Aihe: Musiikki ja politiikka(/aatteet)
1 2 3 4 5 6 7 8
Mako
15.07.2004 17:06:45 (muokattu 15.07.2004 17:07:41)

Mielestäni musiikki ja politiikka tulisi pitää erillään toisistaan.

Syy: yhdistelmä on niin auttamattoman korni, ja vielä surkuhupaisampaa on se, että useisiin ihmisiin "aatteellisuus" todella uppoaa lyriikoissa kuultuna ja musiikkiin käärittynä, vaikka muuten politiikka ei kiinnostaisi paskan vertaa.

Toinen syy: muusikot ovat epäsopivia (HUOM!: esim. kappaleissaan, ei yksityishenkilöinä) arvostelemaan poliitikkoja tai poliittisia tapahtumia. Hädän hetkellä useimmiten piiloudutaan: "tämä on vain taidetta, hei, älkää olko tosikkoja!", ja faneilta saadaan lypsettyä kunnioitusta: "toi haukkuu bushia, vähäx cool!!1".

Poliitikkojen arvostelu biiseissä on siis helppo tie, ja tätä tietä kulkee helvetin moni artisti. Vedotaan yhteen maailman suurimmista resursseista: ihmisten tyytymättömyys. Siitä kelpaa ammentaa, se ei ehdy (se synnytti tämänkin threadin).

Jos ei muuta keksi, niin kappaleissa voi narista yhteiskunnan epäkohdista ja arkipäivän huolistaan sekaisin, tarjoamatta mitään parannusehdotuksia tai ylipäätään esittämättä asiaa niin selkeästi, että kukaan oikeastaan osaisi kyseenalaistaakaan.

-
Haastattelija: "tarkoitatteko te biisin "Karvasmanteli" kertosäkeen kielikuvissa, että pääministeri siis otti lahjuksia?

Artisti x (sytyttää savukkeen): "no, yleisesti ottaen, tää yhteiskuntahan kusee monilta osin, pääministerikin on vaan paska kapitalismin pelinappula, vittumuajaksakiinnostaa"

Fanit: "jee!"
-
"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
Härski
15.07.2004 17:17:56
Totta, niin totta. Jotenkin tommoset poliittiset kannan otot biiseissä on niin teennäistä. Eihän musiikkia kuunnellessa pidä jäädä miettimään, että "Kyllä tuo artisti on oikeassa, Saddam saisi mennä linnaan!" Samaan kastiin menee tämä ylitaiteellisuus: "Mistä tämä 'Tsaikovskin peräsuoli'- niminen kappale kertoo?" "No se kertoo saamelaisen kalakukon kotimatkaa Kuopion torille, mutta sit se hiffaa relata ja pääsee Woodstockiin."
mie
15.07.2004 17:19:40

Kuten lopussa mainitsit, fanit sanovat "jee" eli yhteiskunnan haukkuminen tekee rahaa ja kun artisteille raha on tärkein niin tietenkin he tekevät kaiken helpoimmalla mahdollisella tavalla. Enkä nyt väitä että tuo olisi mitenkään hyvä asia, mutta näin se vaan menee.
IHKK #10 "Pitääkö siun aina olla kun vetelä paska?" -Äitini
depe
15.07.2004 17:30:25
No mistäs nämä Steen Christensenit yms. sitten laulaisivat, jos ei itä-Helsingin epäkohtiin enää saa puuttua?
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Henko
15.07.2004 17:32:04

Juu kyllä mullekin musiikki on hauskanpitoa, mutta kyllä jotkut onnistuu poliittisissa sanoituksissakin mm. Bad Religion.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
Unworthy Knight
15.07.2004 17:53:24 (muokattu 15.07.2004 17:53:47)
Itse olen sitten erimieltä.
Kyllä minusta näkee selvästi ne jotka yrittää lypsää helppoa rahaa ja ne jotka oikeasti yleensäkin pyrkiin musiikillaan tuomaan omaa miletään julki.

