Aihe: Sibeliuslukioon pyrkiminen sähköbassolla
1
matK
23.12.2018 20:01:18
Hei! Oon 15v poika joka on soittanu sähköbassoa noin 4 vuotta (olen ennen soittanut klassista kitaraa ja pianoa).

Nyt ysiluokan päättyessä olisi tulossa yhteishaku ja mietin että sibeliuslukioon olisi mukava päästä sähköbassolla. Keskiarvo on sitte 8.08 joten en kumminkaan taida päästä mutta onhan varmaan ihan hyvä yrittää :DD Oisko mitään soittoehdotuksia pääsykokeeseen, koska itse olin miettiny vetää tän Anesthesia (pulling teeth) mutta sitte luin täältä foorumilta että siellä ei oteta heviä mielellään vastaan :/

Onko kellään muita ideoita soittamisen suhteen?
ituvirtanen
24.12.2018 00:17:06

On ihan sama millä kappaleella tai instrumentilla pyrit, jos taidot ovat paikallaan. Älä pyri alueelle, joka ei ole omasi. Omalla tontilla on mahdollisuudet näyttää parhaansa. Siis ei lainaoboella Chopinia kolmimuunteisena.

Jos haluat kyseiseen kouluun, tee pääsykokeissa yksinkertaisesti senhetkinen parhaasi. Käyttäydy hyvin ja vähintään asiallisesti ja ole nöyrä paikan edessä mutta älä nöyristele. Jos he eivät sinua halua syystä tahi toisesta, toteutat sitten haaveesi muualla ja jätät heidät tyylikkäästi taaksesi.

Yhdelle pyrkivälle pidin testin. Käänsin etukäteen vahvistimen hanikat miten sattuu. Käskin soittamaan sisäänpääyä varten harjoitelemansa kappaleen. Poika hämmästeli ja mutisi vahvistimen kamalaa saundia, johon totesin, että kokonaisuus pitää hallita itse, koska mikään, mitään ei ole automaattisesti valmiina. Tajusi säätää vahvistinta hetken ja kun luottamus syntyi omaan tekemiseen, kundi veti todella briljantisti.

Ole ajoissa paikalla soitin viritettynä!

Käytä kokeessa luvan saatuasi pieni hetki aikaa:
- halutun saundin ja
- fiiliksen hakuun (aloittaen keskittyminen pari päivää etukäteen) mutta
- mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Ilmoita, kun olet valmis.

Kuuntele ohjeita ja ole ajoissa. Kysy rohkeasti, jos asia jää epäselväksi.
Bassolaukussa pitää olla ihan minimissään kynä ja paperia, oma instrumentti, toimiva johto, viritin, varakielet ja mahdolliset varaparistot ynnä tarvittavat työkalut. Lisäksi oma nuottiteline ja laput, tai mitä muuta kuvitteletkin tarvitsevasi.
Ole ajoissa!

Älä ennusta mutta varaudu kaikkeen. Keskity vain asiaan. Älä selittele. Pane parastasi.

Mikäli valinta ei satu osumaan, valitse seuraavaksi miettimäsi vaihtoehto. Älä jää tyhjän päälle tai seisomaan paikallesi.

Jos jokin asia viestistäni unohtui, jokainen vakavasti otettava soittaja ja todellinen stara on paikalla ajoissa ja aina valmiina kaikkeen (aiempi/myöhempi soittoaika, eri kappale, pariston vaihto, komppaus, mitä vain).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)