Aihe: Jazzvalssi
1
Silperi
29.10.2018 10:46:52
Olen jo 60-luvulta alkaen esim. Paul Desmondin sävellystä,Take Five, jazzvalssina sen tahtilajista, 5/4, johtuen. Minut suorastaan tyrmättiin työväenopiston tunnilla mainitessani käsitykseni asiasta. Opettaja ja muuan oppilas olivat sitä mieltä, ettei mainittu sävellys mikään jazzvalssi ole. Minä itse kyllä aistin kappaleessa valssin melko selvääkin keinuntaa, tosin nopeampaa kuin "tavallisessa" valssissa. Onko yleensäkään määritelmää jazzvalssille?

Samalla tunnilla Henry Mancinin sävellyksen, Moon River,kerrottin olevan jazzvalssi. Itse pidän sitä lähinnä kolmimuunteisena hitaana valssina.

Onko puurolla ja vellillä lopulta mitään eroa?
Kefiiri
29.10.2018 11:09:20
Silperi: Onko puurolla ja vellillä lopulta mitään eroa?

En osaa tanssia edes valssia, mutta tuossahan tavallaan jää joka kuudes neljäsosa pois. Luulisin että jazzvalssinkin pitää rytmisesti olla ihan oikea valssi.
En ole musiikin asiantuntija.
House Band
29.10.2018 11:47:12 (muokattu 29.10.2018 11:49:51)
Kefiiri: En osaa tanssia edes valssia, mutta tuossahan tavallaan jää joka kuudes neljäsosa pois. Luulisin että jazzvalssinkin pitää rytmisesti olla ihan oikea valssi.

Juuri näin.
5/4 osa ei vaan ole valssi.
Jazzvalssi-esimerkki voisi olla vaikka Bluesette by Toots Thielemans.
Periaatteessa mikä vain sopivan kepeä ja tempoinen valssi voidaan tanssia jazzvalssina.
Tahdit vaan pitää tulla täyteen.
Ja mitä tulee Moon Riveriin,se tanssitaan kyllä hitaana (englantilaisena) valssina.
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
Jucciz
31.10.2018 01:04:51 (muokattu 31.10.2018 01:07:40)
Take Five ei ole jazz-valssi, koska siinä lasketaan viiteen, valssissa puolestaan kolmeen. Toki se on fiilikseltään keinuva kappale, mutta tahtilaji ei täsmää.

Esim. Chick Corean Windows on hieno jazz-valssi. Tämä viiden oman instrumenttinsa mestarin levyttämä versio aiheesta on kyllä melkoista nannaa:
https://www.youtube.com/watch?v=8q1aJYlOxhI

Tämä Windows ei myöskään kaadu, siitäkin syystä erinomainen.
The 1
02.11.2018 03:42:45
Yksikaksi kolme neljä yksikaksi kolmeneljä on hidas valsi ja sitä voi rytmittää kapulalla mutta aina yksikaksikolmeneljä yksikasikolmeneljä muuten sitä en laula pitää kuunella ja laulaa myös. Vaiihtuvat päivät mut hetket nuo jäivät mut koskaan et muuttua saa . Siinä rytmi hitaalle valsille miten minä laulan hitaan valssin.
phren
02.11.2018 10:27:41
Miten siinä neljään voi laskea?
Ruutikallo
02.11.2018 12:47:57
phren: Miten siinä neljään voi laskea?

Progempi valssi?
Kaunolla vai tikkukirjaimin?
lurkki
02.11.2018 13:07:42 (muokattu 02.11.2018 13:08:07)
Ruutikallo: Progempi valssi?

yksikaksi - koli - neli
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Veksi
02.11.2018 20:23:48
phren: Miten siinä neljään voi laskea?
Ojalan laskuopin mukaan se käy,nykyset desimaali laskut eivät käy!?
Jarmo_S
02.11.2018 23:27:21
Tuollainen ota viitonen, tai mikä vaan kävisi minulle kyllä valssista jos hitaasta pitäisi yrittää jotenkin selvittää askeleita. Tai toisinpäin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)