jotka tehdään itse musiikkia ja joille musiikki on elämän tärkeimpiä asioita, unohdetaan usein että kaikki ihmiset eivät suinkaan ajattele samalla lailla. On paljon porukkaa, jolle musiikki on pelkkää kertakäyttöviihdettä vailla mitään sen kummempaa merkitystä. Heitä nykyinen systeemi palvelee varmasti riittävän hyvin. Tuskinpa tulemme jatkossakaan näkemään kansanjoukkojen nousevan barrikadeille esim. soittolistoja vastaan.

Ja mikäs siinä. Nuorempana tuli paljonkin vaahdottua näistä asioista, mutta nyt kyynisyyteen uponneena ex-idealistina olen sitä mieltä että kaikki saavat painua vittuun. Niin levy-yhtiöt, radiokanavat ja niiden hallintoneuvostot kuin ostava yleisökin. Jos hajuton ja mauton, valmiiksi pureskeltu purkka maistuu hyvältä, niin senkuin märehtivät sitten. Omapa on menetyksensä, jos eivät muusta tiedä. Ja löytyy sitä musiikkia muualtakin kuin Anttilan Top Tenistä, jos vaan osaa ja viitsii hakea.
Don`t mess with the countryboys
JCM
17.07.2004 19:23:25

Mun käsittääkseni levyjenmyyntiluvut ovat aika kovaa luokkaa... siis näillä "yhden hitin" ihemeillä. Kertakäyttömusiikki on kai tullut jäädäkseen.

Ketkähän niitä muuten ostaa. En tunne ainuttakaan ihmistä, joka olisi ostanut noita puppulevyjä tai yleensäkään näitä listojen kärjessä olevia nimiä.

Mikähän taho se sitten on, joka manipuloi noitamyyntilukuja. Haiskahtaa salaliitolta!
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
blastoff
17.07.2004 20:10:46
Ja mikäs siinä. Nuorempana tuli paljonkin vaahdottua näistä asioista, mutta nyt kyynisyyteen uponneena ex-idealistina olen sitä mieltä että kaikki saavat painua vittuun. Niin levy-yhtiöt, radiokanavat ja niiden hallintoneuvostot kuin ostava yleisökin. Jos hajuton ja mauton, valmiiksi pureskeltu purkka maistuu hyvältä, niin senkuin märehtivät sitten. Omapa on menetyksensä, jos eivät muusta tiedä. Ja löytyy sitä musiikkia muualtakin kuin Anttilan Top Tenistä, jos vaan osaa ja viitsii hakea.

Kai minäkin sitten olen aika kyyninen, kun ajattelen tismalleen samoin. Turha sitä on keskittyä isojen levy-yhtiöiden tai radiokanavien paskatarjontaan, kun hyvää uutta musiikkia julkaistaan koko ajan.
I forgot my mantra
D-Kay
17.07.2004 20:53:01

Oliko niitä yhden hitin ihmeitä ennen sitten vähemmän? En usko. Joka vuosikymmeneltä jää ne muutamat legendabändit ja loput unohdetaan ja jäävät vain marginaaliryhmien diggaamiksi. Kyllä 60-luvullakin oli varmaan ihmisiä joiden mielestä Beatles oli täyttä shaibaa, joka varmasti unohdetaan pian.
Jami
17.07.2004 21:09:50

Knopfler ennustaa isojen levy-yhtiöiden loppua

Bisnesmaailmassa päinvastoin kaikki tulee yhä suuremmaksi. Niin käy myös levy-yhtiöiden kanssa. Tulee siis fuusioita joissa isoista tulee tuplaisoja.Näin käy kaiken bisnesmaailman kanssa, miksi musabisnes olis poikkeus? Samoille kuluttajille suunnatusta liiketoiminasta on kyse.

Samalla kun isot kasvavat mammuteiksi niin pienille syntyy kasvualusta. Pieni pystyy olemaan suuri jollain osa-alueella joka ei mammuttia kiinnosta. Näin on jo aikaa sitten käynyt kaikilla merkittävillä markkina-alueilla.

Suomi ei näihin merkittäviin markkina-alueisiin kuulu. Tänne ei ole taloudellisesti kannattavaa suunnata muuta kuin mammuttien massatuotantoa. Toki nykyään meillä on kanavia hankkia myös muuta musaa. Kukaan sitä vain ei meille viitsi markkinoida ja paljon merkittävää marginaalimusaa menee ohitse.