Sellaset bändit jotka muuten tekee mitään sanomatonta "hei hei meillä on kivaa" menoa eivät oikeen osaa vakuttaa sillä että nyt tekeekin mieli sanoa jotakin jossa on ajatusta.
Mutta kun on näitä joiden musiikissa on aina ollut jotakin sanottavaa ja muutakin tarkoitusta kun rahan tekeminen.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka K100#3
Jani The Rock
15.07.2004 17:54:00

Mä oon kanssa vähän sitä mieltä, että elämä ja hengittäminen pitäisi pitää erillään toisistaan.
Don`t mess with the countryboys
MattiAuer
15.07.2004 17:58:48

Toivottavasti tämä oli edes provokatiiviseksi tarkoitettua. Ei kyllä pahasti provosoinut. No ehkä tämän verran:

Tunnut olevan sitä mieltä, että "politiikan käsitteleminen lyriikassa" = "sanoa haastattelussa, että poliitikot ovat kapitalisti-imperialistin tahdottomia rakkikoiria ja siis perseestä." Nämä ovat eri asioita. Toinen voi olla täysin hyväksyttävä itseilmaisun ja yhteiskunnallisen vaikuttamisenkin keino - toinen taas on ajattelematonta, yleistävää, löperösti perusteltua ja kaikkiaan melko yhdentekevää lätkytystä.

Kuten yleistävät ja huonosti perustellut lausunnot muuten, noin niinkuin yleensä, tapaavat olla.

Minusta musiikki ja typerät sanoitukset, käsittelivät ne aivan mitä tahansa, pitäisi pitää erillään. Ei rakkaudesta, yksinäisyydestä, ihmisyydestä, lentokoneista tai mistään muustakaan pitäisi kirjoittaa, jos ei ole aiheesta mitään rakentavaa, omakohtaista ja / tai kiinnostavaa sanottavaa. Mutta minkäs teet, maailma ei oo täydellinen eikä lahjoja riitä kaikille - ja silti kaikki saavat luoda ja harrastaa.

Oletko sattumalta myös sitä mieltä, että runoilijat eivät saa käsitellä politiikkaa? Kirjailijat? Valokuvaajat? Dokumentaristit? Näyttelijät? Hehän myös saattavat sanoa haastattelussa, että "Bush haisee" ja sitten "jee!" huutaa fanit ja (jipii!) elokuva, kirja ja näyttelyliput myy.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
DJKaaos
15.07.2004 20:12:18
Totta, niin totta.

Kyllä vain!

Ainakin minä kuuntelen musiikkia musiikkina, enkä minään sanomana. Jos tahdon sanomaa tai mielipiteitä niin luen ilmoituksia ja kirjoja, musiikkia ei pidä sekoittaa moiseen.
Jos taivaalla nään tähdenlennon, niin silloinhan toivoa saan, ja tunnen sun kätesi hennon... Ja yössä haaveillaan.
qfleax
15.07.2004 20:56:59
No entäs vaikka Manic Street Preachersin tai Velcran sanoitukset?
Travis Bickle
15.07.2004 21:00:52
Tässä kohtaa lienee hyvä muistaa että useat tärkeät levytykset, artistit ja jopa kokonaiset musiikkityylit olisivat jääneet tapahtumatta ilman niiden poliittisia sävyjä - että sikäli ei voi väittää etteivätkö ne voisi kuulua yhteen.
Taide ylipäätäänkin on parhaimmillaan jonkinlaista statementia, olkoon luonteeltaan sitten henkilökohtaista, poliittista jne.
Aerodactev
15.07.2004 21:03:33 (muokattu 15.07.2004 21:05:59)
Joo, minustakin. Ja kuten täällä jo mainittiin, myös taiteellisuutta pitää karsia, eli metaforat voi jättää pois ja riimit kohdilleen.

Hey babe join this song
Hey babe let's rock'n'roll
Hey babe, all night long
Can I score into your goal?

EDIT: Ja tuohan ei ole minkäänlainen vertauskuva, nimittäin tanssien välissä pidetään ratkiriemukas jalkapallo-ottelu.
Long = progressive = good
Härski
15.07.2004 21:10:06 (muokattu 15.07.2004 21:13:18)
No entäs vaikka Manic Street Preachersin tai Velcran sanoitukset?

No entäs MyPa? Ketä kiinnostaa, olihan Sex Pistolsillakin poliittisia lyriikoita, mutta ei niitä bändejä tässä haettu. EDIT: Vai oliko se Clash?
BaariMikko
15.07.2004 21:19:02

Olisipa jäänyt Finlandiakin säveltämättä, jos ei musiikkiin saisi sotkea politiikkaa.