Ehkä Mark näkee uhkanaan joutumisen tähän marginaalimusantuottajaporukkaan jota kukaan ei enää viitsi markkinoida.

ps. Suomi toki on maa jossa kaupallisuus on kirosana ja kaikki markkinoitu on näinollen paskaa. Laittakaamme siis viesti Markille että tänne kannattaa satsata. (no...tuota..siis..kuinkahan? kun kaikki markkinoitu on paskaa????)

ps2 Taitais muuten olla Markinkin näkövinkkelistä tämä syrjäinen pieni porukka yhtä tyhjänkans Ei tänne myydä täydellä hintaa kymmentä miljoonaa levyä. Mahtavat nauraa nämä maailmanstarat kun Suomesta tulee kultalevy myyntimäärällä joka on puolet heidän jokaisessa konsertissaan olevasta väkimäärästä.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
samwyse
17.07.2004 22:09:54

Ketkähän niitä muuten ostaa. En tunne ainuttakaan ihmistä, joka olisi ostanut noita puppulevyjä tai yleensäkään näitä listojen kärjessä olevia nimiä.

Oiskohan massateinit.
www.vesabbs.com
Jii
17.07.2004 23:07:33
Mutta kuitenkin. Tämän päivän Hesarissa taloussivulla on pieni Mark Knopflerin haastattelu. Siinä mies ensinnäkin puhelee siitä, ettei ikinä tulisi kuuluisaksi, jos aloittelisi nyt uraansa. Hänen mukaansa nyt on kaikilla niin kova kiire, bändejä tulee julkisuuteen, kestävät pari vuotta ja katoavat.

Tuon aamulla lukaisin. Tuli ensimmäisenä mieleen, että ei tainnut herra tietää näihin kysymyksiin keskittyvään haastatteluun joutuvansa. Pidin kyllä Knopflerin mielipiteitä hyvin mielenkiintoisina, koska hänen ei tarvitse enää tehdä juuri mitään, ja hänen levynsä myyvät silti. Vai olisivatko nuo ajatuksensa juuri sen vuoksi norsunluutornista annettuja? Ehkä ne eivät ole?

Tässä keskustelussa on ollut kyllä pointteja. Jamille meinaisin vastata jo kovasti, mutta emmää sit kuitenkaan, vaikka en näkemyksiinsä yhdy. Suoraan esitetyt näkemykset toimivat joskus hyvin.
Jami
17.07.2004 23:14:21

. Jamille meinaisin vastata jo kovasti, mutta emmää sit kuitenkaan,

No mikä perkeles. Mua kiinnostais sun näkemykset. joojoomiehistä on harvoin hyötyä. Sano ny mitä ajattelet niin saadaa kunnon rähinät. Eiku keskustelua.
JCM
17.07.2004 23:16:31

No mikä perkeles. Mua kiinnostais sun näkemykset. joojoomiehistä on harvoin hyötyä. Sano ny mitä ajattelet niin saadaa kunnon rähinät. Eiku keskustelua.

Ei vissiin Sillanpäällä ollu tarpeeks agressiivista settii ku noin röytämällä haastat.
Mees kattoo ens kerrallla ku Metallica tulee eurooppaan. Hähää.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Jami
17.07.2004 23:34:23

Ei vissiin Sillanpäällä ollu tarpeeks agressiivista settii ku noin röytämällä haastat.
Mees kattoo ens kerrallla ku Metallica tulee eurooppaan. Hähää.

Eiku mä tosissaan tykkään väitellä. Oon ainakin näin ajatuksis valmis jopa vaihtamaan mielipidettäni jos kaveri osaa esittää järkeenkäypää vaihtoehtoa. Yritän siis olla vaikutteille altis. Ja se on huomattavasti enemmän ku yleensä esim. metallikan kuuntelijoiden asenteet. hähähähäh.

No roolinsa kullakin. Jos olis tilaisuus (rahaa) käydä kattomas esim. Scorpions Tuurissa, Metallica mihin nyt tuleekaan jne. niin ilman muuta. Joka gengrestä löytyy huippuviihdyttäjiä. Tarkoitukseni ei siis ollut tokikaan mollata ketään muuta vaan kertoa että Jari Sillanpään konsertit ovat tämän maan kärkeä. Mielestäni. Ja perustellusti.

ps. haastanko mä röytämällä? En mä niin kovasti haluaisi mutta voimakkaasti kuitenkin tykkään mielipiteeni esittää.Onko täs mun tyylis liian väkevä meininki? Eikö hevydiggarit kestä näin väkevää haastantaa? No taas tämä meni piruiluksi. Siis piruiluksi, ei vittuiluksi. ja perään hähäähäh.

ps2 mä aina innostun asioista tyyliin että no perkeles. Vaimo siihen aina että älä ny taas kiihdytä ittiäs tuohon tilaan. Mä taas siihen että mitä helevetin virkaa on mielipiteellä jota ei saa huutaa. tana. Asiaa kiihdytän ja ittiäni viihdytän. Mulle sopiva motto.
Jii
17.07.2004 23:53:10

Heh. 8-) Saisinko sulta edes pienen verisuonen pullistumaan olemalla joojoomies?

Tosta sun kirjoituksesta jäin miettimään vaan sun analogiaa kaikesta bisneksestä. Kaikki tulee suuremmaksi ja kaikki toimii samoilla ehdoilla. Sulla on pointtia tossa sen vuoksi, että esim. myydään sitä liikeideaa, että kamera pitää olla mukana yhdessä puhelimen kanssa ja toi menee kovaa läpi. Silti se on tehty idea, ei se ole nähdäkseni kasvanut tarpeesta, se on pakotettu läpi kasvun vuoksi. Ja onhan se toiminut. Mä en haluaisi nähdä tätä ilmiötä kaikessa.

Mulle ei ole oikein selvinnyt, oletko sä samaa mieltä bisnesideoiden kanssa pelkästään kannattavuuden vuoksi, vai oletko todennut ne kannattavuuden vuoksi valitettaviksi tosiasioiksi, vähän niinkuin mä. Sä kuitenkin soitat ja pidät musiikista. Sen vuoksi ihmettelen, jos kertakäyttöisyys musassa on susta jotenkin tosi hyvä juttu. Se näyttää musta olevan nykyinen trendi. Vai näetkö niin, että todellinen hyvä musiikki (tai joku genre) tulisi silti aina kaikkien juuri siitä kiinnostuneiden kuuluville?

Mun mielestä täysin samojen ehtojen ei _tulisi_ päteä täysin erilaisiin markkinoihin. Toki voidaan käyttää samoja termejä, mutta se nähdäkseni vaihtelee, miten positiivinen vaikutus saadaan aikaan. Kännykät käy näköjään kivasti kaupaksi, kun niissä kaikissa on kamerat jne. Radioasemien soittolistat kuitenkin herättää aika paljon pahaa verta.

Hyvällä tahdolla ei kuitenkaan eletä, sen mä tajuan. Surullista on, jos monimuotoisuus katoaa, kun kaiken tulee olla suurempaa ja jos kannattavuus tarkoittaa koko ajan huimaa kasvua pelkästään kasvun ehdoilla.
Jami
18.07.2004 00:27:04

Heh. 8-) Saisinko sulta edes pienen verisuonen pullistumaan olemalla joojoomies?

Sehän mun verisuonia just pullistaakin. Huonolla lailla.Ei saa olla joojoomies. Pitää olla mielipiteitä, pitää ajatella asioita, evvk on pahinta mitä ihmisessä tapahtuu. Verisuonien pullistuminen on pahasta mutta voimakas verenkierto on hyvästä. Jotain tapahtuu. Otan väkevästi kantaa. Olen jotain mieltä . Elän.

Nämä esiintuomani ajatukset markkinatalouden toiminnasta ei ole mun ajatuksia. Ne on vain toteamuksia siitä mitä oikeassa elämässä tapahtuu. Alkoholistit on omaksunu ajatuksen raamatusta: Anna mun hyväksyä asiat mihin en voi vaikuttaa. jne. Mä suhtaudun noihin markkinoiden lainalaisuuksiin noin. En oikeastaan ole myötä enkä vastaan. Ne vain on niin. Juuri niin kauan kuin ihminen näin käyttäytyy. Markkinahan olemme me. Et siis sinä enkä minä vaan me. Se on demokratian vaikein ajatus sulattaa. Kun nuo pöljästit on tuota mieltä!!!ja heitä saattaa olla enemmistö..

Bisnes tulee yhä suuremmaksi. Sille emme voi mitään. Heti kun yksittäiset ihmiset pääsääntölisesti ovat valmiit maksamaan jostain tuotteesta enemmän siksi että sen myy pienempi yhtiö niin asia muuttuu. Niin kauan kuin jokainen hakee tarvitsemansa halvimman tarjouksen mukaan niin suurin yhtiö pystyy sen heille tarjoamaan. kaikki muu ajattelu on naivismia.

Mukavaa että ihmettelet mun ajatustani tästä kaikesta. Sitä aika harva kysyy täällä. Sähän oikein todella ajattelet. Vastaan ja keskustelen kanssasi todella mielelläni. Nyt vain loppuu tältäpäivältä yty ja pitää mennä saunaan. Palataan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)