Kyllä minusta asioista täytyy puhua ääneen ja ottaa kantaa, ja musiikki on parhaimmillaan aivan erinomainen keino tähän.
"BaariMikkoa ymmärtääkseen täytyy olla mieluiten keskivahvassa humalassa"
-Järvihirviö
absqua
15.07.2004 21:27:25
Mä olen ketjun aloittajan kanssa vahvasti eri mieltä!

Tottakai joukosta erottuvat ne jotka ovat kritisoivinaan poliitikkoja tms vain katu-uskottavuutta kerätäkseen. Feikkaajat jäävät aina kiinni, olipa laji mikä tahansa. Teeskentely haisee.

Ne joilla on sanottavaa ja taito sanoa se musiikissaan, heitä vastaan minulla ei ole mitään. Parhaimmillaan musiikin ja politiikan yhdistelmä on tuottanut hienoja helmiä, esimerkkinä 70-l ns. taistolaislaulut, joissa on juuri poliittisen tematiikan ja musiikintekijöiden tiukan vasemmistolaisen vakaumuksen takia sellaista paloa, jota ei nykyään kuule enää juuri missään. Muitakin hienoja esimerkkejä on: Rage against the machinen eka levy - onko poliittinen vaiko ei?? Onko hyvä vaiko ei?? No, mielipidejuttuja. Meikä diggaa. Bob Dylanin tuotanto? Paljon politiikkaa, viiltävän terävää lyriikkaa.
Paljon vaivattomampaa on tehdä "ooh I love your ass. shake it baby shake it"-osaston sanoituksia kuin osuvaa poliittista lyriikkaa. Silti mielummin kannustaisin biisintekijöitä hakemaan jotain sisältöä tuotoksiinsa. Löytyypä se sisältö sitten rakkaudesta, kuolemasta, yhteiskunnasta tai uskonnosta.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
zorro
15.07.2004 21:28:13 (muokattu 15.07.2004 21:29:15)
Minun mielestä se on ihan sallittua niiltä jotka sitä tosissaan tekevät. Kyllähän sen huomaa kuka sitä väkisin vääntää eikä ole asioista kovinkaan tietonen. Tekisi taas mieli ottaa RATM esille koska se onnistui tässä jutussa hyvin, mutta empäs ota

myöhästyin... 
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
Ola_90
15.07.2004 22:00:13
No kyllä minä saatana soikoon kuuntelen mieluummin hyviä poliittisesti kantaaottavia sanoituksia kuin kliseisiä tai muuten vaan tyhjänpäiväisiä rakkauslaulujen sanoituksia.
"Kyl räkä on vielä ihan hyvää, mut korvavaikku on jo ihan saatanan pahaa." -Kaverini
MattiAuer
15.07.2004 22:04:05

Ainakin minä katson elokuvia elokuvina, enkä minään sanomana. Jos tahdon sanomaa tai mielipiteitä niin kuuntelen Rage Against the Machinea tai luen Voimaa ja kirjoja, elokuvia ei pidä sekoittaa moiseen.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
DJKaaos
15.07.2004 22:06:08
kuin kliseisiä tai muuten vaan tyhjänpäiväisiä rakkauslaulujen sanoituksia.

On kai muitakin vaihtoehtoja?
Jos taivaalla nään tähdenlennon, niin silloinhan toivoa saan, ja tunnen sun kätesi hennon... Ja yössä haaveillaan.
trih
15.07.2004 22:24:14
Type O Negative herätti aikoinaan närkästystä laulamalla oikeistolaisesti verorahojen väärinkäytöstä:

Der Untermensch

a. Socioparasite

Hey you on public assistance
Why don't you get a job?
Sell some dope and buy some pride
It's the only thing you couldn't rob

Socioparasite
Socioparasite

How does it feel to live for free?
Get off society's back
Skells like you allowed to live
You wonder why we're taxed

Socioparasite
Socioparasite

b. Waste of Life

Waste of life
You're a waste of life

Getting fucked up on Classon Avenue
Smoking crack and drinking booze
Spike in your arm
No money for food
But there's plenty of gas in your BMW

There's a dopewhore waiting at home
Dealing your shit on the chemophone
Poor Tawana gets born with a birth defect
But it only increases your welfare check

Been doing some thinking and I have an answer
To arrest the spreading cancer
Send you back to where you came from
Get the fuck rid of you (sub)human scum

If you don't pay taxes you shouldn't vote
So get in line and get back on the boat
I'd love to tear down all those projects
Kiss my ass home relief reject

Waste of life
You're a waste of life
Waste of life
You're a waste of life
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)